Uit uw kerkbode

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Ik vind het zingen van Psalm 103:8 een eigen waarde hebben die ons bij de dood en de oorzaak daarvan bepaald. Dat lijkt me bij uitstek een boodschap die we mogen overdenken rondom het sterven van een medegemeentelid. Alternatieven als Psalm 39:3, 89:19 en 102:15 zou ik op zo'n moment ook graag wat vaker willen zingen, dat is goed voor de afwisseling.

De argumenten voor het zingen van beide verzen van 103 kan ik overigens ook positief waarderen.
Eens hoor. Al gebeurt het wel als het 'een kind van God betreft' ineens vers 9 wel gezongen wordt. En dan gaat er iets mis.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Wat wel zo is, is dat je bij Psalm 103 de 2 kanten kan belichten de kant van vers 8 en de kant van vers 9.
Bij psalm 89 en 102 gaat dat lastiger/niet.
Als we wat meer onze gedachten en geloofsoefeningen op de hemel zouden richten, dan scheelt het niet zingen van vers 9 niet zo veel op het totaal aan geloofsbeleving.
De crux zit hem in onze armetierigheid, blijkbaar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Eens hoor. Al gebeurt het wel als het 'een kind van God betreft' ineens vers 9 wel gezongen wordt. En dan gaat er iets mis.
Dat klopt. Als op de achtergrond dergelijke redeneringen spelen, dan is het goed om wel altijd beide verzen te zingen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat wel zo is, is dat je bij Psalm 103 de 2 kanten kan belichten de kant van vers 8 en de kant van vers 9.
Bij psalm 89 en 102 gaat dat lastiger/niet.
Als we wat meer onze gedachten en geloofsoefeningen op de hemel zouden richten, dan scheelt het niet zingen van vers 9 niet zo veel op het totaal aan geloofsbeleving.
De crux zit hem in onze armetierigheid, blijkbaar.
Dat kan je ook pas doen als je je hebt ingeleefd dat je een groot beest bent van jezelf, dus ik snap wel de voorzichtigheid
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:In onze kerkbode een mooi stuk van ds. M. Karens om bij rouw nooit alleen psalm 103:8 te (laten) zingen maar altijd in combinatie met vers 9.
"Wat mij betreft spreken we altijd met twee woorden. En zingen we altijd deze twee verzen uit psalm 103 samen."
Ik ben wel benieuwd. Kun je dat hier delen?
Ik ga het niet overtypen. Hij vertelt dat hij als student in Den Haag een begrafenis leidde en daar vers 8 liet zingen. Er kwam een man naar hem toe die zei: 'Meneer, wat u nu gedaan hebt moet u nooit meer doen. U hebt vers 8 laten zingen, dit mag nooit gebeuren zonder vers 9.' Ds. Karens kwam erachter dat die man gelijk had.
Staat het in het Kerkelijk Nieuws? Want dan lees ik het binnenkort wellicht in die van de classis Goes.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:In onze kerkbode een mooi stuk van ds. M. Karens om bij rouw nooit alleen psalm 103:8 te (laten) zingen maar altijd in combinatie met vers 9.
"Wat mij betreft spreken we altijd met twee woorden. En zingen we altijd deze twee verzen uit psalm 103 samen."
Ik ben wel benieuwd. Kun je dat hier delen?
Ik ga het niet overtypen. Hij vertelt dat hij als student in Den Haag een begrafenis leidde en daar vers 8 liet zingen. Er kwam een man naar hem toe die zei: 'Meneer, wat u nu gedaan hebt moet u nooit meer doen. U hebt vers 8 laten zingen, dit mag nooit gebeuren zonder vers 9.' Ds. Karens kwam erachter dat die man gelijk had.
Staat het in het Kerkelijk Nieuws? Want dan lees ik het binnenkort wellicht in die van de classis Goes.
Yep
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Ik vind het zingen van Psalm 103:8 een eigen waarde hebben die ons bij de dood en de oorzaak daarvan bepaald. Dat lijkt me bij uitstek een boodschap die we mogen overdenken rondom het sterven van een medegemeentelid. Alternatieven als Psalm 39:3, 89:19 en 102:15 zou ik op zo'n moment ook graag wat vaker willen zingen, dat is goed voor de afwisseling.

De argumenten voor het zingen van beide verzen van 103 kan ik overigens ook positief waarderen.
Wat wel zo is, is dat je bij Psalm 103 de 2 kanten kan belichten de kant van vers 8 en de kant van vers 9.
Bij psalm 89 en 102 gaat dat lastiger/niet.
Het laten zingen van losse versjes is sowieso niet overeenkomstig de bedoeling van de psalmen en van Calvijn. De gewoonte om naar eigen inzicht losse versjes uit hun verband te rukken dateert uit de 18e eeuw.
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Ik vind het zingen van Psalm 103:8 een eigen waarde hebben die ons bij de dood en de oorzaak daarvan bepaald. Dat lijkt me bij uitstek een boodschap die we mogen overdenken rondom het sterven van een medegemeentelid. Alternatieven als Psalm 39:3, 89:19 en 102:15 zou ik op zo'n moment ook graag wat vaker willen zingen, dat is goed voor de afwisseling.

De argumenten voor het zingen van beide verzen van 103 kan ik overigens ook positief waarderen.
Wat wel zo is, is dat je bij Psalm 103 de 2 kanten kan belichten de kant van vers 8 en de kant van vers 9.
Bij psalm 89 en 102 gaat dat lastiger/niet.
Het laten zingen van losse versjes is sowieso niet overeenkomstig de bedoeling van de psalmen en van Calvijn. De gewoonte om naar eigen inzicht losse versjes uit hun verband te rukken dateert uit de 18e eeuw.
Ik zou toch willen vragen of je dit stokpaardje niet meer wil aansnijden. Praktisch gezien is het in een eredienst van anderhalf uur onmogelijk om 4 of 5 hele Psalmen te zingen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 27 dec 2021, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door DDD »

Je hoeft er ook geen vier te zingen, natuurlijk. Maar je kunt psalm 31 in 22 minuten zingen, dus dat kan best in in één kerkdienst.

Los daarvan ben ik meer een voorstander van toepasselijke coupletten, maar wel in hun verband gelezen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Je hoeft er ook geen vier te zingen, natuurlijk. Maar je kunt psalm 31 in 22 minuten zingen, dus dat kan best in in één kerkdienst.

Los daarvan ben ik meer een voorstander van toepasselijke coupletten, maar wel in hun verband gelezen.
Ik ben van de GG, en over het gemiddelde genomen weet jij, als medelid van de GG, dat die 22 minuten in het merendeel van de gemeenten in geen enkel geval wordt gehaald.

Het is inderdaad beter om toepasselijke coupletten te zingen.

Overigens werd hier gisterenmorgen Psalm 150 in zijn geheel opgegeven voor de nazang. Dus het gebeurt wel degelijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef:Ik zou toch willen vragen of je dit stokpaardje niet meer wil aansnijden. Praktisch gezien is het in een eredienst van anderhalf uur onmogelijk om 4 of 5 hele Psalmen te zingen.
Gewoon sneller zingen ;)

En over stokpaardjes gesproken... :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door refo »

22 minuten is in de meeste Gergemmen niet bijzonder veel als je ook de voor- en naspelen meetelt.
En ik dacht dat de pauzes daarom in de psalmboeken staan: om de psalm in grotere delen te zingen, als deze voor het praktische te lang wordt gevonden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik zou toch willen vragen of je dit stokpaardje niet meer wil aansnijden. Praktisch gezien is het in een eredienst van anderhalf uur onmogelijk om 4 of 5 hele Psalmen te zingen.
Gewoon sneller zingen ;)

En over stokpaardjes gesproken... :huhu
Jaja, maak ze dat nou maar eens wijs. Alhier in de gemeente is dat niet zo moeilijk, maar in bepaalde streken des lands..., daar hebben ze alle tijd. Gisterenmiddag ging het alhier trouwens weer vreselijk ongelijk. De organist speelde al in een vrij vlot tempo, maar liet tussen de Psalmregels een wat langere rus. En dan zijn er mensen die het presteren om voor de samenzangbegeleiding uit te zingen of eerder in te zetten dan de organist. :mad

En welke stokpaardjes bedoel je nou weer?? :bobo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Ik vind het zingen van Psalm 103:8 een eigen waarde hebben die ons bij de dood en de oorzaak daarvan bepaald. Dat lijkt me bij uitstek een boodschap die we mogen overdenken rondom het sterven van een medegemeentelid. Alternatieven als Psalm 39:3, 89:19 en 102:15 zou ik op zo'n moment ook graag wat vaker willen zingen, dat is goed voor de afwisseling.

De argumenten voor het zingen van beide verzen van 103 kan ik overigens ook positief waarderen.
Wat wel zo is, is dat je bij Psalm 103 de 2 kanten kan belichten de kant van vers 8 en de kant van vers 9.
Bij psalm 89 en 102 gaat dat lastiger/niet.
Het laten zingen van losse versjes is sowieso niet overeenkomstig de bedoeling van de psalmen en van Calvijn. De gewoonte om naar eigen inzicht losse versjes uit hun verband te rukken dateert uit de 18e eeuw.
Ik zou toch willen vragen of je dit stokpaardje niet meer wil aansnijden. Praktisch gezien is het in een eredienst van anderhalf uur onmogelijk om 4 of 5 hele Psalmen te zingen.
Ik zou juist willen vragen dit te blijven herhalen. Waarom zou je niet er op mogen blijven wijzen wat de bedoeling van de Psalmen was? Ook in de tijd van de Bijbel werden de Psalmen in hun geheel gezongen. Dat het nu nergens meer gedaan wordt is geen reden om er dan maar over te zwijgen. Dus ik wil Hendrikus vragen ons hier steeds aan te blijven herinneren in de hoop dat het in de kerken nog eens verandert. Het aantal coupletten kan bijvoorbeeld al een stuk minder als je alleen zou berijmen wat er staat. Dat dit mogelijk is laat De Nieuwe Psalmberijming bijvoorbeeld zien, even los van wat je van de berijming op zich kunt vinden. Maar Psalm 119 heeft daar nog 44 coupletten in plaats van de 88 coupletten in de berijming van 1773.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:Het aantal coupletten kan bijvoorbeeld al een stuk minder als je alleen zou berijmen wat er staat. Dat dit mogelijk is laat De Nieuwe Psalmberijming bijvoorbeeld zien, even los van wat je van de berijming op zich kunt vinden. Maar Psalm 119 heeft daar nog 44 coupletten in plaats van de 88 coupletten in de berijming van 1773.
Een berijming doet altijd af van het Woord.

Dus ik zou zeggen: als je verbeteringen voorsteld, doe het dan gelijk goed. We zouden net als in de Engelse traditie onberijmde psalmen moeten gaan zingen. Dan zing je puur de schrift. De psalmen zijn niet bedoeld om door elkaar te hutselen tot rijmverzen.

Deze persoon pleit er ook voor:
https://www.rd.nl/artikel/419865-zing-p ... de-melodie
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie