Gelezen, gedacht, gehoord...

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Grondslag
Als grondslag hanteert deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Ze staat in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Doelgroep
Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte. Als je de grondslag onderschrijft, ben je van harte welkom op het forum. Wanneer je je niet in deze grondslag kan vinden, verzoeken wij je niet als lid te registreren.

Het onderschrijven van de grondslag uit zich in het (doop- of belijdend-) lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen/kerkverbanden:
- Hersteld Hervormde Kerk
- Gereformeerde Gemeenten
- Gereformeerde Gemeenten in Nederland
- Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
- Christelijke Gereformeerde Kerken (rondom Bewaar het Pand)
- Protestantse Kerk Nederland (hervormde gemeenten die gebonden zijn aan het gereformeerd belijden)

Het onderschrijven van de grondslag impliceert tevens, dat je je conformeert aan de binnen deze kerken gangbare visies op onderwerpen als (homo)seksualiteit, vrouwelijke ambtsdragers etc. Actief uitdragen van een visie die daar haaks op staat, wordt op dit forum niet toegestaan.

Even de grondslag van RF hierboven vermeld. Ds. Hofman onderschreef de grondslag. De uiting meerdere kerken uit, zoals VGG in Kruiningen. Hoe gaan we hiermee om?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

refomart schreef: Daaruit mijn vraag: wordt alleen gekeken naar het artikel Dr. de Vries, of wordt de prediking van deze Dienaar des Woords daadwerkelijk onderschreven?
De prediking zoals in dit artikel (als mede vorige artikels waarin de prediking van ds Hofman geciteerd werd) wordt van harte onderschreven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

Thea schreef:Geen idee wie ds. Hofman is, maar ik vond het stuk heel evenwichtig.
Als je er meer van zou willen weten, er bestaat een site met preken van deze predikant. http://www.hofman-preken.nl

Ik heb er net nog even zitten snuffelen en werd bijzonder getroffen door deze preek over de gebeurtenissen nu 70 jaar geleden.
http://www.hofman-preken.nl/pdf/Hab3vs2 ... 953woa.pdf


Deze preek komt in het licht van de corona-crises op mij heel actueel over.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

CvdW schreef:Even de grondslag van RF hierboven vermeld. Ds. Hofman onderschreef de grondslag. De uiting meerdere kerken uit, zoals VGG in Kruiningen. Hoe gaan we hiermee om?
Je kunt ook spijkers op laag water zoeken. De VGG = gereformeerde gemeente met een v. de VOGG = de oud gereformeerde gemeente met een v. En de gemeentes waar dominee Hofman voorging (Waddinxveen, Schiedam, Alblasserdam) maken tegenwoordig deel uit van de HHK.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Jongens, ds. Hofman hoeft toch niet postuum de grondslag van dit forum onderschrijven? Want dan moeten we Philpot ook verbannen ;)

Volgens mij moeten zij die hier als forumlid actief zijn zich conformeren aan de grondslag. Niet meer en niet minder.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

refomart schreef:Het betreft hier een ds. Hofman die preekte in een vrije gemeente (en daardoor buiten de grondslag van het forum valt!) en die reeds geruime tijd (1975) overleden is. Het spreekt voor mij dan niet vanzelf dat die prediking binnen het forum bekend en bovendien zo gewaardeerd is.
Volgens mij citeerde je pas wat van ds. H.F. Hohlbrugge, die predikant was van de Niederländisch-Reformierte Gemeinde in Elberfeld.

De betreffende gemeente staat ook niet in het rijtje van de forumgrondslag. Wellicht kun je de betreffende posting verwijderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

dan kan er heel veel uit dit topic, zolang de Nederduits Gereformeerde Kerk niet in het rijtje staan. Laat staan de Schotten, Engelsmannen en reformatoren!!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Volgens mij kwam @refomart met een opmerking over de grondslag. Interessant om te onderzoeken. Blijkt dat het niet waterdicht is. Misschien kan de tekst van de grondslag (derde alinea) aangepast worden. Thuislezers onderschrijven de eerste alinea ook.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Thea »

Ds Hofman staat in het rijtje van ds vd Breevaart, ds Stam etc. Volgens mij niets mis mee
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ik las gisteren in het RD over de kapel van de Strict Baptists in Allington, waar ooit de illustere ds. J.C. Philpot nog preekte (ik las er pas nog over in "Des pelgrims metgezel"). Ze komen daar nog met 3 bejaarden samen (1 echtpaar, en 1 neef).

Wat een volharding in menselijk gezien een hopeloze situatie voor de kapel. En dan sluiten we in Nederland (ik heb het wel vaker gezegd) gemeenten waar nog "maar" 70 leden zijn.

Als ik ooit nog een keer in Engeland op vakantie ben, zou ik ze graag ter bemoediging bezoeken. Maar menselijkerwijs gezien bestaat de kapel dan niet meer.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef:Ik las gisteren in het RD over de kapel van de Strict Baptists in Allington, waar ooit ds. J.C. Philpot nog preekte (ik las er pas nog over in "Des pelgrims metgezel"). Ze komen daar nog met 3 bejaarden samen (1 echtpaar, en 1 neef).

Wat een volharding in menselijk gezien een hopeloze situatie voor de kapel. En dan sluiten we in Nederland (ik heb het wel vaker gezegd) gemeenten waar nog "maar" 70 leden zijn.

Als ik ooit nog een keer in Engeland op vakantie ben, zou ik ze graag ter bemoediging bezoeken. Maar menselijkerwijs gezien bestaat de kapel dan niet meer.
Moet dan ook altijd denken aan het interview met die pastoor uit Hilversum volgens mij. Hij weigerde kerken te sluiten, desnoods zat hij alleen...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik las gisteren in het RD over de kapel van de Strict Baptists in Allington, waar ooit de illustere ds. J.C. Philpot nog preekte (ik las er pas nog over in "Des pelgrims metgezel"). Ze komen daar nog met 3 bejaarden samen (1 echtpaar, en 1 neef).

Wat een volharding in menselijk gezien een hopeloze situatie voor de kapel. En dan sluiten we in Nederland (ik heb het wel vaker gezegd) gemeenten waar nog "maar" 70 leden zijn.

Als ik ooit nog een keer in Engeland op vakantie ben, zou ik ze graag ter bemoediging bezoeken. Maar menselijkerwijs gezien bestaat de kapel dan niet meer.
We kunnen een reisje organiseren in de voorjaarsvakantie... Ik ga wel mee. (Budgettair ook hopelijk wat lichter de verteren dan het rd-aanbod om onder leiding van een zeer geachte hoogleraar a raison de € 3.000 een rondreis door Schotland te maken.)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:We kunnen een reisje organiseren in de voorjaarsvakantie... Ik ga wel mee. (Budgettair ook hopelijk wat lichter de verteren dan het rd-aanbod om onder leiding van een zeer geachte hoogleraar a raison de € 3.000 een rondreis door Schotland te maken.)
Goed idee. Laten we al vast een aanvraag bij de diaconie doen voor een financieel bijdrage voor dit "bemoedigingsbezoek" :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:We kunnen een reisje organiseren in de voorjaarsvakantie... Ik ga wel mee. (Budgettair ook hopelijk wat lichter de verteren dan het rd-aanbod om onder leiding van een zeer geachte hoogleraar a raison de € 3.000 een rondreis door Schotland te maken.)
Goed idee. Laten we al vast een aanvraag bij de diaconie doen voor een financieel bijdrage voor dit "bemoedigingsbezoek" :)
Stoken ze daar ook nog ergens wat sterk vocht?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:We kunnen een reisje organiseren in de voorjaarsvakantie... Ik ga wel mee. (Budgettair ook hopelijk wat lichter de verteren dan het rd-aanbod om onder leiding van een zeer geachte hoogleraar a raison de € 3.000 een rondreis door Schotland te maken.)
Goed idee. Laten we al vast een aanvraag bij de diaconie doen voor een financieel bijdrage voor dit "bemoedigingsbezoek" :)
Stoken ze daar ook nog ergens wat sterk vocht?
De Schotse highlands zijn nog aardig wat mijlen naar het noorden. Dus ik denk dat er hoogstens Gin gemaakt wordt. Of je moet er illegaal stokende organisten hebben (vandaar de term drankorgel?), maar die heb je in Nederland ook :haha
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie