Gelezen, gedacht, gehoord...

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Nee, dat gebeurt in mijn omgeving niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jawel hoor. Dan is je informatie niet juist.

Het is binnen het kerkverband waar ik lid ben.

En verder ga ik die ouderlingen en predikanten steeds beter begrijpen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

eilander schreef:Tekenend voor hoe wij als christelijk volksdeel tegenwoordig zijn: er komt een oproep tot verootmoediging.
Maar wij gaan niet op de hoofdlijnen van deze oproep in, maar gaan met een detail aan de haal.
Aan de haal, zeg ik, want er staat geen oproep in om de kerken vol te laten zitten. Er staat: '... dan hadden de kerken weer vol moeten zitten...' Als we ons geestelijk welzijn vér boven ons lichamelijk welzijn stellen, dan zou het er anders uit zien, zo parafraseer ik deze zinsnede maar even. Dus geen oproep: mensen, kom allemaal weer 'gewoon' naar de kerk. Dat zou onverantwoord zijn.

Verder laat ik het erbij.
De oproep is naar mijn idee niet heel opzienbarend. Maar dat zal aan mij liggen. Er is verder niets mis mee, daarom zette ik hem in dit dit draadje. Met één kanttekening, waar jij vervolgens uitvoerig op ingaat.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11398
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mister »

GerefGemeente-lid schreef:Jawel hoor. Dan is je informatie niet juist.

Het is binnen het kerkverband waar ik lid ben.

En verder ga ik die ouderlingen en predikanten steeds beter begrijpen.
Ik niet. Het komt op mij over als een soort burgerlijke ongehoorzaamheid met een bevindelijk sausje.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Jawel hoor. Dan is je informatie niet juist.

Het is binnen het kerkverband waar ik lid ben.

En verder ga ik die ouderlingen en predikanten steeds beter begrijpen.
De gg is niet mijn naaste omgeving. In Hervormde kringen wordt een belangrijke plaats voor het pragmatisme ingeruimd, buiten de redacteuren van het Gereformeerd Venster dan.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/952668-advent ... te-woorden

Een mooi artikel. Wel is het jammer dat de auteur niet ingaat op het spanningsveld van het helder onderscheiden waarop het aankomt en het gebruik van grote woorden in de beleving van degenen die daar anders naar kijken. Het is niet eenvoudig om daarin de juiste balans te vinden.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mistig »

Wat een prachtig artikel vandaag ook in RD Magazine met kamerbode Leo Bremen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Anselmus »

Mistig schreef:Wat een prachtig artikel vandaag ook in RD Magazine met kamerbode Leo Bremen.
Absoluut!
Fides Quaerens Intellectum
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Morgen is alweer de eerste zondag van advent. Waar gaat het tenslotte om?
Ds JW Kersten schreef: Gemeente, onder degenen die onder het Evangelie leven, zijn hoofdzakelijk twee soorten mensen. Het ene soort bespreekt het stuk der ellende zonder Christus. Het andere soort bespreekt Christus zonder het stuk der ellende. Het is ook wel een wonder van Gods genade als we in de nauwe weg ten leven een weinigje het goede middelpunt mogen vinden. Dat is een zaligmakend werk van de Heilige Geest. En alles wat daar buiten is, een mens kan zich voordoen alsof hij kennis heeft aan de geestelijke zaken, hij kan geweldig armoedig en geweldig ootmoedig doen, en hij kan over de ellende kan spreken, hij kan diep in de put zitten en hij kan zwaarmoedigheid nog houden voor Godsvreze, maar er is geen plaats voor Christus. Dat is natuurlijk nooit de rechte ellende. Als de Heilige Geest ons ellendig maakt, dan is dat een heilige vanzelfsheid. Daar is de Heilige Geest voor, als de Geest van Christus, om in onze ellende de mogelijkheid in een Ander te openen: U dan, die gelooft, is Hij dierbaar (1 Petr. 2:7).

Anderen spreken en roemen in een Christus zonder de ellende. Ik denk dan aan het jolige, het vrolijke, het opgewekte en blijmoedige gereformeerde christendom van onze dagen. Daar bedoel ik niet alleen de Gereformeerde Kerk mee. Was het alleen maar daar! Maar laten we dat in ons eigen hart maar onderzoeken.
Daar wordt gesproken over de heerlijkheid van de borgtocht van Christus, de komst van de Heere Jezus; Jezus heeft alles goed gemaakt wat wij bedorven hadden, Jezus is de Weg ten leven. Het lijden en sterven van Jezus gaat daarin op dat mensen met God bevredigd worden en zalig kunnen worden, nietwaar, en zo verlustigen ze zich in iets heerlijks, in de toekomstige zaligheid. Jezus, de Zoon van God, de Middelaar, de Borg, heeft onze weg goed gemaakt, Hij heeft de weg gebaand naar de hemel, en wij twijfelen niet, we zitten niet in de put, we klagen niet en ongeloof kennen we niet, want Jezus is onze Zaligmaker.
Die mensen worden onderscheiden. Die kun je herkennen aan een geweldige geestelijke zorgeloosheid. En daarbij, dat spreekt vanzelf, een zekere wereldlust. Het gaat zo makkelijk, want Jezus is onze Zaligmaker, Jezus is onze Borg, Jezus heeft alles goed gemaakt, Hij heeft onze zonde weggenomen. Dan kun je ook makkelijk leven, dan neem je het ervan, want: ‘We zijn kinderen van God, wie doet ons wat? En de aarde is aan Zijn kinderen gegeven en we maken er gebruik van met alle lust die in ons is en straks verkrijgen we op de koop toe nog de eeuwige zaligheid.’ En zo zorgeloos als ze leven, in die geweldige, onbegrijpelijke zelfverzekerdheid, zo zorgeloos gaan ze straks sterven. Ze roemen in Jezus Die Sions Borg is en Die hun gegeven is van de Vader en ze leggen hun hoofd rustig op het kussen neer. Ze zijn innerlijk zeer verzekerd dat het nooit anders dan goed kan gaan.
Terwijl de hoofdzaak waar het om gaat: het lijden en sterven van Jezus, Zijn komst in het vlees, toch niet de bedoeling had om mensen naar de hemel te brengen? Is Jezus daarom gekomen, om ons gelukkig te maken? Nee, Jezus kwam op de wereld omdat God de zonde zo haatte dat Hij die, eer Hij die ongestraft liet blijven, aan Zijn eigen lieve Zoon met de bittere en vervloekte dood des kruises heeft gestraft.
Dus waar gaat het tenslotte om? Waartoe kwam de Heere Jezus in de wereld? Zeker, het is een getrouw woord en aller aanneming waardig dat Hij op de wereld kwam om zondaren zalig te maken. Maar hoe kan dat ooit de vrucht zijn, dat zondaren zalig worden? Dat kan alleen de vrucht zijn van de genoegdoening aan de gerechtigheid Gods. En als dat niet vooropgaat, ook in de kennisneming van onze ziel, dat we met een rechtvaardig God te doen krijgen Die Zijn gerechtigheid afdrukt in ons gemoed zodat wij verloren zondaren worden, wat moeten we dan met Jezus doen?
Dat is waar het om gaat, nietwaar, dat God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede. En daarom moeten wij betalen, hetzij door onszelf, hetzij door een ander. Daarom wordt een ontdekkende en afsnijdende prediking door hen ook zeer gehaat. Men vindt dat ontmoedigend. Men is o zo bang dat je dan de mensen in de wanhoop drijft, en dan spotten ze dat de mensen van de zuivere leer bij hopen in het gekkenhuis zitten. Dan zeggen ze: ‘Die leer van jullie, het is altijd maar drukken, het is altijd maar dood en verdoemenis, en altijd maar ellende en zonde en de val in Adam; waar hebben we anders Jezus voor gekregen? Die leer van jullie brengt mensen in de wanhoop en ze komen in het gekkenhuis terecht.’ Dat is de algemene opinie van de vrolijke wereld en het vrolijke christendom.
Die mensen die zoveel met Jezus op hebben, die moet je toch maar wantrouwen. Want het is gevaarlijk, zoveel met Jezus op te hebben. Daar bedoelen we niet anders mee dan alleen ons eigen behoud. En of God aan Zijn eer komt, en of die vreselijke Majesteit genoegdoening ontvangt voor onze zonde, dat komt op de tweede plaats. Daar is de mens ook niet zo druk mee. Als ik weet dat ik bekeerd ben en als ik weet dat ik, als ik ga sterven, naar de hemel ga, dan ben ik tevreden. En of God aan Zijn eer komt, daar heb ik dan verder geen bekommernis over. Dat is een mens.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef:
Mistig schreef:Wat een prachtig artikel vandaag ook in RD Magazine met kamerbode Leo Bremen.
Absoluut!
Ik heb het n.a.v. jullie berichten nagelezen. Een mooie, eerlijke en open broeder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Wim Anker »

J.C. Philpot schreef:
Anselmus schreef:
Mistig schreef:Wat een prachtig artikel vandaag ook in RD Magazine met kamerbode Leo Bremen.
Absoluut!
Ik heb het n.a.v. jullie berichten nagelezen. Een mooie, eerlijke en open broeder.
ik las het zojuist. Prachtig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:
Anselmus schreef:
Mistig schreef:Wat een prachtig artikel vandaag ook in RD Magazine met kamerbode Leo Bremen.
Absoluut!
Ik heb het n.a.v. jullie berichten nagelezen. Een mooie, eerlijke en open broeder.
Ik vond het een erg mooi interview maar voel mij wel ongemakkelijk om zo diep in iemand zijn privé leven te kijken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

kan ik me voorstellen.
Waar ik me over verwonderde dat ondanks de andere ligging de grondtonen wel gelijk waren met wat we in wat rechtsere hoek horen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Waar ik me over verwonderde dat ondanks de andere ligging de grondtonen wel gelijk waren met wat we in wat rechtsere hoek horen.
Dat vind ik ook mooi. De grondtonen van zonde en genade, het strijden van de goede strijd, en het buigen onder en liefhebben van Gods woord, zijn hetzelfde bij al Gods kinderen, welke gezindte ze ook toe behoren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:Waar ik me over verwonderde dat ondanks de andere ligging de grondtonen wel gelijk waren met wat we in wat rechtsere hoek horen.
Dat vind ik ook mooi. De grondtonen van zonde en genade, het strijden van de goede strijd, en het buigen onder en liefhebben van Gods woord, zijn hetzelfde bij al Gods kinderen, welke gezindte ze ook toe behoren.
Juist.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie