Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Marck schreef:Als je voelt dat je groeit, zit je fout.

Dr. S.D. Post
2 Petrus 3

18 Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als in de dag van de eeuwigheid. Amen.

Ik hoop dat je mag ervaren dat je hierin groeit.
Daar zou ik wel degelijk ernstig op letten.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Johannes S schreef:
Marck schreef:Als je voelt dat je groeit, zit je fout.

Dr. S.D. Post
2 Petrus 3

18 Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als in de dag van de eeuwigheid. Amen.

Ik hoop dat je mag ervaren dat je hierin groeit.
Daar zou ik wel degelijk ernstig op letten.
Dat is ook het moeilijke van een citaat zonder omliggende tekst. Je weet niet helemaal hoe het bedoeld is. Maar het gaf me wel denkstof. Inderdaad ook over groei in genade.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

Een interview wat tekent hoe de ervaringen zijn iemand die van buiten in de kerk komt. Daar kunnen we met elkaar wat van leren, zo lijkt me: https://bit.ly/3GagQF8
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Marck schreef:
Johannes S schreef:
Marck schreef:Als je voelt dat je groeit, zit je fout.

Dr. S.D. Post
2 Petrus 3

18 Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als in de dag van de eeuwigheid. Amen.

Ik hoop dat je mag ervaren dat je hierin groeit.
Daar zou ik wel degelijk ernstig op letten.
Dat is ook het moeilijke van een citaat zonder omliggende tekst. Je weet niet helemaal hoe het bedoeld is. Maar het gaf me wel denkstof. Inderdaad ook over groei in genade.
Het is wel uitkijken met losse citaten, dat je niet op het verkeerde been gezet wordt.
Het gaat om de contekst waarin het gezegd wordt.
Ik denk dat als het over de beleving gaat en dat als je er zelf heel wat mee wordt met genade (opgeblazen wordt) dat het wél klopt.
Er moet steeds verwondering overblijven.
Een groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als in de dag van de eeuwigheid. Amen.
De 24 ouderlingen uit Openbaringen 4 wierpen hun kronen neer vóór de troon en zeiden: U bent het waard, Heere, te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de kracht, want U hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil bestaan zij en zijn zij geschapen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jeremiah »

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:https://www.ad.nl/binnenland/marieke-ve ... ~a53ba192/

Wat een triestigheid.
Het artikel is alleen te lezen door abonnees. Mijn eerste vraag is overigens, is ook wederhoor toegepast?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Floppy »

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zita »

Wat een mooie reactie vanuit de GGiN!
Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Tjonge, wat een verhaal. Dat een goedbedoelde opvoeding zo enorm mis kan gaan. Wel goed dat er een reactie bij staat van iemand uit de GGiN, een keurige reactie.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

Sowieso goed dat er naar beide kanten geluisterd word.

Verschillende dingen in dit artikel zijn overigens heel, heel erg herkenbaar.
Dankbaar dat het persoonlijk voor mij niet geleid heeft tot vaarwel zeggen van God, al is het grootste deel van mijn leven dat wel een historisch geloof geweest. Verwonderd dat God mij ondanks alles toch genadig geweest is. Als je zo'n artikel leest, wordt ik daar weer meer bij bepaald. Hij heeft mij vastgehouden, dat heb ik niet zelf gedaan.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef:
Wat een mooie reactie vanuit de GGiN!
Dat trof mij ook inderdaad.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 6091
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:
Wat een mooie reactie vanuit de GGiN!
Dat trof mij ook inderdaad.
Lig je daar, helemaal neer getroffen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:
Wat een mooie reactie vanuit de GGiN!
Dat trof mij ook inderdaad.
De reactie vanuit de GGiN, is helemaal volgens de mediatraining-boekjes.

Hoe emotioneler echter een verhaal is (en mogelijk terecht), des te meer gaat het er bij het publiek in als zoete koek. Wat ik daarom mis is het perspectief en het verhaal van de kant van de ouders. Voor wie de hele geschiedenis alsmede dit artikel ook een traumatische ervaring kan zijn.

Maar goed, als een verhaal te genuanceerd word verkoopt het natuurlijk niet meer.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Vooral die foto van de Statenbijbel was zeer treffend... :modo
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4080
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:
Wat een mooie reactie vanuit de GGiN!
Dat trof mij ook inderdaad.
De reactie vanuit de GGiN, is helemaal volgens de mediatraining-boekjes.

Hoe emotioneler echter een verhaal is (en mogelijk terecht), des te meer gaat het er bij het publiek in als zoete koek. Wat ik daarom mis is het perspectief en het verhaal van de kant van de ouders. Voor wie de hele geschiedenis alsmede dit artikel ook een traumatische ervaring kan zijn.

Maar goed, als een verhaal te genuanceerd word verkoopt het natuurlijk niet meer.
Wat mij vooral trof is dat het contact met ouders nog steeds bestaat. Gelukkig! Het zou inderdaad mooi zijn om in het artikel dan ook van de ouders te lezen.

Ongewild kunnen in de opvoeding diepe sporen worden getrokken. Mooi als die sporen geen kloof zijn geworden. Wat mij regelmatig verbaasd is dat gezinsleden uit één en het zelfde gezin de opvoeding heel anders kunnen ervaren. Om een goed beeld te krijgen van zo’n situatie zoals beschreven in de krant zou je haast ook moeten weten of het zo ook bij eventuele broers en zussen is gegaan.

Wat natuurlijk onverlet laat dat de individuele pijn groot kan zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie