Bevinding (geloofsbeleving)

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Arja »

Bevinding
Kunnen jullie helpen?

Is bevinding (geloofsbeleving) geloofsvastheid in Gods beloften?
Of een innerlijke reactie die de Heilig Geest werk om tot innerlijk zekerheid te komen?
Of moet ik bevinding zien als bevestiging van de echtheid iemands geestelijk leven?

Wat is een Bijbelse omschrijving van bevinding?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door GJdeBruijn »

De vraag is eenvoudig. Maar het antwoord hangt af van nogal wat factoren.
Onze gezindte is juist op dit punt verdeeld. Geestelijke herkenning -herkennen van elkaars geloofsbeleving- vormt een kerkverband. Zo is bijv. de Gereformeerde Gemeente in 1907 ontstaan vanuit een herkenning op dit punt. Dat zegt impliciet dat die herkenning er niet of onvoldoende is in kerkverbanden die niet zijn meegegaan in 1907.
Dat heeft alles te maken met de opvatting over wat bevinding is en hoe bevindelijke zaken een onderlinge samenhang hebben -of niet.

Wat het antwoord ook is, in Rom.5 staat waar de bevinding toe leidt: Hoop.
Kanttekeningen: hoop;
Namelijk, dat ook de vervulling van alle andere beloften, en inzonderheid van de eeuwige zaligheid, daarop volgen zal, gelijk wij de vervulling van deze belofte hierin bevinden en gevoelen.

Er ligt dus een verband met de beloften en verwachting op de nog te vervullen beloften. Geloof heeft een grond, een object. Wetende dat in Christus alle beloften ja en amen zijn.

Ik realiseer me dat ik geen direct antwoord geef op de vraag. Misschien is het een aanzet tot verdere gedachtewisseling over dit onderwerp.

https://www.digibron.nl/search/results? ... +bevinding
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Arja »

GJdeBruijn schreef: Wat het antwoord ook is, in Rom.5 staat waar de bevinding toe leidt: Hoop.
Kanttekeningen: hoop;
Namelijk, dat ook de vervulling van alle andere beloften, en inzonderheid van de eeuwige zaligheid, daarop volgen zal, gelijk wij de vervulling van deze belofte hierin bevinden en gevoelen.

Er ligt dus een verband met de beloften en verwachting op de nog te vervullen beloften. Geloof heeft een grond, een object. Wetende dat in Christus alle beloften ja en amen zijn.

Ik realiseer me dat ik geen direct antwoord geef op de vraag. Misschien is het een aanzet tot verdere gedachtewisseling over dit onderwerp.

https://www.digibron.nl/search/results? ... +bevinding
Misschien geen direct antwoord maar het helpt me om het zicht helder te krijgen. Leerzaam om te lezen wat je schrijft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door -DIA- »

Wat geschreven wordt is theorie. Bevinding moet gekend (van Boven geleerd worden) om te verstaan en te beleven wat het is. Het is dat wat God zijn kinderen in de praktijk leert, en het komt op uit de Schrift, althans een mens kan geen eigen bevinding creëren. Het is zeker in deze tijd een zeer verwarrend begrip. Velen verstaan er niet anders onder dan enkel wat (algemene) ervaringen, gevoelens, enz. Ik zie in te kop hierboven al geloofsbeleving staan. Nu zal dat deels waar zijn, maar dan moeten we wel nakijken waar genoemde gevoelens en ervaringen vandaan komen. Bevinding. Ik denk dat er via Digibron (bron van kennis in de gereformeerde gezindte wel iets staat wat het duidelijker verwoordt. In ieder geval is wel zo dat thans veel onder bevinding wordt geschaard wat het niet is. Bevinding is wel beleving, en beleving kan er ietsje van zeggen. Zonder beleving is het niet te verklaren, dan gaan we het enkel bezien als iets beleven en gevoelen. Maar dat is het niet per definitie. Het is iets van het leven, terwijl de mens van nature dood is. Daarom kan een natuurlijk mens er ook niet echt veel van zeggen. Toch waren er vroeger mensen die wisten dat ze het leven mistten, die toch haarfijn aanvoelden wat uit God was en wat niet. Maar dat was in een tijd waarin veel mensen de bevinding kenden en de mensen hoorden erover uit de praktijk. Dat is nu heel anders. Men hoort hooguit een soort 'getuigenis' van een 'jij daar'-avond. Maar dat is een verschil als tussen dag en nacht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door liz boer »

Het is moeilijk te omschrijven, een fijn gevoel? Of iets ervaren?
Het kan uit jezelf komen, de hele schare liep voor Jezus uit er riep Hosanna een korte tijd daarna riepen ze kruist Hem!

Ik denk vaak aan Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.

Al is alles leeg je ervaart niets, je voelt niets, he beleefd niets en dan nochtans...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:Het is moeilijk te omschrijven, een fijn gevoel? Of iets ervaren?
Het kan uit jezelf komen, de hele schare liep voor Jezus uit er riep Hosanna een korte tijd daarna riepen ze kruist Hem!

Ik denk vaak aan Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.

Al is alles leeg je ervaart niets, je voelt niets, he beleefd niets en dan nochtans...
De hoop en het geloof en de liefde? Die blijven hier. Want hoe donker het kan worden, de liefde is de meeste van deze. En deze liefde wordt alleen door de bevinding gekend. Hoe kan men liefde hebben tot Iemand die onbekend is, een abstract iets? Hij mocht onder alle ellende God overhouden, en zich verblijden in de God Zijns heils.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:Het is moeilijk te omschrijven, een fijn gevoel? Of iets ervaren?
Het kan uit jezelf komen, de hele schare liep voor Jezus uit er riep Hosanna een korte tijd daarna riepen ze kruist Hem!

Ik denk vaak aan Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.

Al is alles leeg je ervaart niets, je voelt niets, he beleefd niets en dan nochtans...
De hoop en het geloof en de liefde? Die blijven hier. Want hoe donker het kan worden, de liefde is de meeste van deze. En deze liefde wordt alleen door de bevinding gekend. Hoe kan men liefde hebben tot Iemand die onbekend is, een abstract iets? Hij mocht onder alle ellende God overhouden, en zich verblijden in de God Zijns heils.
Ja dat klopt helemaal.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Arja »

liz boer schreef:Het is moeilijk te omschrijven, een fijn gevoel? Of iets ervaren?
Het kan uit jezelf komen, de hele schare liep voor Jezus uit er riep Hosanna een korte tijd daarna riepen ze kruist Hem!

Ik denk vaak aan Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.

Al is alles leeg je ervaart niets, je voelt niets, he beleefd niets en dan nochtans...
Dat is echt een waardevol stukje @liz. Wij hadden het daar vanmorgen nog over naar aanleiding van Psalm 27. Er is opeens zo'n overgang in vers 6 en 7. We hebben die twee delen van Donner: De Psalmen (aanrader) en mijn man heeft die erbij gepakt. Op de hoogte van het geloof (vers 6) waar David op stond, was hij verheven boven de werkelijkheid; hij zag zijn vijanden, noden en gevaren wel, maar ze waren vanuit die hoogte van het geloof als sprinkhanen, als niets in zijn ogen. Maar afgedaald van die hoogte, zag hij alles weer zoals het was en vroeg hij ootmoedig en dringend om hulp tot zijn Heere en God.

Habakuk en David met hun "nochtans" van het geloof. In het Nieuwe testament is daar Paulus in Filipp. 3:10: "Opdat ik Hem kenne en de kracht van Zijn opstanding". Het draait om Hem. Buiten Hem is geen geloofsbeleving. Maar dat kan juist zo'n worsteling zijn.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:
liz boer schreef:Het is moeilijk te omschrijven, een fijn gevoel? Of iets ervaren?
Het kan uit jezelf komen, de hele schare liep voor Jezus uit er riep Hosanna een korte tijd daarna riepen ze kruist Hem!

Ik denk vaak aan Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.

Al is alles leeg je ervaart niets, je voelt niets, he beleefd niets en dan nochtans...
Dat is echt een waardevol stukje @liz. Wij hadden het daar vanmorgen nog over naar aanleiding van Psalm 27. Er is opeens zo'n overgang in vers 6 en 7. We hebben die twee delen van Donner: De Psalmen (aanrader) en mijn man heeft die erbij gepakt. Op de hoogte van het geloof (vers 6) waar David op stond, was hij verheven boven de werkelijkheid; hij zag zijn vijanden, noden en gevaren wel, maar ze waren vanuit die hoogte van het geloof als sprinkhanen, als niets in zijn ogen. Maar afgedaald van die hoogte, zag hij alles weer zoals het was en vroeg hij ootmoedig en dringend om hulp tot zijn Heere en God.

Habakuk en David met hun "nochtans" van het geloof. In het Nieuwe testament is daar Paulus in Filipp. 3:10: "Opdat ik Hem kenne en de kracht van Zijn opstanding". Het draait om Hem. Buiten Hem is geen geloofsbeleving. Maar dat kan juist zo'n worsteling zijn.
Dat laatste zeker Arja. Het kan zo van de hoogte naar de diepte zijn. En in die diepte is dan zoveel twijfel. Maar toch, tenminste uit eigen ervaring, laat de Heere die dieptes nooit te lang en te diep zijn. En die hoogtes, o, die zijn zo heerlijk. Dan echt alles alleen uit Hem. Die naar een mensje omziet, ondanks alles wat we steeds weer fout doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door eilander »

Citaat uit een artikel van ds. C. den Boer in het boekje "Op de hoogten van de heilsfeiten - aspecten van de prediking" (Kampen, z.j.):

1. De bevinding is een geoefend zijn in de smeltkroes van de beproevingen. (...)
2. Deze bevinding wordt geboren uit de worsteling met het lijden, met de satan in zijn listige omleidingen en met de dwaalleer. In die strijd lijkt het alsof God met Zijn kinderen heel niet zuinig omgaat. Waagt Hij er niet alles aan? Het gevaar van afval is levensgroot. Maar juist zo blijkt de overwinningskracht van Christus in de Zijnen. Zij hebben het aan Hem te danken als zij staande blijven. Van hun kant is het een nauwelijks zalig worden, van Zijn kant een meer dan overwinnaar zijn.
3. In dit toetsingproces komt ook het onoprechte openbaar. Aan de ene kant zijn er de beproefden in Christus, die de tegenwoordigheid van Christus in hun leven doorleven en die in daden mogen uitleven. Aan de andere kant openbaart zich ook de afval in de gemeente. Het kan in het schijngeloof ver gaan. Maar het vérgaat tevens. In de tijd van verzoeking vallen zij af.
4. Waar echter de bevinding als een beproefd zijn in Christus aan het daglicht wil treden, daar moet een voortdurend toetsen van zichzelf gevonden worden. Heb ik het ware geloof? Dat brengt, als het goed is, een verdieping in de kennis van Christus mee, een mondigheid en volwassenheid in het geloof, waardoor wij sterk staan temidden van beproeving en verzoeking.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:Het is moeilijk te omschrijven, een fijn gevoel? Of iets ervaren?
Het kan uit jezelf komen, de hele schare liep voor Jezus uit er riep Hosanna een korte tijd daarna riepen ze kruist Hem!

Ik denk vaak aan Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.

Al is alles leeg je ervaart niets, je voelt niets, he beleefd niets en dan nochtans...
De hoop en het geloof en de liefde? Die blijven hier. Want hoe donker het kan worden, de liefde is de meeste van deze. En deze liefde wordt alleen door de bevinding gekend. Hoe kan men liefde hebben tot Iemand die onbekend is, een abstract iets? Hij mocht onder alle ellende God overhouden, en zich verblijden in de God Zijns heils.
Zonder iets af te oen van bovenstaand stukje hoor ik toch van de preekstoel een roepen naar een onbekende God.
Geloof is niet vangen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door eilander »

Nog een citaat uit dat boekje:
Er zijn preken die diep bevindelijk lijken, omdat zij breed ingaan op de kenmerken van het leven des geloofs, maar die toch niet bevindelijk zijn in Bijbelse zin, omdat ze niet zijn ingebed in het verbond, in de aanbieding des heils, in de oproep tot bekering.

Ik ga er uiteraard nu even van uit, dat in deze preken Bijbelse genadekenmerken worden genoemd. Wij kunnen elkaar met onbijbelse onderscheidingen ook een heel eind in de war brengen. Maar ook als de prediking de Bijbelse kenmerken noemt, kan ze toch alleen maar recht onderwerpelijk heten, wanneer de prediker ook hierin, zoals een herder betaamt, blijft aandringen op het hart van zijn hoorders.

Ik heb dat nergens treffender gevonden dan in de Catechismusvraag over de kinderdoop (vraag en antwoord 74): 'Zal men ook de jonge kinderen dopen? Ja het: want mitsdien zij alzowel als de volwassen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan de volwassenen toegezegd wordt...'

Wij kunnen in de prediking niet volstaan met te zeggen dat de Heilige Geest, Die het geloof werkt, reeds in de kinderdoop aan ons is toegezegd. Wij zullen ook moeten zeggen wat dat geloof door Gods Geest gewerkt, is.
Maar omgekeerd mogen wij ook niet volstaan met een beschrijving van dat door Gods Geest gewerkte geloof. Ook op dit punt hebben we de ruimte van de Geest des verbonds te prediken, van die Geest, Die woont in de gemeente en verbondsmatig is toegezegd.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Arja »

eilander schreef:Nog een citaat uit dat boekje:
Er zijn preken die diep bevindelijk lijken, omdat zij breed ingaan op de kenmerken van het leven des geloofs, maar die toch niet bevindelijk zijn in Bijbelse zin, omdat ze niet zijn ingebed in het verbond, in de aanbieding des heils, in de oproep tot bekering.

Ik ga er uiteraard nu even van uit, dat in deze preken Bijbelse genadekenmerken worden genoemd. Wij kunnen elkaar met onbijbelse onderscheidingen ook een heel eind in de war brengen. Maar ook als de prediking de Bijbelse kenmerken noemt, kan ze toch alleen maar recht onderwerpelijk heten, wanneer de prediker ook hierin, zoals een herder betaamt, blijft aandringen op het hart van zijn hoorders.

Ik heb dat nergens treffender gevonden dan in de Catechismusvraag over de kinderdoop (vraag en antwoord 74): 'Zal men ook de jonge kinderen dopen? Ja het: want mitsdien zij alzowel als de volwassen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan de volwassenen toegezegd wordt...'

Wij kunnen in de prediking niet volstaan met te zeggen dat de Heilige Geest, Die het geloof werkt, reeds in de kinderdoop aan ons is toegezegd. Wij zullen ook moeten zeggen wat dat geloof door Gods Geest gewerkt, is.
Maar omgekeerd mogen wij ook niet volstaan met een beschrijving van dat door Gods Geest gewerkte geloof. Ook op dit punt hebben we de ruimte van de Geest des verbonds te prediken, van die Geest, Die woont in de gemeente en verbondsmatig is toegezegd.
Dat zijn mooie dingen die je deelt. Allebei. Ik heb er wel een vraagje bij maar die stel ik je per PB als het mag.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Stof »

Arja schreef:Bevinding
Kunnen jullie helpen?

Is bevinding (geloofsbeleving) geloofsvastheid in Gods beloften?
Of een innerlijke reactie die de Heilig Geest werk om tot innerlijk zekerheid te komen?
Of moet ik bevinding zien als bevestiging van de echtheid iemands geestelijk leven?

Wat is een Bijbelse omschrijving van bevinding?
Wist dat ik er een boekje over moest hebben en ja, gevonden. "Wat is bevinding?"van ds. C.G. Vreugdenhil. Nooit gelezen moet ik eerlijk bekennen :jongle
Enkele definities die in het boek vermeld worden:

Ds. A. Moerkerken in 'Geloof en bevinding' : "De bevinding is het geheel aan geestelijke ervaring, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen. Het zal duidelijk zijn, dat de bevinding, aldus omschreven, met het geloof nauw samenhangt. Geloof en bevinding zijn echter geen synoniemen... Het is het brede gebied van de bevinding der heiligen".

Dr. J.G. Woelderink in 'Verbond en bevinding': "Wij hebben in de bevinding te doen met een bepaalde zijde van het geloof, met die factor, die duidelijk maakt, dat het ware geloof vrucht van en antwoord op de waarachtige en levende openbaring Gods in het Evangelie van Christus is".

Johannes Calvijn, die nooit het woord bevinding gebruikt, maar wel het woord 'piëtas' (vroomheid), schrijft: "Vroomheid noem ik de met liefde tot God verbonden eerbied welke de kennis van Zijn weldaden wekt. Want zolang de mensen niet gevoelen, dat zij alles aan God verschuldigd zijn, dat zij door Zijn Vaderlijke zorg gekoesterd worden en dat Hij voor hen de Bewerker van alle goed is, zodat niets buiten Hem te zoeken is, zullen zij zich nooit in vrijwillige gehoorzaamheid aan Hem onderwerpen" (Calvijns Catechismus).

Verder citeert ds. Vreugdenhil nog definities van prof. dr. K. van Dijk,, dr. P. Buitelaar en Prof. L.H. van der Meiden.
Tenslotte vat ds. Vreugdenhil alle genoemde visies als volgt samen: "Het is uit alles wat tot nu toe gezegd is wel duidelijk, dat met het woord bevinding wordt aangeduid dat het Evangelie weerklank vindt in onze ervaring. Van God uit gezien is het een werk van de Heilige Geest, die werkt door het Woord. Van ons uit gezien gaat het om de wijze waarop het geloof functioneert in het omgaan met God en het luisteren naar Zijn Woord, maar ook wat daarvan de gevolgen zijn voor onze houding met betrekking tot de wereld om ons heen. Het christelijk geloof kan nooit alleen maar een puur verstandelijk beamen van het Evangelie zijn, dat verder de diepere lagen van ons bestaan ongemoeid laat. Je zou bevinding dus ook kunnen noemen"'beleefd geloof' of 'geloofservaring'. Het gaat er niet om dat we osn geloof als waar bevinden, maar dat we Gods woord waar bevinden, en dat kan alleen door het geloof. Het gaat dus om de manier waarop het geloof wordt beleefd. Als het geloof immers geen weerklank vindt in onze ervaring en als het geen gevolgen heeft voor ons dagelijks leven, is het geen echt geloof".

Waarna nog een heel boek van 153 pagina's over dit onderwerp volgt, inclusief bronnen ;)

Verder zou je je met betrekking tot dit onderwerp nog kunnen verdiepen in de recente studie van dhr. Van der Knijff over bevindelijke prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door -DIA- »

Ds J. Catsburg had in Om Sions Wil en later in Het Gekrookte Riet een heel leerzame vragenrubriek. Een aantal heb ik ervan bewaard. Ze zij volop bevindelijk van aard.

Moeten we allen het recht leren toevallen?
Eén van de vele leemten in de hedendaagse prediking is, dat er zo weinig onderscheidenlijk wordt gepredikt. De hoorders worden niet meegenomen in de gangen van Gods Woord. En dat, terwijl de weg toch alleen maar veilig is, wanneer we wandelen door de voortleiding in de voetstappen van de Christus.
Veel komt heden zo verbondsmatig en automatisch naar je toevallen, dat je het slechts moet aannemen en moet geloven. Het lijkt wel of de woorden en de beloften van Gods Woord sneeuwvlokken zijn, die naar beneden vallen en die voor het grijpen zijn. Zo worden velen op droggronden vastgezet om straks voor eeuwig bedrogen uit te komen.
Waarde lezeres, u stelt een vraag vanuit de Schrift: Moeten we allen onder het Recht leren vallen? Wij wijzen u op Simon Petrus. Hij heeft te Caesarea de belijdenis afgelegd: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.
Opmerking 1. Simon had deze belijdenis niet voor het grijpen als een sneeuwvlok. De Heere Jezus is duidelijk in deze: Vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is. Het onderwijs en de lering ter zaligheid is zo eenzijdig, dat ik graag eenzijdig preek. Van de ene zijde uit. Van Gods zijde uit. Zeker, dat betekent, dat de mens er buiten gezet wordt, terwijl we er graag binnen gepreekt worden. Dat nu roept de vijandschap van vlees en bloed op.
Opmerking 2. Waar is Simon met deze belijdenis te Caesarea nu terecht gekomen? Met deze zo levende belijdenis vanuit het leven is hij terecht gekomen in de dood. Wat een gang! Vanuit het leven in de dood terecht gekomen: Velen leven zo maar op de hemel aan, doch ze zijn nimmer in de dood terecht gekomen. Wat is deze wandeling toch bedrieglijk! Doch ... we gaan verder. Vanuit de roeping en vanuit het leven in het hart gewerkt, heeft Simon de Heere recht en gerechtigheid leren toeschrijven. Doch wat verstond hij nog weinig van deze zaken. Hij wandelde nog vóór het kruis. En in die gang is het Jezus en ik. Doch nu moet het Jezus alleen worden. Let nu op -Jezus en ik- dat is een legering van de Heere en dat is een genadegave. Doch de pijl ligt verder. De Heere alleen moeten we overhouden. En dat gaat met verlies van onszelf.
Jezus en Simon. Waar ging Simon er buiten vallen met zichzelf? Hij wilde zijn leven geven voor de Heere. Zo groot was zijn liefde. Het was liefde, maar het was een verkeerde liefde. Simon moet leren: Christus gaat Zijn leven geven voor Simon. En toen moest Simon erbuiten vallen. Daarom, nogmaals de vraag: Waar ging Simon Simon verliezen? Tijdens en na Zijn verloochening van Christus. Toen ging Simon er zo buiten vallen, dat hij boven de mond van de hel kwam te hangen. En het wonder? Hij werd door de liefdesblik van Christus boven de mond van de hel vastgehouden. Simon hing aan de draad van de liefde van Christus. Simon heeft zich als een vijand Gods leren kennen. Hij ging bedroefd naar buiten en weende bitterlijk. Dit er buiten vallen, werd verdiept, toen Simon betrokken werd in het liefdesgericht door Christus. Tot driemaal werd hem de vraag gesteld: Simon Bar Jonas, hebt gij Mij lief? O, wat krijgt een mens zich dan voor de hel over! Hij leert het recht toevallen en daaronder vallen. We worden het met de Heere hartelijk eens, wanneer de put zich voor eeuwig gaat openen. We gaan dat recht van harte omhelzen. En het grote onuitsprekelijke wonder is: wanneer we dit recht omhelzen, worden we door Christus omhelsd tot zaligheid. We komen in de armen van de geschonken Borg en Middelaar, Die Zich voor doemwaardigen en onwaardigen in de dood heeft overgegeven ter voldoening van het Goddelijk recht. Door dit verheerlijkte recht wordt Simon verlost.
Waarde vriendin: tot ongenoegen van vele tegenstanders schaar ik mij gaarne aan de zijde van Calvijn, die opmerkt, dat de roeping van de dienaren des Woords is om de hoorders te brengen voor de rechterstoel Gods om als een goddeloze te worden gerechtvaardigd. We mogen elkander geen rust gunnen eer we onszelf hebben verloren en door de Christus zijn gevonden. We mogen de mensen niet op de rustbank van een tekst en een psalmvers je laten zitten. We moeten worden voortgejaagd tot binnen de vrijstad en we dienen daar de dood van de Hogepriester mee te maken. Dan komen we in de vrijheid der kinderen Gods.
Nu is de Heere vrij in Zijn wegen en handelingen met Zijn kinderen. Ze worden niet allen even ver binnengeleid in de heilgeheimen van Zijn verbond. We dienen echter wel naar groei en wasdom te staan. Hij moet wassen en ik moet minder worden. Het is dan ook een gedurig sterven aan alles wat van ons is om te leven vanuit Christus alleen. Als we maar in Hem gevonden mogen worden. En dat gaat alleen in de weg van een uitvallen uit onszelf. En ziet, dat willen we maar niet. Wanneer we in het water liggen is het: ik worstel en ik ontzwem. Maar alzo gaat het niet in de weg van zalig worden. Daar is het: Ik worstel en dan ... ik ga onder ... en ik word gered. Daar staat de Bijbel toch vol van? O red u dan niet met dit of dat. De redding is in Christus alleen en daarom door Hem alleen. De Heere brenge ons daarom maar gedurig aan het eind, opdat er plaats kome voor Hem, die in de morgenstond vervullen gaat: Des avonds vernacht het geween, maar des morgens is er gejuich.
Waarde vriendin, de redding ligt in het verlies. Die het verliezen, gaan het winnen. Voor hen is de buit. Christus wordt vanuit het recht de geschonken Borg en Middelaar. We kunnen het ook zo zeggen: De weg naar de vergeving loopt door het rechthuis.

Ds. J. Catsburg in “Om Sions Wil” van 6 mei 1977
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie