De duiding van het COVID virus

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Susan »

Vervolgde schreef:
Terri schreef:
Maanenschijn schreef: @Vervolgde raakt het punt aan hierboven waar ik het meest me worstel: wat moet er in mijn leven veranderen. Daar begint het, in het persoonlijk leven. Want als het daar bij een ieder begint, kan er ook op kerkelijk vlak, op overheidsvlak etc. doorwerking verwacht worden. En dat zou inderdaad bij één persoon kunnen beginnen, zoals de prediking van Jona, Elia, Petrus enz.
Dit is ook exact mijn worsteling.
Belangrijk is dan stil te staan bij de vraag wat dat betekent: mijn leven. Kunnen we ons leven in compartimenten indelen die achtereenvolgens aan de beurt komen? Of betekent mijn leven mijn totale bestaan als mens, zowel privaat, als publiek, als openbaar, als kerkelijk? En dat dus gelijktijdig.
In mens is in zijn wezen ondeelbaar.

Als nu God het hart aanziet, dan lijkt me duidelijk wat er moet gebeuren. In de woorden van Spreuken: Behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de uitgangen des levens.

De vraag wat moet er in mijn leven veranderen is dus gelijk aan de vraag: wat ligt in mijn hart? Wat zijn mijn diepste overtuigingen op grond waarvan ik me naar buiten toe opstel en gedraag.
Niet te veel filosoferen. Wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.

We kunnen geen echt christen zijn zonder dat we wedergeboren zijn. En zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.

Het is mooie spreuk: Behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de uitgangen des levens. Maar ik wil graag een paralleltekst uit het nieuw Testament noemen, die de naam van Jezus wel met zich meedraagt:

Weest in geen ding bezorgd, maar laat uw begeerten in alles door bidden en smeken, met dankzegging, bekend worden bij God. En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Arja »

Het gaat hier over "duiding".
Maar ik begrijp misschien niet zo goed wat duiding is. Ik deelde eerder dit bericht. Dat vond ik echt bij "duiding" horen.
Ik zie de coronacrisis als het begin van de eindtijd. In de Bijbel staat dat er oorlogen van geruchten, rampen en ziektes over de hele wereld zullen komen. Maar de mensen zijn horende doof en ziende blind. En er zal radeloze angst heersen over de mensheid. Gelukkig zijn wij, die in de Messias geloven en ons geborgen weten in Zijn hand. Dat wil niet zeggen dat wij niet beproefd zullen worden. Maar hetzij wij leven of hetzij wij sterven, wij zijn van de Heere. De Messias zeg Zelf: "Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste. Wie Mij gelooft zal eeuwig leven," (Openb 22:14 en Joh 3:16) ... We mogen beseffen dat we niet alleen zijn en dat we door het geloof in Jezus kracht zullen krijgen.

Bron: Hadderech
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

Waarom is SARS of Ebola dan niet het begin? Of de Spaanse griep?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door samanthi »

Het begin van de eindtijd is na Hemelvaart, wij mogen op de tekeu letten en de Heere met opgeheven hoofd uit de hemel verwachten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Herman »

Het begrip 'begin van de eindtijd' is toch niet letterlijk te nemen? Het doel is urgentie te benadrukken om de ongelovige op te wekken tot geloof.

Overigens hangt eindtijd voor de gelovige samen met de belofte van hun Zaligmaker dat Hij ze in die tijd zal beschermen en bewaren.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Het begrip 'begin van de eindtijd' is toch niet letterlijk te nemen? Het doel is urgentie te benadrukken om de ongelovige op te wekken tot geloof.

Overigens hangt eindtijd voor de gelovige samen met de belofte van hun Zaligmaker dat Hij ze in die tijd zal beschermen en bewaren.
Ja dat klopt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door merel »

Alles na pasen en pinksteren is toch de eindtijd? Ik vraag mij af of je deze pandemie zo moet zien.De afgelopen eeuwen zijn er zoveel rampen geweest ( oorlogen, geruchten van oorlogen, pestilentiën, aardbevingen etc. ). Alleen de laatste 70 jaar is het in Nederland rustig geweest. Wij leefden in een maakbare samenleving en komen er nu ( ook als christenen!) achter dat het niet zo maakbaar is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Herman »

merel schreef:Alles na pasen en pinksteren is toch de eindtijd? Ik vraag mij af of je deze pandemie zo moet zien.De afgelopen eeuwen zijn er zoveel rampen geweest ( oorlogen, geruchten van oorlogen, pestilentiën, aardbevingen etc. ). Alleen de laatste 70 jaar is het in Nederland rustig geweest. Wij leefden in een maakbare samenleving en komen er nu ( ook als christenen!) achter dat het niet zo maakbaar is.
Dat laatste is dus winst omdat je gaat rekenen met God, die de tijden blijkbaar in Zijn handen heeft. Eindtijd is niet bedoeld als dramatisering van de wereldgeschiedenis, maar voornamelijk om jezelf in de Schuilplaats van de Allerhoogste te weten.

Een uitspraak van Luther, te midden van de dood is daar het Leven, past in 1944 of 2020 toch een stuk beter dan in een willekeurig voorspoedig jaar (1995 ofzo).
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Alles na pasen en pinksteren is toch de eindtijd? Ik vraag mij af of je deze pandemie zo moet zien.De afgelopen eeuwen zijn er zoveel rampen geweest ( oorlogen, geruchten van oorlogen, pestilentiën, aardbevingen etc. ). Alleen de laatste 70 jaar is het in Nederland rustig geweest. Wij leefden in een maakbare samenleving en komen er nu ( ook als christenen!) achter dat het niet zo maakbaar is.
Dat laatste is dus winst omdat je gaat rekenen met God, die de tijden blijkbaar in Zijn handen heeft. Eindtijd is niet bedoeld als dramatisering van de wereldgeschiedenis, maar voornamelijk om jezelf in de Schuilplaats van de Allerhoogste te weten.

Een uitspraak van Luther, te midden van de dood is daar het Leven, past in 1944 of 2020 toch een stuk beter dan in een willekeurig voorspoedig jaar (1995 ofzo).
Ik denk dat deze uitspraak voor veel mensen in elk willekeurig jaar van toepassing is geweest.Voor de samenleving in Nederland klopt het wel wat jij zegt, al zou 1953 daar ook tussen passen.
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
Herman schreef:Het begrip 'begin van de eindtijd' is toch niet letterlijk te nemen? Het doel is urgentie te benadrukken om de ongelovige op te wekken tot geloof.

Overigens hangt eindtijd voor de gelovige samen met de belofte van hun Zaligmaker dat Hij ze in die tijd zal beschermen en bewaren.
Ja dat klopt.
Het vertellen van onzin helpt natuurlijk niet in het opwekken van geloof.

Alles na Pasen is inderdaad de eindtijd, maar het is willekeurig en getuigt niet van historische kennis om nu juist de corona-epidemie als begin van de eindtijd te noemen. Dat heeft wat mij betreft niets met letterlijk nemen te maken, maar met het afwijzen van overdrijving en onzorgvuldig spreken.

Het is een onterechte en onbijbelse dramatisering en daarom maak ik er een opmerking over. Dramatisering is in het algemeen genomen niet opbouwend.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Herman »

Het is dus willekeurig om het even of je nu leeft of 5 jaar terug? Hoe zou jij dat verschil willen typeren.

Verder zou ik uitkijken met allerlei opmerkingen als onzin te bestempelen, omdat de bijbel ook in tijdsvolgorderijke termen spreekt::

2 Tim 3 vers 1 En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:Het begrip 'begin van de eindtijd' is toch niet letterlijk te nemen? Het doel is urgentie te benadrukken om de ongelovige op te wekken tot geloof.

Overigens hangt eindtijd voor de gelovige samen met de belofte van hun Zaligmaker dat Hij ze in die tijd zal beschermen en bewaren.
Ja dat klopt.
Het vertellen van onzin helpt natuurlijk niet in het opwekken van geloof.

Alles na Pasen is inderdaad de eindtijd, maar het is willekeurig en getuigt niet van historische kennis om nu juist de corona-epidemie als begin van de eindtijd te noemen. Dat heeft wat mij betreft niets met letterlijk nemen te maken, maar met het afwijzen van overdrijving en onzorgvuldig spreken.

Het is een onterechte en onbijbelse dramatisering en daarom maak ik er een opmerking over. Dramatisering is in het algemeen genomen niet opbouwend.
Mee eens, alles na Hemelvaart is eindtijd, je ziet duidelijk aan de eerste gemeente dat die zo leefde, soms in het extreme, waar ze van Paulus een vermaning krijgen, mijn "ja dat klopt" is bedoeld voor de laatste alinea.

Zondag 10 gaat over de tegenstellingen, goede en kwade dagen, regen en droogte, ziekte en gezondheid, als alles goed is, is het Gods Vaderlijke hand, zodra het (hier in Nederland) een btje droog is of het waait een paar dagen wat harder dan anders is het opeens óf Gods straf óf de eindtijd... dat zie je ook nu... met de corona...

Dan denk ik, we krijgen amper een zuur gezicht, we kunnen vrij naar de kerk, we hebben eten in overvloed, geen vervolging om wat dan ook, maar zodra er maar iets aan onze welvaart/vrijheid knabbelt komen alle theorieën en profetieën uit de kast, terwijl we met opgeheven hoofd de Heere uit de hemel moeten verwachten, we mogen en moeten op de tekenen letten, dat zijn de voetstappen dat Hij in aantocht is, vanaf Hemelvaart tot nu.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jantje »

We leven in de eindtijd, die is begonnen na Hemelvaart.

Wat mijns inziens heel belangrijk is, is dat deze pandemie dat sterk benadrukt. Na 1953 zijn er hier in Nederland weinig ernstige gebeurtenissen geweest, al was er de afgelopen decennia wel steeds meer sprake van terroristische aanslagen. Maar daar zijn we in Nederland ook voor bewaard gebleven. Er gebeurden ook wel rampen op andere plaatsen in de wereld, denk aan 9/11, Kerst 2004 en de aardbevingen in Haïti en Japan en de oorlogen in Irak en Syrië. Maar dat was toch verder van ons bed en ging ons werelddeel en ons land voorbij. Er is geregeld voor gewaarschuwd dat we in de eindtijd leven en dat er ook een tijd zal komen dat de tekenen ook óns niet voorbij zullen gaan. Ik denk dat deze pandemie dit bevestigt. Als ik voor mezelf spreek, dan geloofde ik verstandelijk wel dat die tekenen ook ons niet zouden voorbijgaan, maar ten diepste hield ik er geen rekening mee dat dit op zo'n korte termijn zou gebeuren. Misschien leeft dat wel breder?

Worden we als reformatorische samenleving daarom nu niet met ons neus op de feiten gedrukt, dát we daadwerkelijk in de eindtijd leven en dát er dan ook steeds meer tekenen zich korter op elkaar zullen opvolgen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

Herman schreef:Het is dus willekeurig om het even of je nu leeft of 5 jaar terug? Hoe zou jij dat verschil willen typeren.

Verder zou ik uitkijken met allerlei opmerkingen als onzin te bestempelen, omdat de bijbel ook in tijdsvolgorderijke termen spreekt::

2 Tim 3 vers 1 En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.
Alleen mensen die nog niets hebben meegemaakt halen het in hun hoofd om dit zware tijden te noemen. Heb je dit ook geschreven toen achttien christenen door IS werden onthoofd vanwege hun geloof? En dat was maar één voorbeeld van tientallen, honderden, ja duizenden gelovigen die sterven voor hun geloof.

Als dit coronavirus ook maar iéts meer indruk maakt, in de prediking of in je persoonlijk geloofsleven, dan vind ik dat een heel kwalijke zaak.

En dat is heus niet omdat ik dit virus niet serieus neem, want ik maak me er al vanaf eind januari druk over.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:We leven in de eindtijd, die is begonnen na Hemelvaart.

Wat mijns inziens heel belangrijk is, is dat deze pandemie dat sterk benadrukt. Na 1953 zijn er hier in Nederland weinig ernstige gebeurtenissen geweest, al was er de afgelopen decennia wel steeds meer sprake van terroristische aanslagen. Maar daar zijn we in Nederland ook voor bewaard gebleven. Er gebeurden ook wel rampen op andere plaatsen in de wereld, denk aan 9/11, Kerst 2004 en de aardbevingen in Haïti en Japan en de oorlogen in Irak en Syrië. Maar dat was toch verder van ons bed en ging ons werelddeel en ons land voorbij. Er is geregeld voor gewaarschuwd dat we in de eindtijd leven en dat er ook een tijd zal komen dat de tekenen ook óns niet voorbij zullen gaan. Ik denk dat deze pandemie dit bevestigt. Als ik voor mezelf spreek, dan geloofde ik verstandelijk wel dat die tekenen ook ons niet zouden voorbijgaan, maar ten diepste hield ik er geen rekening mee dat dit op zo'n korte termijn zou gebeuren. Misschien leeft dat wel breder?

Worden we als reformatorische samenleving daarom nu niet met ons neus op de feiten gedrukt, dát we daadwerkelijk in de eindtijd leven en dát er dan ook steeds meer tekenen zich korter op elkaar zullen opvolgen?
!
Plaats reactie