Gelezen (geloofsopbouwend)

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

In het boek van J.C. Ryle wat ik nu aan het lezen ben, neemt hij afstand van de arminiaanse theologie, maar verwacht hij wel aanhangers hiervan in de hemel.
Ik denk dat de gebroeders Wesley hier een prima voorbeeld van zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Zita »

Herman schreef:Whitefield is een volbloed calvinist. Dat is bepaald niet het randje.
Als op een dag een bevriende collega naar Whitefield toekomt met de vraag of ze Wesley volgens hem zullen ontmoeten in de hemel, antwoordt de wijze man: ,,Ik meen te geloven van niet.” De bezoeker kijkt hem goedkeurend aan, totdat Whitefield, iets strenger nu, eraan toevoegt: ,,Ik vrees dat als wij in de hemel komen dat we Wesley daar niet zullen zien. Hij zal zo dicht bij de troon van God staan, dat we geen glimp van hem zullen kunnen opvangen.” Dat de beide mannen ondanks hun meningsverschil in groot respect met elkaar omgaan blijkt wel uit het feit dat Wesley de afscheidspreek verzorgt tijdens de begrafenisdienst van Whitefield die in 1770 het leven laat na een kort maar vruchtbaar leven.(http://gebedstrijd.blogspot.com/2007/10 ... -1791.html)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:Whitefield is een volbloed calvinist. Dat is bepaald niet het randje.
Je zegt het...

Whitefield was een methodist hoewel hij de vrije wil van de mens niet erkende, wat de meeste van de methodisten wel doen. Dus Whitefield was geen volbloed calvinist, maar ik denk dat mijn randje ook wat overdreven is.

Echter vind ik de Wesleys wel ver gaan in de leer van Arminius, eigenlijk te ver. Whitefield bleef daar gelukkig wel uit de buurt, maar had zeker ook Arminiaanse trekjes.

Weet iemand hoe Whitefield dacht over de mogelijkheid dat een bekeerde toch weer kon afvallen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:In het boek van J.C. Ryle wat ik nu aan het lezen ben, neemt hij afstand van de arminiaanse theologie, maar verwacht hij wel aanhangers hiervan in de hemel.
Ik denk dat de gebroeders Wesley hier een prima voorbeeld van zijn.
Hoewel ik snap wat je bedoeld vind ik het wel krom. Ryle verwacht wel Arminianen in de hemel, maar op dat moment is dat toch heel niet meer ter sprake. Ik vind het wat crux uitgedrukt maar begrijp de strekking wel. Of de Wesleys ook in de hemel zijn is gelukkig niet aan mij! De vraag is, zal ik en jij er zijn? Dat geldt voor een ieder.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:
Je zegt het...

Whitefield was een methodist hoewel hij de vrije wil van de mens niet erkende, wat de meeste van de methodisten wel doen. Dus Whitefield was geen volbloed calvinist, maar ik denk dat mijn randje ook wat overdreven is.

Echter vind ik de Wesleys wel ver gaan in de leer van Arminius, eigenlijk te ver. Whitefield bleef daar gelukkig wel uit de buurt, maar had zeker ook Arminiaanse trekjes.

Weet iemand hoe Whitefield dacht over de mogelijkheid dat een bekeerde toch weer kon afvallen?
Je had in de begintijd van het Methodisme wel dergelijk een beweging van Calvinistic Methodists. Dat Whitefield dus geassocieerd was met de Methodisten, zegt dus absoluut niets over of hij een Calvinist is of niet.

En uiteraard geloofde Whitefield niet in de afval der heiligen - anders zou hij geen Calvinist zijn. Whitefield geloofde dat God zijn uitverkorenen onderwederstandelijk trekt, en hen ook tot het einde laat volharden, omdat dat Zijn souvereine genadewerk is, waar niets van de mens bij komt.

Verder raad ik je aan preken van Whitefield te lezen. Dan kom je er achter dat het echt niet waar is dat Whitefield arminiaase trekjes had.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Dat doet me denken aan enkele citaten van Whitefield die ik eerder plaatste op het forum. Vertaalt door een website; de volledige preek is te vinden aan de hand van de titel "method of grace".
J.C. Philpot schreef:
George Whitefield schreef:Maar dan, voordat je vrede tot je ziel kunt spreken, is er één bepaalde zonde waar je erg verontrust over moet zijn, en toch vrees ik dat er maar weinig van jullie zijn die weten wat het is; het is de heersende, de verdoemende zonde van de christelijke wereld, en toch denkt de christelijke wereld er zelden of nooit aan. En wat is dat dan? Het is wat de meesten van jullie denken dat jullie er niet schuldig zijn aan _ en dat is de zonde van het ongeloof.

Voordat u vrede tot uw hart kunt spreken, moet u zich zorgen maken over het ongeloof in uw hart. Maar, kan men veronderstellen dat iemand van jullie ongelovig is hier bij deze kerk, die geboren zijn in Schotland, in een gereformeerd land, jullie die elke sabbat naar de kerk gaan? Kan iemand van jullie die het sacrament eenmaal per jaar ontvangen _ O dat het vaker werd toegediend! - Kan men veronderstellen dat jullie, die de penningen voor het sacrament hadden, dat jullie die in jullie gezin bidden, dat iemand van jullie niet in de Heer Jezus Christus gelooft? Ik doe een beroep op uw eigen hart, dat u mij niet onbarmhartig vind, dat ik betwijfel van sommigen van u of ze in Christus geloven; en toch vrees ik dat we als we de zaak onderzoeken, moeten constateren dat de meesten van u niet meer in de Heere Jezus Christus geloven dan dat de duivel dat doet. Ik ben ervan overtuigd dat de duivel meer van de Bijbel gelooft dan de meesten van ons. Hij gelooft de goddelijkheid van Jezus Christus; dat is meer dan velen die zichzelf christenen noemen; nee, hij gelooft en beeft, en dat is meer dan duizenden onder ons.

Mijn vrienden, we verwarren een historisch geloof met een waarachtig geloof, dat door de Geest van God in het hart is gewerkt. Jullie veronderstellen te geloven, omdat jullie geloven dat er een boek bestaat dat wij de Bijbel noemen _ omdat jullie naar de kerk gaan; dit alles kunnen jullie doen, en geen waarachtig geloof in Christus hebben. Alleen maar geloven dat er eens iemand als Christus was, alleen maar geloven dat er een boek is dat de Bijbel heet, zal je geen goed doen, niet meer dan geloven dat er een man was als Caesar of Alexander de Grote.

De Bijbel is een heilige schatkamer. Wat een dank zijn we aan God verschuldigd voor dit levende woord! Maar toch kunnen we de bijbel hebben, en niet geloven in de Heere Jezus Christus. Mijn lieve vrienden, er moet een zaak zijn dat in het hart door de Geest van de levende God is gewerkt. Als ik jullie zou vragen hoe lang het geleden is dat jullie in Jezus Christus geloofden, dan veronderstel ik dat de meesten van jullie me zouden vertellen, dat jullie in Jezus Christus geloven zolang jullie je herinneren _ jullie kennen geen ongeloof. U kunt mij dan echter geen beter bewijs geven dat u nog nooit in Jezus Christus hebt geloofd, tenzij u al zo vroeg werd geheiligd, van de baarmoeder af; want, alle anderen die in Christus geloven weten dat er een tijd was dat zij niet in Jezus Christus geloofden.

Je zegt dat je God liefhebt met heel je hart, ziel en kracht. Als ik je zou vragen hoe lang het geleden is dat je God voor het eerst liefgehad, zou je zeggen: Zolang je je kunt herinneren; je hebt God nooit gehaat, en je weet geen tijd dat er vijandschap in je hart was tegen God. Echter, tenzij je heel vroeg geheiligd werd, heb je God nooit liefgehad in je leven.

Mijn beste vrienden, ik leg hier de nadruk op, omdat dit een zeer bedrieglijk waandenkbeeld is, waardoor zoveel mensen zich laten wegvoeren, en zich laten wijsmaken al reeds te geloven. Daarom is het dat vermeld wordt van de heer Marshall, als hij rekenschap gaf van zijn ervaringen, dat hij heel zijn leven goede werken had gedaan, en al zijn zonden onder de tien geboden had onderverdeeld, en dat hij toen hij naar een predikant kwam, en hem de reden vroeg waarom hij geen vrede in zijn hart ervaarde. De predikant keek naar zijn opsommig van zonden, weg ermee, zei hij, ik vind geen woord van de zonde van het ongeloof in al uw opsommingen.

Het is in het bijzonder het werk van de Geest van God om ons te overtuigen van ons ongeloof _ dat we geen geloof hebben. Jezus Christus zegt: 'Ik zal de Trooster sturen; en als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen' van de zonde van het ongeloof; 'van de zonde', zegt Christus, 'omdat ze niet in mij geloven'. Nu, mijn beste vrienden, heeft God je ooit laten zien dat je geen geloof hebt? Heb je ooit je harde hart vol van ongeloof beweent? Was dit ooit de taal van uw hart: Heere, geef me geloof; Heere, stel me in staat om U te omhelzen; Heere, stel me in staat om U MIJN Heere en MIJN God te noemen? Heeft Jezus Christus u ooit op deze manier overtuigd? Heeft Hij u ooit overtuigd van uw onvermogen om tot Christus te komen en u te laten roepen tot God om u geloof te geven? Zo niet, spreek dan geen vrede tot je hart. Moge de Heere u doen ontwaken en u ware, gegronde vrede geven voordat u de weg van alle vlees gaat en niet meer bent!
J.C. Philpot schreef:
George Whitefield schreef:Voordat je vrede tot je hart kunt spreken, moet je niet alleen bezorgd zijn over de zonden in je leven, de zonde in je natuur, maar ook over de zonden van je beste plichten en prestaties. Wanneer een arme ziel enigszins ontwaakt door de schrik des Heeren, dan vliegt het arme schepsel, geboren onder het verbond der werken, direct weer naar een verbond der werken. En zoals Adam en Eva zich tussen de bomen in de tuin verstopten en vijgenbladeren aan elkaar naaiden om hun naaktheid te bedekken, zo vliegt de arme zondaar, wanneer hij wordt gewekt, naar zijn plichten en naar zijn handelingen, om zich voor God te verbergen, en gaat hij een eigen gerechtigheid opknappen.

Dan zegt hij: ik zal nu goed zijn; Ik zal me hervormen; Ik zal alles doen wat ik kan; en dan zal Jezus Christus zeker medelijden met mij hebben. Maar voordat je vrede tot je hart kunt spreken, moet je worden gebracht om te zien dat God je mag verdoemen voor het beste gebed dat je ooit hebt gedaan; u moet worden gebracht om te zien dat al uw plichten, al uw gerechtigheid, zoals de profeet het elegant uitdrukt, allemaal bij elkaar opgeteld, u niet bij God aanbevelen, geen enkel motief en geen enkele aansporing voor God zijn om genade te hebben voor uw arme ziel, dat Hij zal zien dat ze smerige vodden zijn, een wegwerpelijk kleed van ongerechtigheid, dat God ze haat en er niets mee kan, als u ze bij Hem brengt om u ten gunste van Hem aan te bevelen.

Mijn beste vrienden, wat is er in onze handel en wandel om ons aan God aan te bevelen? Wij zijn van nature in een ongerechtvaardigde staat, we verdienen het om tienduizendmaal verdoemd te worden; en wat moeten onze prestaties dan zijn? Wij kunnen van nature niets goeds doen: 'Zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen'. Je kunt veel dingen vanuit menselijk perspectief goed doen, maar je kunt niet vanuit Gods oogpunt werkelijk iets goeds doen; want de natuur kan niet boven zichzelf handelen. Het is onmogelijk dat een mens die niet bekeerd is, iets werkelijk kan doen tot eer van God; hij kan niets doen in het geloof, en 'wat niet van geloof is, is zonde'.

Nadat wij vernieuwd zijn, is de vernieuwing hier nog ten dele, en blijft de inwonende zonde in ons, is er een mengeling van verdorvenheid in elk van onze plichten; als Jezus Christus ons na onze bekering zou moeten aannemen naar onze werken, zouden onze werken ons verdoemen, want wij kunnen geen werkelijk gebed doen, het is te kort gemeten aan de volmaaktheid die de zedelijke wet vereist. Ik weet niet wat u denkt, maar ik kan zeggen dat ik niet kan bidden, maar ik zondig _ ik kan niet tot u of anderen prediken, maar ik zondig _ ik kan niets doen zonder zonde; en, zoals men het uitdrukt, mijn berouw moet worden bekeerd en mijn tranen moeten worden gewassen in het kostbare bloed van mijn lieve Verlosser.

Onze beste plichten zijn niets meer dan blinkende zonden. Voordat je vrede tot je hart kunt spreken, moet je niet alleen walgen van je erfzonde en dadelijke zonden, maar ook van je gerechtigheid, van al je plichten en prestaties. Dit moet een diepe overtuiging zijn voordat je uit je eigengerechtigheid kunt worden verlost; dit is de laatste afgod die uit ons hart moet worden gehaald. De trots van ons hart zorgt dat we ons niet onderwerpen aan de gerechtigheid van Jezus Christus. Maar als je nog nooit de eigengerechtigheid in je eigen hart hebt gevoeld, als je nooit gevoeld hebt dat je eigen gerechtigheid voor eeuwig tekort is, dan kun je niet tot Jezus Christus komen.

Er zijn er nu veel die zeggen: Nou, we geloven dit allemaal; maar er is een groot verschil tussen praten en werkelijk ervaren. Heb je ooit je behoefte aan deze lieve Zaligmaker gevoeld? Heb je ooit je behoefte aan Jezus Christus gevoeld, vanwege het tekortschieten van je eigen gerechtigheid? En kunt je nu vanuit je hart zeggen "Heere, U kunt mij rechtvaardig verdoemen voor de beste verrichtingen die ik ooit heb gedaan"? Als je niet op deze manier van jezelf wordt verlost, kun je wel van vrede spreken tegen jezelf, maar toch is er geen vrede.
Bron: Engelse preek van internet, excuses voor de gebrekkige vertaling.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. G. Herwig - Verlangen naar de wederkomst (2)

‘En mij hiertoe door U bereid, opnemen in Uw heerlijkheid’, zingen we graag in de erediensten. Waar denken we dan aan? Aan het uur van ons sterven? Of ook aan de terugkomst van onze Heere Jezus Christus? Hoe kunnen we die verwachting met een groot verlangen in de gemeente aanwakkeren?

De vorige keer ontdekten we de overvloed die de HEERE Zijn volk Israël schilderde bij monde van de profeet Jesaja. Ook de profeet Joël moest niet alleen het oordeel aankondigen, maar mocht ook van een heerlijke toekomst spreken in de weg van waarachtige bekering: ‘Op die dag zal het gebeuren dat de bergen van jonge wijn zullen druipen, de heuvels van melk zullen stromen en alle waterstromen van Juda zullen overlopen van water’. Deze belofte vloeit voort uit de aangekondigde uitstorting van de Heilige Geest op het heerlijke Pinksterfeest. En ja, van Pinksteren gaat het naar de voleinding, naar de dag dat onze Heere en Heiland bij Zijn terugkomen de volmaakte vrede meebrengt. Bij de woorden van Joël hoor je de echo van andere woorden uit de Schrift: ‘Wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen. Maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven’.

Intenser, radicaler
Wat een heerlijk perspectief. Maar….dan is er ondertussen al veel gebeurd en zal er nog veel gebeuren. We luisteren naar indrukwekkend onderwijs uit de mond van onze Heere Jezus Zelf. We kiezen expliciet voor Matth. 24. Jezus heeft dan net het oordeel over Jeruzalem aangekondigd. Daarbij denken we aan wat er gebeurd is in het jaar 70 na Chr. Die vreselijke gebeurtenis laat tegelijkertijd zien dat we ook in het onderwijs van Jezus regelmatig te maken hebben met een dubbele laag: een aanvankelijke vervulling en een definitieve, volkomen vervulling. Jezus citeert in Matth. 24 : 15 de profeet Daniël en vervolgt: ‘Laten dan zij die in Judea zijn, vluchten naar de bergen’. Hij spreekt dan over een grote verdrukking die komen zou en de perikoop eindigt met de woorden: ‘En als die dagen niet ingekort werden, zou er geen vlees behouden worden; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen ingekort worden’.

Hoe lezen we die woorden met het oog op de dingen die nog gaan gebeuren? Ze zijn aanvankelijk vervuld, maar in ‘de laatste dagen’ zullen deze dingen opnieuw, intenser, radicaler, volkomener geschieden.

Hartstochtelijk verlangen
Boven de perikoop die begint met vers 24, staat: De wederkomst van Christus. Het is indrukwekkend onderwijs. Wereldomvattend. Jezus schildert de kenmerken van de eindtijd: valse profeten en valse christussen schreeuwen om aanhang; er zijn opvallende natuurverschijnselen – alles komt op een ‘onnatuurlijke’ wijze in beweging en als de bliksem komt de Zoon des mensen terug (vs. 27). Iedereen zal Hem zien ‘als Hij op de wolken van de hemel komt met grote kracht en heerlijkheid’ (vs. 30), in een punt des tijds. Onomkeerbaar! Daar gaat het naartoe. Daar gaan wij naartoe.

In denk even aan (jonge) mensen die dit voorjaar belijdenis van het geloof aflegden. Is de terugkomst van de Heere Jezus Christus een aspect van hun geloofsbeleving? En zien ze in de gemeente waar ze belijdenis deden, broeders en zusters die hartstochtelijk verlangen naar dat moment? Richten we daar ons leven dan ook op in? Belijden we dat we geen blijvende stad hebben en zijn we op zoek naar de toekomende?

Chaos
Uit vers 36 wordt ons overigens duidelijk dat geen schepsel de dag en het uur kan noemen: ‘Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader’, zegt Jezus. In een ander Evangelie staat dat zelfs de Zoon dat uur niet weet. Het niet weten van de dag en het uur mag echter nooit leiden tot indutten. Kijk om je heen: de chaos neemt in deze wereld hand over hand toe. Gods schepping is uitgeput, alles staat op scherp, kijk maar weer naar het Midden-Oosten. Iemand zong: ‘Ik richt mijn leven naar Gods klok, Zijn tijd is altijd goed….’.

In dat kinderlijke vertrouwen mogen wij onze weg gaan, ons vastklampend aan het woord van Jezus: ‘En als Ik heengegaan zal zijn en u plaats bereid zal hebben, zo kom Ik terug en zal u allen tot Mij nemen’.

Onder- en overwaardering
Het is dus ontzettend belangrijk om te letten op de tekenen van de tijden. De in 2016 overleden ds. G.S.A. de Knegt heeft daar ooit eens een mooi boekje over geschreven, waarin hij zowel waarschuwt tegen onder- als overwaardering. Wie de tekenen onderwaardeert, zegt al snel bij het losbarsten van een oorlog of het uitbreken van een hongersnood dat dit altijd al zo geweest is, aldus ds. De Knegt. Leerzaam is het te lezen wat er bij overwaardering gebeurt: ‘Het gevaar is altijd aanwezig dat wij meer onze directe situatie laten spreken dan de Schrift en ook wel dat wij onze direct situatie op de Schrift toepassen en niet de Schrift op de situatie. Voorzichtigheid en een Bijbelse nuchterheid zijn ons geboden en ons parool’.

Toekomstperspectief
Nadat we deze woorden goed op ons hebben laten inwerken, merken we op dat het een oneindige troost geeft om door het geloof te mogen weten dat onze Heere en Bruidegom gereed staat terug te komen. Kennen wij dat toekomstperspectief? Hebben we een diep verlangen naar thuis? Hier – op aarde – zijn we namelijk niet thuis. Thuis is daar waar de Vader is. In het huis van mijn Vader dus.
Hoe bereid ik me daar dan op voor? Hoe blijf ik tot dat ondeelbare ogenblik staande? Hoe word en blijf ik waakzaam? Direct na Jezus’ woorden over Zijn terugkomst vertelt Hij in Matth. 24 de gelijkenis van de uitspruitende vijgenboom. Zijn woorden zijn zo ontzagwekkend betrouwbaar.

Hoe zal dat dan zijn? Nu, zegt Paulus in 1 Thessalonicenzen 4: ‘Want de Heere zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan’. Wekelijks belijden we als christelijke gemeente dat we geloven in de wederopstanding van het lichaam.

Met onvergankelijkheid bekleed
Met Pasen herdenken we de opstanding van Jezus Christus uit de dood. Dit heilsfeit onderstreept wat er op de jongste dag met ons lichaam zal gebeuren. Met name in 1 Korinthe 15 staan indrukwekkende zaken die ons dagelijks bezig mogen houden.
Enerzijds is het belangrijk te beseffen dat wij de wederkomst van Christus wellicht gaan meemaken terwijl wij nog leven. Daarover spreekt Paulus uitgebreid in 1 Thess. 4.

Anderzijds zou het kunnen dat wij sterven, voordat Hij terugkomt. Dan wordt ons lichaam gezaaid in vergankelijkheid, maar opgewekt in onvergankelijkheid, zie 1 Korinthe 15 : 42 en verder.

We zullen – zie vanaf vers 50 – met die onvergankelijkheid ‘bekleed’ worden. Het geloof spreekt: de dood is verslonden tot overwinning. Dat betekent wel dat wij ons leven hier en nu zó inrichten dat we het ieder moment kunnen loslaten. Ingrijpend is dat. Vrouw, kinderen, kleinkinderen, de schitterende natuur, prachtige muziek….
Maar geloven we dat ons straks geopenbaard zal worden wat geen oog gezien heeft, geen oor heeft gehoord en in het hart van geen mens is opgeklommen? Dat is eeuwige winst.

Bron: De Waarheidsvriend
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Uit de Catechismus van Geneve vraag en antwoord 363 woorden van Calvijn:

Hoe zou met moeten oordelen over iemand die geen deel wenst te nemen aan het Heilig Avondmaal?
Men zou hem niet voor een christen mogen houden. Want door zó te doen weigert hij te belijden en verloochend hij als het ware zwijgend Jezus Christus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door parsifal »

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Terri »

Dank voor het plaatsen. Een onderwijzend woord op de juiste (voor mij) tijd. En Goddank ook herkenbaar.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Dagelijks Licht; een overdenking door Samuel Bagster voor de avond

20 december avond

Zo de HEERE vensteren in den hemel maakte, zou die zaak [kunnen] geschieden?
Heb geloof in God. -- Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen. -- Bij God zijn alle dingen mogelijk.
Is Mijn hand dus gans kort geworden, dat zij niet verlossen kan, of is er in Mij geen kracht om uit te redden?
Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.Want [gelijk] de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten. -- Beproeft Mij nu daarin, zegt de HEERE der heirscharen, of Ik u [dan] niet opendoen zal de vensteren des hemels, en u zegen afgieten, zodat er geen [schuren] genoeg wezen zullen.
Ziet, de hand des HEEREN is niet verkort, dat zij niet zou kunnen verlossen; en Zijn oor is niet zwaar geworden, dat het niet zou kunnen horen. -- HEERE, het is niets bij U, te helpen hetzij den machtige, hetzij den krachteloze.
Opdat wij niet op onszelf zouden vertrouwen, maar op God, Die de doden opwekt.

2 Koningen 7:2 SV
Markus 11:22-- Hebreeen 11:6-- Matheus 19:26
Jesaja 50:2 SV
Jesaja 55:8,9 SV-- Maleachi 3:10 SV
Jesaja 59:1 SV-- 2 Kronieken 14:11 SV
2 Corinthe 1:9
Bijzonder dagboekje. Bestaat alleen uit bijbelteksten, die thematisch gerangschikt zijn. http://leesbarebrief.nl/index.php?optio ... &Itemid=26
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Dagelijks Licht; een overdenking door Samuel Bagster voor de avond

22 december avond

Waar is de belofte van Zijn komst?

Henoch, de zevende vanaf Adam, heeft over hen geprofeteerd, toen hij zei: Zie, de Heere is gekomen met Zijn tienduizenden heiligen, om allen voor het gericht te dagen. -- Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen over Hem rouw bedrijven.

Want de Heere Zelf zal met een geroep, met een stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen weggenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd met de Heere zijn.

Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen. Zij voedt ons ertoe op, met verloochening van de goddeloosheid en de wereldse begeerten, bezonnen en rechtvaardig en godvruchtig te leven in deze tegenwoordige wereld, waarbij wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van onze grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.

2 Petrus 3:4
Judas 1:14-15-- Openbaringen 1:7
1 Thessalonicenzen 4:16,17
Titus 2:11-13
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Met dank aan Vervolgde, die me op het artikel van Prof. De Reuver attendeerde. Klein citaat:
Elders! In de hemel. Daar is een plaats gereserveerd. En gegarandeerd. Het wachten is op de Sleuteldrager Die de poort ontsluit. Hij staat gereed en is in aantocht. Paulus kondigt Hem vol verwachting aan: „Ons domicilie is in de hemel, waaruit wij onze Zaligmaker verwachten, de Heere Jezus Christus.” Het gaat hemelzoekers dan ook niet louter om de hemel, maar om hun Heere en Beminde Die daar wacht. Aan Hem verloren zij hun hart. Zonder Jezus zou het daar geen hemel zijn. Naar Zijn gemeenschap snakken ze. Snakken? Ja. Paulus bezigt voor het woord ”verwachten” een geladen term: gespannen uitzien, reikhalzend verlangen. Hunkeren zoals een bruid haar bruidegom inwacht. Dorsten naar de Bruidegom, Die wij beminnen omdat Hij ons éérst beminde. We kregen Hem lief, toen Hij als de Gekruisigde ons voor ogen werd geschilderd in het Evangelie, keer op keer. „Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Zulk een is mijn Liefste.”

Hoe kostbaar die geloofservaring voor een in zichzelf verloren maar in Christus verkoren mens ook is, toch vult één begeerte nog het hart. Het is het verlangen Hem te zien in heerlijkheid, wanneer geloof verandert in aanschouwing. En dat komt, naar Zijn belofte. Hij komt, vanwaar Hij ons is voorgegaan. We wachten op Hem totdat Hij ons komt halen. Zelf zouden wij het niet halen. Hij haalt ons op. Ook mij? „Zou het waar zijn”, zegt het twijfelende hart. Ja, het is waar en vast. Schonk Hij niet Zijn Geest als onderpand? Het is de bruidsring waar Zijn Naam staat ingegrift. Ook Zelf draagt Hij een zegelring, met het graveersel van de bruidsnaam. Van allen die Hij heeft verzegeld, zal er daar niet een ontbreken. Hij komt. Wat Hij heeft toegezegd, vergeet Hij niet.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/956507-verlan ... -vaderhuis
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erg mooi stuk inderdaad. Ik heb het zaterdag online gelezen. Het is een preek op zichzelf.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. D. Martyn Lloyd-Jones schreef: The true preaching of the gospel of salvation by grace alone always leads to the possibility of this charge [of antinomianism] being brought against it. There is no better test as to whether a man is really preaching the New Testament gospel of salvation than this, that some people might misunderstand it and misinterpret it to mean that it really amounts to this, that because you are saved by grace alone it does not matter at all what you do; you can go on sinning as much as you like because it will redound all the more to the glory of grace. If my preaching and presentation of the gospel of salvation does not expose it to that misunderstanding, then it is not the gospel.​

Vertaling:
De ware prediking van het evangelie van redding door genade alleen leidt altijd tot de mogelijkheid dat deze beschuldiging [van antinomianisme] ertegen ingebracht wordt. Er is geen betere test of iemand werkelijk het Nieuw Testamentische evangelie van redding predikt dan dit, dat sommige mensen het verkeerd zouden kunnen begrijpen en het verkeerd zouden kunnen interpreteren dat het zou betekenen dat omdat je gered bent door genade alleen, het helemaal niet uitmaakt wat je doet, en je zou kunnen doorgaan met zondigen zoveel als je wilt omdat het des te meer zal bijdragen aan de heerlijkheid van de genade. Als mijn prediking en voorstellen van het evangelie van verlossing niet op die manier kan worden misverstaan, dan is het niet het evangelie.
—D. Martyn Lloyd-Jones, Exposition of Chapter 6 – The New Man, vol. 5, Romans (Carlisle, PA: The Banner of Truth Trust, 1972), 8.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie