Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. R. Hawker schreef:Openbaring 22:16 Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.

Hoe vaak heb ik op een donkere wintermorgen, zoals het heden, de morgenster prachtig zien stralen, toen alle andere lichten van de hemel werden gedoofd. Maar hoe weinig dacht ik aan U, Gij dierbaar licht en leven van mensen! U bent inderdaad de heldere morgenster aan het firmament van Uw kerk, in Uw woord en in de zielen van Uw verlosten. Voortaan, liefste Jezus, laat het ochtendbezoek van deze zoete planeet aan onze verduisterde aarde me aan U herinneren te midden van alle grove duisternis waardoor we in de natuur zijn omringd. Zekere belofte van dagen zoals deze heilzame ster is, maar niet zekerder dan Gij in de dageraad en de dagster van profetie, die uw komst diende; en in de schemering van genade op de ziel, de voorloper van een glorieuze dag. Wees Gij mijn ochtendlied, mijn middagvreugde, mijn avondmeditatie en middernachtlicht. Door alle winterse seizoenen van mijn pelgrimstocht straal Heere Jezus op mijn ziel. O, luiaards, kinderen van duisternis en nacht, ontwaak uit uw bed van slaperigheid voordat de slaap van de dood uw ogen verzegelt in eeuwige duisternis. Jezus, de Morgenster, schijnt nu; en weldra zal Jezus, de Zon der Gerechtigheid, verschijnen, niet meer onder gaan, en al de zonen van God zullen juichen van vreugde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:Gods ultimatum

"Kust de Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op de weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden.
Psalm 2:12

Er zijn nogal wat mensen die moeite hebben met de gedachte dat God toornt. Ze vinden dat je daar in deze tijd niet meer mee kunt aankomen. "Gods toorn hoort bij een verouderd godsbeeld", zeggen ze. Ze vinden dat strijdig met Gods wezen. Zijn wezen is liefde en dan valt automatisch Zijn toorn weg.

Zou het waar zijn? Je moet dan wel heel veel teksten uit de Bijbel schrappen. Ook de tekst van deze meditatie. Wie zich eerlijk door het Woord van God laat onderwijzen, komt tot de slotsom dat met Gods toorn niet te spotten valt. Het is een ontzettende werkelijkheid waarmee we ernstig rekening moeten houden.

De dichter spreekt in dit lied van heidenen en volken. Van koningen der aarde en vorsten die plannen beramen om het gezag van de Heere en Zijn gezalfde Koning te ondermijnen. Zij willen zich van Zijn gezag ontdoen, Zijn touwen van zich werpen. Maar hun boosaardige plannen zullen op niets uitlopen. Waarom? Omdat de Heere Zijn Koning steunt en Hem de overwinning geeft.

We mogen aannemen dat David de dichter van dit lied is. Dan profeteert hij van zijn opvolger, Salomo, die de troon bestijgt. Maar hoe gaat het met een machtswisseling? Die gaat gepaard met politieke spanningen en woelingen. Onderworpen volkeren grijpen de kans aan om zich uit hun onderhorigheid te bevrijden. Maar opstand tegen Gods gezalfde koning is zinloos. Laten ze de wapens neerleggen en zich aan de koning onderwerpen. Kust de Zoon! opdat Hij niet toorne!

Deze psalm is een messiaanse psalm. Dat wil zeggen: wat gezegd wordt van de opvolger van David, wordt vervuld in de beloofde Zoon van David, Christus. Hij is de eeuwige Koning, Die met Zijn tegenstanders afrekenen zal. Waarom? God de Vader heeft Hem het koningschap verordineerd. David heeft, door de Heilige Geest geleid, er iets van opgevangen: "Ik toch heb Mijn koning gezalfd over Sion." En dat woord Ik heeft grote nadruk (vers 6 en 7). De Heere staat dus achter Zijn gezalfde Koning. Daarom is het verzet tegen God en Zijn Koning tot mislukken gedoemd. Hij hoeft slechts tot hen te spreken in Zijn toorn en dan worden ze verpletterd. Zoals broos aardewerk dat in stukken valt als je er tegen aanslaat. Zo is nu ook de toorn van de Zoon van God, Wiens wederkomst wij verwachten op de jongste dag.

Die grote dag is nog niet aangebroken. De Heere wacht nog om Zijn tegenstanders te verpletteren. Hij is lankmoedig. Dat wil zeggen: Hij houdt Zijn brandende toorn nog in. Waarom? De Heere geeft Zijn vijanden nog een laatste mogelijkheid om zich aan Hem te onderwerpen. Hij stelt een ultimatum. Kust de Zoon, dat Hij niet toorne.

In die woorden zit een aansprekend beeld. Als een koning vreemde volken had overwonnen, moesten ze hun onderdanigheid aan hem betuigen door eerbiedig zijn voeten te kussen. Ze lekten het stof van zijn voeten.

Kust de Zoon! Is er bij u nog niet van gekomen? Haast u, want de tijd is kort. Christus is op weg naar de definitieve voltooiing van Zijn rijk. Zijn roem is nog een kwestie van tijd. Dan zal de Zoon toornen op hen die het Evangelie ongehoorzaam zijn. Nee, nu nog niet. Hij geeft opstandige zondaars nog de tijd zich te bekeren, zich te verootmoedigen. Hun zonden te belijden en te laten afwassen in Zijn bloed. "Hij is het die ons Zijne vriendschap biedt", zegt een berijmd vers van Psalm 103.

Kust de Zoon! Denk eraan: de Zoon laat niet met Zich spotten. Zeker, er zijn mensen die Gods genadig ultimatum onder allerlei vrome voorwendsels laten verstrijken en de Zoon ongehoorzaam zijn. Dat is levensgevaarlijk. Straks is Zijn toorn niet meer te stillen.

Gelukkig die man, vrouw en jongere die niet anders meer kan. Die door genade de wapens mag neerleggen en Koning Christus in het geloof mag kussen. Dat gaat niet met tegenzin of omdat het moet, maar gewillig en met vreugde. Dan bent u te feliciteren. Wie gelovig bij Hem schuilt, is goed af. Voor eeuwig. "Welgelukzalig allen die op Hem betrouwen."

Ds. G. Schaap,
Rijssen, 2004
Ds. Schaap was een aantal jaren onze predikant. Dank voor het delen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:
Ds. R. Hawker schreef:Openbaring 22:16 Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.

Hoe vaak heb ik op een donkere wintermorgen, zoals het heden, de morgenster prachtig zien stralen, toen alle andere lichten van de hemel werden gedoofd. Maar hoe weinig dacht ik aan U, Gij dierbaar licht en leven van mensen! U bent inderdaad de heldere morgenster aan het firmament van Uw kerk, in Uw woord en in de zielen van Uw verlosten. Voortaan, liefste Jezus, laat het ochtendbezoek van deze zoete planeet aan onze verduisterde aarde me aan U herinneren te midden van alle grove duisternis waardoor we in de natuur zijn omringd. Zekere belofte van dagen zoals deze heilzame ster is, maar niet zekerder dan Gij in de dageraad en de dagster van profetie, die uw komst diende; en in de schemering van genade op de ziel, de voorloper van een glorieuze dag. Wees Gij mijn ochtendlied, mijn middagvreugde, mijn avondmeditatie en middernachtlicht. Door alle winterse seizoenen van mijn pelgrimstocht straal Heere Jezus op mijn ziel. O, luiaards, kinderen van duisternis en nacht, ontwaak uit uw bed van slaperigheid voordat de slaap van de dood uw ogen verzegelt in eeuwige duisternis. Jezus, de Morgenster, schijnt nu; en weldra zal Jezus, de Zon der Gerechtigheid, verschijnen, niet meer onder gaan, en al de zonen van God zullen juichen van vreugde.
Eyeopener, als de morgenster er staat aan Christus te denken, bedankt voor het delen!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marck »

Men moest zich heilig bewaren, omdat men de tempel van de Heilige Geest is, opdat Hij lust heeft daarin te wonen.
Hoe zorgvuldig moest men zich wachten, dat men de tempel van God niet ontheiligen zal door zonden
Bedroef de Heilige Geest van God niet, maar erken Zijn inwoning, gevoel Zijn werking, luister naar Zijn vertroostingen, volg gewillig Zijn leiding, opdat Hij behagen in u heeft en hoe langer hoe krachtiger in u werken zal.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marck »

PS 28 1773

Ik roep tot U, o eeuwig Wezen;
Mijn rotssteen, nooit naar eis volprezen,
Wend niet, als doof, van mij Uw oren;
Zwijg niet; laat mij Uw antwoord horen;
Opdat ik niet gerekend word'
Met die in 't graf zijn neêrgestort.

Hoor naar mijn stem en kermend smeken,
Als ik mijn handen op zal steken
Naar d' aanspraakplaats, uw heil'ge woning.
Trek mij niet weg, o Opperkoning,
Met hen, wier argelistigheid,
In schijn van vrede, kwaad bereidt.

Geloofd zij God, wiens open oren
Mijn smeekstem gunstig wilden horen.
Hij is mijn sterkt' en schild in 't strijden;
'k Vertrouwd' op Hem, Hij hielp m' uit lijden;
Dies springt mijn hart van juichensstof,
En zingt des Allerhoogsten lof.

God geeft Zijn gunstvolk moed en krachten;
Hij zal, in weerwil aller machten,
Zijn Rijksgezalfde staâg behoeden.
Red, HEER, Uw Isrel uit al 't woeden;
Geef zegen aan Uw erv', en weid
Uw volk; verhef z' in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Gravestone in St. Mary’s Church, Everton, Bedfordshire schreef:
Here lie the earthly remains of John Berridge, late vicar of Everton. (...)

Reader, art though born again?

No salvation without the new birth.

I was born in sin February 1716.

Remained ignorant of my fallen state until 1730.

Lived proudly on faith and works for salvation till 1754.

Was admitted to Everton vicarage (the pastor there) 1755.

Fled to Jesus alone for refuge 1756.

Fell asleep in Christ January 22, 1793.
Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marck »

J.C. Philpot schreef:
Gravestone in St. Mary’s Church, Everton, Bedfordshire schreef:
Here lie the earthly remains of John Berridge, late vicar of Everton. (...)

Reader, art though born again?

No salvation without the new birth.

I was born in sin February 1716.

Remained ignorant of my fallen state until 1730.

Lived proudly on faith and works for salvation till 1754.

Was admitted to Everton vicarage (the pastor there) 1755.

Fled to Jesus alone for refuge 1756.

Fell asleep in Christ January 22, 1793.
Afbeelding
Mooi!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. H.F. Kohlbrugge schreef:
Vraag: De Heilige Schrift leert mij, dat er van de zeshonderd duizend mannen, die uit Egypte togen, slechts twee in Kanaän, in het land der belofte kwamen. Wie waren die twee?
Antwoord: Jozua en Kaleb.

Vraag: Wat betekenen deze namen?
Antwoord: Een zaligmaker en een hond.

(...)

Vraag: Wat is het dankbaarste schepsel Gods?
Antwoord: De hond.

Vraag: Waarin zal dan uw dankbaarheid bestaan?
Antwoord: Daarin, dat ik bij de genade blijf, gelijk de hond bij zijn meester, en mij altijd weer op nieuw tot deze genade begeef om genade, en dus bij de verlossing, met welke ik om niet verlost ben, blijf en volhard. De hond kruipt juist dan het meest naar zijn meester toe, wanneer hij slagen van hem krijgt.
Bron: Dr. H.F. Kohlbrugge, Vragen en antwoorden tot opheldering en bevestiging van den Heidelberger Catechismus
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. H. Zweistra schreef:
Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet…” Romeinen3:9

Paulus stelt zijn lezers en ook zichzelf een vraag.
Een indringende vraag. Zijn wij uitnemender? Uitnemender, beter dan de blinde heidenen? Vroeger was Paulus snel met deze vraag klaar. Natuurlijk was hij uitnemender dan al die mensen die de wet niet kenden. Daar stond hij mijlenver boven. Wie zou daaraan durven twijfelen? Hij blonk uit in de godsdienst menende God te behagen. ’t Was bij hem net als bij de rijke jongeling. Gods geboden had hij vanaf zijn jeugd onderhouden.
Rechtzinnige jonge man.
Stipt in de uitleving.
Wat zullen de ouders blij geweest zijn met dit modelkind.
Nee, hij bracht zijn tijd niet door met ijdele praat.
Hij zocht de plaatsen der zonde niet op.
Hij had vermaak in de geboden Gods.
Was dat verkeerd!? Natuurlijk niet! Het verkeerde was, dat hij zich boven de ander stelde.
Hij deed het beter dan de ander en daarom dacht hij ook beter te zijn.
Rechtvaardig voor de Heere op grond van de werken maar onbekend met het wonder van de genade.
Hoe staat het met ons?
Wij zijn goed gereformeerd. Bijbelvast!
Wij geven onze stem aan een goede partij. Beginselvast!
We kennen onze verantwoordelijkheid als we moeten stemmen! ”…Nee, nee wij zijn niet uitnemender…”
Menen wij wat we zeggen en belijden? Ja? Dan hebben we veel van God geleerd.
Paulus was door de Heere op Zijn leerschool genomen. Hij was een leerling van de Heilige Geest geworden. Die Geest had zijn blinde zielsogen geopend. Toen zag hij zaken die hij nooit eerder gezien had. Daarom is er tussen het belijden van de waarheid en het beleven van de waarheid zo’n groot verschil. Paulus was van zijn voetstuk afgestoten.
Hij was niet langer uitnemender.
Hij was één met de wereld, met alle mensen… Voor God verdoemelijk!
Hij had werkelijk gemeend in zijn “eertijds” dat hij met de dag rechtvaardiger werd.
De zaligheid lag binnen handbereik. En nu dit… Hij was er achter gekomen, dat hij de wet Gods niet onderhouden had, zoals God dat eiste.; dat hij de schuld alleen maar groter maakte. Dat was onthullend maar ook verbijsterend! De Heere ontdekte Paulus en toen werd hij wat hij was en niet wilde zijn: zondaar! Met dat wonderlijke werk gaat de Heere door, totdat de laatste van de uitverkorenen toegebracht is…
De Heilige Geest had Paulus grondig onderwezen. Hij stond veel te hoog met zichzelf en had het bloed der verzoening volstrekt niet nodig. Door het ontdekkend licht van Gods Geest kwam hij bij de wortel van zijn leven terecht. Niemand is er rechtvaardig! Allen zijn ze afgeweken,,,. Toch was er één uitzondering. Gods lieve Zoon kon zeggen: “Wie overtuigt Mij van zonden?” Hij was zonder zonde. Hij was werkelijk rechtvaardig voor God.
De ene mens in wie God Zijn welbehagen had.
Hij doorzag op deze wereld de vrome mens met zijn kunsten tot op het bot.
Hij zag de puinhopen in alle geledingen van de samenleving.
Hij heeft de verwoestende krachten van de zonde als geen ander gevoeld.
Hij ademde de pestdampen in van de zich naar de afgrond spoedende wereld.
Hij kende Zijn vreselijke tegenstander de satan
En deze Jezus hing als de grootste misdadiger aan het hout! Tot zonde gemaakt!
Hij wilde op één lijn gesteld worden met een hoererende Simson, een overspelige David, een lasterende Simon Petrus…
Hij schaamde Zich niet hunner één genaamd te worden. Nooit Zelf zonde gedaan en toch peilde Hij als de Waarheid de zonden tot in haar kern. Hij wist dat niemand van zijn zonden af kon en wilde komen. Daarom kon niemand voor de schuld betalen. Dit Godslam boog met de toegerekende ongerechtigheid onder Gods gericht om verzoening aan te brengen.
“Zijn wij uitnemender…? Ganselijk niet!”
Dat roept de levendgemaakte en ontdekte Kerk uit. Bij mij wordt er geen gerechtigheid gevonden. Alleen maar verderf! Maar Hij wilde voor mij de dood ingaan om het leven, vrede en vrijheid aan te brengen.
“Ik”, rechtvaardig? Nee! Duizendmaal nee! Toch … ja!
Maar dan alleen door het geloof in Hem. Eeuwig wonder. Die wonderlijke ruiling in Christus. Hij mijn toegerekende zonden en ik Zijn toegerekende gerechtigheid. Daarom kon Paulus zeggen: “Ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij.” De Heere lere ons allen dat tere geheim te verstaan door de bediening van Zijn Heilige Geest.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Herman »

Archibald Alexander schreef:Tennent jr vermeed zorgvuldig discussies over controversiële onderwerpen, tenzij er heel dringende redenen toe waren, en dan was hij altijd bereid de reden van zijn overtuiging uiteen te zetten. Enkele jonge predikanten die hem bezochten, begonnen een gesprek over de vraag of het geloof dan wel de bekering voorop ging in de redding van een zondaar. Een zaak waarover in die dagen in New England hevige polemieken werden gevoerd. Omdat zij er niet uitkwamen. vroegen zij of Tennent zich in de discussie wilden mengen. Hij was daartoe bereid, nam zijn pijp uit de mond, keek uit het raam en wees op een man die op enige afstand op een heuvel aan het ploegen was. Hij vroeg de jonge mannen of zij die man kenden. Dat bleek niet het geval te zijn. Hij vertelde hun dat de man een van zijn ouderlingen was, die naar zijn vaste overtuiging al meer dan dertig jaar een oprecht christen was. "Vraag hem eens", zo zie Tennent, "of het geloof dan wel de bekering voorop gaat. Wat denk je dat hij zou antwoorden?" De jonge predikanten het niet vertellen. "Dan zal ik het u vertellen", zie Tennent. "Hij zou zeggen dat hij zich er niet om bekommert wat voorop gaat, maar dat hij beide bezit. En daarom, jonge vrienden", zo voegde Tennent eraan toe, "ziet er voor uzelf op toe dat u zowel waar geloof als waarachtig berouw hebt, en vermoei u niet te veel met de vraag wat het eerst komt."
Gevonden in: ds. P. de Vries, "Historische inleiding" in Archibald Alexander, Gedachten over bevinding, (Houten: Den Hertog, 2021), p24
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marck »

Als er iets is om blij over te zijn, dan is het dat uw naam geschreven is in het boek des levens des Lams. Zie dan op de onveranderlijkheid van dat besluit, en hoe zeker uw staat en heiligheid zijn.
Hier is de fontein van troost tegen droevige omstandigheden.
Die komen alleen maar voort uit liefde, tot uw nut.
Zou God, Die u van eeuwigheid heeft liefgehad, u gesteld heeft tot Zijn kind en erfgenaam, zou die God u iets schadelijks laten overkomen? Nee, verre daarvan. Hij kasstijdt die Hij liefheeft. Neem dan uw kruis met genoegen op, draag het geduldig en wees getroost over het goede doel, ook al ziet u het nog niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. H. Binning schreef:
1 Johannes 1:3,4 - Hetgeen wij dan gezien en gehoord hebben, dat verkondigen wij u, opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben, en deze onze gemeenschap ook zij met den Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus. En deze dingen schrijven wij u, opdat uw blijdschap vervuld zij.

De Heere heeft de volheid van deze blijdschap gereserveerd voor de tijd dat de ziel gereinigd zal zijn van alle zonde. Omdat de zonde nu nog in vele hoeken van het hart op de loer ligt, kan deze vreugde het hart en al de leegheid ervan niet vullen. Zij is immers van zo’n zuivere en hemelse aard, dat zij niet wil samengaan met de zonde en de zondige lusten. Maar als daarvan niets meer in het hart overgebleven is, dan vloeit zij met grote snelheid en laat geen hoek van het hart onbevredigd. Op de weg ontvangt u enige voorproefjes van deze blijdschap en vreugde. U moet echter niet verontrust zijn omdat dit niet het gewone voedsel is. U eet niet voortdurend van de eerste vruchten en druiven van Kanaän die u toegezonden krijgt. Vaak wordt u weer teruggezet op het gewone, spaarzame dieet van manna in de woestijn. Dat is niet wat vreemds, want voor de volheid die u zoekt bent u hier niet vatbaar, maar u zult er hierna vatbaar voor zijn. U behoort met lijdzaamheid de dag te verwachten dat uw blijdschap vervuld zal zijn. Zoals Christus vol is, zo zal Hij dan de volle, overlopende maat u toemeten. Dit zal dan zijn zonder vrees voor enige afname of vermindering ervan tot in alle eeuwigheid. Ook zal deze volheid, die een constante volheid is, de ziel niet oververzadigd doen raken of er zatheid in kweken. Er is daar volheid van vreugde zonder overdaad en zonder zatheid. Dat wat zij hebben zullen zij altijd begeren en dat wat zij begeren zullen zij altijd hebben. Want in hun volheid zullen eeuwigdurend verlangen en eeuwigdurende blijdschap met elkaar verbonden zijn’.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. W. Gurnall schreef:Laat uw hoop op de hemel uw genegenheid voor de aarde matigen. Wees nuchter en hoop, zegt de apostel in 1 Petr. 1:13. U, die in de komende wereld zo'n grote hoop heeft, kunt heel goed tevreden zijn met een klein beetje in deze wereld. Niets past minder bij een hemelse hoop, dan een aards hart. U zou het een ongehoorde zaak vinden om een rijk man, die een groot landgoed heeft, in de oogsttijd tussen de arme sprokkelaars te zien, even druk bezig met het oprapen van de korenaren die op het veld zijn achtergebleven, als de meest ellendige bedelaar in het gezelschap. O, hoe zou de hele wereld schande roepen over zo'n smerig man! Welnu, Christen, wees niet boos als ik u zeg dat gij nog veel schandelijker doet, als gij, die beweert op de hemel te hopen, even gretig zijt in het najagen van het afval van deze wereld als de arme vleselijke stakker, die geen ander deel verwacht dan wat God hem heeft nagelaten op het veld van deze wereld om op te rapen.
William Gurnall, The Christian in Complete Armor, 542.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Johannes S »

J.C. Philpot schreef:
Ds. H. Binning schreef:
1 Johannes 1:3,4 - Hetgeen wij dan gezien en gehoord hebben, dat verkondigen wij u, opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben, en deze onze gemeenschap ook zij met den Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus. En deze dingen schrijven wij u, opdat uw blijdschap vervuld zij.

De Heere heeft de volheid van deze blijdschap gereserveerd voor de tijd dat de ziel gereinigd zal zijn van alle zonde. Omdat de zonde nu nog in vele hoeken van het hart op de loer ligt, kan deze vreugde het hart en al de leegheid ervan niet vullen. Zij is immers van zo’n zuivere en hemelse aard, dat zij niet wil samengaan met de zonde en de zondige lusten. Maar als daarvan niets meer in het hart overgebleven is, dan vloeit zij met grote snelheid en laat geen hoek van het hart onbevredigd. Op de weg ontvangt u enige voorproefjes van deze blijdschap en vreugde. U moet echter niet verontrust zijn omdat dit niet het gewone voedsel is. U eet niet voortdurend van de eerste vruchten en druiven van Kanaän die u toegezonden krijgt. Vaak wordt u weer teruggezet op het gewone, spaarzame dieet van manna in de woestijn. Dat is niet wat vreemds, want voor de volheid die u zoekt bent u hier niet vatbaar, maar u zult er hierna vatbaar voor zijn. U behoort met lijdzaamheid de dag te verwachten dat uw blijdschap vervuld zal zijn. Zoals Christus vol is, zo zal Hij dan de volle, overlopende maat u toemeten. Dit zal dan zijn zonder vrees voor enige afname of vermindering ervan tot in alle eeuwigheid. Ook zal deze volheid, die een constante volheid is, de ziel niet oververzadigd doen raken of er zatheid in kweken. Er is daar volheid van vreugde zonder overdaad en zonder zatheid. Dat wat zij hebben zullen zij altijd begeren en dat wat zij begeren zullen zij altijd hebben. Want in hun volheid zullen eeuwigdurend verlangen en eeuwigdurende blijdschap met elkaar verbonden zijn’.
Mooi stukje. Bedankt voor het delen @ "J.C.Philpot".
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Trapp schreef:Dit anker [de hoop] is naar boven geworpen, en niet vastgemaakt in de diepte van de zee, maar in de hoogte van de hemel, waar het een stevig houvast heeft, en zeker bezit. Nu kan dat schip (zegt iemand) worden heen en weer geslingerd, maar geen schipbreuk lijden, waarvan Christus de loods is, de Schrift het kompas, de beloften de ankerlijn, hoop het anker, geloof de kabel, de Heilige Geest de winden, en heilige genegenheden de zeilen, die vervuld zijn met de genaden van de Geest.
John Trapp, A Commentary…upon…the New Testament, 876.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie