Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:
Lilian1975 schreef: Hoe moet ik dit lezen? Dat haar herinneringen daaraan zekerheid gaven? Dat het bewijs van haar zaligheid daarin lag? Het Woord, Zijn Woord, alleen niet genoeg is?
Ik zou het positief invullen, naar het voorbeeld van de psalmist die weer moed kreeg door het herdenken van de daden Gods.

Heeft God vergeten genadig te zijn? Heeft Hij Zijn barmhartigheden door toorn toegesloten? Sela.
Daarna zeide ik: Dit krenkt mij; maar de rechterhand des Allerhoogsten verandert.
Ik zal de daden des HEEREN gedenken; ja, ik zal gedenken Uw wonderen van ouds her;
En zal al Uw werken betrachten, en van Uw daden spreken.


'k Zal gedenken, hoe voor dezen
Ons de HEER heeft gunst bewezen;
'k Zal de wond'ren gadeslaan,
Die Gij hebt van ouds gedaan;
'k Zal nauwkeurig op Uw werken
En derzelver uitkomst merken;
En, in plaats van bitt're klacht,
Daarvan spreken dag en nacht.
Ja Zijn werken die Hij gedaan heeft en in het Woord opgetekend. Niet mijn ervaringen... . Het vervelende is dat dit soort citaten zo kort zijn. Dat je niet weet hoe Ambrosius dit bedoelde. Ik wil er daarom ook niet gelijk van alles aan hangen. Maar n.a.v. toch wel wat ervaringen met preken de laatste tijd. Ben ik best wel huiverig voor dit soort citaten. Mijn huiver zit in dat o zo snel de indruk gewekt wordt, onbedoeld misschien, dat we aan het Woord alleen, dat zeer vast is, niet genoeg hebben. En "bewijs " nodig hebben in eigen ervaringen, gevoelens etc.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door CvdW »

Zonder afbreuk te willen doen aan het geschrevene in een dagboek ben ik het met Lilian1975 eens.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Adagio »

Lilian1975 schreef:Mijn huiver zit in dat o zo snel de indruk gewekt wordt, onbedoeld misschien, dat we aan het Woord alleen, dat zeer vast is, niet genoeg hebben. En "bewijs " nodig hebben in eigen ervaringen, gevoelens etc.
Toch gelukkig dat de discipelen na de opstanding, de deur niet dichthielden voor Thomas met zijn ongeloof.

En dan lezen we dat Paulus schrijft aan de Galaten: "Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet, opdat Hij degenen die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader." Zou dat zonder gevoelens gaan? Zou een kind 'Abba, Vader' roepen, zonder uit te zien naar persoonlijke wederkerige liefdes-uitlating?

En het ongeloof van Thomas? Hijzelf kon het niet wegkrijgen, maar werd op Gods tijd geholpen "Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben." De kanttekening bij 1 Petrus 1: 8 (Denwelken gij niet gezien hebt en nochtans liefhebt) geeft ook: "Dat is, die van de gelovigen door de werking des Heiligen Geestes, zelfs in het midden der verdrukkingen, beter gevoeld dan met den mond voor anderen kan uitgesproken worden. Zie Joh. 14:17. Filipp. 4:4."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Lilian1975 »

Adagio schreef:
Lilian1975 schreef:Mijn huiver zit in dat o zo snel de indruk gewekt wordt, onbedoeld misschien, dat we aan het Woord alleen, dat zeer vast is, niet genoeg hebben. En "bewijs " nodig hebben in eigen ervaringen, gevoelens etc.
Toch gelukkig dat de discipelen na de opstanding, de deur niet dichthielden voor Thomas met zijn ongeloof.

En dan lezen we dat Paulus schrijft aan de Galaten: "Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet, opdat Hij degenen die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader." Zou dat zonder gevoelens gaan? Zou een kind 'Abba, Vader' roepen, zonder uit te zien naar persoonlijke wederkerige liefdes-uitlating?


Ik hou ook voor niemand de deur gesloten. Ik zou zeggen tegen zo'n vrouw. Kom en luister naar het Woord. We gaan samen lezen.
Ik zeg zeker niet dat het zonder gevoelens gaat. Ik zeg dat het geen grond is. Bewijs is. Het bewijs van mijn zaligheid ligt niet in de onuitsprekelijke vreugde die je kent. Maar in de Opgestane Levensvorst Zelf. En dat leerde Thomas ook. Het was duister. Hij was er niet toen het Levende Woord er Zelf was. Hij dacht ook niet aan wat het Woord hem geleerd had. En toen Christus, het Woord, Hem ontmoette. Had Thomas genoeg aan Hem alleen. Hoefde zelfs niet de tekenen maar aan te raken als bewijs. Het was toen: mijn Heere en mijn God. En reken maar dat daar onuitsprekelijke vreugde was. Maar zou Thomas gezegd hebben.: Omdat ik dat toen voelde weet ik dat het waar is? Omdat Hij daar op dat moment was... . Dat geeft mij de troost in zielsbenauwdheden. Of zou hij zeggen. Toen Christus mij opzocht.. Toen ik Hem ontmoette, het Woord. Wist ik dat het mijn Heere en God was. Omdat Hij mij overtuigde. Omdat Hij het bewijs Zelf is. Hij naar mij omzag. En dat Thomas aan die herinnering niet genoeg had. Maar steeds weer "graafde" in het Woord. Daarin getroost en gesterkt werd ipv rusten op herinneringen?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 19 apr 2022, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Adagio »

Lilian1975 schreef:
Adagio schreef:
Lilian1975 schreef:Mijn huiver zit in dat o zo snel de indruk gewekt wordt, onbedoeld misschien, dat we aan het Woord alleen, dat zeer vast is, niet genoeg hebben. En "bewijs " nodig hebben in eigen ervaringen, gevoelens etc.
Toch gelukkig dat de discipelen na de opstanding, de deur niet dichthielden voor Thomas met zijn ongeloof.

En dan lezen we dat Paulus schrijft aan de Galaten: "Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet, opdat Hij degenen die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader." Zou dat zonder gevoelens gaan? Zou een kind 'Abba, Vader' roepen, zonder uit te zien naar persoonlijke wederkerige liefdes-uitlating?
Ik zeg niet dat het zonder gevoelens gaat. Ik zeg dat het geen grond is.
Toen Christus mij opzocht.. Toen ik Hem ontmoette, het Woord. Wist ik dat het mijn Heere en God was. Omdat Hij mij overtuigde. Omdat Hij het bewijs Zelf is.
Zijn we het toch ietwat eens misschien? Want die het Bijbelwoord verkondigen zoals een Paulus, kunnen ook een reuke des doods ten dode zijn (2 Kor. 3: 6 "De letter doodt, maar de Geest maakt levend"). Dezelfde Rotssteen is immers ook een Steen des aanstoots. Simeon heeft geprofeteerd: "Deze wordt gezet tot een val en opstanding van velen in Israël, en tot een teken dat wedersproken zal worden".
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. G. Boer schreef:Wanneer u vraagt: Ben ik genezen? Toets dan uzelf aan deze man, die wederkeerde. Want Jezus geneest u zo, dat u Hem elke dag nodig hebt. Wanneer een dokter u elke dag op zijn spreekuur laat terug komen, kan de vraag rijzen: Waarvoor doet deze man dat? Om mijn kwaal of om mijn geld? Wanneer het laatste het geval zou zijn, zou dit de man niet tot eer strekken. Maar het is de eeuwige ere van deze Medicijnmeester, dat Hij Zijn volk zo geneest, dat ze elke dag op Zijn hemels spreekuur moeten en mogen terug komen. Hij geneest zo dat eenmaal voor het eerst het bloed der verzoening over uw ziel gaat op grond van Zijn eeuwig geldend offer. Maar de wond van Uw zondaar zijn houdt Hij open, opdat u dagelijks onder de besprenging van Zijn bloed zou komen. En juist in deze ziekte die met uw dood genezen is, zult u God loven en prijzen over deze onverdiende weldaad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

dank voor het delen!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Lilian1975 »

Inderdaad.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Niet naar gezocht, maar kwam ik zojuist toevallig tegen. Lijkt op wat ik citeerde van Isaac Ambrosius.
Ds. J.T. Doornebal schreef:Wij mensen van de twintigste eeuw zijn zo kort van memorie en zo ombegrijpelijk gauw vergeten wij zelfs de gewichtigste dingen in ons leven. Daarom zou het goed zijn als wij meer opschreven van hetgeen wij ondervinden, horen of lezen, om zo een achat te bewaren voor ons latere leven. Gods Woord wekt ons er toe op in psalm 102: "Dat zal geschreven worden voor het navolgende geslacht, en het volk dat geschapen zal worden, zal de Heere loven." En onze oudvaders sporen hun lezers telken weer aan de ervaringen van het leven aan de tekenen, tot onderwijs en vertroosting en tot eer van de Naam van de Heere. Hoe aangenaam en vruchtbaar kan het wezen in later dagen, en vooral in dagen van beproeving of van inzinking van het geestelijk leven, zich te verdiepen in Gods daden en uitreddingen van ouds, om daar, als Zijn Geest bij ogenblikken dat oude nieuw maakt, in plaats van bittre klacht daarvan te spreken dag en nacht: " Die ons uit zo grote dood verlost heeft, en nog verlost, op Welken wij hopen dat Hij ons ook nu verlossen zal."
Bron: BH Spruyt, romantiek en stichtelijkheid, nagelaten geschriften van ds. J.T. Doornebal, blz 282
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Maanenschijn »

Adagio schreef:
Lilian1975 schreef:
Adagio schreef:
Lilian1975 schreef:Mijn huiver zit in dat o zo snel de indruk gewekt wordt, onbedoeld misschien, dat we aan het Woord alleen, dat zeer vast is, niet genoeg hebben. En "bewijs " nodig hebben in eigen ervaringen, gevoelens etc.
Toch gelukkig dat de discipelen na de opstanding, de deur niet dichthielden voor Thomas met zijn ongeloof.

En dan lezen we dat Paulus schrijft aan de Galaten: "Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet, opdat Hij degenen die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader." Zou dat zonder gevoelens gaan? Zou een kind 'Abba, Vader' roepen, zonder uit te zien naar persoonlijke wederkerige liefdes-uitlating?
Ik zeg niet dat het zonder gevoelens gaat. Ik zeg dat het geen grond is.
Toen Christus mij opzocht.. Toen ik Hem ontmoette, het Woord. Wist ik dat het mijn Heere en God was. Omdat Hij mij overtuigde. Omdat Hij het bewijs Zelf is.
Zijn we het toch ietwat eens misschien? Want die het Bijbelwoord verkondigen zoals een Paulus, kunnen ook een reuke des doods ten dode zijn (2 Kor. 3: 6 "De letter doodt, maar de Geest maakt levend"). Dezelfde Rotssteen is immers ook een Steen des aanstoots. Simeon heeft geprofeteerd: "Deze wordt gezet tot een val en opstanding van velen in Israël, en tot een teken dat wedersproken zal worden".
Zou het niet zo zijn dat de (verstandelijke) herinnering aan de werking van de Heilige Geest in de ziel, heimwee oproept en tot Christus (in de Schrift) uitdrijft? Dat het daarom wel nuttig is om de daden des Heeren in de ziel te overdenken?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Lilian1975 »

Ik weet het niet. Hoe snel kan het niet zo fungeren bij ons dat we er iets van gaan maken. En dat gaan aandragen als de zekerheid van onze zaligheid. Als ik heel eerlijk voor mijzelf spreek dan kan ik niets, en heb ik niets aan de herinnering dat de Heere toen en toen zo en zo mij vrijsprak. Ik weet nog precies dat voor mijn geest te halen. Op de momenten dat het koud en donker is. Kan alleen Hij troosten. Niet de herinneringen. En Hij is alleen te vinden in het Woord, door het Woord. Daar moet ik zijn. En niet bij mijn herinneringen. De duivel weet dat. Dat we graag op onze herinneringen afgaan. Hij gaat alles in twijfel trekken. Misschien heb je het toen wel ingebeeld. Hoe weet je zo zeker of het wel God was Die tot je sprak...Met het gevolg dat je op de verkeerde plek gaat zoeken. We gaan graven in onze gevoelens en ervaringen. God zal het werken door Zijn Geest. Geest en Woord.

Als de herinnering, het gemis doet ervaren, en daardoor alleen naar het Woord reikt om alleen daaruit vertroosting te vinden, verzekerd te worden ja. Maar als de herinneringen als troost zou moeten fungeren nee.
En dat is wat ik vanmorgen in dat citaat van Ambrosius las en begreep.
Velen van Gods heiligen hebben niet weinig voordeel gehad van het opschrijven van Gods handelingen met hun eigen zielen,
Waar zo ik begreep die vrouw rust in vond.
Misschien moeten we eerst helder hebben wat bedoeld wordt met Gods handelingen met hun zielen. Zijn dat Bijbelteksten. Of zijn dat gevoelens en ervaringen bij een persoon eventueel bij bepaalde teksten.

Ik heb zelf inderdaad teksten aangestreept, achter in mijn bjbeltje staan waar de Heere mij leerde, vermaande, vertroostte. En grijp daar naar terug om verder te zoeken en te lezen. Niet naar het gevoel erbij. Ik probeer ver te blijven van het koesteren en vasthouden van gevoelens als bewijs. Juist omdat dat vast willen houden mij in grote duisternis en verwarring bracht.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

JOHN FLAVEL schreef:
De krachtdadige toepassing van Christus aan de ziel in het eerste zaligmakend werk van de Geest verenigt waarlijk de ziel met Christus.

Zij verlost haar van het gevaar van verloren gaan; maar toch is het een werk, dat geleidelijk voortgaat in de ziel van de gelovige, zolang deze aan deze zijde van de hemel en de heerlijkheid verkeert. Het is inderdaad waar, dat Christus volmaakt en volkomen aan de ziel wordt toegepast in de rechtvaardigmaking. Deze geschiedt niet bij trappen; deze verandering van staat geschiedt volkomen in één enkele daad. Wel zijn er verschillende trappen, wat betreft de openbaring, het gevoel en de vruchten daarvan. De toepassing van Christus echter, zoals Hij ons geworden is wijsheid en heiligmaking, wordt niet in één enkele daad voltooid; maar komt door vele en geleidelijke trappen tot haar rechte volmaaktheid. Wij zijn waarlijk tot Christus gekomen, zodra wij geloven, Joh. 6: 35; maar toch zijn wij daarna nog steeds tot Hem komende door verdere daden des geloofs, 1 Petrus 2: 4: „Tot Wie komende als tot een levende Steen”. Dit woord „ko mende” duidt een voortdurende beweging aan, waardoor de ziel terrein wint; nog steeds nader en nader tot Christus komt en inwendig Hem steeds meer leert kennen. De kennis van Christus is gelijk een schijnend licht, voortgaande en lichtende tot de volle dag toe, Spreuken 4: 18. Elke genade van de Geest „groeit”, zo niet waarneembaar, dan toch wezenlijk.
De groei van planten nemen wij eerder waar als ze gegroeid zijn, dan wanneer ze groeien en zo is het ook met de wasdom in heiligmaking. Zoals deze in de ziel toeneemt, doordat de zinnen meer geoefend worden en de daden geestelijker worden; zo wordt de ziel tevens inwendig en kracht dadig meer en meer met Christus verenigd, totdat ze uiteindelijk geheel in Christus verslonden is en Hem volmaakt geniet.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: RE: Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Adagio »

Maanenschijn schreef:
Adagio schreef:
Lilian1975 schreef:Ik zeg niet dat het zonder gevoelens gaat. Ik zeg dat het geen grond is.
Zijn we het toch ietwat eens misschien? Want die het Bijbelwoord verkondigen zoals een Paulus, kunnen ook een reuke des doods ten dode zijn (2 Kor. 3: 6 "De letter doodt, maar de Geest maakt levend").
Zou het niet zo zijn dat de (verstandelijke) herinnering aan de werking van de Heilige Geest in de ziel, heimwee oproept en tot Christus (in de Schrift) uitdrijft? Dat het daarom wel nuttig is om de daden des Heeren in de ziel te overdenken?
Pijnlijk gemis werkt heimwee, denk ik. "Waarom verstokt Gij ons hart, dat wij U niet vrezen?" Doe mij de zonde toch haten, en bekeer mij toch eens als een Petrus bij Jezus' knieën: "En Simon Petrus, dat ziende, viel neder aan de knieën van Jezus, zeggende: Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens".
En Jeremia vermaant tot beschaming: "O geslacht, aanmerkt toch gijlieden des HEEREN woord: Ben Ik Israël een woestijn geweest? Of een land der uiterste donkerheid? Waarom zegt dan Mijn volk: Wij zijn heren, wij zullen niet meer tot U komen? Vergeet ook een jonkvrouw haar versiersel, of een bruid haar bindselen? Nochtans heeft Mijn volk Mij vergeten, dagen zonder getal."
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

Ds. Elias FRANSEN schreef:
Dat de Heere sommige van zijn teerlievende kinderen meer licht, geloof en verzekering schenkt boven anderen bevestigt Gods Woord en de ervaring. Maar die getuigen het niet van zichzelf, om daarmede te pronken en zich te verheffen boven anderen. "Het koninkrijk Gods en is niet gelegen in woorden, maar in kracht." 1 Cor. 4: 20. Uit de vrucht wordt de boom gekend. Matth. 12: 33. Ik heb onderscheidene christenen gekend, die in een land van vrede een groot geloof konden bespreken, maar als hun geloof eens in het vuur van de beproeving van het schuim werd gezuiverd, dan konden zij in lichamelijke noden of zielsduisternissen, met Mozes geen geloofsvertrouwen oefenen, als ziende de Onzienlijke. U spreekt van een geloof dat alle bestrijdingen en ongeloof te boven is. Dit was zelfs een Abraham de vader van de gelovigen niet te boven. Van de uitmuntendste Bijbelheiligen vinden wij de meeste zielsklachten opgetekend. Die hebben in de school van de beproeving en op het pad van de verdrukking geleerd, de kracht van die Waarheid: In Uw licht zien wij het licht, Ps. 36: 10. Alle formalistische christenen kennen geen bestrijdingen of ongeloof, zomin als die bij een dode rechtvaardigmaking leven. Het geloof van de Heilige Geest ontvangen, kan buiten de invloeden van de Heilige Geest geen geloof beoefenen. En zij hebben 't licht des Geestes nodig opdat wij zouden weten de dingen die ons van God geschonken zijn. 1 Cor. 2: 12. Er bestaat een groot verschil tussen dood en leven, evenzo groot is de belijdenis van de waarheid, van het zaligmakend geloof onderscheiden. De belijders wandelen in het licht van hun eigen aangestoken vuur. Jes. 50: 11.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Arja »

Augustus Montague Toplady: Na alles wat gezegd is met betrekking tot de bewijzen voor goddelijke openbaring, is dit het meest overtuigende argument en het meest onfeilbare bewijs dat de Schrift het Woord van God is, namelijk: de levendmakende, verlichtende en veranderende kracht van dat Woord in ons hart te voelen. Onthoud dat de Schrift niet verstaan kan worden, behalve in en door de inwendige
bediening van de Heilige Geest. Stel dat een kamer volgehangen werd met de mooiste schilderijen en versierd werd met de prachtigste beeldhouwwerken, dan zouden wij niet één van die werken kunnen zien als er geen licht die kamer zou binnenvallen. Wel, de verlichting van Die gezegende Geest is voor ons gemoed hetzelfde als het zonlicht voor onze lichamelijke ogen. Het Woord van God zal ons, zonder de
Geest van God, niet helpen om tot de zaligheid te komen. Immers, het kompas kan de zeeman geen nut doen behalve wanneer hij licht heeft om dat kompas te zien.
Plaats reactie