Eert uw vader en uw moeder (uit: COVID-19)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Eert uw vader en uw moeder (uit: COVID-19)

Bericht door eilander »

Kinderen van 12 jaar... in staat om zelf beslissingen te nemen of niet, dat vind ik niet het belangrijkste punt. Wel: wordt het gezag van ouders nog geaccepteerd? En dan is dit in mijn ogen een onbijbelse uitspraak.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:Kinderen van 12 jaar... in staat om zelf beslissingen te nemen of niet, dat vind ik niet het belangrijkste punt. Wel: wordt het gezag van ouders nog geaccepteerd? En dan is dit in mijn ogen een onbijbelse uitspraak.
Wat is een onbijbelse uitspraak? Waarom zou dit het gezag van ouders in de weg staan? Het is de taak van ouders om hun kinderen op weg te helpen naar volwassenheid en het zelf overwogen maken van keuzes. Daarmee moet je mi vroeg beginnen. Dat betekent niet dat een kind alles kan doen en laten zonder regels, maar wel dat een kind overdenkt waarom het wel/niet gevaccineerd wil worden en hierin een eigen afweging maakt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

merel schreef:Dat betekent niet dat een kind alles kan doen en laten zonder regels, maar wel dat een kind overdenkt waarom het wel/niet gevaccineerd wil worden en hierin een eigen afweging maakt.
En als die recht tegenover jullie mening staat, wat gebeurt er dan?
Want dat is - denk ik - wat eilander bedoelt en daar ben ik het mee eens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
merel schreef:Dat betekent niet dat een kind alles kan doen en laten zonder regels, maar wel dat een kind overdenkt waarom het wel/niet gevaccineerd wil worden en hierin een eigen afweging maakt.
En als die recht tegenover jullie mening staat, wat gebeurt er dan?
Want dat is - denk ik - wat eilander bedoelt en daar ben ik het mee eens.
Ik denk dat Eilander het principieel bedoelt: zo'n jong kind mag nog niet zulke grote beslissingen nemen, want dat is de taak van de ouders.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:]Ik denk dat Eilander het principieel bedoelt: zo'n jong kind mag nog niet zulke grote beslissingen nemen, want dat is de taak van de ouders.
In Nederland is dat vanaf deze leeftijd niet langer meer een taak van de ouders. En waarom is een besluit tot vaccinatie een grote beslissing?
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Dat betekent niet dat een kind alles kan doen en laten zonder regels, maar wel dat een kind overdenkt waarom het wel/niet gevaccineerd wil worden en hierin een eigen afweging maakt.
En als die recht tegenover jullie mening staat, wat gebeurt er dan?
Want dat is - denk ik - wat eilander bedoelt en daar ben ik het mee eens.
Zoals ik al aangaf is mijn oudste wel gevaccineerd en wil zijn zus het pertinent niet. Wij zouden liever hebben dat zij zich wel laat vaccineren, maar hierin leggen wij ( voorlopig) de keuze bij haar. Wij gaan wel met haar in gesprek hierover en willen dat zij zelf kan beargumenteren waarom zij het wel/niet doet. Laat ik wel voorop stellen dat wij op andere vlakken van de opvoeding minder de consensus toepassen.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Dodo schreef:
Mara schreef:
merel schreef:Dat betekent niet dat een kind alles kan doen en laten zonder regels, maar wel dat een kind overdenkt waarom het wel/niet gevaccineerd wil worden en hierin een eigen afweging maakt.
En als die recht tegenover jullie mening staat, wat gebeurt er dan?
Want dat is - denk ik - wat eilander bedoelt en daar ben ik het mee eens.
Ik denk dat Eilander het principieel bedoelt: zo'n jong kind mag nog niet zulke grote beslissingen nemen, want dat is de taak van de ouders.
Het kind behoort deze beslissing samen met ouders te maken. Een kind van 12 kan heel goed zijn/haar eigen visie vormen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Dodo schreef:
Mara schreef:
merel schreef:Dat betekent niet dat een kind alles kan doen en laten zonder regels, maar wel dat een kind overdenkt waarom het wel/niet gevaccineerd wil worden en hierin een eigen afweging maakt.
En als die recht tegenover jullie mening staat, wat gebeurt er dan?
Want dat is - denk ik - wat eilander bedoelt en daar ben ik het mee eens.
Ik denk dat Eilander het principieel bedoelt: zo'n jong kind mag nog niet zulke grote beslissingen nemen, want dat is de taak van de ouders.
Als een kind van 12 een beslissing neemt, gebeurt er dus wat het kind wil. Dat wil niet zeggen dat ze er niet over na kunnen denken. Wij hebben recent een gesprek met één van de kinderen gehad over een ander onderwerp, maar waar we wel principieel in stonden. Na een tijdje nadenken is hij tot een standpunt gekomen dat niet in lijn was met ons standpunt, ook na nadenken en overleg tot stand gekomen. We hebben dus gevraagd of hij zich hieraan wil conformeren. En dat is ook gebeurd. Hij is nog wel wat ouder dan 12...

Ik denk dat dat de bijbelse lijn is. Je moet toch aardig wat uit de bijbel schrappen als je de teksten over gehoorzaamheid van kinderen aan ouders er uit wil halen. Dat staat los van ons standpunt over vaccineren, daarvan heb ik al eerder verteld hoe we dit als gezin hebben benaderd.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Gehoorzaamheid sluit toch het geven van ruimte in de opvoeding niet uit? Als je als ouders kinderen de vrijheid geeft om naar eigen geweten een besluit te nemen, doet dat niets af aan de gehoorzaamheid. En als het verantwoord is, ook niet aan het ouderlijk gezag.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

DDD schreef:Gehoorzaamheid sluit toch het geven van ruimte in de opvoeding niet uit? Als je als ouders kinderen de vrijheid geeft om naar eigen geweten een besluit te nemen, doet dat niets af aan de gehoorzaamheid. En als het verantwoord is, ook niet aan het ouderlijk gezag.
Dat klopt. Maar het wordt spannender als je die vrijheid niet kunt geven om des gewetens wil. Ik zou bv. een kind van 16 geen toestemming kunnen geven om zelfstandig een beslissing te nemen over een goddeloos festival.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:
Dodo schreef:
Mara schreef:
merel schreef:Dat betekent niet dat een kind alles kan doen en laten zonder regels, maar wel dat een kind overdenkt waarom het wel/niet gevaccineerd wil worden en hierin een eigen afweging maakt.
En als die recht tegenover jullie mening staat, wat gebeurt er dan?
Want dat is - denk ik - wat eilander bedoelt en daar ben ik het mee eens.
Ik denk dat Eilander het principieel bedoelt: zo'n jong kind mag nog niet zulke grote beslissingen nemen, want dat is de taak van de ouders.
Als een kind van 12 een beslissing neemt, gebeurt er dus wat het kind wil. Dat wil niet zeggen dat ze er niet over na kunnen denken. Wij hebben recent een gesprek met één van de kinderen gehad over een ander onderwerp, maar waar we wel principieel in stonden. Na een tijdje nadenken is hij tot een standpunt gekomen dat niet in lijn was met ons standpunt, ook na nadenken en overleg tot stand gekomen. We hebben dus gevraagd of hij zich hieraan wil conformeren. En dat is ook gebeurd. Hij is nog wel wat ouder dan 12...

Ik denk dat dat de bijbelse lijn is. Je moet toch aardig wat uit de bijbel schrappen als je de teksten over gehoorzaamheid van kinderen aan ouders er uit wil halen. Dat staat los van ons standpunt over vaccineren, daarvan heb ik al eerder verteld hoe we dit als gezin hebben benaderd.
Over de interpretatie van deze teksten denk ik heel anders. Ik denk dat een kind voorbereid moet worden op de toekomst en het zelf keuzes maken over principiële zaken. Daar kan dit een onderdeel van zijn.

Een voorbeeld; de predikant van mijn jeugd ( een behoudender predikant uit de CGK) heeft 6 kinderen. Een van zijn dochters was 15/16 jaar en had met haar weekendbaan een groot feest in een discotheek. Uiteraard wilde zij gaan en legde dit voor aan haar vader met de vaste overtuiging dat het niet mocht en was voornemens om daar voldoende herrie over te maken. Haar vader ( een bijzonder zachtmoedig mens) gaf aan dat zij zijn visie wist, maar dat zij inmiddels ook in staat moest zijn om eigen keuzes te maken in het leven en legde de keuze bij haar neer. Zij was woest over het maken van de keuze, maar is uiteindelijk ook niet naar het feest geweest. Ik weet zeker dat als zij een andere keuze had gemaakt, de betreffende predikant niet boos was geworden, maar een dag later er met haar over doorgesproken zou hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Ik zou zoiets nooit kunnen rijmen met mijn doopbelofte. En maak er nu niet van dat ik kinderen niet laat nadenken over keuzes, dat slaat nergens op. Als het gaat over vaccinatie hebben we een heel open gesprek gehad, enzovoorts.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

De specifieke zaak waar de rechter uitspraak in deed was een zaak tussen het kind en een van zijn ouders. In dat geval waren er wel zwaarwegende redenen voor vaccinatie (bezoek aan kwetsbare grootouder.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Gehoorzaamheid sluit toch het geven van ruimte in de opvoeding niet uit? Als je als ouders kinderen de vrijheid geeft om naar eigen geweten een besluit te nemen, doet dat niets af aan de gehoorzaamheid. En als het verantwoord is, ook niet aan het ouderlijk gezag.
Dat klopt. Maar het wordt spannender als je die vrijheid niet kunt geven om des gewetens wil. Ik zou bv. een kind van 16 geen toestemming kunnen geven om zelfstandig een beslissing te nemen over een goddeloos festival.
Nee, maar het ging hier over inenten!

Dat zou hooguit een punt kunnen zijn als je inenten zondig vindt, wat merel duidelijk niet vindt.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

eilander schreef:Ik zou zoiets nooit kunnen rijmen met mijn doopbelofte. En maak er nu niet van dat ik kinderen niet laat nadenken over keuzes, dat slaat nergens op. Als het gaat over vaccinatie hebben we een heel open gesprek gehad, enzovoorts.
Waarom niet? In bijbelse tijden waren er mensen die op die leeftijd gehuwd waren.
Plaats reactie