Kerst en bevinding

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Kerst en bevinding

Bericht door Ditbenik »

Bogerman schreef:
Ditbenik schreef:
Orchidee schreef:
Bogerman schreef:Maar dan zal je toch een kind van God moeten worden door de wedergeboorte, anders zal de wederkomst vreselijk zijn. Daarom is het belangrijk om kerst ieder jaar te gedenken met de persoonlijke toepassing dat Christus ook in je hart geboren moet worden anders zal het ons niet baten. Pasen is ook heel belangrijk, dat de verworven zaligheid ook vast is, maar de geestelijke vrucht van de opstanding gaat niet voorbij het kruis en de dood van de Zoon van God.
Sorry voor mijn interruptie maar weleens stilgestaan bij het feit dat hier op het forum ook Gods kinderen zijn!?
En dat jij daar over en tegen oordeelt!?
Héél erg verdrietig dit gedrag, ik hoop dat je er van bekeerd mag worden!
Mooi dat je er op reageert Orchidee. Ik heb het uiteraard ook gezien in reacties van Bogerman op mijn postings maar heb het bewust gelaten voor wat het is. Mijn zaligheid ligt vast in Christus en niet in het oordeel van Bogerman. Ik weet me in mijn dagelijks leven geroepen om van Hem te getuigen onder mensen die Hem niet kennen en in een omgeving waar Hij verder niet verkondigd wordt. Refoforum is niet de plek om dat te doen maar getuigen en het evangelie verkondigen is zo'n onderdeel van mijn leven dat het me ook hier soms ontglipt. In bovenstaande reactie heb ik er niet over nagedacht, maar weergegeven hoe het voor mij is om duidelijk te maken waar mijn moeite ligt met kerst, het overschaduwt de verwachting van de wederkomst terwijl ik daar juist zo naar uit zie. De reactie van Bogerman herinnerde mij er weer aan dat Refoforum niet de plek is om iets te laten zien van wat de Heere werkt in je leven. Een discussieforum is niet geschikt om vrijuit over de Heere te spreken of over je geestelijk leven.
Waarom doe je dan zo smalend over het kerstfeest, want juist in het kerstfeest wordt duidelijk hoe laag Christus moest afdalen in de beestenstal van ons hart, dat is toch belangrijk om te kennen voor eigen hart en leven. Dat zal je dan toch ook moeten verkondigen dat ieder mens verloren ligt?
Je hebt er nogal veel moeite voor over om dingen over mij te verzinnen om je gelijk te kunnen halen. Je stelt dat ik smalend doe over kerstfeest. Dat doe ik niet. Ik neem kerstfeest zeer serieus. Zo serieus dat ik er voor pleit om het af te schaffen en de redenen daarvoor heb ik genoemd. Vervolgens stel je dat ik niet verkondig dat ieder mens verloren ligt. Ik laat die conclusie graag aan jou maar ik wil je op grond van de Schrift wel oproepen niet ongehoord te oordelen.
En lees de Schrift er eens op na. Nergens wordt verkondigd dat Christus af moest dalen in de beestenstal van ons hart. De gekruisigde en opgestane Christus wordt verkondigd voor verloren mensen.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: RE: Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Bogerman »

Ditbenik schreef:Je hebt er nogal veel moeite voor over om dingen over mij te verzinnen om je gelijk te kunnen halen. Je stelt dat ik smalend doe over kerstfeest. Dat doe ik niet. Ik neem kerstfeest zeer serieus. Zo serieus dat ik er voor pleit om het af te schaffen en de redenen daarvoor heb ik genoemd.
Sorry, dit snap ik niet: je doet niet smalend en je wilt het afschaffen?? Want zo belangrijk vind je het??
Ditbenik schreef:Vervolgens stel je dat ik niet verkondig dat ieder mens verloren ligt. Ik laat die conclusie graag aan jou maar ik wil je op grond van de Schrift wel oproepen niet ongehoord te oordelen. En lees de Schrift er eens op na. Nergens wordt verkondigd dat Christus af moest dalen in de beestenstal van ons hart. De gekruisigde en opgestane Christus wordt verkondigd voor verloren mensen.
Ja maar dat moet wel toegepast worden aan je hart! En als je dat nergens in de Schrift leest dat Christus in onze verlorenheid moest komen, dan weet ik het ook niet meer, heel de Bijbel is er vol mee. Christus kan duizend keer gekomen zijn maar als je Hem niet leert kennen dat gaat het aan je voorbij, het is niet een algemeen evangelie.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door DDD »

Natuurlijk is het evangelie wel algemeen. Het moet zonder onderscheid aan iedereen verkondigd worden, zeggen de Dordse Leerregels.

Dat het evangelie ook gelovig aanvaard moet worden door de werking van de heilige Geest, doet daar niet aan af.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: Hoe was je zondag?

Bericht door gallio »

Bogerman schreef:
Ditbenik schreef:Je hebt er nogal veel moeite voor over om dingen over mij te verzinnen om je gelijk te kunnen halen. Je stelt dat ik smalend doe over kerstfeest. Dat doe ik niet. Ik neem kerstfeest zeer serieus. Zo serieus dat ik er voor pleit om het af te schaffen en de redenen daarvoor heb ik genoemd.
Sorry, dit snap ik niet: je doet niet smalend en je wilt het afschaffen?? Want zo belangrijk vind je het??
Als je iets af wil afschaffen kan dat toch op een respectvolle manier besproken worden? Zoals Ditbenik dus doet. Waarom dan woorden als "smalend" gebruiken?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Ditbenik »

Bogerman schreef:
Ditbenik schreef:Je hebt er nogal veel moeite voor over om dingen over mij te verzinnen om je gelijk te kunnen halen. Je stelt dat ik smalend doe over kerstfeest. Dat doe ik niet. Ik neem kerstfeest zeer serieus. Zo serieus dat ik er voor pleit om het af te schaffen en de redenen daarvoor heb ik genoemd.
Sorry, dit snap ik niet: je doet niet smalend en je wilt het afschaffen?? Want zo belangrijk vind je het??
Ditbenik schreef:Vervolgens stel je dat ik niet verkondig dat ieder mens verloren ligt. Ik laat die conclusie graag aan jou maar ik wil je op grond van de Schrift wel oproepen niet ongehoord te oordelen. En lees de Schrift er eens op na. Nergens wordt verkondigd dat Christus af moest dalen in de beestenstal van ons hart. De gekruisigde en opgestane Christus wordt verkondigd voor verloren mensen.
Ja maar dat moet wel toegepast worden aan je hart! En als je dat nergens in de Schrift leest dat Christus in onze verlorenheid moest komen, dan weet ik het ook niet meer, heel de Bijbel is er vol mee. Christus kan duizend keer gekomen zijn maar als je Hem niet leert kennen dat gaat het aan je voorbij, het is niet een algemeen evangelie.
Je houdt er een vreemde manier van discussiëren op na. Ook een manier die niet eerlijk. Je reageert niet op wat ik zeg, maar je maakt daar eerst iets anders van en vervolgens reageer je op datgene wat je er zelf van gemaakt heb. Je stelt dat ik smalend doe over kerstfeest. Ik gaf dat al eerder gaan, maar je geeft nergens een onderbouwing. Je maakt er van dat iets willen afschaffen hetzelfde is als er smalend over doen. Dat snap ik wel. Je kunt immers niet aangeven waar ik smalend doe. Die beschuldiging wil je graag laten staan maar dat gaat niet omdat je niet kunt aangeven waar ik smalend heb gedaan. Daarom zet je gemakshalve maar een isgelijkteken tussen smalend en afschaffen.
In je laatste reactie gebeurt hetzelfde. Ik schreef dat nergens in de Bijbel staat dat Christus af moest dalen in de beestenstal van ons hart, maar dat de gekruisigde en opgestane Christus wordt verkondigd voor verloren mensen. Dat was een reactie op jouw stelling dat Christus af moest dalen in de beestenstal van ons hart. Maar Christus hoeft niet opnieuw geboren te worden. Ook niet in je hart. Jij moet opnieuw geboren worden. Dat is echt iets anders. En daarom moet Christus verkondigd voor verloren mensen. Als reactie daarop stel jij dat ik beweer dat je nergens in de Schrift leest dat Christus in onze verlorenheid moest komen. Op wat ik schrijf reageer je dus door te stellen dat ik dat niet schrijf om daar dan vervolgens op te kunnen schieten. Dat vind ik een oneerlijke manier van met een ander omgaan. Je verdraait de woorden van de ander om je eigen gelijk te kunnen halen. Daarom is dit voor mij het einde van de discussie.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:Dat vind ik een oneerlijke manier van met een ander omgaan. Je verdraait de woorden van de ander om je eigen gelijk te kunnen halen. Daarom is dit voor mij het einde van de discussie.
Ik heb er nogal moeite mee dat jij in veel discussies altijd hierover begint. In feite zeg je dat @Bogerman liegt. Dat is niet de juiste manier van discussiëren. Je kunt het 1001 keer met hem oneens zijn, maar het is onheus om deze uitspraken steeds te doen. Dat moet je niet willen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Dat vind ik een oneerlijke manier van met een ander omgaan. Je verdraait de woorden van de ander om je eigen gelijk te kunnen halen. Daarom is dit voor mij het einde van de discussie.
Ik heb er nogal moeite mee dat jij in veel discussies altijd hierover begint. In feite zeg je dat @Bogerman liegt. Dat is niet de juiste manier van discussiëren. Je kunt het 1001 keer met hem oneens zijn, maar het is onheus om deze uitspraken steeds te doen. Dat moet je niet willen.
Ach, daar kun jij moeite mee hebben maar ik heb er moeite mee dat hij mijn woorden verdraait. Ik laat dat in mijn posting ook zien. Jij kiest er blijkbaar voor het verdraaien van woorden een goede manier te vinden en het rechtzetten daarvan niet te accepteren. Dat is jouw keuze. De mijne is een andere. Ik vind dat je eerlijk moet zijn.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Dat vind ik een oneerlijke manier van met een ander omgaan. Je verdraait de woorden van de ander om je eigen gelijk te kunnen halen. Daarom is dit voor mij het einde van de discussie.
Ik heb er nogal moeite mee dat jij in veel discussies altijd hierover begint. In feite zeg je dat @Bogerman liegt. Dat is niet de juiste manier van discussiëren. Je kunt het 1001 keer met hem oneens zijn, maar het is onheus om deze uitspraken steeds te doen. Dat moet je niet willen.
Ditbenik legt op een heel keurige manier uit wat er gebeurt. Mijns inziens heeft Ditbenik volkomen gelijk.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door ZWP »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Dat vind ik een oneerlijke manier van met een ander omgaan. Je verdraait de woorden van de ander om je eigen gelijk te kunnen halen. Daarom is dit voor mij het einde van de discussie.
Ik heb er nogal moeite mee dat jij in veel discussies altijd hierover begint. In feite zeg je dat @Bogerman liegt. Dat is niet de juiste manier van discussiëren. Je kunt het 1001 keer met hem oneens zijn, maar het is onheus om deze uitspraken steeds te doen. Dat moet je niet willen.
Hij ontmaskert een bekende discussietechniek: een karikatuur maken van het standpunt van je tegenstander en die aanvallen, ipv het feitelijke standpunt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Dat vind ik een oneerlijke manier van met een ander omgaan. Je verdraait de woorden van de ander om je eigen gelijk te kunnen halen. Daarom is dit voor mij het einde van de discussie.
Ik heb er nogal moeite mee dat jij in veel discussies altijd hierover begint. In feite zeg je dat @Bogerman liegt. Dat is niet de juiste manier van discussiëren. Je kunt het 1001 keer met hem oneens zijn, maar het is onheus om deze uitspraken steeds te doen. Dat moet je niet willen.
Het kan ook zijn dat jij door jouw manier van interpreteren geen verschil ziet tussen een standpunt en de karikatuur daarvan.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Thea »

Ik vind de argumentatie van Dirbenik, dat Christus niet in je hart geboren hoeft te worden omdat dat een eenmalige gebeurtenis was, niet sterk. Hier haal je feit en geestelijke beleving uit elkaar. Elk heilsfeit moet ook bevindelijk worden geleerd. Daarmee bedoel ik, dat je de heilsfeiten niet los kunt maken van de bevindelijk toepassing.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Ditbenik »

Thea schreef:Ik vind de argumentatie van Dirbenik, dat Christus niet in je hart geboren hoeft te worden omdat dat een eenmalige gebeurtenis was, niet sterk. Hier haal je feit en geestelijke beleving uit elkaar. Elk heilsfeit moet ook bevindelijk worden geleerd. Daarmee bedoel ik, dat je de heilsfeiten niet los kunt maken van de bevindelijk toepassing.
Het gaat er niet om wat ik vind, maar wat de Schrift leert. Ik hoor graag waar ik tegen de Schrift in ga maar ik hoor graag de onderbouwing vanuit de Schrift van wat jij vindt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Tiberius »

Thea was me net voor, maar ik wilde dat ook nuanceren.
De uitdrukking dat Christus in je hart geboren moet worden, komt bij Augustinus vandaan: "Als Christus duizend maal geboren zou zijn in de stal, maar niet in ons hart, dan was Zijn geboorte overbodig."
Nu is Augustinus de Bijbel niet, en evenmin het einde van alle tegenspraak, maar het geeft wel aan dat deze uitdrukking niet het product is van een op hol geslagen feestdagentheologie, en evenmin van een liedje van Sela dat een eigen leven is gaan leiden.

Het gaat erom dat het volbrachte werk van Christus aan ons hart wordt toegepast. Dat doet de Heilige Geest, en daardoor word je wedergeboren. Zo krijgt Christus gestalte in ons leven, en wordt Hij door het geloof aangenomen.
Paulus noemt het dat God Zijn Zoon in ons openbaart.
Het is uiteraard een metafoor (en helaas ook een waar misbruik van wordt gemaakt), maar zo wordt Christus in ons hart en leven geboren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Ad Anker »

ds. Hellenbroek in een preek over Jesaja 9:5 schreef:Laten wij, willen wij „ooit recht kunnen roemen, dat ons een Kind is geboren en een Zoon gegeven is, ons benaarstigen, dat Hij voor ons geboren is. Men moest geen rust hebben, voor men de zekerheid had, aan dat grote voorrecht deel te hebben. Beproeft uzelf toch, dat Hij in ons is geboren...".
Hier wordt verschillend over gedacht. De heilsfeiten hoeven niet opnieuw, Gods kinderen beleven het verschillend, staren van verre op het Kruis en blikken van nabij in de kribbe waardoor ze mogen zien dat hun schuld verzoend is door de komst van het Kind. We moeten elkaar daar maar wat vrij in laten. Maar 'kerstfeest in je hart' heeft oude papieren.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Thea »

Tja, daar moet ik nog even over nadenken. Maar het is wel een principe wat in de traditie al eeuwen lang wordt geleerd.
Plaats reactie