Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Herman schreef:Haar gedachten lijken me eerder obsessief dan nuchter. En ik vind de onderliggende theologische motivatie ook niet juist. Het is volgens mij christelijker om datgene wat je doet goed en met aandacht te doen, dan al je handelingen in christelijk meditatief licht beschouwelijk te ondergaan.
Wat is precies de onderliggende theologische motivatie die volgens jou onjuist is?

Overigens pleit zij er ook zeker voor om alles goed en met aandacht te doen. Maar het gaat dan wel om geheiligde aandacht. Dat is een belangrijk verschil.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Herman »

DDD schreef:Wat is precies de onderliggende theologische motivatie die volgens jou onjuist is?

Overigens pleit zij er ook zeker voor om alles goed en met aandacht te doen. Maar het gaat dan wel om geheiligde aandacht. Dat is een belangrijk verschil.
Dat je handelingen met geheiligde aandacht moet doen. Die heiliging vind plaats door God aan te roepen aan het begin van de dag en aan het eind met dankzegging en schuldbelijdenis. En tussendoor werk je netjes je dossiers af, in overeenstemming met andere christelijke normen en met alle inspanning die je kunt geven.
Ik vind het wat al te dolletjes om bijvoorbeeld de aanhef in de mail met 'geachte confrater' gepaard te laten gaan met enige vrome gedachten over de christelijke broederschap. Om maar eens wat te noemen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Daar ben ik het mee eens. Maar dat is ook haar voorstel niet. Het gaat niet om raar gedrag naar buiten toe. Het gaat er om te leven in het volle besef dat wij leven voor Gods aangezicht. En dat besef is in de loop van de laatste eeuwen veel minder geworden.

Zoveel minder zelfs, dat er hier iemand is die het vreemd noemt en een ander noemt het vergeestelijking.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:Het is vooral belangrijk wat je onder 'het goede' verstaat.

En dan kies ik liever voor de binnenkort verschijnende Catechismusverklaring van wijlen ds. M. Golverdingen, dan voor dit boek.
Welja, weer een catechismusverklaring. Hadden we er nog niet genoeg? En dan te bedenken dat het ooit bedoeld is als eenvoudig vragen-leerboekje voor catechisanten.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik lees momenteel in Liturgie van het alledaagse van Tish Warren. Ze verbindt de dagelijkse dingen met het geloofsleven, deels door associatie.

Een buitengewoon boek, met buitengewone inzichten. Ik lees steeds een klein stukje en verbaas mij over de geheiligde inzichten die zij in dit boek te berde brengt. Zoals over het verband tussen je bed opmaken en bidden en over de slechte invloed van een mobiele telefoon op de rust van de ochtendrituelen, ook in het licht van de ontmoeting met God. Er zou ontzettend veel uit het boek te citeren zijn.

Zo schrijft ze naar aanleiding van de badkamerspiegel:
Al onze lichamelijke oefening in de gezamenlijke eredienst -ons knielen, zingen, eten, drinken, staan, opheffen van handen, gebaren- nemen we mee naar de badkamer op een doorsneedag als we naar de spiegel kijken. Het lichaam dat we gebruiken in de wekelijkse eredienst is hetzelfde lichaam als waarmee we aan de keukentafel zitten, in bad gaan en 's avonds in bed stappen.

Als ik bij de wastafel sta en tandenpoets en mijzelf in de spiegel zie, dan wil ik dat dat een daad van zegening is, waarin ik besef dat deze tanden die ik poets, gemaakt zijn door God met een goed doel, dat mijn lichaam onlosmakelijk verbonden is met mijn ziel, en dat beide zorg verdienen. Dankzij het belichaamde werk van Jezus is mijn lichaam bestemd voor verlossing en eeuwige eredienst - voor eeuwig huppelen, springen, draaien en handen opheffen en knielen en dansen en zingen en kauwen en proeven.

Dit is een groot mysterie. Mijn tanden zullen er zijn in de eeuwigheid en ze zijn eeuwig goed.

Als ik tandenpoets dring ik, op de kleinst mogelijke manier, de dood en de chaos terug die mijn lichaam onvermijdelijk zullen overvallen. Ik ben stof dat stof poetst. En toch ben ik niet alleen stof. Toen God mensen vormde uit het stof, blies hij -door onze lippen en tanden -zijn eigen adem in ons.

Daarom vecht ik tegen het verval van mijn lichaam. Ik zal er zo goed mogelijk voor zorgen, weten dat mijn lichaam heilig is en dat ervoor zorgen (en voor de andere lichamen om mij heen) een heilige daad is. Ik houd me vast aan de waarheid dat mijn lichaam, in alle gebrokenheid, geliefd is, en dat het op een dag zal zijn zoals het opstandingslichaam van Christus: heerlijk.

Tandenpoetsen is dus een gebed zonder woorden, een daad van aanbidding die de hoop verkondigt van wat nog komt. Mijn frisse adem- een voorsmaak van heerlijkheid.
Heel vreemd eigenlijk. Doet dit echt goed voor je ziel?
Waarom is dat voor jou vreemd, kun je je dan afvragen. Ik denk inderdaad dat het heel goed is, als heel ons leven voor Gods aangezicht en in het licht van Gods koninkrijk besteed wordt. We leven in een tijd waarin dat ook voor ware gelovigen niet bepaald vanzelfsprekend is. Dus het is heel goed om daar uitvoerig bij stil te staan, wat mij betreft.
Je kan een heel verhaal vertellen, maar ik vroeg of het voeding is voor je ziel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Dat vroeg je niet, maar op beide vragen is het antwoord ja. Los daarvan: je geeft geen antwoord op mijn vraag.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Erasmiaan »

Overal kun je een geestelijke les uit trekken. Een simpel glas is toch stof en wij mensen zijn ook stof. Maar het ene stof maakt het andere stof heel kunstig tot een glas en doet dat al blazende en bla bla.

Ik vind het veel te ver gaan. Het is inderdaad vergeestelijking van het natuurlijke.

Maar de echte kenbron van God, is Gods Woord. Dat minacht je, door predikanten die boeken schrijven met daarin lessen uit Gods Woord als middelmatig te bestempelen. En iemand die doorslaat in het aardse, geestelijk te maken, adoreer je.

Je houdt er een wonderlijke godsdienst op na.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

ik denk dat het vergeestelijken van het natuurlijke (het eerste boek - NGB) een stuk veiliger is dan het vergeestelijken van Gods Woord
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Philip »

DDD schreef:Ik lees momenteel in Liturgie van het alledaagse van Tish Warren. Zij verbindt de dagelijkse dingen met het geloofsleven, deels door associatie.

Een buitengewoon boek, met buitengewone inzichten. Ik lees steeds een klein stukje en verbaas mij over de geheiligde inzichten die zij in dit boek te berde brengt. Zoals over het verband tussen je bed opmaken en bidden en over de slechte invloed van een mobiele telefoon op de rust van de ochtendrituelen, ook in het licht van de ontmoeting met God. (Dat laatste is op zich niet zo'n opzienbarend thema, maar de uitwerking iets meer.)

In het draadje Gelezen, gedacht, gehoord/ geloofsopbouw zal ik een stukje citeren. En misschien doe ik dat nog wel een keer. Het inspreken van de teksten is een goede manier om er vol aandacht bij stil te staan. Dat is wel wat dit boek verdient.

Het is samen met Morgen doe ik het beter een van de boeken die ik alle gelovigen zou aanbevelen omdat je er werkelijk iets van op kunt steken. Veel boekjes voor geloofsopbouw zouden door ongeveer iedere willekeurige kerkganger zonder enige nadere studie of overdenking geschreven kunnen zijn, en over sommige onderwerpen verschijnt dan ook jaarlijks een onbeduidend boek van een willekeurige dominee. Maar dit boek voegt werkelijk iets toe, mijns inziens.
Trouw schrijft over dit boek:
Warren is volop geïnspireerd door bekende evangelicale stemmen die de afgelopen tien jaar veel van zich lieten horen: Tim Keller, Tom Wright, James K. A. Smith. Die laatste is misschien nog wel het belangrijkst voor de pointe van haar boek. Smith is degene die op een meer theoretisch niveau betoogde dat je ons alledaagse leven kunt bestempelen als liturgie. Smith bedoelt in cultuurkritische zin dat we in allerlei bureaucratische, consumentistische tredmolens lopen die zonder dat we er erg in hebben bepalen wat we liefhebben. Maar hoe laat je de christelijke liturgie z’n werk doen in de vezels van je dagelijks leven? Warren werkt op microniveau uit wat Smith meer ­academisch aanwees.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bb1c828f/

De recensent heeft ook wat twijfels.
De file kan mensen volgens Warren leren ‘wachten en hopen’, net als het ritme van het liturgisch jaar. Het kan een oefening in geduld worden. Ja akkoord, maar is dat de juiste toon als we ­dagelijks met z’n duizenden volstrekt zinloos het milieu staan te vervuilen? Is vloeken niet een gepastere reactie dan de hemel erbij te halen?

Wellicht is James K.A. Smith dan ook wat voor je?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het is vooral belangrijk wat je onder 'het goede' verstaat.

En dan kies ik liever voor de binnenkort verschijnende Catechismusverklaring van wijlen ds. M. Golverdingen, dan voor dit boek.
Welja, weer een catechismusverklaring. Hadden we er nog niet genoeg? En dan te bedenken dat het ooit bedoeld is als eenvoudig vragen-leerboekje voor catechisanten.
Om elk jaar een cath. verklaring van dezelfde predikant te lezen is ook weer zo wat, alhoewel dit speelt meer in de OGGiN en GGiN dan in de andere kerken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door CvdW »

Erasmiaan schreef:Overal kun je een geestelijke les uit trekken. Een simpel glas is toch stof en wij mensen zijn ook stof. Maar het ene stof maakt het andere stof heel kunstig tot een glas en doet dat al blazende en bla bla.

Ik vind het veel te ver gaan. Het is inderdaad vergeestelijking van het natuurlijke.

Maar de echte kenbron van God, is Gods Woord. Dat minacht je, door predikanten die boeken schrijven met daarin lessen uit Gods Woord als middelmatig te bestempelen. En iemand die doorslaat in het aardse, geestelijk te maken, adoreer je.

Je houdt er een wonderlijke godsdienst op na.
Nu hebben we meerdere cathechismus verklaringen. De verklaringen van o.a. Vermeer, Smytegelt, Beukelman zijn afgelopen 15 jaar niet meer gelezen in mijn woonplaats. Is dit geen minachting?
Heeft een nieuwe cathechismus verklaring een meerwaarde? Zo ja, welke?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:Overal kun je een geestelijke les uit trekken. Een simpel glas is toch stof en wij mensen zijn ook stof. Maar het ene stof maakt het andere stof heel kunstig tot een glas en doet dat al blazende en bla bla.

Ik vind het veel te ver gaan. Het is inderdaad vergeestelijking van het natuurlijke.

Maar de echte kenbron van God, is Gods Woord. Dat minacht je, door predikanten die boeken schrijven met daarin lessen uit Gods Woord als middelmatig te bestempelen. En iemand die doorslaat in het aardse, geestelijk te maken, adoreer je.

Je houdt er een wonderlijke godsdienst op na.
Wat is jouw definitie van vergeestelijking? Ik zou het eerder overgeestelijk noemen dan vergeestelijking. Wat wordt er in dit citaat precies vergeestelijkt, bijvoorbeeld?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Trish Warren - liturgie van het alledaagse, uit: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door DDD »

Allereerst graag de titel nog even aanpassen: mevrouw heet Tish.

Verder moet mij van het hart dat ik het schokkend vind dat een boek dat door Christianity today als christelijk boek van het jaar is uitgeroepen, hier door een aantal mensen, niet gehinderd door enige deskundigheid, zonder veel omhaal van woorden of zelfs maar een inhoudelijke onderbouwing, wordt afgeschreven. Dat zegt ook wel iets over het geestelijke niveau van de forumleden.

Maar het boek gaat erom wie wij dienen in ons dagelijks leven. Is dat de mammon of God. En daar is niets overgeestelijk, laat staan vergeestelijkend, aan.

Los daarvan kan ik me in de kritiek in de recensie wel vinden. Als je de goddeloze kanten van filerijden helemaal buiten beschouwing laat, dan is dat overgeestelijk.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Erasmiaan »

Bertiel schreef:ik denk dat het vergeestelijken van het natuurlijke (het eerste boek - NGB) een stuk veiliger is dan het vergeestelijken van Gods Woord
Het natuurlijke is nooit de kenbron om God zaligmakend te kennen (wel om alle onschuld te benemen). God kennen we zaligmakend uit zijn Woord. Laten we dan de lessen die in Gods Woord liggen, eruit halen, en dat als onze godsdienst zien. Dat is gereformeerd. Wat DDD doet is dat afserveren (prekenboeken of boeken van predikanten uit onze gezindte) en dit boek daarboven zetten. Dat vind ik een wonderlijke godsdienst.

@DDD: tandenpoetsen als gebed zonder woorden zien, is nogal vergeestelijken van een aardse bezigheid.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tish Warren - liturgie van het alledaagse (uit: Gelezen)

Bericht door DDD »

Ik serveer geen prekenboeken af, en al helemaal niet de catechismusverklaring van ds. Golverdingen. Dat moet je hebben gedroomd, want ik heb op geen enkele manier aanleiding gegeven voor dit misverstand. Wel heb ik iets gezegd over boeken die als het ware jaarlijks in een iets andere vorm verschijnen, maar steeds met een andere auteur en zonder enig nieuw inzicht. Zoals over de heilige doop.

En over een kenbron om God zaligmakend te kennen, gaat het boek ook helemaal niet, en mijn berichten ook niet. Het is wel overgeestelijk om dat bij ieder onderwerp ter sprake te brengen, overigens.

Daarnaast beweer ik zeker niet dat iedere christen in het geloof zijn tanden poetst. Maar anders dan jij, zie ik daar wel een probleem.

De auteur zegt overigens niet dat tandenpoetsen in zijn algemeenheid een gebed zonder woorden is. Daar valt natuurlijk wel een scheiding, en dat is precies het ontdekkende karakter van het boek.
Plaats reactie