Verschillen tussen GG en GGiN

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Admin

Ds. Mallan heeft over de samensprekingen gezegd..
We praten samen met een gedeelte van de GG niet met de gehele GG..
en daar heeft hij een punt..
Wat wordt hiermee bedoeld? Het is een punt, waar gaat het dan over met name?

Om het duidelijk te stellen.. Zie jij iemand als Ds. Vreugdenhil, die we als uiterst links in de de GG mogen typeren samengaan met GGin ??
Ja, dat zie ik zomaar gebeuren.
De breedte van de GG is te breed als je met de GGiN samen wilt gaan. Ik zelf zie dan ook ooit nog wel is een scheuring ontstaan in de GG omdat gevoelsmatig ik de linker en rechterflank steeds verder uit elkaar zie groeien.
Wanneer zou die breedte dan smal genoeg worden? Als men op deze manier tegen elkaar blijft aankijken kan de KEV ook wel stoppen. De opmerking van Ds. Mulder vindt ik een rake opmerking. Ik hoop niet dat Ds. Mallan enkele leerverschillen boven de opdracht van Christus verheft. We hebben het tenslotte maar over een kerkverband.


Kortom, er hoeft echt geen geschiedsvervalsing plaatst te vinden om weer samen te gaan, als we via de weg van dogmatische perfectie broeders moeten worden, wordt het (s)lijmen. Wat er wel nodig is, is wederzijdse acceptatie en broederlijke verdraagzaamheid.
1Petrus 3 : 8


[Aangepast op 19/3/05 door Gian]
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Het synodeverslag lezend ben ik teleurgesteld en enigszins verdrietig gestemd.

1) Men ziet blijkbaar geen plicht meer tot wederkeer naar de HHK, die nu de meest zuivere confessionele voortzetting van de NHK is. De bereidheid die men heeft voor gesprek is wel een zeer magere en minimale opmerking. Leeft het Ledeboeriaanse kerkbesef nog ?

2) Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat men openlijk stelt dat er overeenstemming is tussen de GG en GGiN over het aanbod van genade; terwijl de synode van de GGiN duidelijk het tegendeel heeft uitgesproken zoals ook het RD duidelijk kopte. Wat moet ik daarvan denken ?

3) Als het gaat over procedure fouten bij het ontslag van dr. Steenblok en als men spreekt van een vooropgezet plan hem te verwijderen; kan dat misschien wel waar zijn. Maar noem dan ook 1950, daar is het begonnen; ook ds. Kok is door een vooropgezet plan geschorst; waarom geen eerherstel voor hem ?

Tenslotte; wanneer de leiding in de GG diverse publicaties van o.a. Blauwendraat, Van der Zwaag e.d. betitelt als polariserend; vind ik het onbegrijpelijk dat men net zo hard meedoet aan die polarisatie door zeer nadrukkelijk blijkbaar koste wat kost (gezien de opmerkingen van de GGiN) met de GGiN te willen samengaan.
Wanneer je dan de wetenschap hebt dat een deel van je kerkverband daar zeer veel moeite mee heeft en nadrukkelijk pleit voor de leer van het aanbod van genade in de prediking; dan drijf je willens en wetens de richtingen uit elkaar en ben je medeschuldig aan polarisatie. Om nog maar niet te spreken over scheuren. Moge God het verhoeden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De vooropgezette plannen.

Het werd ds Kok onmogelijk gemaakt om te preken. Ds Steenblok niet. Die is moedwillig meegegaan met de Synode-scheurmakers. Hij was slechts ontslagen als docent. Maar ja, een dominee en ootmoed, dat zijn over het algemeen geen zaken die samengaan.

Die hele knuffelarij richting GGiN is een beetje vreemd. Er lijkt helemaal geen grondvlak te zijn. Een paar dominees zijn begonnen met geschiedvervalsing, alsof er helemaal geen verschil was. Dat was er wel. Lees de Goudse Kerkbode uit de jaren 50 maar eens. Misschien willen ze de geschiedenisboekjes in als voormannen van de 'Vereniging van 2007'. Wie weet.

Bij de GGiN schijnt er helemaal geen behoefte aan samenspreken te zijn. Waarom de GG toch weer verder wil?

Met de HHK zal het nooit wat worden. De (a.s.) predikanten van de HHK zullen nooit langs het GG curatorium willen. Terwijl het instituut van het curatorium binnnen de GG boven alle twijfel verheven is. Zij zal dit systeem never opgeven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door refo
De vooropgezette plannen.

[...]

Die hele knuffelarij richting GGiN is een beetje vreemd. Er lijkt helemaal geen grondvlak te zijn. Een paar dominees zijn begonnen met geschiedvervalsing, alsof er helemaal geen verschil was. Dat was er wel. Lees de Goudse Kerkbode uit de jaren 50 maar eens. Misschien willen ze de geschiedenisboekjes in als voormannen van de 'Vereniging van 2007'. Wie weet.

Bij de GGiN schijnt er helemaal geen behoefte aan samenspreken te zijn. Waarom de GG toch weer verder wil?

[...]
Lijkt een beetje op een andere fusie. Geen grondvlak, slechts enkele prominente synodeleden die het tegen alles in willen. Wat dat opleverde weten we al.

De synodeleden van de Ger. Gemeente kennen toch wel die regel die zegt wat er gebeurt als je de geschiedenis vergeet????
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De synodeleden van de Ger. Gemeente kennen toch wel die regel die zegt wat er gebeurt als je de geschiedenis vergeet????
Die regel kennen ze vast wel: ze staan althans wel snel klaar met het oordeel dat iemand van z'n belijdenis is weggegroeid...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Nou we het toch over die synode hebben: wat betekent: "zonder ascese kan niemand het koninkrijk der hemelen ingaan?"
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door refo
De vooropgezette plannen.

Het werd ds Kok onmogelijk gemaakt om te preken. Ds Steenblok niet. Die is moedwillig meegegaan met de Synode-scheurmakers. Hij was slechts ontslagen als docent. Maar ja, een dominee en ootmoed, dat zijn over het algemeen geen zaken die samengaan.
Beste Refo,

Ik heb ergens gelezen dat de GG bang waren het kerkgebouw in Gouda te verliezen, en daarom dr. S. met kerkeraad probeerden af te zetten en een andere kerkeraad op te zetten. En dat Dr. S. daar niet op ging zitten wachten en dus zelf maar gegaan is. Da's een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Een feit is dat hij zelf gegaan is. Een predikant kan niet door de kerkenraad 'afgezet' worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door refo
Een feit is dat hij zelf gegaan is. Een predikant kan niet door de kerkenraad 'afgezet' worden.
Nee, de hele kerkeraad zou afgezet worden door naburige kerkeraden of door de classis.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verschillen tussen gg en ggin

Bericht door HersteldHervormd »

GGotK schreef: Wat wil is nu eigenlijk je bedoeling met het aanhalen van dit artikel en met name de cursieve tekst? Is dit een antwoord op de vraag van refoforumlid HersteldHervormd wat de (eventuele) verschillen zijn binnen de GGiN?
Dat zijn alleen iets andere accenten, en ja, dat is dus een verschil. Alleen ik wil benadrukken dat die verschillen niet wezenlijk zijn. Stel dat je zegt, Jehova's of Roomse leren (in het algemeen) iets wezenlijks anders, dan zeg ik, ja dat is zo. Maar kom op, waar je het nu over hebt zijn toch geen wezenlijke verschillen? Zijn er forummers die dit wel als wezenlijk beschouwen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Verschillen tussen gg en ggin

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Dat zijn alleen iets andere accenten, en ja, dat is dus een verschil. Alleen ik wil benadrukken dat die verschillen niet wezenlijk zijn. Stel dat je zegt, Jehova's of Roomse leren (in het algemeen) iets wezenlijks anders, dan zeg ik, ja dat is zo. Maar kom op, waar je het nu over hebt zijn toch geen wezenlijke verschillen? Zijn er forummers die dit wel als wezenlijk beschouwen?
Zou het niet veel vruchtbaarder zijn om het vaker te hebben over de wezenlijke overeenkomsten?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verschillen tussen gg en ggin

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Dat zijn alleen iets andere accenten, en ja, dat is dus een verschil. Alleen ik wil benadrukken dat die verschillen niet wezenlijk zijn. Stel dat je zegt, Jehova's of Roomse leren (in het algemeen) iets wezenlijks anders, dan zeg ik, ja dat is zo. Maar kom op, waar je het nu over hebt zijn toch geen wezenlijke verschillen? Zijn er forummers die dit wel als wezenlijk beschouwen?
Zou het niet veel vruchtbaarder zijn om het vaker te hebben over de wezenlijke overeenkomsten?
Ja precies, lijkt mij van wel. Echter zit het reformatie denken nog diep in onze genen, in andere landen kennen ze nauwelijks dit soort problemen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verschillen tussen gg en ggin

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Dat zijn alleen iets andere accenten, en ja, dat is dus een verschil. Alleen ik wil benadrukken dat die verschillen niet wezenlijk zijn. Stel dat je zegt, Jehova's of Roomse leren (in het algemeen) iets wezenlijks anders, dan zeg ik, ja dat is zo. Maar kom op, waar je het nu over hebt zijn toch geen wezenlijke verschillen? Zijn er forummers die dit wel als wezenlijk beschouwen?
Zou het niet veel vruchtbaarder zijn om het vaker te hebben over de wezenlijke overeenkomsten?
Ja precies, lijkt mij van wel. Echter zit het reformatie denken nog diep in onze genen, in andere landen kennen ze nauwelijks dit soort problemen.
Het reformatie denken ben ik in mijn oecumenische huwelijk kwijtgeraakt. Ik zie/ zoek vooral overeenkomsten.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verschillen tussen gg en ggin

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Dat zijn alleen iets andere accenten, en ja, dat is dus een verschil. Alleen ik wil benadrukken dat die verschillen niet wezenlijk zijn. Stel dat je zegt, Jehova's of Roomse leren (in het algemeen) iets wezenlijks anders, dan zeg ik, ja dat is zo. Maar kom op, waar je het nu over hebt zijn toch geen wezenlijke verschillen? Zijn er forummers die dit wel als wezenlijk beschouwen?
Zou het niet veel vruchtbaarder zijn om het vaker te hebben over de wezenlijke overeenkomsten?
Ja precies, lijkt mij van wel. Echter zit het reformatie denken nog diep in onze genen, in andere landen kennen ze nauwelijks dit soort problemen.
Het reformatie denken ben ik in mijn oecumenische huwelijk kwijtgeraakt. Ik zie/ zoek vooral overeenkomsten.
Ik vind dat je niet oecumenisch moet zijn. Waarom zou je dat willen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie