Verschillen tussen GG en GGiN

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door Polemicus
Nog een citaat van Steenblok:

Op de vraag welke rechten er uit de doop voortvloeien voor de onherborene, antwoordt dr Steenblok in diezelfde verhandeling: “Vanzelfsprekend is er geen enkel geestelijk recht dat iemand, zolang hij onherboren is, zou toekomen.”

Dit standpunt lijkt mij bepaald geen schilderijtje. Dr Steenblok heeft het fundament van het huis ondermijnd! Wie de beloften wegneemt, houdt niets anders over dan de dood.
Wij mensen als we gedoopt zijn hebben toch geen rechten, wel een pleitgrond op Zijn beloften, maar geen recht!

Naar recht was het allang eeuwig verloren geweest. Zonde, zonde elk dag weer vele, wel recht hebben we? Hoe durven we! Maar wel pleiten op Zijn beloften, niet om ons, maar om Hem, niet om onze verdienste, maar om de Zijne, niet uit de hoogte, maar uit de diepte.

[Aangepast op 15/3/05 door MS]
Het is een hele andere discussie, maar er bestaat ook nog zoiets als een geschonken recht. Niet uit verdienste, maar uit genade. Vanwege het verbond.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen gg en ggin behlve een andere verbondsvisie?
Theoretisch is het volgens mij alleen een verschil in visie op de algemene genade en en aanbod van genade. Niet iets om gescheiden te zijn zou je zeggen.
Zeker de praktijk wijst uit dat in veel plaatsen het verschil minimaal of te verwaarlozen is."

Beste Gian,

N.a.v. je openingsposting zou ik graag willen reageren. Je stelt dat de kwestie van de algemene genade en het aanbod van genade niet iets is om gescheiden te zijn.

Misschien wil je de argumenten eens horen van iemand die daar wezenlijk anders over denkt. Wat overigens onverlet laat dat ook ik de eenheid van de Kerk zie als een opdracht van Christus.

Is de algemene genade maar een bijkomstig iets ?

Het ligt er maar aan...Toen dr. Steenblok in 1944 zijn rede voor de onderwijzersvereniging hield, was hij de eerste die binnen de GG geleerd heeft dat de algemene genade geen vrucht was van de verdienste van Christus. Als je bijvoorbeeld de preek van ds. Van Reenen over Christus'lijden in de hof van Gethsemane (bundel: Sions betalende Borg) leest, zie je overduidelijk dat vanouds geleerd werd binnen de GG dat de algemene genade wel vrucht is van de verdienste van Christus.

Waar het echter om ging, (en dat heeft ds. R. Kok heel goed aangevoeld) is dat de beperking van Christus verdienste tav de algemene genade tot de uitverkorenen een bepaalde tendens inzette. Een tendens die ertoe neigt om ook de zaligmakende genade enkel en alleen in alle opzichten strict logisch tot de uitverkorenen te beperken. En zo is er geen plaats meer voor het ernstig en welmenend aanbod van genade tot alle hoorders in de prediking van het Evangelie. Die ontwikkeling heeft Kok haarscherp aangevoeld en (terecht) gereageerd.

Is het aanbod van genade slechts een bijzaak ? Met klem en met kracht wil ik ertegen protesteren. Avinck zegt in een van zijn preken dat de uitwendige roeping de grond des geloofs is. En daarin volgt hij de Marrowmen.

Juist het welgemeend, het onvoorwaardelijke; geeft de overtuigde zondaar de moed op op Christus'roepstem te komen.

Wanneer word gepredikt dat alleen overtuigde, wedergeboren of levendgemaakte zondaren mogen komen, zullen juist de werkelijk overtuigden niet komen. Zij kunnen zichzelf niet beschouwen als overtuigd, levendgemaakt of iets dergelijks, maar alleen als verloren zondaren die Gods oordeel waardig zijn.

Wat word het dan een onbegrijpelijk wonder dat God in Christus niet alleen de overtuigde, bekeerde zondaar laat nodigen, maar dat Hij in het aanbod van genade Zijn handen uitstrekt naar de meest goddeloze, de meest ellendige en verharde zondaar, naar "een wederstrevend en tegensprekend volk".

Juist die boodschap van een onvoorwaardelijk en welmenend aanbod van genade is het middel wat de Heilige Geest gebruikt om een schuldige zondaar de geloofsvrijmoedigheid te geven om Zijn bezoedelde hand te legggen op het Lam van God. Dat is geen diefstal, maar een komen op Zijn roepen. Ds. C. Harinck zei eens zo treffend dat Adam moest zeggen: Ik hoorde uw stem in de hof en ik vreesde..., maar dat een verloren zondaar mag zeggen: Ik hoorde uw stem in het Evangelie, waarin u de naakten, ja de meest ellendige tot U riep..

Die riepstem beneemt een ieder alle schuld om niet tot Christus te vluchten. Wie een aangeboden Zaligmaker veracht, zal met vele slagen geslagen worden. Hoe zullen wij ontvlieden indien wij op zo grote zaligheid geen acht geven ?

Dat is het grote belang van de prediking van het Evangelie, van het aanbod van genade! Een bijkomstige zaak ?

Absoluut niet! Het is naar Luthers woorden het hoogheerlijk Evangelie van onze Heere Jezus Christus, het is de Schat van de Kerk.
RvP

Bericht door RvP »

Verschil....

GGiN --- Uitverkiezing voorop.
GG --- Zondekennis voorop.

Voorop wil zeggen dat dit eerst gepreekt wordt alvorens Christus gepredikt wordt!

Dit heeft het gevaar van lijdelijkheid (uitverkiezing) of zelfonderzoek ipv zoeken naar Christus (zondekennis voor aanbod)

Bedoeling die daarachter zit is te voorkomen dat mensen zich Christus zomaar toeëigenen, met de reden: Ik moet hem toch anneemen?

Dit is weergegeven zoals ik het ervaren heb. Ik ben in beide kerken dooplid geweest!

mvrgr.

RvP
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door RvP
Verschil....

GGiN --- Uitverkiezing voorop.
GG --- Zondekennis voorop.

Voorop wil zeggen dat dit eerst gepreekt wordt alvorens Christus gepredikt wordt!

Dit heeft het gevaar van lijdelijkheid (uitverkiezing) of zelfonderzoek ipv zoeken naar Christus (zondekennis voor aanbod)

Bedoeling die daarachter zit is te voorkomen dat mensen zich Christus zomaar toeëigenen, met de reden: Ik moet hem toch anneemen?

Dit is weergegeven zoals ik het ervaren heb. Ik ben in beide kerken dooplid geweest!

mvrgr.

RvP
Je bent nu lid geworden van een kerk waar Christus voorop staat?

[Aangepast op 16/3/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Zeeuw, het theoretische verschil is er zeker. Dat weet ik ook. Practisch is het verschil op enkele gg gemeentes na weg. Het enigste wat in de weg staat zijn wat halstarrige kerkeraden uit de ggin. Verder zijn er geen drempels meer om samen te gaan. De honderden zoniet duizenden gg/leden die toch al op de wip zitten zijn zoiezo op termijn weg. Of dat nu met een fusie geschiedt of zonder. Voor leden van de ggin die het er niet mee eens zijn valt er niets meer te kiezen, dus die blijven met een zuur gezicht zitten.
Niet dat ik je theologische uiteenzettingen aan de kant wil schuiven, ik denk dat die juist minder wegen bij de opkomende generatie.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Zeeuw, het theoretische verschil is er zeker. Dat weet ik ook. Practisch is het verschil op enkele gg gemeentes na weg. Het enigste wat in de weg staat zijn wat halstarrige kerkeraden uit de ggin. Verder zijn er geen drempels meer om samen te gaan. De honderden zoniet duizenden gg/leden die toch al op de wip zitten zijn zoiezo op termijn weg. Of dat nu met een fusie geschiedt of zonder. Voor leden van de ggin die het er niet mee eens zijn valt er niets meer te kiezen, dus die blijven met een zuur gezicht zitten.
Niet dat ik je theologische uiteenzettingen aan de kant wil schuiven, ik denk dat die juist minder wegen bij de opkomende generatie.
Vind jij er echt geen verschil in zitten. Ik vind dat ze bij de GGIN veel donkerder gekleed naar de kerk gaan en dat gaat er bij de GG toch een beetje uit.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Gian
Zeeuw, het theoretische verschil is er zeker. Dat weet ik ook. Practisch is het verschil op enkele gg gemeentes na weg. Het enigste wat in de weg staat zijn wat halstarrige kerkeraden uit de ggin. Verder zijn er geen drempels meer om samen te gaan. De honderden zoniet duizenden gg/leden die toch al op de wip zitten zijn zoiezo op termijn weg. Of dat nu met een fusie geschiedt of zonder. Voor leden van de ggin die het er niet mee eens zijn valt er niets meer te kiezen, dus die blijven met een zuur gezicht zitten.
Niet dat ik je theologische uiteenzettingen aan de kant wil schuiven, ik denk dat die juist minder wegen bij de opkomende generatie.
Vind jij er echt geen verschil in zitten. Ik vind dat ze bij de GGIN veel donkerder gekleed naar de kerk gaan en dat gaat er bij de GG toch een beetje uit.
Tja, als dat je weerhoudt...
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Beste Gian,

Ik vraag me sterk af of je weergave in overeenstemming met de werkelijkheid is.

Ik besef goed dat de GG (ondanks alle officiele ontkenningen) over het geheel genomen de laatste 2 decennia meer naar de GGiN opgeschoven is.

Of het echter zo algemeen is als jij schetst vraag ik me sterk af.

Predikanten als Van Eckeveld, de Van der Heidens e.d. zijn redelijk vooraanstaand in de GG, maar brengen duidelijk een onvoorwaardelijk aanbod van genade.

Als je het RD gelezen hebt, heb je kunnen constateren dat de synode van de GGiN duidelijk heeft uitgesproken dat het leergeschil ernog ligt.

Ik hoop van harte dat de GS van de GG morgen heel duidelijk hetzelfde zal uitspreken en zich daarmee duidelijk zal uitspreken voor een welmenend aanbod van genade in de prediking.

Probeer alle energie maar te steken in een terugkeer naar de HHK, dan blijven die honderden/duizenden die naar jouw mening op de wip zitten, misschien wel gewoon zitten waar ze zitten.

En wie zich graag bij de GGiN wil scharen; ik heb geen bezwaar. Ga gerust.

Maar als je werkelijk meent dat de praktijk zo is dat in zeer vele plaatsen er niet of nauwelijks verschil is tussen GG en GGiN, dan zet ik daar toch een vraagteken bij.

Mijn persoonlijke ervaringen in mijn geboortedorp zijn anders...Binnen de GGiN zien ze binnen de GG nog eens enkele goede voorgangers (Barneveld, Rijssen-Noord, Uddel, etc); maar voor de anderen trekken ze hun schoenen niet aan...

Is overigens een letterlijk citaat...

Al met al, ik geloof er niet in.
Gebruikersavatar
Polemicus
Berichten: 152
Lid geworden op: 17 jun 2004, 11:09

Bericht door Polemicus »

Probeer alle energie maar te steken in een terugkeer naar de HHK, dan blijven die honderden/duizenden die naar jouw mening op de wip zitten, misschien wel gewoon zitten waar ze zitten.

En wie zich graag bij de GGiN wil scharen; ik heb geen bezwaar. Ga gerust.
Van harte mee eens. De huidige bezwaarden in de Gereformeerde Gemeenten zijn niet veranderd, maar de 'kerkelijke leiding'. Degenen die geen algemeen welmenend en onvoorwaardelijk aanbod van genade willen aanvaarden moeten uit ons kerkverband uitgetreden blijven.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Vandaag Gen.Synode van de GG met o.a. dit punt op het agenda.

Ik kijk uit naar de berichtgeving.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Gian
Zeeuw, het theoretische verschil is er zeker. Dat weet ik ook. Practisch is het verschil op enkele gg gemeentes na weg. Het enigste wat in de weg staat zijn wat halstarrige kerkeraden uit de ggin. Verder zijn er geen drempels meer om samen te gaan. De honderden zoniet duizenden gg/leden die toch al op de wip zitten zijn zoiezo op termijn weg. Of dat nu met een fusie geschiedt of zonder. Voor leden van de ggin die het er niet mee eens zijn valt er niets meer te kiezen, dus die blijven met een zuur gezicht zitten.
Niet dat ik je theologische uiteenzettingen aan de kant wil schuiven, ik denk dat die juist minder wegen bij de opkomende generatie.
Vind jij er echt geen verschil in zitten. Ik vind dat ze bij de GGIN veel donkerder gekleed naar de kerk gaan en dat gaat er bij de GG toch een beetje uit.
Tja, als dat je weerhoudt...
Wat bedoel je daarmee?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
RvP

Bericht door RvP »

GG willen gesprekken over eenheid voortzetten
Kerkredactie

UTRECHT - De Gereformeerde Gemeenten willen de aangegane contacten met de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en met de Oud Gereformeerde Gemeenten voortzetten. Met beide kerkverbanden zijn de afgelopen twee jaar in totaal vijf gesprekken gevoerd. Het in gesprek zijn met elkaar is als nuttig ervaren.


Donderdag werd in Utrecht de laatste vergaderdag gehouden van de generale synode 2004. Op de agenda stond onder meer de verslaglegging van de commissie kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV). In januari 2002 namen de Gereformeerde Gemeenten het besluit om toenaderende gesprekken aan te gaan met enkele andere kerken, met name met de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGN) en met de Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG). Zij benoemden toen een commissie kerkelijke eenheid en verscheidenheid, die het initiatief voor de gesprekken zou nemen. Het doel van de beoogde gesprekken was te komen tot meer contact en meer samenwerking. De synode sprak in 2002 in dit opzicht uit „de schriftuurlijke eis van de eenheid van de ware Kerk des Heeren te onderkennen, de droefheid waar te nemen van het verbroken zijn van de kerk in haar zichtbare gestalte, en de noodzaak van bezinning hierop te gevoelen.”


Uit het rapport van de commissie KEV bleek donderdag dat alle gesprekken op openhartige wijze en in een goede sfeer hebben plaatsgevonden. Er is open gesproken over leer en prediking in de onderscheiden kerken. Met de GGN zijn drie gesprekken gevoerd. Daarbij zijn historische gebeurtenissen (onder meer die welke hebben geleid tot de scheuring in 1953) besproken. Over de gebeurtenissen in 1953 werd aan beide zijden vastgesteld dat veel dingen niet zo hadden mogen gebeuren. De commissie rapporteert: „De sterke indruk bestaat dat besluiten met een vooropgezet plan zijn doorgedrukt en dat zonder voldoende hoor en wederhoor toe te passen het besluit om dr. C. Steenblok als docent te ontslaan werd genomen.”


Van de zijde van de GGN werd gezegd dat verhoudingen reeds voor 1953 verstoord waren geraakt (mede door de problemen rond ds. R. Kok), en dat vervolgens van de opvattingen van dr. Steenblok een karikatuur werd gemaakt. Aan de orde is ook geweest de vraag of er in 1953 sprake was van een echt leergeschil en van een wezenlijk verschil van opvatting over de prediking van het aanbod van genade. Wat de prediking van het aanbod van genade betreft konden beide commissies zich vinden in de formulering dat in de prediking enerzijds niemand dient te worden uitgesloten van de nodiging om tot Christus te komen, en dat anderzijds gewezen moet worden op de noodzakelijkheid van het werk der wet, waardoor plaatsgemaakt wordt voor Christus.


De commissie KEV concludeert dat er inhoudelijk op grond van Schrift en belijdenis met de GGN een grote mate van overeenstemming bestaat over de inhoud van de beloften en over het functioneren daarvan in de prediking. Hetzelfde geldt ten aanzien van de prediking van het aanbod van genade. Wel rees in de synode de vraag of de prediking van het aanbod van genade bij de GGN wel voldoende functioneert. Uit de gesprekken met de GGN is gebleken dat verdergaande samenwerking wordt bemoeilijkt door verschillen in opvatting. Door de GGN is opgemerkt dat er binnen de Gereformeerde Gemeenten in toenemende mate verschillen aangaande leer en prediking ontstaan. „Binnen de Gereformeerde Gemeenten wordt over belangrijke zaken niet eensluidend gedacht.” Dat doet hen gereserveerd staan ten aanzien van verdergaande vormen van samenwerking.


Beide commissies hebben het als nuttig ervaren over deze thema’s met elkaar van gedachten te wisselen. „Dat kan voorkomen dat karikatuurvorming en ongewenste publieke discussies in de media plaatsvinden.” Op hun in juni 2004 gehouden synodale vergadering gaven de GGN reeds te kennen het vooralsnog bij de gevoerde drie gesprekken te willen laten. De synode van de Gereformeerde Gemeenten daarentegen sprak donderdag uit de gesprekken wel te willen voortzetten. Ds. P. Mulder: „Laten we vérder kijken. Het zijn niet ónze kerken, maar het gaat om Christus’ kerk. Als we dat niet in het oog krijgen, kunnen we wel verderpraten, maar is er geen voortgang.”


Twee ontmoetingen zijn er geweest met de Oud Gereformeerde Gemeenten. De belangrijkste gespreksonderwerpen hier waren de wederzijdse erkenning van elkaars attestaties en verdere mogelijkheden voor samenwerking. Beide commissies besloten hun synoden voor te stellen de te volgen praktijk bij de wederzijdse afgifte en erkenning van attestaties en bewijzen van lidmaatschap te herformuleren. Voor verdergaande vormen van samenwerking dan de reeds bestaande werden geen concrete mogelijkheden gezien. Besloten werd dat ieder aan de eigen synode voorstelt de contacten te continueren. Op initiatief van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) werden met dit kerkverband zes gesprekken gevoerd. Gespreksthema’s waren onder meer de toe-eigening des heils, de prediking van de beloften, de wedergeboorte, de leer van de verbonden en de sacramenten.


De commissie KEV constateert dat binnen de CGK „de laatste jaren ontwikkelingen gaande zijn in leer en levensstijl die de kloof met onze gemeenten verder vergroten.” Gewezen wordt daarbij op de intensieve samenwerking met de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV). „Dat heeft bij de Gereformeerde Gemeenten de vraag doen rijzen of de Christelijke Gereformeerde Kerken nog wel ingenomen zijn met een toenadering in hun richting.” Zowel de CGK als de GG hebben laten weten voortzetting van de contacten zinvol te achten, zij het met een lagere frequentie. Daarbij is door beide kerkgenootschappen ook vastgesteld dat er nu geen perspectief is op kerkelijke eenheid.


In haar rapport stelt de commissie KEV met droefheid vast dat sinds de fusie van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken en de Evangelisch-Lutherse Kerk de kerkelijke verscheurdheid in Nederland nog ernstiger vormen heeft aangenomen. De commissie had geen opdracht om hoe dan ook hierin te treden en contacten te leggen met bezwaarde groepen in de drie gefuseerde kerken. „Niettemin zal in de toekomst wellicht wel een bezinning onzerzijds op de nieuw ontstane situatie gevraagd worden.” De commissie liet het oordeel daarover over aan de synode. De vergadering nam een voorstel over van ds. P. Mulder om ook in de richting van de HHK de bereidheid uit te spreken tot een gesprek. „Laten we verder nu niet gaan. Hersteld hervormden hebben voorlopig genoeg aan het op orde brengen van hun eigen kerk.”


De commissie KEV bestond uit ds. J. J. van Eckeveld (voorzitter), ds. L. Blok, ds. A. Schreuder, ouderling M. van den Berge en ouderling A. Waaijenberg.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Van wat ik gezien heb van de twee kerken kan ik me niet voorstellen dat ze nog eens op een lijn komen.

Ik heb een dominee in de ggin horen preken, een tamelijk lange preek waarin de mens finaal werd afgebroken en daarna zei hij Amen. Meer was er niet. Het was een begrafenisdienst. Bij het graf werd ook alleen maar gezegd: wie zal de volgende zijn die hier zal liggen.
Ik was er toen best ontdaan van dat de naam van de Heere Jezus niet een keer genoemd werd. En de man die toen begraven werd was goed heengegaan.

De gg is niet mijn kerk, maar daar wordt de gemeente wel opgeroepen aan de nodiging van de Heere Jezus gevolg te geven: Zie ik sta aan de deur... Zeker wat ik hier in Bodegraven van deze kerk zie.

Ik kan me echt niet voorstellen dat ze deze verschillen glad kunnen strijken.
Ik zie wel dat mensen die het in de gg niet meer kunnen vinden naar de oudgergem gaan.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Op hun in juni 2004 gehouden synodale vergadering gaven de GGN reeds te kennen het vooralsnog bij de gevoerde drie gesprekken te willen laten. De synode van de Gereformeerde Gemeenten daarentegen sprak donderdag uit de gesprekken wel te willen voortzetten.
Kijk, daar heb je 't. De GGiN heeft geen behoefte om verder te praten, maar de GG wil o zo graag...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23813
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

windmolens?
Beide commissies hebben het als nuttig ervaren over deze thema’s met elkaar van gedachten te wisselen. „Dat kan voorkomen dat karikatuurvorming en ongewenste publieke discussies in de media plaatsvinden.” Op hun in juni 2004 gehouden synodale vergadering gaven de GGN reeds te kennen het vooralsnog bij de gevoerde drie gesprekken te willen laten. De synode van de Gereformeerde Gemeenten daarentegen sprak donderdag uit de gesprekken wel te willen voortzetten. Ds. P. Mulder: „Laten we vérder kijken. Het zijn niet ónze kerken, maar het gaat om Christus’ kerk. Als we dat niet in het oog krijgen, kunnen we wel verderpraten, maar is er geen voortgang.”
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie