Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Bertiel schreef:Verspakket AH
Dt is geen snert Bertiel ;)
In snert zitten hele erwten en in het verspakket alleen spliterwten. Prima soepje hoor, ik heb het ook weleens gemaakt.
Maar ietwat dun van smaak en mag zeker geen snert genoemd worden. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Bertiel schreef:Verspakket AH
Dt is geen snert Bertiel ;)
In snert zitten hele erwten en in het verspakket alleen spliterwten. Prima soepje hoor, ik heb het ook weleens gemaakt.
Maar ietwat dun van smaak en mag zeker geen snert genoemd worden. :)
Het maakt mij niet uit hoor, maar het lijkt erop dat je een wetmatigheid verdedigt die niet door iedereen wordt gedeeld als het om die hele erwten gaat. Sterker nog, als je recepten googelt voor snert, zie je vrijwel overal spliterwten voorgeschreven.
https://www.24kitchen.nl/recepten/tradi ... erwtensoep
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Herman »

Maar oma zit niet op het internet.

Of deze definitie: Snert heet officieel pas snert nadat de soep een dag 'gestaan' heeft.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Bertiel schreef:Verspakket AH
Dt is geen snert Bertiel ;)
In snert zitten hele erwten en in het verspakket alleen spliterwten. Prima soepje hoor, ik heb het ook weleens gemaakt.
Maar ietwat dun van smaak en mag zeker geen snert genoemd worden. :)
Het maakt mij niet uit hoor, maar het lijkt erop dat je een wetmatigheid verdedigt die niet door iedereen wordt gedeeld als het om die hele erwten gaat. Sterker nog, als je recepten googelt voor snert, zie je vrijwel overal spliterwten voorgeschreven.
https://www.24kitchen.nl/recepten/tradi ... erwtensoep
Het maakt je kennelijk zoveel uit, dat je er op reageert. ;)
En kijk eens hoe AH het zelf noemt:
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: Dt is geen snert Bertiel ;)
:sweat
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het is allemaal één pot nat. :yahoo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Weer wat geleerd; ik maak blijkbaar altijd snert en geen erwtensoep.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Bertiel schreef:Verspakket AH
Dt is geen snert Bertiel ;)
In snert zitten hele erwten en in het verspakket alleen spliterwten. Prima soepje hoor, ik heb het ook weleens gemaakt.
Maar ietwat dun van smaak en mag zeker geen snert genoemd worden. :)
Het maakt mij niet uit hoor, maar het lijkt erop dat je een wetmatigheid verdedigt die niet door iedereen wordt gedeeld als het om die hele erwten gaat. Sterker nog, als je recepten googelt voor snert, zie je vrijwel overal spliterwten voorgeschreven.
https://www.24kitchen.nl/recepten/tradi ... erwtensoep
Is het snert of erwtensoep?

In de bereiding zit nauwelijks verschil, zowel erwtensoep als snert wordt gemaakt van spliterwten, groenten en rookworst. Maar voor snert gebruik je ook nog varkensvlees, spek en botten. Snert heet officieel pas snert nadat de soep een dag 'gestaan' heeft.

Het is maar net waar je je info vandaan haalt :)

#wat een snert-onderwerp# :yahoo
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Gisteren vega linzensoep met afgebakken brood, vandaag zuurkoolschotel met spek en worst en morgen rijst met gado gado.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik kreeg gisteren het verzoek om weer eens gekookte aardappelen en bloemkool klaar te maken met een kaassausje en kippendijen. Dan blijkt opnieuw weer dat kinderen niets geven om bijzondere en nieuwe gerechten, maar het liefst een 'prakje' willen, althans zo werkt het bij mijn kinderen :huhu
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Hopelijk blijft dat zo @merel
De laatste 10 jaar dat mijn dochters nog thuis woonden waren de verzoeken juist: iets anders dan de "gewone Hollandse kost".
Ook dat gaat dus weer over en inmiddels eten mijn man en ik verrassend veel "Hollandse kost"
Of het zo blijft zal de tijd weer leren maar mijn dochters zijn idd wél consistent doorgegaan met "anders" eten, een zakje lekkere aardappelen vind je niet bij hen in huis.
Als ze al iets met aardappel klaarmaken kopen ze kant en klaar wat schijfjes of krieltjes
Maar goed als zij het lekker vinden:
Ik ben gewoon een "fijnproever"
Laatst gewijzigd door Orchidee op 13 dec 2021, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Hopelijk blijft dat zo @merelAfbeelding
De laatste 10 jaar dat mijn dochters nog thuis woonden waren de verzoeken juist: iets anders dan de "gewone Hollandse kost".
Ook dat gaat dus weer over en inmiddels eten mijn man en ik verassend veel "Hollandse kost"Afbeelding
Of het zo blijft zal de tijd weer leren maar mijn dochters zijn idd wél consistent doorgegaan met "anders" eten, een zakje lekkere aardappelen vind je niet bij hen in huis.
Als ze al iets met aardappel klaarmaken kopen ze kant en klaar wat schijfjes of krieltjes Afbeelding
Maar goed als zij het lekker vinden:
Ik ben gewoon een "fijnproever"Afbeelding
En dan lekker kruimige aardappels van de (aardappel)boer zeker. ;)
Ik smul nog weleens in mijn eentje van gestoofde peentjes, met kruimige piepertjes en een stukje kabeljauw, terwijl de rest aan de shoarma zit, of hun tanden in sushi zetten.
Aan mij niet besteed. :nonnon
Maar zeker mijn dochter is dol op een gehaktbal en dan bij krootjes of rode kool.
Mijn man en zoon zien daar liever een speklapje naast.

Vanavond wordt het hier ook hollandse kost, gekookte andijvie, aardappels en sucadelapjes. De jus bewaar ik voor de boerenkool met spekjes en rookworst, later deze week. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Idd @Mara, Zeeuwse Dore heb ik nu nog
Lekker met rode kool of krootjes én een sucadelapje of gehaktbal
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

@orchidee
Ik denk wel dat het zo blijft. Wij hebben een een kind dat het prima vindt om de vormen van aardappelen af te wisselen; gebakken, gekookt, gestampt, gefrituurd. Daar houdt het danook bij op. Pasta, rijs en couscous staan echt onderaan zijn lijstje. Twee anderen houden het liefst van alle buitenissige dingen en eten het liefst zo min mogelijk aardappelen en als we het eten het liefst in een stamppot of gebakken. Het resultaat is dat er altijd wel iemand zucht. Ik houd daarom weinig rekening met voorkeuren en eet ook de dingen die manlief en/of ik minder lekker vinden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Ik vond het weer tijd voor spruitjes en heb er deze keer een plaattaart van gemaakt.
Bodem van bladerdeeg, ik heb creme fraiche light op smaak gebracht met kerrie en peper, daar de bodem mee bestreken,
kort gekookte spruitjes, blokjes appel, rode ui, uitgebakken spekjes er op gelegd. Klein beetje gemalen kaas erover.
Er bleef geen kruimel over. :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie