Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

refo schreef:Je moet gewoon geen olie in de pannetjes of op de bakplaat doen. Het eigen het van het vlees is genoeg en dat walmt niet zoals boter of olie.
Dat werkt voor de vleeseter misschien wel, maar het vis, groente en pannenkoeken moeten wel gebakken worden met olie. Daarnaast houd ik zelf helemaal niet van een vleesgeur in huis. Ik denk een aversie van vroeger uit, waar voor mijn gevoel hele dagen vlees op stond.

Op eerste kerstdag hebben wij als voorgerecht salade met warme geitenkaas en peer, hoofdgerecht zalm met verse dille en citroen met romanesco, geroosterde cherrytomaatjes en (zoete) aardappel ook uit de oven. Het nagerecht is een stoofperencrumble met voor de liefhebbers een bolletje (kaneel)ijs.

Op tweede kerstdag wil ik deze maken
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... wellington

Helaas zijn wij met de kerst alleen. Op eerste kerstdag zouden diverse familieleden komen, maar deze hebben vanwege omicron en de maatregelen afgezegd.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door parel »

Mara schreef:
parel schreef:
Mara schreef:Ik vond het weer tijd voor spruitjes en heb er deze keer een plaattaart van gemaakt.
Bodem van bladerdeeg, ik heb creme fraiche light op smaak gebracht met kerrie en peper, daar de bodem mee bestreken,
kort gekookte spruitjes, blokjes appel, rode ui, uitgebakken spekjes er op gelegd. Klein beetje gemalen kaas erover.
Er bleef geen kruimel over. :super
Klinkt lekker. Ik denk dat ik dat een keer ga kopiëren van je :). Alleen eten wij liever geen varken, maar cashewnoten en/of pinda's is meestal zowel qua zoutje als knapperige structuur een goede vervanging.
Helaas hebben wij te maken met een notenallergie.
En een zoutje/knappertje heb je inderdaad wel nodig in zo'n gerecht.
En ik heb het gisteren gemaakt. Enorm goed bevallen, bedankt voor het idee. :)
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2985
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Job »

Over of het groente is, is men wereldwijd verdeeld. Wij houden het erop. Wij aten vandaag de groente aardappel, in reepjes gesneden en goud-geel in olie gebakken. Doen we wel vaker zaterdags. :langue
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Erik1960 »

Job schreef:Over of het groente is, is men wereldwijd verdeeld. Wij houden het erop. Wij aten vandaag de groente aardappel, in reepjes gesneden en goud-geel in olie gebakken. Doen we wel vaker zaterdags. :langue
De sterrenchef die dat groentegerechtje uitvond zou best een standbeeld mogen krijgen. :D
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Erik1960 »

Onwijs veel punten gescoord door mijn betere helft na een verhuisdag op te wachten met linguini met gamba’s in pittige roomsaus. Niet moeilijk en heel snel klaar.

https://www.hedwigsrecepten.nl/linguine ... -roomsaus/
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Dat ziet er lekker uit! Ik mis in dit soort gerechten wel altijd de groente. Of ben ik daarin de enige?
Online
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bertiel »

Afvullen met rucola.

Wij hadden vandaag stamppot andijvie met zoete aardappel
Vanavond voor morgen bolognesesaus gemaakt en een pan prei-pastinaak soep voor het weekend
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:Dat ziet er lekker uit! Ik mis in dit soort gerechten wel altijd de groente. Of ben ik daarin de enige?
In het recept wordt een kwart courgette voor 4 personen gebruikt. Ik doe een hele voor 2 personen. En als ik goed in vorm ben, zet ik er een salade bij.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Marck »

Erik1960 schreef:
merel schreef:Dat ziet er lekker uit! Ik mis in dit soort gerechten wel altijd de groente. Of ben ik daarin de enige?
In het recept wordt een kwart courgette voor 4 personen gebruikt. Ik doe een hele voor 2 personen. En als ik goed in vorm ben, zet ik er een salade bij.
Mooi :) Als je in goede vorm bent doe je er een salade bij. Bij mij is het dat ik in goede vorm kom als ik er regelmatig salades bij doe....
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Bertiel schreef:Afvullen met rucola.

Wij hadden vandaag stamppot andijvie met zoete aardappel
Vanavond voor morgen bolognesesaus gemaakt en een pan prei-pastinaak soep voor het weekend


Andijviestamppot met zoete aardappel zou bij ons niet in goede aarde vallen. Om de een of andere reden gruwelen er een paar van zoete aardappel. Waarom weet ik ook niet. Ik vind het zelf namelijk erg lekker. Maak je een vega variant of ook met spekjes?

Vanavond eten we hutspot en morgen een linzensoep. Ik ben nog op zoek naar een lekkere vega variant.
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Gevulde paprika met linzen, courgette tomaat en geitenkaas
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Panny »

Couscous (gekruid met ras el hanout en een half bouillonblokje) met groente uit de oven: courgette, pompoen, ui en champignons.
Erg simpel en lekker!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Panny schreef:Couscous (gekruid met ras el hanout en een half bouillonblokje) met groente uit de oven: courgette, pompoen, ui en champignons.
Erg simpel en lekker!
En het vlees? Geen kippetje er door?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Panny »

GerefGemeente-lid schreef:
Panny schreef:Couscous (gekruid met ras el hanout en een half bouillonblokje) met groente uit de oven: courgette, pompoen, ui en champignons.
Erg simpel en lekker!
En het vlees? Geen kippetje er door?
Nee hoor, dit keer zonder vlees!
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Stamppot van rucola, doperwten, cherry tomaatjes en feta.
Plaats reactie