Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Gisteravond werd het peperige spaghetti met romige boerenkool.
Ik wilde een paar slagen met de pepermolen geven, toen viel het dekseltje er af en lagen er ineens allemaal peperbolletjes in de pan. :sweat
Ik heb ze er zoveel als mogelijk was, uitgevist en gewaarschuwd om niet te gaan kauwen als ze een klein hard bolletje zouden proeven.
Dit experiment om boerenkool op andere wijze te bereiden, was eenmalig.
Het bleef vlak van smaak.
Volgende keer dus weer gewoon als stamppot met spekjes er door en een stukje rookworst. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:Gisteravond werd het peperige spaghetti met romige boerenkool.
Ik wilde een paar slagen met de pepermolen geven, toen viel het dekseltje er af en lagen er ineens allemaal peperbolletjes in de pan. :sweat
Ik heb ze er zoveel als mogelijk was, uitgevist en gewaarschuwd om niet te gaan kauwen als ze een klein hard bolletje zouden proeven.
Dit experiment om boerenkool op andere wijze te bereiden, was eenmalig.
Het bleef vlak van smaak.
Volgende keer dus weer gewoon als stamppot met spekjes er door en een stukje rookworst. :langue
Gewone boerenkool klinkt inderdaad beter! Dat is voor aankomende week ook een idee. Ik vind het toch elke donderdag een crime om een weekmenu te bedenken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef: Gewone boerenkool klinkt inderdaad beter! Dat is voor aankomende week ook een idee. Ik vind het toch elke donderdag een crime om een weekmenu te bedenken.
Sinds boerenkool als superfood is gebombardeerd kom ik de meest exotische recepten tegen.
Op een pizza, in een hartige taart, bij de pasta, als cake, op flammkuchen, als salade en in een smoothie.
Een restje heb ik weleens verwerkt in een gepureerde groentesoep en dan is het echt een waardevolle toevoeging.
Maar de combi pasta>>boerenkool, :nonnon

Vanavond gekarameliseerde witlof met peer, reepjes biefstuk en (denk ik nu) aardappelpuree.
In de Allerhande staat nu een recept voor zuurkool met appel, kaneel, bruine suiker, en spekjes.
Lijkt me heel lekker voor a.s. zaterdagavond. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Gewone boerenkool klinkt inderdaad beter! Dat is voor aankomende week ook een idee. Ik vind het toch elke donderdag een crime om een weekmenu te bedenken.
Sinds boerenkool als superfood is gebombardeerd kom ik de meest exotische recepten tegen.
Op een pizza, in een hartige taart, bij de pasta, als cake, op flammkuchen, als salade en in een smoothie.
Een restje heb ik weleens verwerkt in een gepureerde groentesoep en dan is het echt een waardevolle toevoeging.
Maar de combi pasta>>boerenkool, :nonnon

Vanavond gekarameliseerde witlof met peer, reepjes biefstuk en (denk ik nu) aardappelpuree.
In de Allerhande staat nu een recept voor zuurkool met appel, kaneel, bruine suiker, en spekjes.
Lijkt me heel lekker voor a.s. zaterdagavond. :langue
'Zoete' zuurkool heb ik wel eens geprobeerd. Bij ons geen succes. Ze willen alleen zuurkool met spekjes en worst. Mijn schoonvader maakte wel eens Poolse koningszuurkool met salami, suddervlees, gewelde pruimen, rode wijn, kruidnagel ed. Dat was zo lekker. Ik wil de volgende keer bij mijn schoonmoeder op zoek gaan naar dat recept.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef:
'Zoete' zuurkool heb ik wel eens geprobeerd. Bij ons geen succes. Ze willen alleen zuurkool met spekjes en worst. Mijn schoonvader maakte wel eens Poolse koningszuurkool met salami, suddervlees, gewelde pruimen, rode wijn, kruidnagel ed. Dat was zo lekker. Ik wil de volgende keer bij mijn schoonmoeder op zoek gaan naar dat recept.
De gekarameliseerde witlof is echt een aanrader, ook voor witlofhaters.
Ik heb honing gebruikt ipv suiker.
Het neemt wel veel bodemruimte in beslag, zodat ik het in porties moest doen en uiteindelijk heb ik de peer in blokjes gesneden.
Vanavond wordt het flammkuchen, ik noem dat de winterpizza. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Chrisje72 »

Iets met bonen maar ik weet nog niet wat
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Maanenschijn »

De pot schaft vandaag ossenstaartsoep. Ouderwets door mijn moeder (86) gemaakt en gebracht.

“Da’s goeie soep om van aan te sterken” volgens moeders.

Ik zie de staart in mijn jeugdherinnering nog drijven in de pan…
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Geweldig dat je moeder dat nog kan en doet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door refo »

Maanenschijn schreef:De pot schaft vandaag ossenstaartsoep. Ouderwets door mijn moeder (86) gemaakt en gebracht.

“Da’s goeie soep om van aan te sterken” volgens moeders.

Ik zie de staart in mijn jeugdherinnering nog drijven in de pan…
Weet je wel wat zo'n os gedaan heeft met die staart?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef:
Maanenschijn schreef:De pot schaft vandaag ossenstaartsoep. Ouderwets door mijn moeder (86) gemaakt en gebracht.

“Da’s goeie soep om van aan te sterken” volgens moeders.

Ik zie de staart in mijn jeugdherinnering nog drijven in de pan…
Weet je wel wat zo'n os gedaan heeft met die staart?
:) zeker, ik ben tussen de koeien opgegroeid!

Bij het eten van de tong zag ik die in mijn gedachten ook nog het neusgat ingaan :).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef:
refo schreef:
Maanenschijn schreef:De pot schaft vandaag ossenstaartsoep. Ouderwets door mijn moeder (86) gemaakt en gebracht.

“Da’s goeie soep om van aan te sterken” volgens moeders.

Ik zie de staart in mijn jeugdherinnering nog drijven in de pan…
Weet je wel wat zo'n os gedaan heeft met die staart?
:) zeker, ik ben tussen de koeien opgegroeid!

Bij het eten van de tong zag ik die in mijn gedachten ook nog het neusgat ingaan :).
:humhihi :super
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
refo schreef:
Maanenschijn schreef:De pot schaft vandaag ossenstaartsoep. Ouderwets door mijn moeder (86) gemaakt en gebracht.

“Da’s goeie soep om van aan te sterken” volgens moeders.

Ik zie de staart in mijn jeugdherinnering nog drijven in de pan…
Weet je wel wat zo'n os gedaan heeft met die staart?
:) zeker, ik ben tussen de koeien opgegroeid!

Bij het eten van de tong zag ik die in mijn gedachten ook nog het neusgat ingaan :).
Wij kregen ook elk jaar, als opa en oma slachtten, een koeientong. Ik griezelde ervan en vond de smaak ook niet lekker.

Ik overweeg om morgen een grote pan erwtensoep te maken voor zondag en voor morgenavond een traybake van spruitjes, pompoen, rode ui en spekjes.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef:De pot schaft vandaag ossenstaartsoep. Ouderwets door mijn moeder (86) gemaakt en gebracht.
Zo, dat is echt veel werk. Heel lief van je moeder. En het is een versterkend soepje.
merel schreef:Ik overweeg om morgen een grote pan erwtensoep te maken voor zondag
Op deze door zon overgoten dag, met een bijna zomerse temperatuur? :sweat

Bestaat de "zundagse kost" niet meer, trouwens?
Als je ziet hoe er in Engeland wordt uitgepakt met de Sunday roast, dan is een pan snert als vloeken in de kerk. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Ik ben er wel achter dat er maar weinig mensen nog "zondagse kost" nuttigen!
Soep met stokbrood oid is vaak "de kost" wél of niet zelfgemaakt.
2 schoonzussen van me maken sowieso nooit zelf soep, altijd uit blik of pak
Ook veel mensen doen maar wat, wat betreft eten en drinken op zondag
Mijn moeder en ik zijn altijd "veel te gek" geweest: mooi stukje vlees, groenten (het liefst vers), aardappeltje, zomers komkommer en 's winters zelfgemaakte appelmoes en/of stoofpeertjes erbij.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik vind een pan gevulde soep met lekkere broodjes prima voor een zondag. Uitgebreid koken met meerdere gangen en bijgerechten is leuk als je de maandag weer hebt om rustiger aan te doen en de rommel op te ruimen. Zo werkt het helaas niet.
Ik maak geregeld ook wat anders, maar krijg al weken de vraag wanneer we erwtensoep eten. Het wordt ook geen erwtensoep. Ik had geen erwten in huis om te wellen en anders staat de soep nog de hele avond op. Morgen wordt het wat anders.
Plaats reactie