Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6496
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:Dat vind ik eigenlijk ook. Opzich is niet alles natuurlijk kwakzalverij. Wat is de verhouding tussen kwakzalvers en goede genezers? zegmaar een xx/xx vergelijking?
Ik heb geen idee. Ik ben wat dat betreft een doe-het-zelver en als ik een advies geef, probeer ik mensen altijd zo weinig mogelijk op kosten te jagen. Het gebruik van supplementen hoeft echt geen extreme kosten met zich mee te brengen.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraagje

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:
merel schreef:Let wel; ik ben niet tegen vitamines, maar ben van mening dat je dit uit voeding moet/ kan halen.
Maar jij mag wel vitamine D bijslikken? :?
Ik kan/mag het helaas niet uit zonlicht haken ivm huidkanker in het verleden. Ik ben genoodzaakt om het uit supplementen te halen. Net zoals @ orchidee genoodzaakt is vanuit haar medische verleden supplementen te halen om osteoporose te voorkomen
Posthoorn schreef:
merel schreef:Ik beweer nergens dat het reguliere circuit het Utopia is. Ook daarvan kom ik genoeg ellende tegen in mijn werk. Wel ageer ik sterk tegen de kwakzalverij vanuit het alternatieve circuit.

Een vriendin heeft ooit eens een bloedtest gedaan. Vanuit het bloed kon opgemaakt worden welke voedingsmiddelen zij beter kon mijden; allerlei groentes, veel zuivel, meerdere soorten granen etc. Alles zou slecht voor haar zijn. Wel kreeg ze een bak met supplementen mee en ze was een kleine €200 armer .
Het is jammer dat je door dit soort voorbeelden alles op één hoop veegt. Als ik geheel belangeloos een advies geef op Refoforum, dan word ik meteen geassocieerd met dit soort genezers. Is dat reëel?
Als het advies overdosering van vitamine C betreft is het eerder schadelijk dan een oplossing.
HersteldHervormd
Berichten: 6051
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraagje

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: Als het advies overdosering van vitamine C betreft is het eerder schadelijk dan een oplossing.
Huh? Overdosis vitamine C? Volgens mij voert je lichaam overdadige vitamine C zeer goed af.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraagje

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef: Als het advies overdosering van vitamine C betreft is het eerder schadelijk dan een oplossing.
Huh? Overdosis vitamine C? Volgens mij voert je lichaam overdadige vitamine C zeer goed af.
Van te hoge doseringen vitamine C krijg je nierstenen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vraagje

Bericht door Mister »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef: Als het advies overdosering van vitamine C betreft is het eerder schadelijk dan een oplossing.
Huh? Overdosis vitamine C? Volgens mij voert je lichaam overdadige vitamine C zeer goed af.
Van te hoge doseringen vitamine C krijg je nierstenen.
Je kunt het eventueel krijgen als je er aanleg voor hebt, en pas boven de 1500 mg per dag.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6496
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraagje

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef: Als het advies overdosering van vitamine C betreft is het eerder schadelijk dan een oplossing.
Huh? Overdosis vitamine C? Volgens mij voert je lichaam overdadige vitamine C zeer goed af.
Van te hoge doseringen vitamine C krijg je nierstenen.
Dat is maar zeer de vraag!
https://bibliotheek.ortho.nl/geen-niers ... vitamine-c
merel schreef:
Posthoorn schreef:
merel schreef:Let wel; ik ben niet tegen vitamines, maar ben van mening dat je dit uit voeding moet/ kan halen.
Maar jij mag wel vitamine D bijslikken? :?
Ik kan/mag het helaas niet uit zonlicht haken ivm huidkanker in het verleden. Ik ben genoodzaakt om het uit supplementen te halen. Net zoals @ orchidee genoodzaakt is vanuit haar medische verleden supplementen te halen om osteoporose te voorkomen
Kijk, nu komen we ergens. Kennelijk kunnen er omstandigheden zijn dat iemand wél supplementen nodig heeft.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Dat heb ik in dit topic ( ja zelfs al de eerste post over dit onderwerp) al meerdere malen aangegeven.
Ik claim alleen niet en jij wel dat supplementen de oplossing zijn voor alle problemen ( corona, hooikoorts, griep etc). Ik denk dat als je gezond leeft, je voldoende vitamines uit je voeding kan halen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6496
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:Dat heb ik in dit topic ( ja zelfs al de eerste post over dit onderwerp) al meerdere malen aangegeven.
Ik claim alleen niet en jij wel dat supplementen de oplossing zijn voor alle problemen ( corona, hooikoorts, griep etc). Ik denk dat als je gezond leeft, je voldoende vitamines uit je voeding kan halen.
Dat eerste heb ik dan kennelijk gemist. ;) Maar het blijkt dus dat we alleen verschillen over de vraag wannéér je extra vitaminen en mineralen nodig hebt. Ik denk dat dit ook een oplossing kan zijn voor kwalen als corona en hooikoorts etc. etc. en jij niet. Het is je goed recht om het met mij oneens te zijn, maar onderbouw dit dan niet met extreme voorbeelden van slechte ervaringen die jij hebt opgedaan. Het kan namelijk ook anders.
Er is veel goed onderbouwd onderzoek gedaan naar dit soort zaken. Daar komt nog bij dat je niet alleen moet kijken naar de onderzoeken, maar ook naar wat er gebeurt in de praktijk.
HersteldHervormd
Berichten: 6051
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraagje

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef: Als het advies overdosering van vitamine C betreft is het eerder schadelijk dan een oplossing.
Huh? Overdosis vitamine C? Volgens mij voert je lichaam overdadige vitamine C zeer goed af.
Van te hoge doseringen vitamine C krijg je nierstenen.
Dat is maar zeer de vraag!
https://bibliotheek.ortho.nl/geen-niers ... vitamine-c
merel schreef:
Posthoorn schreef:
merel schreef:Let wel; ik ben niet tegen vitamines, maar ben van mening dat je dit uit voeding moet/ kan halen.
Maar jij mag wel vitamine D bijslikken? :?
Ik kan/mag het helaas niet uit zonlicht haken ivm huidkanker in het verleden. Ik ben genoodzaakt om het uit supplementen te halen. Net zoals @ orchidee genoodzaakt is vanuit haar medische verleden supplementen te halen om osteoporose te voorkomen
Kijk, nu komen we ergens. Kennelijk kunnen er omstandigheden zijn dat iemand wél supplementen nodig heeft.
Je bron is wel 27 jaar oud maar dat hoeft niet uit te maken :haha
Ik dacht ook altijd dat overbodige vitamine C gewoon weer uit geplast word.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6496
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Posthoorn »

Nee, dat hoeft inderdaad niet uit te maken, als Schuitemaker het nog de moeite waard vindt om op zijn website te laten staan. ;)
Inderdaad is het zo dat je overtollige vitamine C uitplast. Feit is echter dat je onder stressomstandigheden - en dat kunnen dus ook lichamelijke stressomstandigheden zoals een infectieziekte zijn - méér vitamine C verbruikt en kan opnemen. Veel zoogdieren maken hun eigen vitamine C aan en die productie kan verhoogd en verlaagd worden al naar gelang de omstandigheden. Het lijkt erop dat de mens daar oorspronkelijk ook een gen voor had, maar dat dit defect is. Of misschien hadden we het ook niet nodig gehad als we in de ideale omstandigheden, zoals in het Paradijs, gebleven waren.
Hoe dan ook: vitamine C kan op heel veel fronten ingezet worden omdat het je lichaam helpt in de strijd tegen ziekte en het helen van verwondingen, etc.
HersteldHervormd
Berichten: 6051
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef: Hoe dan ook: vitamine C kan op heel veel fronten ingezet worden omdat het je lichaam helpt in de strijd tegen ziekte en het helen van verwondingen, etc.
Ik ga dan toch nog een keer reageren hierop. Is dit echt een algemene stelling? Of is het verschillend per persoon? Want je zet het hier neer als zijnde voor iedereen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6496
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:
Posthoorn schreef: Hoe dan ook: vitamine C kan op heel veel fronten ingezet worden omdat het je lichaam helpt in de strijd tegen ziekte en het helen van verwondingen, etc.
Ik ga dan toch nog een keer reageren hierop. Is dit echt een algemene stelling? Of is het verschillend per persoon? Want je zet het hier neer als zijnde voor iedereen.
Dit wordt beschouwd als een algemene fysiologische wetmatigheid. En als deze gedachte juist is, geldt dat voor iedereen.
Piet Puk
Berichten: 5432
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

Weet iemand wanneer het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten bijeenkomt? :D
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2949
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Piet Puk schreef:Weet iemand wanneer het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten bijeenkomt? :D
Zou jij als postbode moeten kunnen weten. Mogelijk heb je zelfs alle attesten wel in een brievenbus in Ketelharnis gestopt.
Mannetje
Berichten: 7734
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef:Weet iemand wanneer het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten bijeenkomt? :D
Gezien de groene grijns houd ik het bij het antwoord: "Ja, ik weet het."
-
Plaats reactie