Autoliefhebbers

Welke auto rijden jullie?

Mazda
2
2%
BMW
4
3%
Opel
15
13%
Volkswagen
20
17%
Volvo
10
8%
Ford
8
7%
Mercedes-Benz
4
3%
Renault
6
5%
Peugeot
4
3%
Overig
47
39%
 
Totaal aantal stemmen: 120

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Job »

Het is toch bid én werk?
Dat bidden moet voorop staan. Maar de kat op het spek binden door jezelf steeds het nieuwste van het nieuwste geven, lijkt me niet handig. In een blikje gaan rijden dat bijna uit elkaar valt, is weer het andere uiterste. Maar oefen jezelf tot godzaligheid. Dat moet en mag biddend, maar sluit ook ons handelen in. Daar valt zelfverloochenend handelen onder, zonder daarop te gaan bouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Autoliefhebbers

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.rd.nl/artikel/966937-drie-k ... eigen-auto

Dit lijkt me nou echt iets voor @DDD!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Autoliefhebbers

Bericht door DDD »

Inderdaad. Maar in mijn dorp is zoiets er helaas niet. Er is alleen via Snappcar een auto te huur (wat op zich ook prima zou zijn, maar dan wel graag in de buurt). Overigens staat mijn auto al weken stil en zit ik nu in de trein naar huis.

Bijna altijd is de trein een goede of zelfs de beste optie.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Autoliefhebbers

Bericht door merel »

DDD schreef:Inderdaad. Maar in mijn dorp is zoiets er helaas niet. Er is alleen via Snappcar een auto te huur (wat op zich ook prima zou zijn, maar dan wel graag in de buurt). Overigens staat mijn auto al weken stil en zit ik nu in de trein naar huis.

Bijna altijd is de trein een goede of zelfs de beste optie.
Dat laatste vind ik best wel tegenvallen. Als ik bv naar mijn werk wil is het met de auto 20 minuten, met de fiets 50 minuten en met OV bijna een uur. Recent wilde ik met de trein naar het noorden van het land. Door vele werkzaamheden aan het spoor en daardoor overstappen naar bussen een meer dan verdubbeling van de reistijd ( heen en terug). Laatste keer met de trein leverde ook een reistijd op van ruim 3 uur in plaats van de anderhalf uur die ingepland was. Daar heeft de gemiddelde mens echt geen tijd voor.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Philip »

merel schreef:
DDD schreef:Inderdaad. Maar in mijn dorp is zoiets er helaas niet. Er is alleen via Snappcar een auto te huur (wat op zich ook prima zou zijn, maar dan wel graag in de buurt). Overigens staat mijn auto al weken stil en zit ik nu in de trein naar huis.

Bijna altijd is de trein een goede of zelfs de beste optie.
Dat laatste vind ik best wel tegenvallen. Als ik bv naar mijn werk wil is het met de auto 20 minuten, met de fiets 50 minuten en met OV bijna een uur. Recent wilde ik met de trein naar het noorden van het land. Door vele werkzaamheden aan het spoor en daardoor overstappen naar bussen een meer dan verdubbeling van de reistijd ( heen en terug). Laatste keer met de trein leverde ook een reistijd op van ruim 3 uur in plaats van de anderhalf uur die ingepland was. Daar heeft de gemiddelde mens echt geen tijd voor.
Daar tegenover staat dat je zonder auto een paar honderd euro per maand bespaart. Als je dan wat minder gaat werken, houd je pas tijd over :) En wie fietst naar het werk hoeft niet meer naar de sportschool, denk ik dan. Dat ik daar 45 minuten over doe tegen 20 minuten auto, neem ik dan voor lief.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Autoliefhebbers

Bericht door DDD »

Voor stukken die je kunt fietsen, is OV natuurlijk meestal niet sneller. In mijn geval heb ik een fiets waar ik tegen de 40 km/ uur mee kan rijden. In combinatie met de trein is daarmee vrijwel heel Nederland goed bereikbaar.

Daarnaast woon ik op 20 minuten fietsafstand van een intercitystation.

Als je vanuit het Westen naar het Noorden gaat, is -uitzonderlijke gevallen dat de treinen niet rijden daargelaten- de trein een uitstekende optie. Met de auto ben je soms een half uur sneller, maar dat hoeft niet. Naar Arnhem ben ik ongeveer evenveel tijd kwijt met de trein of met de auto. Naar Amsterdam is dan weer ingewikkelder, dus dan is de auto wel een optie qua tijd. Niet qua parkeerkosten, trouwens. Naar Groningen ben ik afhankelijk van de afstand daar tot het station een half uur tot een uur langer onderweg, maar daardoor hoef je geen twee uur of nog langer auto te rijden.

In veel gevallen is OV zeker in combinatie met (vouw)fiets(en) prima te doen. En je kunt ook nog ter plekke een auto huren. Dat doe ik een heel enkele keer als het slecht weer is.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Autoliefhebbers

Bericht door merel »

Klinkt prachtig, maar voor mij/ons te bewerkelijk.
Philip schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Inderdaad. Maar in mijn dorp is zoiets er helaas niet. Er is alleen via Snappcar een auto te huur (wat op zich ook prima zou zijn, maar dan wel graag in de buurt). Overigens staat mijn auto al weken stil en zit ik nu in de trein naar huis.

Bijna altijd is de trein een goede of zelfs de beste optie.
Dat laatste vind ik best wel tegenvallen. Als ik bv naar mijn werk wil is het met de auto 20 minuten, met de fiets 50 minuten en met OV bijna een uur. Recent wilde ik met de trein naar het noorden van het land. Door vele werkzaamheden aan het spoor en daardoor overstappen naar bussen een meer dan verdubbeling van de reistijd ( heen en terug). Laatste keer met de trein leverde ook een reistijd op van ruim 3 uur in plaats van de anderhalf uur die ingepland was. Daar heeft de gemiddelde mens echt geen tijd voor.
Daar tegenover staat dat je zonder auto een paar honderd euro per maand bespaart. Als je dan wat minder gaat werken, houd je pas tijd over :) En wie fietst naar het werk hoeft niet meer naar de sportschool, denk ik dan. Dat ik daar 45 minuten over doe tegen 20 minuten auto, neem ik dan voor lief.
Afgelopen twee jaar met het thuiswerken weinig gemerkt dat de auto laten staan ' geld oplevert'. Zal wel aan de stijgende gasprijzen liggen ;).
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

Vandaag moest ik olie in mijn auto bijvullen, ik heb altijd een 5 litercan 5w30 in de kofferbak staan. Deze is nu op een klein litertje na bijna op. Dus ik zat even te kijken naar een nieuwe. Nu heb ik Kroon olie Preveza 5w30, maar ik zie dat er zoveel verschillende olie types zijn van Kroon. Weet iemand wat de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld Preveza en Helar? Ik kan echt nergens op het internet de verschillen vinden.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Apologeet »

Ik houd van oldtimers.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoliefhebbers

Bericht door -DIA- »

Apologeet schreef:Ik houd van oldtimers.
Ik ook, te veel... Niet dat ik zo technisch ben, maar in het algemeen. Zo heb ik bv. overzichten van alles modellen van Ford vanaf 1903 of Volkswagen vanaf 1938. Dan zie je de evolutie van een automobile.
Opvallend is dan dat je eigenlijk tussen 1903 en 2023 eigenlijk geen breekpunt kunt aanwijzen. De eerste Ford Model A van 1903 veranderd langzaam in een Ford Taurus... en ja, dan zie je wel een beetje een revolutie. Ford had altijd één Full Size model, na de Five Hundred of de (Amerikaanse) Fusion, dan breekt de lijn als het ware. De Full Size line is dan in feite in Amerika gestopt. (Overigens in 1948 gingen met de F-serie de bedrijfsauto's al in een aparte lijn. Bij Volkswagen zie je een opvallende breuk in de jaren 70, toen de luchtgekoelde motor achterin werd verplaatst naar voorin, en watergekoeld. Een nieuwe breuk met het verleden (of in elk geval een nieuw hoofdstuk) zie je met de komst van de ID.3 en andere ID's. Is er nog een volgende Golf? een volgende Passat? De Pasast heeft sowieso geen toekomt meer in Europa, waar we massaal de traditionele sedan vaarwel hebben gezegd. Ook de andere Europese merken laten de sedans (voor de grotere modellen, misschien nog wat uitgezonderd de German Big Three) varen... Wie wil er nog een Mondeo... een Passat... een Laguna... een ja er blijven er nog een paar over, je hebt gelijk. Bij Opel is zo'n beetje de Insignia de enige overgebleven sedan.. waar zijn de Kadetts en Astra's, en de grotete Rekord of Senator gebleven? We zijn er op uitgekeken. Een Station Wagon (of Shooting brake!) wil nog wel een beetje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Apologeet schreef:Ik houd van oldtimers.
Ik ook, te veel... Niet dat ik zo technisch ben, maar in het algemeen. Zo heb ik bv. overzichten van alles modellen van Ford vanaf 1903 of Volkswagen vanaf 1938. Dan zie je de evolutie van een automobile.
Opvallend is dan dat je eigenlijk tussen 1903 en 2023 eigenlijk geen breekpunt kunt aanwijzen. De eerste Ford Model A van 1903 veranderd langzaam in een Ford Taurus... en ja, dan zie je wel een beetje een revolutie. Ford had altijd één Full Size model, na de Five Hundred of de (Amerikaanse) Fusion, dan breekt de lijn als het ware. De Full Size line is dan in feite in Amerika gestopt. (Overigens in 1948 gingen met de F-serie de bedrijfsauto's al in een aparte lijn. Bij Volkswagen zie je een opvallende breuk in de jaren 70, toen de luchtgekoelde motor achterin werd verplaatst naar voorin, en watergekoeld. Een nieuwe breuk met het verleden (of in elk geval een nieuw hoofdstuk) zie je met de komst van de ID.3 en andere ID's. Is er nog een volgende Golf? een volgende Passat? De Pasast heeft sowieso geen toekomt meer in Europa, waar we massaal de traditionele sedan vaarwel hebben gezegd. Ook de andere Europese merken laten de sedans (voor de grotere modellen, misschien nog wat uitgezonderd de German Big Three) varen... Wie wil er nog een Mondeo... een Passat... een Laguna... een ja er blijven er nog een paar over, je hebt gelijk. Bij Opel is zo'n beetje de Insignia de enige overgebleven sedan.. waar zijn de Kadetts en Astra's, en de grotete Rekord of Senator gebleven? We zijn er op uitgekeken. Een Station Wagon (of Shooting brake!) wil nog wel een beetje.
Ik denk dat uitgekeken niet het goede woord is. We zijn meer voor zuiniger, (wellicht goedkoper) en praktischer aan het gaan denk ik. Ik zou bv best graag nog een Mondeo Station willen, prachtige auto, maar die zijn enorm duur geworden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoliefhebbers

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Apologeet schreef:Ik houd van oldtimers.
Ik ook, te veel... Niet dat ik zo technisch ben, maar in het algemeen. Zo heb ik bv. overzichten van alles modellen van Ford vanaf 1903 of Volkswagen vanaf 1938. Dan zie je de evolutie van een automobile.
Opvallend is dan dat je eigenlijk tussen 1903 en 2023 eigenlijk geen breekpunt kunt aanwijzen. De eerste Ford Model A van 1903 veranderd langzaam in een Ford Taurus... en ja, dan zie je wel een beetje een revolutie. Ford had altijd één Full Size model, na de Five Hundred of de (Amerikaanse) Fusion, dan breekt de lijn als het ware. De Full Size line is dan in feite in Amerika gestopt. (Overigens in 1948 gingen met de F-serie de bedrijfsauto's al in een aparte lijn. Bij Volkswagen zie je een opvallende breuk in de jaren 70, toen de luchtgekoelde motor achterin werd verplaatst naar voorin, en watergekoeld. Een nieuwe breuk met het verleden (of in elk geval een nieuw hoofdstuk) zie je met de komst van de ID.3 en andere ID's. Is er nog een volgende Golf? een volgende Passat? De Pasast heeft sowieso geen toekomt meer in Europa, waar we massaal de traditionele sedan vaarwel hebben gezegd. Ook de andere Europese merken laten de sedans (voor de grotere modellen, misschien nog wat uitgezonderd de German Big Three) varen... Wie wil er nog een Mondeo... een Passat... een Laguna... een ja er blijven er nog een paar over, je hebt gelijk. Bij Opel is zo'n beetje de Insignia de enige overgebleven sedan.. waar zijn de Kadetts en Astra's, en de grotete Rekord of Senator gebleven? We zijn er op uitgekeken. Een Station Wagon (of Shooting brake!) wil nog wel een beetje.
Ik denk dat uitgekeken niet het goede woord is. We zijn meer voor zuiniger, (wellicht goedkoper) en praktischer aan het gaan denk ik. Ik zou bv best graag nog een Mondeo Station willen, prachtige auto, maar die zijn enorm duur geworden.
De klassieke three-box seden was in West-Europa was al langer niet meer zo geliefd. Dat lag anders in Zuid-Europa. Noordwest Europa had veel meer de hatchback omarmd. Nu zien we meer een verandering: de traditionele 3-box sedan of 3/5-deurs hatchback wordt meer vervangen door crossovers of SUV's.
Persoonlijk vind ik dit geen goede ontwikkeling, maar wel te begrijpen. Voor mijn oog (dat zal dus verschillend liggen) is de hatchback en seden toch mooier dan de vaak in mijn ogen plompe en grimmig uitziende modernere crossovers.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 jan 2023, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Ik denk dat uitgekeken niet het goede woord is. We zijn meer voor zuiniger, (wellicht goedkoper) en praktischer aan het gaan denk ik. Ik zou bv best graag nog een Mondeo Station willen, prachtige auto, maar die zijn enorm duur geworden.
En nieuw niet meer verkrijgbaar. De laatste is vorig jaar van de band gerold. Dat wordt dan toch een BYD Tang of NIO EL7.

Door alle verplichte veiligheidssystemen zijn auto´s de afgelopen jaren zwaarder en groter geworden. Je ziet dat het A-segment min of meer ook aan het verdwijnen is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoliefhebbers

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Ik denk dat uitgekeken niet het goede woord is. We zijn meer voor zuiniger, (wellicht goedkoper) en praktischer aan het gaan denk ik. Ik zou bv best graag nog een Mondeo Station willen, prachtige auto, maar die zijn enorm duur geworden.
En nieuw niet meer verkrijgbaar. De laatste is vorig jaar van de band gerold. Dat wordt dan toch een BYD Tang of NIO EL7.

Door alle verplichte veiligheidssystemen zijn auto´s de afgelopen jaren zwaarder en groter geworden. Je ziet dat het A-segment min of meer ook aan het verdwijnen is.
Volgens mij blijft de Mondeo als sedan in China nog leverbaar, zelfs met een nieuwe of gefacelifte carrosserie. Dat zou ook zomaar kunnen gelden voor de Passat? Owel Santana?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Volgens mij blijft de Mondeo als sedan in China nog leverbaar, zelfs met een nieuwe of gefacelifte carrosserie.
Dat zou goed kunnen, maar in Europa is het afgelopen met deze auto. En daarmee wordt een tijdperk afgesloten van 60 jaar, van Cortina naar Sierra en Mondeo.
Plaats reactie