Algemene ontwikkeling

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Onzin. Het is een term die hooguit enkele decennia gebruikt wordt. En dan slechts in bepaalde kringen zonder algemene consensus. Zo las ik dat tot 2006 vooral gesproken werd over de 'grote drie', de vierde is daar later aan toegevoegd.

Als je in mijn schooltijd naar de grote vier uit de Nederlandse literatuur zou vragen, dan zou je eerder denken aan namen als Vondel, Hooft, Multatuli en andere klassieken. En in Engeland hoort zeker Shakespeare erbij.
Je focust wel heel erg op de definitie van grote vier (of drie). Laat Wolkers er buiten, kan ik goed mee leven. Iedere tijd en ieder land kent zijn grote literatoren. Punt is dat je kennis van hun werk moet nemen.

Maar niet voor iedereen is het weggelegd om literatuur te lezen en te begrijpen of andere culturele uitingen of wetenschappelijke kennis te begrijpen en te plaatsen. Ik deel dus de opvatting van @Wim Anker dat ook praktische kennis tot algemene ontwikkeling behoort. Wellicht is dat nog belangrijker.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Wim Anker schreef:Ontwikkeling in "algemene ontwikkeling" gaat volgens de gangbare definities over kennis en vaardigheden.
Volgens welke gangbare definitie bijvoorbeeld?

Overigens vind ik ook dat kaartlezen en muziekinstrument bespelen behoren bij een goede algemene ontwikkeling. Net als koken, in zeer brede zin. Maar dan heb je het meer over een goede opvoeding.
https://www.woordenboeken.nu/betekenis/nl/ontwikkeling Punt 3.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Dat lijkt me geen goede bron. Nog afgezien van de betrouwbaarheid van de bron: het citaat ziet niet perse op zowel kennis als vaardigheden, maar geeft een voorbeeld van gebruik van het woord ontwikkeling. Er had ook lichamelijke ontwikkeling kunnen staan, en dan was de redenering ook niet opgegaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:De grote vier is een algemeen aanvaard begrip. Het zijn Hermans, Reve, Wolkers en Mulisch.
Wat mij betreft kan je de jaren 60 ook vanuit historisch perspectief benaderen en daardoor kennis te hebben van wat de maatschappelijk tendensen waren en waar we tot nu toe mee opgezadeld zitten. Als je literatuur aanbeveelt als onderdeel van de algemene ontwikkeling, dan mag dat best actueel zijn, zoals je ook ergens stelt.

Overigens heb ik pas nu (tegen mijn veertigste) met plezier Tolstoj en Dostojewski gelezen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Valcke »

Eens met Herman. Wanneer we de maatschappelijke tendenzen kennen die zich hebben voltrokken, dan is dát algemene ontwikkeling. En niet: het daadwerkelijk lezen of gedetailleerd kennisnemen van verwerpelijke, volstrekt goddeloze lectuur, muziek, film of theater, hoe hoog dat ook in de wereld aangeschreven staat.

Jazeker, ik heb op de middelbare school ook een boek van Hermans gelezen (Wolkers gelukkig niet), en nog wel meer verwerpelijke dingen, maar ik kan zoiets toch niemand aanraden. Met ontwikkeling heeft het lezen van zulke boeken in elk geval niets te maken, wel is het ontwikkeling om niet met de stroom mee te gaan en de goddeloze krachten in onze tijd te erkennen en te herkennen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
DDD schreef:Ik vind het heel moeilijk om om te gaan met mensen met een slechte algemene ontwikkeling. Ik vind het moeilijk om met iemand die geen krant leest of geen goed boek, een gesprek te hebben dat ergens over gaat.

Daar heb ik geen 500 woorden voor nodig. Als iemand niet weet wie Rapper Boef is of Philippe Herreweghe, dan vind ik dat echt vervelend. En afhankelijk van het iq, ook ergerlijk.
Philippe van Herreweghe, de belgische bekwame dirigent.
Veel van beluisterd. Helaas die Boef ken ik niet.

Verder is mij opgevallen dat personen als DIA in veel opzichten kennis heeft.
Ik wil inderdaad overal iets van weten. Ik heb door omstandigheden weinig opleiding genoten, maar wat ik nu weet is alles door zelfstudie en een vrij brede interesse.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:Welke boeken zijn goed om te lezen voor je ontwikkeling die geen vloeken bevat.
Ik bedoel meer een filosofisch getint boek
Multatuli ?
Multatuli is wel goed voor je algemene ontwikkeling, maar zou ik niet scharen onder filosofisch. Ik ben er zelf in bezig op dit moment.

Ik kan je 'De wereld van Sofie' aanvragen als je wat filosofisch wilt lezen. Volgens mij staan er geen vloeken in. Je maakt kennis met de ideeën van bekende filosofen op een leuke manier. Qua bladzijden wel even doorbijten.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door merel »

De wereld van Sophie is zo enorm saai. Na het verdriet van België is dat het saaiste boek dat ik ooit gelezen heb.

Er zijn genoeg boeken die goed zijn voor je algemene ontwikkeling, maar alleen daarom een boek lezen lijkt mij niet de bedoeling. De boeken die mij o.a. aanspraken zijn:
- de eeuw van mijn vader van Geert Mak
- De heren van de thee van Hella Haase
- ( bijna) alle boeken van Isabel Allende
- Anna Karanina van Tolstoj
- de zwarte man met het witte hart van Arthur Japon
- de boeken van Chaim Potok
- 100 jaar eenzaamheid en Liefde in tijden van cholera van Gabriel Garcia Marquez
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Allemaal mooi inderdaad. Al is het wel iets buiten het onderwerp, want over goede boeken is al een draadje. Ik ben nog steeds benieuwd naar een onderbouwing van de praktische vaardigheden.

En trouwens ook naar Hendrikus in een ander draadje.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Anselmus »

merel schreef:De wereld van Sophie is zo enorm saai. Na het verdriet van België is dat het saaiste boek dat ik ooit gelezen heb.

Er zijn genoeg boeken die goed zijn voor je algemene ontwikkeling, maar alleen daarom een boek lezen lijkt mij niet de bedoeling. De boeken die mij o.a. aanspraken zijn:
- de eeuw van mijn vader van Geert Mak
- De heren van de thee van Hella Haase
- ( bijna) alle boeken van Isabel Allende
- Anna Karanina van Tolstoj
- de zwarte man met het witte hart van Arthur Japon
- de boeken van Chaim Potok
- 100 jaar eenzaamheid en Liefde in tijden van cholera van Gabriel Garcia Marquez
Geytenbeekje vroeg om filosofische boeken. Een goede eerste kennismaking kan dan 'de wereld van Sophie' zijn. Sommige stukken waren wat saai, maar ik was ook benieuwd naar de ontknoping. Een beter boek is misschien nog wel 'filosofie voor beginners'. Vooral de plaatjes Afbeelding.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Anselmus »

DDD schreef:Allemaal mooi inderdaad. Al is het wel iets buiten het onderwerp, want over goede boeken is al een draadje. Ik ben nog steeds benieuwd naar een onderbouwing van de praktische vaardigheden.

En trouwens ook naar Hendrikus in een ander draadje.
Ik denk ook eerder aan kennis, maar ik snap vaardigheden ook wel weer. Wanneer je in 2021 geen mail kunt sturen en geen app kunt downloaden, beheers je ook een heleboel andere dingen niet en heb je op dit gebied een lacune in je algemene ontwikkeling denk ik. Zelfs de meeste 70+'ers beheersen deze vaardigheden.
Fides Quaerens Intellectum
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Allemaal mooi inderdaad. Al is het wel iets buiten het onderwerp, want over goede boeken is al een draadje. Ik ben nog steeds benieuwd naar een onderbouwing van de praktische vaardigheden.

En trouwens ook naar Hendrikus in een ander draadje.
Ontwikkeling is natuurlijk niet enkel cognitief.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Nee, maar het begrip algemene ontwikkeling ziet desondanks mijns inziens toch primair op culturele en maatschappelijke ontwikkeling.

Natuurlijk zou het prima denkbaar zijn om ook zwemvaardigheden als een minimumvereiste te zien. Toch is dat niet hoe het woord meestal gebruikt wordt. Ik ben dus vooral benieuwd naar een bron voor jullie standpunt. Want ik vind het op zich prima om het bespelen van een muziekinstrument en het beoefenen van een sport en zwemvaardigheden bij de minimale bagage van een goed opgevoede volwassene te rekenen, maar dat is nog geen voldoende reden om te zeggen dat dat hoort bij de algemene ontwikkeling.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Dodo »

Algemene ontwikkeling is toch kennis, en niet vaardigheden lijkt me.
Ik loop er nog steeds wel over te denken. Valcke plaatste een rijtje dingen die je zou moeten weten, heel interessant, maar ook weer vrij willekeurig. Zo hebben we waarschijnlijk allemaal dingen waar we van vinden dat "iedereen" ze zou moeten weten, maar anderen hebben een ander idee daarbij. Ambtenaar noemde "de grote vier" van literatuur, ik kende er maar twee van en de uitdrukking "de grote vier" kende ik in dit verband ook niet. Terwijl ik toch wel wat weet van literatuur, verbeeld ik me.
Algemene ontwikkeling heeft voor mij ook te maken met grote verbanden. Dat je misschien niet precies de datum weet waarop Willem van Oranje stierf, maar wel in welke eeuw, waarom dat was, wie hij was. Wanneer de industriële revolutie ongeveer was, waarom de eerste en de tweede wereldoorlog begon, dat soort grote dingen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Dodo »

Vanwege dit topic ben ik dan ook blij met deze aanwinst, heel interessant.

Afbeelding
Plaats reactie