Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Forummer »

Mooi en goed om God te eren! Ik ben mij ervan bewust dat ik dit te weinig doe. Recent mocht ik het ook nog ervaren. Het hoort bij mijn karakter dat ik snel ergens blij mee ben, maar ook snel ergens enorm van baal. Ik heb op dit moment wat omstandigheden waardoor dit regelmatig gebeurt. Recent was ik dus weer flink in mineur, en liep een stukje door de natuur om tot rust te komen en even alleen te zijn met God. Ik vroeg God of Hij mij iemand op mijn pad wou sturen waarbij ik mijn hart kon uitstorten. Ik ben na een stukje lopen op een bankje neergezakt en na een paar minuten zette ik even wat muziek aan: Sela - Ik zal er zijn. Een zacht briesje om me heen. Toen de muziek was afgelopen heb ik alles bij God neer kunnen leggen. Daarna opgestaan en teruggelopen. Eigenlijk teleurgesteld omdat mijn gebed niet verhoord was. Pas de volgende dag realiseerde ik me dat God door de muziek heen tot mij sprak: Ik ben wie Ik ben, en Ik zal er zijn! Hij was Zelf gekomen!
Soms verhoort God anders dan wij verwachten. We mogen het ook in de kleine dingen zien.

Halleluja: Prijst God!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Susanna »

Forummer schreef:Mooi en goed om God te eren! Ik ben mij ervan bewust dat ik dit te weinig doe. Recent mocht ik het ook nog ervaren. Het hoort bij mijn karakter dat ik snel ergens blij mee ben, maar ook snel ergens enorm van baal. Ik heb op dit moment wat omstandigheden waardoor dit regelmatig gebeurt. Recent was ik dus weer flink in mineur, en liep een stukje door de natuur om tot rust te komen en even alleen te zijn met God. Ik vroeg God of Hij mij iemand op mijn pad wou sturen waarbij ik mijn hart kon uitstorten. Ik ben na een stukje lopen op een bankje neergezakt en na een paar minuten zette ik even wat muziek aan: Sela - Ik zal er zijn. Een zacht briesje om me heen. Toen de muziek was afgelopen heb ik alles bij God neer kunnen leggen. Daarna opgestaan en teruggelopen. Eigenlijk teleurgesteld omdat mijn gebed niet verhoord was. Pas de volgende dag realiseerde ik me dat God door de muziek heen tot mij sprak: Ik ben wie Ik ben, en Ik zal er zijn! Hij was Zelf gekomen!
Soms verhoort God anders dan wij verwachten. We mogen het ook in de kleine dingen zien.

Halleluja: Prijst God!
Fijn dat je dit deelt. Over dat we het ook in de kleine dingen mogen zien. Bij het lied van Sela krijg ik soms een ongemakkelijk gevoel, maar zoals jij het beschrijft, voor jou persoonlijk, vind ik het mooi.

Ja, de Heere verhoort soms zo anders dan wij hoopten, dachten.
God is goed, hoe dan ook.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Johannes S »

Forummer schreef:Mooi en goed om God te eren! Ik ben mij ervan bewust dat ik dit te weinig doe. Recent mocht ik het ook nog ervaren. Het hoort bij mijn karakter dat ik snel ergens blij mee ben, maar ook snel ergens enorm van baal. Ik heb op dit moment wat omstandigheden waardoor dit regelmatig gebeurt. Recent was ik dus weer flink in mineur, en liep een stukje door de natuur om tot rust te komen en even alleen te zijn met God. Ik vroeg God of Hij mij iemand op mijn pad wou sturen waarbij ik mijn hart kon uitstorten. Ik ben na een stukje lopen op een bankje neergezakt en na een paar minuten zette ik even wat muziek aan: Sela - Ik zal er zijn. Een zacht briesje om me heen. Toen de muziek was afgelopen heb ik alles bij God neer kunnen leggen. Daarna opgestaan en teruggelopen. Eigenlijk teleurgesteld omdat mijn gebed niet verhoord was. Pas de volgende dag realiseerde ik me dat God door de muziek heen tot mij sprak: Ik ben wie Ik ben, en Ik zal er zijn! Hij was Zelf gekomen!
Soms verhoort God anders dan wij verwachten. We mogen het ook in de kleine dingen zien.

Halleluja: Prijst God!
Ik hoop dat je je hart bij God Zelf heb kunnen uitstorten.

Ik zou dat laatste nou niet iets kleins willen noemen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Forummer »

Nee dat is inderdaad iets groots. Ik bedoel dat het in iets kleins zoals de muziek op dat moment kan zitten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Johannes S »

Oke. Want, ik citeer je, ''Ik ben wie Ik ben, en Ik zal er zijn! Hij was Zelf gekomen!'' zou ik inderdaad ook iets groots noemen
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Wim Anker »

Forummer schreef:Nee dat is inderdaad iets groots. Ik bedoel dat het in iets kleins zoals de muziek op dat moment kan zitten.
Maar vraag je je dan echt niet af of je jezelf niet bedriegt met een stukje psychologie?
Een stukje gaan lopen als de stemming in mineur is en tot rust komen is een prima manier, dat zal elke psycholoog beamen. En muziek klinkt als het wordt aangezet. En ik neem aan dat niet radio 538 is aangezet waarom Sela klonk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Bezorgd »

Wim Anker schreef:
Forummer schreef:Nee dat is inderdaad iets groots. Ik bedoel dat het in iets kleins zoals de muziek op dat moment kan zitten.
Maar vraag je je dan echt niet af of je jezelf niet bedriegt met een stukje psychologie?
Een stukje gaan lopen als de stemming in mineur is en tot rust komen is een prima manier, dat zal elke psycholoog beamen. En muziek klinkt als het wordt aangezet. En ik neem aan dat niet radio 538 is aangezet waarom Sela klonk.
Wat je ook van Sela vindt, maar zo kunnen we al Gods spreken weg filosoferen.
En op ons sterfbed zeggen, ik heb Uw stem nooit gehoord. Terwijl God dan zal zeggen: ik sprak dagelijk tot je, maar je wilde niet horen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Wim Anker »

Bezorgd schreef:
Wim Anker schreef:
Forummer schreef:Nee dat is inderdaad iets groots. Ik bedoel dat het in iets kleins zoals de muziek op dat moment kan zitten.
Maar vraag je je dan echt niet af of je jezelf niet bedriegt met een stukje psychologie?
Een stukje gaan lopen als de stemming in mineur is en tot rust komen is een prima manier, dat zal elke psycholoog beamen. En muziek klinkt als het wordt aangezet. En ik neem aan dat niet radio 538 is aangezet waarop Sela klonk.
Wat je ook van Sela vindt, maar zo kunnen we al Gods spreken weg filosoferen.
En op ons sterfbed zeggen, ik heb Uw stem nooit gehoord. Terwijl God dan zal zeggen: ik sprak dagelijk tot je, maar je wilde niet horen.
Het gaat me hier niet om Sela, jammer dat je de essentie van mijn betoog niet ziet. Het had ook een Psalm kunnen zijn, dat veranderd niets aan wat ik bedoel te zeggen.

En ik stel een vraag, hoe weet je dat dit niet een van de vele goede gaven zijn in ons leven die vanuit de algemene genade rechtvaardigen en onrechtvaardigen krijgen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:En ik stel een vraag, hoe weet je dat dit niet een van de vele goede gaven zijn in ons leven die vanuit de algemene genade rechtvaardigen en onrechtvaardigen krijgen?
Volgens mij is dat makkelijk te beantwoorden, althans dat is mij jaren geleden op catechisatie al geleerd:
Als het onszelf groot maakt is het algemene genade, als het God groot maakt bijzondere genade.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Bezorgd »

Ik denk dat dat het juiste antwoord is.

We zijn in onze gezindte zo bang voor zelfbedrog geworden, dat we elk spreken Gods verdacht stellen of op zijn minst in twijfel trekken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:Ik denk dat dat het juiste antwoord is.

We zijn in onze gezindte zo bang voor zelfbedrog geworden, dat we elk spreken Gods verdacht stellen of op zijn minst in twijfel trekken.
Zeker, al vind ik deze topic (in de herstart) wel ongemakkelijk. Nabijheid voelen, stemming, blijdschap, allemaal emoties. Ook daarin kan God helpen. Dat is zeker waar. En dat doet Hij in ruime mate waardoor er samenleven mogelijk is.

Een getuigenissentopic is wat mij betreft niet nodig hier. Getuigen doe je in je omgeving, doe dat ook vooral. Vertel mensen, als je het kunt Wie de Heere in Christus voor jou als zondaar is.

In dit geval is er een recent gesprek gaande over het gebruik van halleluja en komt er zo'n hallelujaposting. Nee, ik geloof niet dat het zo moet.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Erskinees »

Getuigen doe je in je omgeving. Dat is zeker waar. Maar voor (bijna iedere) forummer valt RF ook onder de omgeving waar men dagelijks of wekelijks actief is. Waarom zou je op een bevindelijk gereformeerd forum niet iets van je eigen bevinding mogen delen? Natuurlijk, dat zijn we niet zo gewend en voelt het ongemakkelijk. En soms kan er ook een hele discussie ontstaan. Maar toch, als je hier mag delen wat de pot vandaag schaft zou er toch zeker ruimte voor persoonlijke geestelijke ontboezingen moeten zijn.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:En ik stel een vraag, hoe weet je dat dit niet een van de vele goede gaven zijn in ons leven die vanuit de algemene genade rechtvaardigen en onrechtvaardigen krijgen?
Volgens mij is dat makkelijk te beantwoorden, althans dat is mij jaren geleden op catechisatie al geleerd:
Als het onszelf groot maakt is het algemene genade, als het God groot maakt bijzondere genade.
Eens, maar toch moet onderzocht worden of het geen zelfbedrog is.. Bedrieglijk is het hart.
Niet ieder die daar zegt Heere Heere....

In de islam is het "inshallah", zo God wil. Lijkt me geen uiting van de eer aan de enige ware God geven toch?

Ik heb verder overigens geen waardeoordeel, ik vraag of dit is onderzocht en hoe.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 24 aug 2021, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik voel zeer mee met de gebroeders Anker.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door -DIA- »

Misschien een kleine opmerking maar wel een inhoud die te denken moet geven. Want wat men ook denkt, dit topic werkt wel vervreemding bij degenen die, om het zo uit te drukken, oud gereformeerd wensen proberen te blijven. En dan doel ik niet op een kerkverband. Het ligt in de lijn van het neo-reformatorisch denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie