Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:God wordt altijd groot gemaakt:
Dat is niet juist. Bijvoorbeeld door Lamech niet, om maar eens voorin de Bijbel te beginnen.
De tekst die je erachter plakt, gaat niet over mensen, dus daarom heb ik hem maar weggehaald.
God wordt ook grootgemaakt door de zondaren, al is dat op een andere wijze.
Leg maar uit dan hoe hij grootgemaakt wordt door Lamech.
Bv. Rom. 3:3, 4: Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof Gods tenietdoen?
Dat zij verre. Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig, gelijk als geschreven is: Opdat Gij gerechtvaardigd wordt in Uw woorden, en overwint wanneer Gij oordeelt.

De esssentie van wat ik wil zeggen is dat het 'God groot maken' - naar ons oordeel - helemaal geen maatstaf is van bijzondere genade.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33259
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Tiberius »

Dat begrijp ik, maar waar baseer je dat op? De tekst die je uit Romeinen citeert gaat daar niet over in ieder geval. Die gaat namelijk over iemand in zijn natuurstaat.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:Dat begrijp ik, maar waar baseer je dat op? De tekst die je uit Romeinen citeert gaat daar niet over in ieder geval.
De tekst in Romeinen gaat in elk geval wel in op de grootmaking van God óók in de zonde. Je kunt ook het eerste deel van vs. 7 daarbij nemen: 'Want indien de waarheid Gods door mijn leugen overvloediger is geworden tot Zijn heerlijkheid....'.

En op je vraag: Ons menselijk oordeel zegt niets over de vraag of God werkelijk grootgemaakt wordt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33259
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:Dat begrijp ik, maar waar baseer je dat op? De tekst die je uit Romeinen citeert gaat daar niet over in ieder geval.
De tekst in Romeinen gaat in elk geval wel in op de grootmaking van God óók in de zonde. Je kunt ook het eerste deel van vs. 7 daarbij nemen: 'Want indien de waarheid Gods door mijn leugen overvloediger is geworden tot Zijn heerlijkheid....'.
Klopt, maar is geen antwoord op deze kwestie.
Valcke schreef:En op je vraag: Ons menselijk oordeel zegt niets over de vraag of God werkelijk grootgemaakt wordt.
Dat zeg ik ook niet; ik zei juist het omgekeerde: als God groot gemaakt wordt, is het bijzondere genade. Dat staat geheel los van iemand anders oordeel daarover; gelukkig wel.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:Dat zeg ik ook niet; ik zei juist het omgekeerde: als God groot gemaakt wordt, is het bijzondere genade. Dat staat geheel los van iemand anders oordeel daarover; gelukkig wel.
Dat is niet juist, want je gaf het als antwoord op WimAnker: 'Hoe weet je dat...'. Dan gaat het wel degelijk over het menselijk oordeel:
Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:En ik stel een vraag, hoe weet je dat dit niet een van de vele goede gaven zijn in ons leven die vanuit de algemene genade rechtvaardigen en onrechtvaardigen krijgen?
Volgens mij is dat makkelijk te beantwoorden, althans dat is mij jaren geleden op catechisatie al geleerd:
Als het onszelf groot maakt is het algemene genade, als het God groot maakt bijzondere genade.
(P.S. ik reageerde overigens alleen op deze uitspraak, niet op wat verder in dit topic te berde gebracht is.)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33259
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:Dat zeg ik ook niet; ik zei juist het omgekeerde: als God groot gemaakt wordt, is het bijzondere genade. Dat staat geheel los van iemand anders oordeel daarover; gelukkig wel.
Dat is niet juist, want je gaf het als antwoord op WimAnker: 'Hoe weet je dat...'. Dan gaat het wel degelijk over het menselijk oordeel.
Met 'je' in de zin 'hoe weet je dat' veracht ik dat Wim op de spreker zelf doelt en niet op een omstander of zo.
Dus geen menselijk oordeel, waarvan ik ver wil blijven, maar zelfonderzoek: loopt het uit op Gods eer? Of op die van jezelf?
Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:En ik stel een vraag, hoe weet je dat dit niet een van de vele goede gaven zijn in ons leven die vanuit de algemene genade rechtvaardigen en onrechtvaardigen krijgen?
Volgens mij is dat makkelijk te beantwoorden, althans dat is mij jaren geleden op catechisatie al geleerd:
Als het onszelf groot maakt is het algemene genade, als het God groot maakt bijzondere genade.
P.S. ik reageerde overigens alleen op deze uitspraak, niet op wat verder in dit topic te berde gebracht is.
Dat mag, maar dan zie ik wel graag een Bijbelse onderbouwing. Anders blijf ik liever bij wat ik geleerd heb.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Valcke »

Ik reageerde alleen op de stelling dat het ‘gemakkelijk’ was om te onderscheiden. Wanneer je bedoelt dat het onderscheid gegeven is tot zelfonderzoek en niet als maatstaf voor anderen, dan ben ik het er van harte mee eens. Maar zo ‘gemakkelijk’ is het onderscheid niet.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:God wordt altijd groot gemaakt:
Dat is niet juist. Bijvoorbeeld door Lamech niet, om maar eens voorin de Bijbel te beginnen.
De tekst die je erachter plakt, gaat niet over mensen, dus daarom heb ik hem maar weggehaald.
Hebben we wel eens bedacht dat God altijd en in alles Zijn eer zoekt, en daarin verheerlijkt wordt?
In Spreuken 16 vers 4 lees ik het volgende:

De HEERE heeft alles gewrocht 10om Zijns Zelfs wil, dja, ook den goddeloze tot den dag 11des kwaads.

Kanttekeningen 10:
Dat is, om Zijner eer wil; te weten, opdat in al Zijn werken klaarlijk schijnen zou Zijn wijsheid, macht, goedheid, rechtvaardigheid en al Zijn andere Goddelijke eigenschappen.
Verwijsteksten:
Rom. 9:17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
Rom. 9:22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen en Zijn macht bekendmaken, met veel lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
Rom. 9:23 En opdat Hij zou bekendmaken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?
Rom. 11:36 Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Ef. 1:5 Die ons tevoren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil;
Ef. 1:6 Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde;
Ef. 1:12 Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij die eerst in Christus gehoopt hebben.
Ef. 1:14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregen verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.


Kanttekening 11:
Versta het kwaad der straf.
Verwijstekst:
Job 21:30 Dat de boze onttrokken wordt ten dage des verderfs; dat zij ten dage der verbolgenheden ontvoerd worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef: Met 'je' in de zin 'hoe weet je dat' veracht ik dat Wim op de spreker zelf doelt en niet op een omstander of zo.()
typefoutje?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33259
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef: Met 'je' in de zin 'hoe weet je dat' veracht ik dat Wim op de spreker zelf doelt en niet op een omstander of zo.()
typefoutje?
Ja, ik ben de eerste letter van je naam vergeten, sorry.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Susanna »

Forummer schreef:Volgens mij is dit topic bedoeld om God te prijzen.

Het wantrouwen, de veroordeling en de allergie voor bepaalde woorden laat ik graag voor jullie rekening.

Wij zijn geen stokken en blokken. God werkt niet buiten onze emoties om. Al hangt het gelukkig niet van mijn emoties af. Gelukkig niet. Het is enkel Gods genade, ik kan en mag daar niks van mezelf bij of af doen. Lege handen wil God vullen, als we zelf menen eerst geschikt te moeten zijn dan staat dat in de weg. Genade laat zich niet vangen in nuchterheid. Hier laat ik het even bij.
Het is jammer dat er zo gereageerd wordt. Ik begrijp niet helemaal waarom. Het is zo'n wonder als de Heere je ontmoet. Dan wil je toch niet anders als Hem prijzen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23843
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door refo »

De vraag is: waaruit leid je af dat je de Heere hebt ontmoet? Vanwege een emotie? Hoe weet je dat je je niet iets inbeeldt? Een heel goed te rechtvaardigen vraag.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Susanna »

refo schreef:De vraag is: waaruit leid je af dat je de Heere hebt ontmoet? Vanwege een emotie? Hoe weet je dat je je niet iets inbeeldt? Een heel goed te rechtvaardigen vraag.
Ik vind dat goede vragen voor een nieuwe topic.
KDD
Berichten: 1529
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door KDD »

Uitwisseling van ervaringen, dat is een goed ding. Maar het moet dan ook wel goed gebeuren. Zo spoedig heeft een mens hier zichzelf op het oog of denkt, dat hij toch wel een bijzondere plaats bij den Heere heeft. Wilt U spreken over Uw hartsgeheimen, doe dat dan niet te kust en te keur. Zoek er Gods eer mee te verbreiden. Sticht er elkaar door. Helaas breekt men er soms in de praktijk meer af dan dat men er mee opbouwt.

Ds. C. den Boer
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Arja »

KDD schreef:Uitwisseling van ervaringen, dat is een goed ding. Maar het moet dan ook wel goed gebeuren. Zo spoedig heeft een mens hier zichzelf op het oog of denkt, dat hij toch wel een bijzondere plaats bij den Heere heeft. Wilt U spreken over Uw hartsgeheimen, doe dat dan niet te kust en te keur. Zoek er Gods eer mee te verbreiden. Sticht er elkaar door. Helaas breekt men er soms in de praktijk meer af dan dat men er mee opbouwt.

Ds. C. den Boer
Het kan ook zijn dan anderen het afbreken. Niet de persoon zelf. Of zegt het laatste zinnetje dat ook? Mensen trekken soms zoveel in twijfel. Dat vind ik moeilijk. Op een forum zie je elkaar niet, je hoort de intonatie niet in een zin en je weet ook het traject niet waar de ander door heen ging.

Het blijft natuurlijk een Bijbelse waarheid:

"Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is."
Plaats reactie