Weet iemand een goede opticien?

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door merel »

-DIA- schreef:
merel schreef:Wat ik van de medewerkers in het Oogziekenhuis begreep wordt vaak een verkeerde bril gegeven bij kinderen en ook te snel een nieuwe bij een lichte verandering in sterkte. Afgelopen maart was ik met een van onze kinderen in het ziekenhuis en na oogdruppels en controle kwam een lichte verandering van sterkte en cilinder naar voren. De medewerker raadde aan om met dit recept niet automatisch naar een keten te gaan, maar naar een plaatselijke opticien. Daar wordt vaker gecontroleerd of het wel daadwerkelijk nodig is.
Ook het persoonlijke contact vindt ik een voordeel. De opticien weet precies je geschiedenis, en je ooggegevens hebben ze altijd bij de hand.

Ik ook! Onze zoon kreeg rond zijn 3e een bril en die brak het eerste jaar 8 keer. Elke keer laste de opticien de bril zonder extra kosten. Als de glazen om onverklaarbare reden eruit vielen op school en een middag tussen het zand en steentjes in een broekzak werden bewaard, deden ze ook niet moeilijk. Met een grote glimlach werd het zonder kosten hersteld.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door TSD »

Ook bij opticiens krijg je waarvoor je betaald. Je kan niet dezelfde kwaliteit verwachten voor 25% van de prijs.

Zeker bij kinderen en bij wat “complexere” gevallen (hogere sterktes, of zowel dichtbij als veraf, zeker als de verschillen oplopen) is zo’n massa-keten echt niet aan te raden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Orchidee »

Vraag me al een tijdje af hoe het kan dat je online bijvoorbeeld bij Charlie Temple een bril voor een fractie vd winkelprijs kan kopen en dan ook nog kosteloos retourneren als het je niet bevalt op een of andere manier.
Ik verbaas me!
Of een brillenzaak/opticien tilt de boel.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Vraag me al een tijdje af hoe het kan dat je online bijvoorbeeld bij Charlie Temple een bril voor een fractie vd winkelprijs kan kopen en dan ook nog kosteloos retourneren als het je niet bevalt op een of andere manier.
Ik verbaas me!
Of een brillenzaak/opticien tilt de boel.
Ik geloofde het eerst ook niet, totdat ik een extra bril wilde bestellen.
Met het recept dat je meekrijgt, gaat dat prima.
Je kunt small, medium of large kiezen.
Ruilen is geen probleem, zelfs toen ik - oliedom - een leesbril had besteld en ik per ongeluk min had ingevuld, ipv plus.
Werd gratis omgeruild.
Voor die prijs kun je een paar extra brillen bestellen, als er eentje kapot gaat, heb je nog een reserve.

RTL nieuws meldt:
De marge is hoog
Brillenketen GrandVision (bekend van Pearle en EyeWish Groeneveld) houdt van de verkoopprijs van je bril 75 procent over als marge. Van jouw aanschafprijs gaat slechts 25 procent op aan de inkoopkosten voor een montuur en voor de glazen. Ruim 50 procent van de kosten wordt gemaakt voor verkoop en marketing.

De opticien wordt dus duur betaald. Van de 400 euro voor je bril is 300 euro brutowinst. De opticien, die een 3-jarige mbo-opleiding heeft gehad, de apparatuur die in de winkel staat, de winkel zelf en de reclame kosten jou maar liefst 200 euro per bril.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door merel »

En dat brilrecept? Waar haal je die dan?

Ik vind het altijd een merkwaardige discussie. Als aangegeven wordt dat een schoonmaakhulp voor €15,00, voor ongeschoold werk, wel heel duur betaald is, dan wordt hier snel tegen geageerd. Terwijl nu wel gezegd wordt dat opticiens 'maar' een driejarige MBO opleiding hebben gedaan en daarvoor zo duur betaald worden. Terwijl die man/vrouw een winkel moet huren en personeel heeft en service geeft bij kapotte brillen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Orchidee »

Sorry dat ik het er even "uitpik" maar een schoonmaakhulp voor 15€ per uur vind ik een "schijntje".
Als mijn dochter receptioniste werk deed, kreeg ze al véél meer en zat hoofdzakelijk de tijd uit te zitten
De meeste mensen hebben géén idee hoe zwaar, waardevol en goed werk schoonmaakhulpen uitvoeren.
Wees maar blij dat ze er zijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door TSD »

Orchidee schreef:Sorry dat ik het er even "uitpik" maar een schoonmaakhulp voor 15€ per uur vind ik een "schijntje".
Als mijn dochter receptioniste werk deed, kreeg ze al véél meer en zat hoofdzakelijk de tijd uit te zittenAfbeelding
De meeste mensen hebben géén idee hoe zwaar, waardevol en goed werk schoonmaakhulpen uitvoeren.
Wees maar blij dat ze er zijn!
"veel meer" geloof ik gewoon niet, of ze werd zwaar "overbetaald". Als je 15 euro per uur omslaat naar een jaarsalaris dan kom je aan 32-33k en dat is bijna modaal, dus bijna het gemiddelde in Nederland. Dus als je dan "veel meer" krijgt als receptioniste dan heb je het dus over minimaal 40.000 op jaarbasis. Dat verdient (ik bedoeld hier 'krijgt', even voor de goede orde ;) ) de gemiddelde receptioniste echt niet.

Uiteraard vind ik €15 voor een goede schoonmaakhulp niet overbetaald maar bij de feiten houden is wel belangrijk natuurlijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door refo »

TSD schreef:
Orchidee schreef:Sorry dat ik het er even "uitpik" maar een schoonmaakhulp voor 15€ per uur vind ik een "schijntje".
Als mijn dochter receptioniste werk deed, kreeg ze al véél meer en zat hoofdzakelijk de tijd uit te zittenAfbeelding
De meeste mensen hebben géén idee hoe zwaar, waardevol en goed werk schoonmaakhulpen uitvoeren.
Wees maar blij dat ze er zijn!
"veel meer" geloof ik gewoon niet, of ze werd zwaar "overbetaald". Als je 15 euro per uur omslaat naar een jaarsalaris dan kom je aan 32-33k en dat is bijna modaal, dus bijna het gemiddelde in Nederland. Dus als je dan "veel meer" krijgt als receptioniste dan heb je het dus over minimaal 40.000 op jaarbasis. Dat verdient (ik bedoeld hier 'krijgt', even voor de goede orde ;) ) de gemiddelde receptioniste echt niet.

Uiteraard vind ik €15 voor een goede schoonmaakhulp niet overbetaald maar bij de feiten houden is wel belangrijk natuurlijk.
Ik verloon ook de uren van onze schoonmaaksters. De vrije dagen en vakantietoeslag moet ook betaald worden. Als je 15 euro uitbetaalt zit daar dus 9,6% aan vrije dagen en 8% aan vakantietoeslag in.
Het brutoloon wordt dan 12,68. Maal 40 uur per week maal 52 weken plus vakantiegeld kom je dan op ongeveer 28.500. Dat is niet bijna modaal. Het minimumloon is 22.000. Daar zit je dan 30% boven. Modaal is 36.500. Daar zit je dan 22% onder.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door TSD »

refo schreef:
TSD schreef:
Orchidee schreef:Sorry dat ik het er even "uitpik" maar een schoonmaakhulp voor 15€ per uur vind ik een "schijntje".
Als mijn dochter receptioniste werk deed, kreeg ze al véél meer en zat hoofdzakelijk de tijd uit te zittenAfbeelding
De meeste mensen hebben géén idee hoe zwaar, waardevol en goed werk schoonmaakhulpen uitvoeren.
Wees maar blij dat ze er zijn!
"veel meer" geloof ik gewoon niet, of ze werd zwaar "overbetaald". Als je 15 euro per uur omslaat naar een jaarsalaris dan kom je aan 32-33k en dat is bijna modaal, dus bijna het gemiddelde in Nederland. Dus als je dan "veel meer" krijgt als receptioniste dan heb je het dus over minimaal 40.000 op jaarbasis. Dat verdient (ik bedoeld hier 'krijgt', even voor de goede orde ;) ) de gemiddelde receptioniste echt niet.

Uiteraard vind ik €15 voor een goede schoonmaakhulp niet overbetaald maar bij de feiten houden is wel belangrijk natuurlijk.
Ik verloon ook de uren van onze schoonmaaksters. De vrije dagen en vakantietoeslag moet ook betaald worden. Als je 15 euro uitbetaalt zit daar dus 9,6% aan vrije dagen en 8% aan vakantietoeslag in.
Het brutoloon wordt dan 12,68. Maal 40 uur per week maal 52 weken plus vakantiegeld kom je dan op ongeveer 28.500. Dat is niet bijna modaal. Het minimumloon is 22.000. Daar zit je dan 30% boven. Modaal is 36.500. Daar zit je dan 22% onder.
Punt van vakantiedagen is inderdaad terecht, daar heb ik niet mee gerekend.
Punt van vakantietoeslag is niet juist als je gaat vergelijken met 36.500. Modaal inkomen per maand excl. vakantietoeslag is in 2021 2.855 per maand (https://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen, bron CPB) dat is 34.260 per jaar. Dus ofwel je rekent vakantietoeslag mee, of je moet dat in modaal ook niet meenemen.

Blijft staan dat een receptioniste gewoon niet veel meer verdiend, die zit vaak ook gewoon onder Jan Modaal en daar ging het in mijn bijdrage over. Of dat terecht is, ga ik niet over, maar het is wel zo.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door refo »

Totaalmodaal is wel inclusief VT. Dus als modaal 37k is, is het verhaal nog erger dan ik schetste.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door TSD »

refo schreef:Totaalmodaal is wel inclusief VT. Dus als modaal 37k is, is het verhaal nog erger dan ik schetste.
Je hebt gelijk, ik las niet goed, je haalt VT er eerst af en daarna tel je die er weer bij op. ;).

Blijft nog steeds de eindconclusie staan dat een receptioniste niet veel meer verdient, sterker nog, €15 per uur lijkt een vrij normaal (marktconform) salaris is voor een receptioniste / schoonmaakster enzovoorts. Ik denk dat veel schoonmaaksters hier zelfs niet aan komen, maar veel meer tegen het minimum aanzitten in de praktijk.

En natuurlijk mag iedereen een marktconform salaris "een schijntje" noemen, maar dat dekt de lading dan niet helemaal i.m.o
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Mara »

merel schreef:En dat brilrecept? Waar haal je die dan?
Mijn ogen laat ik elke 2 jaar opmeten en dan koop ik een nieuwe bril. Dus dan krijg ik een gespecificeerde rekening. De ene keer voor de leesbril, de andere keer voor de verrekijk bril.
Maar ik wilde ook graag een zonnebril op sterkte, dat zou me 350 euro gaan kosten.
En met het recept heb ik die dus besteld bij C.T, voor 35 euro.
Ik dacht dat het mindere kwaliteit zou zijn, maar dat is niet waar. Mijn leesbril gaat uit en in mijn tas, de zak van mijn jas en hij blijft prima.
Ik heb er eentje extra besteld.
Ik had laatst mijn dure bril op en daar viel spontaan een glas uit. Daar moet ik mee terug naar de opticien.
Dus ik blijf wel mijn opticien trouw, maar de brillen die ik extra bestel - voor reserve - koop ik bij C.T.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Tiberius »

Dat vind ik wel een goed idee, van die zonnebril. Wat is C.T.?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Dat vind ik wel een goed idee, van die zonnebril. Wat is C.T.?
https://www.charlietemple.com/nl-nl/brillen/heren
Alsjeblieft :)
Als je al een bril draagt, even de lengte van pootjes, neusbrugbreedte e.d. opmeten, want dat staat nooit op het recept.

Ook de afstand van de pupillen is belangrijk.

O en dan kun je zelf de glazen kiezen. Eventueel virtueel passen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Tiberius »

Ja ik draag al een bril, enkele weken geleden twee nieuwe gekocht bij Pearle (1 voor normaal, 1 voor computerwerk).
Bedankt!
Plaats reactie