Roddelen binnen refofamilie

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door Herman »

TSD schreef:In mijn optiek mag je als kerkenraad alleen handelen wanneer je een niet anonieme brief krijgt en je hebt als kerkenraad vastgesteld dat de lijn van Matth. 18 is gevolgd, dus het betreffende onderwerp is eerst meerdere malen met de persoon zelf besproken.
Je kunt aan de hand van zo'n brief niet vaststellen of de bijbelse lijn is gevolgd. Dus het is altijd linea recta de prullenbak in.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door eilander »

Herman schreef:
TSD schreef:In mijn optiek mag je als kerkenraad alleen handelen wanneer je een niet anonieme brief krijgt en je hebt als kerkenraad vastgesteld dat de lijn van Matth. 18 is gevolgd, dus het betreffende onderwerp is eerst meerdere malen met de persoon zelf besproken.
Je kunt aan de hand van zo'n brief niet vaststellen of de bijbelse lijn is gevolgd. Dus het is altijd linea recta de prullenbak in.
Natuurlijk niet. Je moet hiermee terug naar de persoon die de brief heeft gestuurd. Die moet aangesproken worden!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:
Herman schreef:
TSD schreef:In mijn optiek mag je als kerkenraad alleen handelen wanneer je een niet anonieme brief krijgt en je hebt als kerkenraad vastgesteld dat de lijn van Matth. 18 is gevolgd, dus het betreffende onderwerp is eerst meerdere malen met de persoon zelf besproken.
Je kunt aan de hand van zo'n brief niet vaststellen of de bijbelse lijn is gevolgd. Dus het is altijd linea recta de prullenbak in.
Natuurlijk niet. Je moet hiermee terug naar de persoon die de brief heeft gestuurd. Die moet aangesproken worden!
Uiteraard zou de persoon aangesproken moeten worden. Maar bij een anonieme brief is niet bekend wie diegene is, dus weet je niet wie je aan moet spreken. Dus dan is de prullenbak de enige optie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:
TSD schreef:In mijn optiek mag je als kerkenraad alleen handelen wanneer je een niet anonieme brief krijgt en je hebt als kerkenraad vastgesteld dat de lijn van Matth. 18 is gevolgd, dus het betreffende onderwerp is eerst meerdere malen met de persoon zelf besproken.
Je kunt aan de hand van zo'n brief niet vaststellen of de bijbelse lijn is gevolgd. Dus het is altijd linea recta de prullenbak in.
Natuurlijk niet. Je moet hiermee terug naar de persoon die de brief heeft gestuurd. Die moet aangesproken worden!
Uiteraard zou de persoon aangesproken moeten worden. Maar bij een anonieme brief is niet bekend wie diegene is, dus weet je niet wie je aan moet spreken. Dus dan is de prullenbak de enige optie.
Wel goed lezen...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:Wel goed lezen...
:)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:Wel goed lezen...
:)
Ook gemist...
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: RE: Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door TSD »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:Wel goed lezen...
:)
Ook gemist...
Precies, ik bedoelde: We hebben het nu over anonieme brieven, maar ook bij niet-anonieme brieven / mededelingen zouden die niet zomaar in behandeling genomen mogen worden. Ik denk dat je daar heel strak in moet zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: RE: Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door J.C. Philpot »

TSD schreef:Precies, ik bedoelde: We hebben het nu over anonieme brieven, maar ook bij niet-anonieme brieven / mededelingen zouden die niet zomaar in behandeling genomen mogen worden. Ik denk dat je daar heel strak in moet zijn.
De eerste vraag zou inderdaad aan de brievenschrijver moeten zijn: heb je dit eerst met degene die het betreft besproken?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: RE: Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef:
TSD schreef:Precies, ik bedoelde: We hebben het nu over anonieme brieven, maar ook bij niet-anonieme brieven / mededelingen zouden die niet zomaar in behandeling genomen mogen worden. Ik denk dat je daar heel strak in moet zijn.
De eerste vraag zou inderdaad aan de brievenschrijver moeten zijn: heb je dit eerst met degene die het betreft besproken?
Meerdere keren he (Matth 18!) en bij 'nee' gaat de hele brief de prullenbak in met de mededeling, ga eerst zelf maar eens praten.

En als de kerkenraad dan uiteindelijk het gesprek aangaat met de persoon waarover het betreft zou jou vraag opnieuw de 1e vraag moeten zijn. (Is dit door hem/haar met jou besproken?)

De kerkenraad moet zich niet voor het karretje laten spannen van gemeenteleden die blijkbaar iets van een ander menen te moeten vinden maar te laf zijn om dat met de persoon zelf te bespreken.

En ik plaats het bewust in dit topic omdat het naar mijn idee soms ook een gevolg is van die roddel-cultuur waarbij er wel veel 'over' iemand wordt gesproken, maar nauwelijks 'met' iemand en dan krijg je dit soort uitwassen, al dan niet anoniem.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door Van Ewijk »

Esther1987 schreef:Lieve allemaal,

Ik kom zelf uit een reformatorisch gezin, en het valt me nu ik zelf meer in de wereld kom op dat er binnen onze reformatorische familie vreselijk over anderen mensen word gepraat. Maar ook heel neerbuigend, zeker als iemand anders niet gelovig is, wordt daar heel sarcastisch over gedaan, alsof ze niks waard zijn. En alsof je niks serieus moet nemen van die mensen. De reden waarom dit is begrijp ik niet. Laatst heeft mijn oom, het geloof vaarwel gezegd, en wordt er nu ook door de familie gezegd dat hij eigenlijk nooit helemaal spoorde, en eigenlijk autistisch is.Hij is niet gediagnosticeerd met autisme, en ik herken daar ook niks in. Het is een heel gevoelige man, wat ik juist mis bij onze familie. Nu wordt mijn tante aan alle kanten gesteund omdat mijn oom dit besluit heeft gemaakt, en hem laten ze links liggen. Alsof hij er ineens niet meer bij hoort. Steeds meer ga ik hele nare dingen zien hoe het reformatorische geloof bij ons beleeft wordt. En zie alleen maar tweedeling door een bepaalde houding die gegeven word. Zoals ook mijn broertje die gaat naar dezelfde kerk als mijn ouders, met hem worden keuzes en besluiten van mij en mijn man besproken en hem gevraagd hoe hij daarin staat. Terwijl mijn broertje zelf van alles doet waar mijn ouders geen weet van hebben. Ik merk dat ik soms er weleens aan denk om ook uit het geloof te stappen, omdat het veel narigheid bezorgt. Het lijkt allemaal zo voor het buitenkantje ...Herkent iemand dit?
Vraag: Waarom zit je überhaupt in het geloof?
Vanwege God of je familie?
Voor de rest erg herkenbaar.
Tussen Christelijk geloof en christelijke cultuur zit een hemelsbreed verschil.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Ik herken het totaal niet. Ik ben op geen enkele manier zo opgevoed.

Maar zulke dingen gebeuren wel heel veel in kleine besloten groepen. Het heeft niks met de waarheid van het Christendom te maken, maar veel met de eenkennigheid van sommige christenen.

Heel veel sterkte!
Christen en eenkennig zijn gaan net zo samen als een maffioso die een lintje krijgt.
Je hoort het ook wel eens bij mensen die eens een keer ergens anders gaan kerken.
Geen plekken voor gasten, vaste plekken voor eigen gemeenteleden, genegeerd worden of raar aangekeken worden...
Dat boek dat daar op de kansel ligt leert dat niet hoor, echt niet.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door Arja »

Esther1987 schreef:Lieve allemaal,

Ik kom zelf uit een reformatorisch gezin, en het valt me nu ik zelf meer in de wereld kom op dat er binnen onze reformatorische familie vreselijk over anderen mensen word gepraat. Maar ook heel neerbuigend, zeker als iemand anders niet gelovig is, wordt daar heel sarcastisch over gedaan, alsof ze niks waard zijn. En alsof je niks serieus moet nemen van die mensen. De reden waarom dit is begrijp ik niet. Laatst heeft mijn oom, het geloof vaarwel gezegd, en wordt er nu ook door de familie gezegd dat hij eigenlijk nooit helemaal spoorde, en eigenlijk autistisch is.Hij is niet gediagnosticeerd met autisme, en ik herken daar ook niks in. Het is een heel gevoelige man, wat ik juist mis bij onze familie. Nu wordt mijn tante aan alle kanten gesteund omdat mijn oom dit besluit heeft gemaakt, en hem laten ze links liggen. Alsof hij er ineens niet meer bij hoort. Steeds meer ga ik hele nare dingen zien hoe het reformatorische geloof bij ons beleeft wordt. En zie alleen maar tweedeling door een bepaalde houding die gegeven word. Zoals ook mijn broertje die gaat naar dezelfde kerk als mijn ouders, met hem worden keuzes en besluiten van mij en mijn man besproken en hem gevraagd hoe hij daarin staat. Terwijl mijn broertje zelf van alles doet waar mijn ouders geen weet van hebben. Ik merk dat ik soms er weleens aan denk om ook uit het geloof te stappen, omdat het veel narigheid bezorgt. Het lijkt allemaal zo voor het buitenkantje ...Herkent iemand dit?
Ik heb veel pijn gehad door roddel in de kerk, @Esther. Ik leed eronder. En doe het nog. Overal zijn mensen, die (nog) niet vanuit Christus leven. Ook in de kerk. Maar ook echte volgers van de Heere Jezus gaan soms de fout in. Ik begrijp je verwarring. Maar hoezo zou het een reden zijn om uit het geloof te stappen? De kerk is God niet. Maak onderscheid tussen de kerk en kerkleden en het karakter van God. Jezus sprak Zijn meest harde woorden uit aan het adres van de religieuze leiders die mensen oordeelden, bekritiseerden, onderdrukten en buitensloten. Gooi het kind niet met het badwater weg.

De vraag is: ben je in Christus of (nog) niet. Het is maar één van twee. Ben je in geloof verbonden met Hem, dan houdt Hij je vast, ook als je van kerk zou veranderen. Maar dat is iets heel anders als "uit het geloof stappen" naar mijn idee. Ik weet niet waar jij bent. Binnen of buiten (het geloof in Christus).
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door Johannes S »

Uit een boekje (Zwijgt het voort...) wat ik nu te leen heb:

In al deze aanleidingen tot roddelen (er zijn eerst aanleidingen aangehaald) komt tot uiting dat roddelen een uiting is van het feit dat wij onze naaste haten (van nature). Door ons arglistige hart verbloemen we onze diepste motieven. Met als gevolg dat we ons niet slecht of schuldig voelen over ons gedrag. Dit maakt weer dat het doorgaat.

In 1 Korinthe 13:4-7 houdt de apostel Paulus ons voor hoe ware naastenliefde de omgang met elkaar stempelt. Hij schrijft:

4. De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5. Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6. Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7. Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.

Als we deze verzen goed op ons laten inwerken wordt duidelijk dat al het roddelen is terug te voeren tot de zondige gezindheid van ons hart. De enige remedie is om in eerlijke zelfkennis onszelf te veroordelen en de Heere te vragen om die hartelijke gezindheid in onze harten te werken.

Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roddelen binnen refofamilie

Bericht door -DIA- »

Esther1987 schreef:Lieve allemaal,

Ik kom zelf uit een reformatorisch gezin, en het valt me nu ik zelf meer in de wereld kom op dat er binnen onze reformatorische familie vreselijk over anderen mensen word gepraat. Maar ook heel neerbuigend, zeker als iemand anders niet gelovig is, wordt daar heel sarcastisch over gedaan, alsof ze niks waard zijn. En alsof je niks serieus moet nemen van die mensen. De reden waarom dit is begrijp ik niet. Laatst heeft mijn oom, het geloof vaarwel gezegd, en wordt er nu ook door de familie gezegd dat hij eigenlijk nooit helemaal spoorde, en eigenlijk autistisch is.Hij is niet gediagnosticeerd met autisme, en ik herken daar ook niks in. Het is een heel gevoelige man, wat ik juist mis bij onze familie. Nu wordt mijn tante aan alle kanten gesteund omdat mijn oom dit besluit heeft gemaakt, en hem laten ze links liggen. Alsof hij er ineens niet meer bij hoort. Steeds meer ga ik hele nare dingen zien hoe het reformatorische geloof bij ons beleeft wordt. En zie alleen maar tweedeling door een bepaalde houding die gegeven word. Zoals ook mijn broertje die gaat naar dezelfde kerk als mijn ouders, met hem worden keuzes en besluiten van mij en mijn man besproken en hem gevraagd hoe hij daarin staat. Terwijl mijn broertje zelf van alles doet waar mijn ouders geen weet van hebben. Ik merk dat ik soms er weleens aan denk om ook uit het geloof te stappen, omdat het veel narigheid bezorgt. Het lijkt allemaal zo voor het buitenkantje ...Herkent iemand dit?
Herken ik het. Ja, ik geloof dat het veel realiteit is. Maar dat werpt ook een licht op de staat van kerk en kerkvolk. Want ieder kan begrijpen dat dit geen reacties zijn die goed te keuren zijn, je zelfs wordt er zo een smet geworpen op de christennaam. We geloven dat het dus veel realiteit zal zijn, maar we kunnen er niet bijvallen. Het niet anders dan smaadheid en roddel, en dat is niet anders dan een werk van de overste van deze wereld die wij allen in Adam zijn toegevallen. Het is daarom ook verkeerd als men zich erboven verheft of er zich aan ergert, dat lijkt mij ook een niet kennen van eigen hart, ook al zou er uiterlijk geen natte vinger op ons te leggen zijn. De zogenaamde 'rijke jongeling' had het ook nogal met zichzelf getroffen, en had zelf (zo hij meende) de gehele eerste tafel der Wet onderhouden. Wat hem ontbrak was het voornaamste: de liefde. Of heel kinderlijk gezegd: een nieuw hart en een nieuwe geest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie