Rouwkaarten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Rouwkaarten

Bericht door Mara »

Mede n.a.v. DEZE VRAAG op RW,
vielen mij een paar zaken op in rouwadvertenties en -kaarten.
De zwarte rand wordt inderdaad steeds vaker vervangen door een grijze.
Ik heb een doos met oude rouwkaarten, die mijn moeder bewaard had en deze hebben vrijwel allemaal een brede zwarte rand.
En er viel nog iets op, nl. dat de tekst sober is.
"Heden overleed zacht en kalm, mijn lieve man".
"Wij geven U hiermee kennis van het overlijden van onze innig geliefden zoon en broeder."

En dan wat namen en meestal: Vertrek om 11 uur vanaf het sterfhuis. Maar vaak geen bijbeltekst of Psalmvers.

Een groot verschil met de huidige trend van rouwkaarten.

"Door de jaren heen heeft de rouwkaart een enorme verandering ondergaan. Vroeger was het alleen een sobere witte kaart plus tekst en een zwarte rand. Tegenwoordig is er zoveel meer mogelijk. Kaarten met kleurige afbeeldingen of foto’s zijn nu gebruikelijk. Hierdoor is de rouwkaart veel persoonlijker geworden."

Wat heeft jullie voorkeur?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Rouwkaarten

Bericht door Tiberius »

...
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Rouwkaarten

Bericht door Herman »

Ik hou van soberheid.
En ik stel de functie ook centraal: het is een aankondiging namens de nabestaanden, geen familiekroniek.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Rouwkaarten

Bericht door Job »

Trouw- en geboortekaarten veranderen ook enorm. De kunststukken die hier soms door de brievenbus worden geschoven durven we eerlijk gezegd bijna niet weg te doen.
In mijn kring veranderen de rouwkaarten tot op heden niet, altijd een zwarte rand en gemiddeld genomen altijd wel dezelfde soort opzet. Inderdaad wel bijna altijd een Bijbel- of psalmvers erboven en de info over condoleren en begraven is wat gedetailleerder dan vroeger.

Vanuit het oogpunt van mensen die niet gelovig zijn kan ik wel begrijpen dat ze veel werk van de kaart maken, net als van de uitvaart. Het is vaak een hele happening allemaal, maar het is voor hen dan ook het allerlaatste. Ik denk dat men het ook als een betoning van liefde ziet om het allemaal zo mooi mogelijk te organiseren.

Persoonlijk heb ik in mijn "Laatste wensen" aangegeven geen Bijbeltekst boven mijn circulaire te willen en ook niet een uitspraak over goed heen zijn. Aan zulke uitspraken wordt m.i. zo bovenmate veel waarde ontleend en ontstaan ook wel pijnlijke situaties (bijvoorbeeld als een voorganger het niet kan of durft overnemen). Voor mij mag een rouwkaart zijn zoals het werkelijk bedoeld is: een kennisgeving van overlijden in al z'n soberheid. De uitspraak over de eeuwige bestemming ligt bij God, al ontken ik uiteraard niet dat het een grote troost voor de overledene en nabestaanden is als er een helder getuigenis ligt, en ook dat het strikt noodzakelijk is dat de overledene daar in zijn leven uitsluitsel over heeft gegeven. Maar de rouwkaart gebruiken om daar een menselijke uitspraak over te doen, daar voel ik persoonlijk niet zo voor.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rouwkaarten

Bericht door -DIA- »

Wie wat thuis is in de filatelie, ziet dat er wereldwijd rouwpostzegels zijn uitgegeven met een zwarte 'rouwrand', en ik meen dat dit losstaat van een bepaalde religie. Zie bv. rouwzegels van overleden koningen en enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Rouwkaarten

Bericht door Hendrikus »

Job schreef:Trouw- en geboortekaarten veranderen ook enorm.
Tja, zo lag er onlangs een verlovingskaartje in de bus. "We kunnen niet wachten tot we volgend voorjaar gaan trouwen?. Nou ja, als je niet kunt wachten, dan trouw je toch morgen? Wat let je? :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Rouwkaarten

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
Job schreef:Trouw- en geboortekaarten veranderen ook enorm.
Tja, zo lag er onlangs een verlovingskaartje in de bus. "We kunnen niet wachten tot we volgend voorjaar gaan trouwen?. Nou ja, als je niet kunt wachten, dan trouw je toch morgen? Wat let je? :hum
Haha, dit vind ik leuk opgemerkt Hendrikus:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Rouwkaarten

Bericht door Bijdrager »

En dan al die condoleancekaartjes, we hebben er afgelopen jaar ruim 1250 gehad waaronder 10% kleine kaartjes met een zwarte rand. Met oprechte deelneming staat er standaard op, er wordt nog net bijgezet, sterkte, familie Jansen, bij wijze van spreken, we weten niet welke Jansen en er wordt geen troostwoord gesproken. Onze ervaring is, hoe zwarter de kaartjes hoe minder de troost. De rechtzinnigheid is keihard.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Rouwkaarten

Bericht door Terri »

Bijdrager schreef:En dan al die condoleancekaartjes, we hebben er afgelopen jaar ruim 1250 gehad waaronder 10% kleine kaartjes met een zwarte rand. Met oprechte deelneming staat er standaard op, er wordt nog net bijgezet, sterkte, familie Jansen, bij wijze van spreken, we weten niet welke Jansen en er wordt geen troostwoord gesproken. Onze ervaring is, hoe zwarter de kaartjes hoe minder de troost. De rechtzinnigheid is keihard.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hier zit veel pijn en verdriet achter!
Sterkte.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Rouwkaarten

Bericht door Jannah »

Dat is naar als je het zo ervaren hebt, sterkte!

Soms heb je ook geen woorden. Dat hoeft ook niet altijd? Een kaartje heeft ons in het verleden toch altijd wel goed gedaan.

Bij condoleance heb ik soms ook wel dat er niets anders uitkomt dan alleen een stevige handdruk. Dat mag niet meer helaas, maar bij wijze van spreken.

Maar goed, dat is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Rouwkaarten

Bericht door Terri »

Het is niet echt slim om kaartjes te versturen naar mensen die je niet echt goed kent en dan enkel je achternaam en verder niks.
Als wij een kaartje sturen naar bv mensen in onze gemeente zetten wij er iig bij dat we gemeentelid zijn van x kerk. Meestal met adres erbij.
Gewoon wat info, net zo fijn voor de ontvanger.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Rouwkaarten

Bericht door Mannetje »

Bijdrager schreef:En dan al die condoleancekaartjes, we hebben er afgelopen jaar ruim 1250 gehad waaronder 10% kleine kaartjes met een zwarte rand. Met oprechte deelneming staat er standaard op, er wordt nog net bijgezet, sterkte, familie Jansen, bij wijze van spreken, we weten niet welke Jansen en er wordt geen troostwoord gesproken. Onze ervaring is, hoe zwarter de kaartjes hoe minder de troost. De rechtzinnigheid is keihard.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sterkte!

Zonder aan je pijn af te willen doen zou ik je het volgende ter overweging mee willen geven:
- Iemand die je een kaartje stuurt, neem de moeite om aan je te denken.
- Sommige mensen, misschien wel uit die hoek die jij "rechtzinnig" noemt, hebben zelf niet geleerd om wat opener woorden van troost te zeggen, of hebben geleerd dat je niet zomaar overal een Bijbeltekst bijzet. Vanuit die achtergrond zijn ze er terughoudend in. Maar ze sturen een kaartje, zie punt 1.
- Misschien zie jij liever kaartje met een rustieke foto, of een grijze rand. Mensen sturen vaak een kaart, passend bij hun eigen gewoonte, opvattingen, enzovoorts. Maar, ze sturen een kaartje, zie punt 1.
-
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Rouwkaarten

Bericht door Bogerman »

Mara schreef:Mede n.a.v. DEZE VRAAG op RW,
vielen mij een paar zaken op in rouwadvertenties en -kaarten.
De zwarte rand wordt inderdaad steeds vaker vervangen door een grijze.
Ik heb een doos met oude rouwkaarten, die mijn moeder bewaard had en deze hebben vrijwel allemaal een brede zwarte rand.
En er viel nog iets op, nl. dat de tekst sober is.
"Heden overleed zacht en kalm, mijn lieve man".
"Wij geven U hiermee kennis van het overlijden van onze innig geliefden zoon en broeder."

En dan wat namen en meestal: Vertrek om 11 uur vanaf het sterfhuis. Maar vaak geen bijbeltekst of Psalmvers.

Een groot verschil met de huidige trend van rouwkaarten.

"Door de jaren heen heeft de rouwkaart een enorme verandering ondergaan. Vroeger was het alleen een sobere witte kaart plus tekst en een zwarte rand. Tegenwoordig is er zoveel meer mogelijk. Kaarten met kleurige afbeeldingen of foto’s zijn nu gebruikelijk. Hierdoor is de rouwkaart veel persoonlijker geworden."

Wat heeft jullie voorkeur?
Zwarte rand ontbreekt steeds vaker. Ik vind dat een teken dat de ernst van de dood minder word gevoeld, ook dat steeds vaker directe familie niet in het zwart gekleed is.
Ik zou het nooit met foto willen. Maar wel een bijbeltekst erop waar dan over gepreekt kan worden voor de levenden.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Rouwkaarten

Bericht door Bogerman »

Bijdrager schreef:En dan al die condoleancekaartjes, we hebben er afgelopen jaar ruim 1250 gehad waaronder 10% kleine kaartjes met een zwarte rand. Met oprechte deelneming staat er standaard op, er wordt nog net bijgezet, sterkte, familie Jansen, bij wijze van spreken, we weten niet welke Jansen en er wordt geen troostwoord gesproken. Onze ervaring is, hoe zwarter de kaartjes hoe minder de troost. De rechtzinnigheid is keihard.
Wat een vreemde reactie. Ik stuur altijd alleen maar kaartjes met een zwarte rand en oprechtedeelneming, en op de achterkant ‘van harte gecondoleerd’ en dan zoek ik een passende tekst erbij. Is dat hard en koud omdat het een zwarte rand heeft?
Laatst gewijzigd door Bogerman op 22 dec 2021, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Rouwkaarten

Bericht door Orchidee »

Duidelijk dat je dit niet begrijpt @Bogerman
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie