#Metoo

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: #Metoo

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef:Ik heb de indruk dat er langs elkaar heen gepraat wordt.
Erik bewijst met stukjes uit artikelen wat, maar dat is niet voldoende of men gelooft het niet.
Dan houdt het op.
Of het bewijst niet wat de anderen bedoelen.
Grensoverschrijdend gedrag en/of incest misbruik. Wíe heeft het nou over wát?
Volgens mij gaat het hier mis.

Ik kan het iig niet meer volgen. :huhu
Ik denk dat het klopt wat je zegt. We hebben niet helemaal helder waar we het met elkaar over hebben. Dan wordt het wat diffuus. Mijn nieuwsgierigheid waar de stelligheid van Erik en HHervormd vandaan komt is nog niet bevredigd. Maar ja, dat hoeft natuurlijk ook niet.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: #Metoo

Bericht door Forummer »

Terri schreef:Ik heb de indruk dat er langs elkaar heen gepraat wordt.
Erik bewijst met stukjes uit artikelen wat, maar dat is niet voldoende of men gelooft het niet.
Dan houdt het op.
Of het bewijst niet wat de anderen bedoelen.
Grensoverschrijdend gedrag en/of incest misbruik. Wíe heeft het nou over wát?
Volgens mij gaat het hier mis.

Ik kan het iig niet meer volgen. :huhu
Dat denk ik ook.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: #Metoo

Bericht door Maanenschijn »

Toch denk ik dat ik het kan volgen. Ik zie de volgende route:

Metoo is onder de aandacht, HersteldHervormd poneert zijn gedachte (zonder onderbouwing) dat het onder christenen minder voorkomt. Hij geeft daar bij aan dat hij alleen de protestanten onder de christenen schaart.

Erik1960 geeft met een aantal voorbeelden aan dat zijn vermoeden is dat het niet minder het geval is.

Beiden spreken hen vermoeden uit, waarbij Erik een poging doet dit te onderbouwen, zij het niet geheel van toepassing op Metoo, maar wel grensoverschrijdend seksueel gedrag. HersteldHervormd heeft tot op heden zijn vermoeden niet gestaafd.

Ik hoop overigens dat HH gelijk heeft, ik denk van niet. Achter voordeuren van huizen, scholen, werkgevers gaat veel schuil wat de rapporten niet heeft gehaald. De ervaringen binnen de Roomse Kerk geven een inkijkje dat ook onder christenen (ik schaar de RK daar wel onder) een laag moraal besef aanwezig is.
Media, film en (vroeger de leesmap) showbizz is ook onder ons gemeengoed. Inclusief taalgebruik en gewenning aan zonden.

Als macht corrumpeert, zal het moraalbesef bedroeven laag blijken, is mijn vermoeden (niet gestaafd door onderzoek ;)). Alleen, op veel mensen (christenen) staat geen camera gericht (letterlijk).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #Metoo

Bericht door Herman »

Ik wil mijn beeldvorming niet laten bepalen door een framing, maar door feiten. Dus met vermoedens en dergelijke zaken meer raak je van het pad van de objectiviteit af. De objectieve feiten geven een lager percentage aan én dat het geen vergelijkende onderzoeken zijn. Dus voor elke vorm van objectiviteit moet je een enorme marge inbouwen als je ofwel denkt dat het even vaak voorkomt als gemiddeld, of minder vaak.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: #Metoo

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef:Toch denk ik dat ik het kan volgen. Ik zie de volgende route:

Metoo is onder de aandacht, HersteldHervormd poneert zijn gedachte (zonder onderbouwing) dat het onder christenen minder voorkomt. Hij geeft daar bij aan dat hij alleen de protestanten onder de christenen schaart.

Erik1960 geeft met een aantal voorbeelden aan dat zijn vermoeden is dat het niet minder het geval is.

Beiden spreken hen vermoeden uit, waarbij Erik een poging doet dit te onderbouwen, zij het niet geheel van toepassing op Metoo, maar wel grensoverschrijdend seksueel gedrag. HersteldHervormd heeft tot op heden zijn vermoeden niet gestaafd.

Ik hoop overigens dat HH gelijk heeft, ik denk van niet. Achter voordeuren van huizen, scholen, werkgevers gaat veel schuil wat de rapporten niet heeft gehaald. De ervaringen binnen de Roomse Kerk geven een inkijkje dat ook onder christenen (ik schaar de RK daar wel onder) een laag moraal besef aanwezig is.
Media, film en (vroeger de leesmap) showbizz is ook onder ons gemeengoed. Inclusief taalgebruik en gewenning aan zonden.

Als macht corrumpeert, zal het moraalbesef bedroeven laag blijken, is mijn vermoeden (niet gestaafd door onderzoek ;)). Alleen, op veel mensen (christenen) staat geen camera gericht (letterlijk).
Het grote verschil tussen de Roomse kerk en veel andere kerken is het celibaat. Dat fenomeen is een belangrijke aanjager geweest van de misbruikzaken in de RKK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: #Metoo

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Ik wil mijn beeldvorming niet laten bepalen door een framing, maar door feiten. Dus met vermoedens en dergelijke zaken meer raak je van het pad van de objectiviteit af. De objectieve feiten geven een lager percentage aan én dat het geen vergelijkende onderzoeken zijn. Dus voor elke vorm van objectiviteit moet je een enorme marge inbouwen als je ofwel denkt dat het even vaak voorkomt als gemiddeld, of minder vaak.
Het resultaat van deze bijdrage zou zijn dat we de gedachte vorming kunnen stoppen. Want er blijkt bewijs van een lager percentage, en er blijkt geen vergelijkend onderzoek.

Toch is het nodig om wel, met mogelijk beperkte feitelijke kennis na te denken of te onderzoeken of het beeld wat we van ons zelf hebben wel klopt.

Hoe zou jij willen ontkomen aan een frame, maar wel dat zelfonderzoek (van onze bevolkingsgroep) willen uitvoeren?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: #Metoo

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Hoe zou jij willen ontkomen aan een frame, maar wel dat zelfonderzoek (van onze bevolkingsgroep) willen uitvoeren?
Altijd de mogelijkheden van het meldpunt dat we zo'n tien jaar hebben benadrukken. Maar dan hoef ik mij daarnaast niet precies een oordeel aan te matigen over of we net zo slecht of net zo goed als de maatschappij zijn.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: #Metoo

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Maar dan hoef ik mij daarnaast niet precies een oordeel aan te matigen over of we net zo slecht of net zo goed als de maatschappij zijn.
Zolang we inderdaad ons daarover geen oordeel wensen aan te matigen is dat inderdaad niet nodig. Het punt in deze discussie was nu juist dat de deelnemers aan de discussie dt nu juist wel deden.

Ik denk dat zelfonderzoek geen kwaad kan. Ik denk dat we veelal de gedachte hebben: dat komt bij ons niet voor, als variant van ‘mijn kinderen doen dat niet’ of ‘mijn hond bijt normaal nooit’.

De casus Gomarus (heeft overigens recent een goede beoordeling gekregen van de inspectie) is een voorbeeld van onder andere de gedachte dat bijvoorbeeld anders geaarden zich veilig zullen voelen, terwijl de praktijk anders kan zijn. Daarom pleit ik voor dat zelfonderzoek, waarbij natuurlijk monitoring van feiten een noodzakelijk hulpmidden moet zijn of worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: #Metoo

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Maanenschijn schreef:Toch denk ik dat ik het kan volgen. Ik zie de volgende route:

Metoo is onder de aandacht, HersteldHervormd poneert zijn gedachte (zonder onderbouwing) dat het onder christenen minder voorkomt. Hij geeft daar bij aan dat hij alleen de protestanten onder de christenen schaart.

Erik1960 geeft met een aantal voorbeelden aan dat zijn vermoeden is dat het niet minder het geval is.

Beiden spreken hen vermoeden uit, waarbij Erik een poging doet dit te onderbouwen, zij het niet geheel van toepassing op Metoo, maar wel grensoverschrijdend seksueel gedrag. HersteldHervormd heeft tot op heden zijn vermoeden niet gestaafd.

Ik hoop overigens dat HH gelijk heeft, ik denk van niet. Achter voordeuren van huizen, scholen, werkgevers gaat veel schuil wat de rapporten niet heeft gehaald. De ervaringen binnen de Roomse Kerk geven een inkijkje dat ook onder christenen (ik schaar de RK daar wel onder) een laag moraal besef aanwezig is.
Media, film en (vroeger de leesmap) showbizz is ook onder ons gemeengoed. Inclusief taalgebruik en gewenning aan zonden.

Als macht corrumpeert, zal het moraalbesef bedroeven laag blijken, is mijn vermoeden (niet gestaafd door onderzoek ;)). Alleen, op veel mensen (christenen) staat geen camera gericht (letterlijk).
Het grote verschil tussen de Roomse kerk en veel andere kerken is het celibaat. Dat fenomeen is een belangrijke aanjager geweest van de misbruikzaken in de RKK.
Reformatorische kerken bepleiten net zo goed het celibaat, in ieder geval voor niet heteroseksuele leden.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: #Metoo

Bericht door HersteldHervormd »

Het is lastig te onderbouwen natuurlijk. Maar logischerwijs zou je kunnen redeneren dat christenen minder vloeken, overspel plegen, stelen en ga zo maar door. Of daar een onderzoek voor is, geen idee, ik vermoed van niet.

En daar komt bij dat de percentages in onderzoeken vaak van christenen zijn, maar wat de RKK doet moeten ze zelf weten, daar wil ik helemaal niks mee te maken hebben en al zeker niet op één hoop geveegd mee worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: #Metoo

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Reformatorische kerken bepleiten net zo goed het celibaat, in ieder geval voor niet heteroseksuele leden.
Niet waar. Het wordt een man niet niet toegestaan met een vrouw te trouwen. Al is het soms een bijzondere genade om dat niet te doen. En dat is weer een Bijbelse gedachte.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: #Metoo

Bericht door Dodo »

Heeft jullie gemeente een of meer vertrouwenspersonen?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: #Metoo

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Heeft jullie gemeente een of meer vertrouwenspersonen?
Zeker.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: #Metoo

Bericht door Dodo »

Zeeuw schreef:
Dodo schreef:Heeft jullie gemeente een of meer vertrouwenspersonen?
Zeker.
Wij zijn er mee bezig. Ik denk dat het een belangrijke bijdrage is aan de veiligheid in de gemeente.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: #Metoo

Bericht door HersteldHervormd »

Dodo schreef:Heeft jullie gemeente een of meer vertrouwenspersonen?
Ja, lijkt me wel nodig ook denk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie