Mediagebruik op zondag

Wat voor media gebruik je op zondag?

Ik gebruik geen laptop/pc/telefoon op zondag
3
4%
Ik gebruik het alleen voor online kerkdiensten en noodgevallen
21
26%
Ik gebruik het voor online kerkdiensten maar ook voor af en toe als ontspanning of op sociale media
9
11%
Ik gebruik het, maar met mate. Beduidend minder als doordeweeks
22
28%
Er zit (bijna) geen verschil in media gebruik op zondag t.o.v. doordeweekse dagen
25
31%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Erik1960 »

Bogerman schreef:
Erik1960 schreef:
Bogerman schreef:Als de Heere zich bekendmaakt door Zijn Woord dan is het een Bijbelse plicht om je kinderen te leren lezen en liefde voor lezen bij te brengen.
Ze mogen in de tuin best even rennen of op de trampo, maar het gemak waarmee je zegt: sommigen houden niet van lezen, is toch wel zorgelijk.
Echt zorgelijk is pas het gemak waarmee we bij anderen het gemak menen te zien. Je kind zal maar dyslectisch zijn.
Dan kun je ook leren om te lezen, wat minder grote stukken. Maar het gaat om de hoofdregel: de Heere maakt zich bekend in Zijn Woord. Dat moeten we dus lezen. Daarom leren we onze kunderen lezen en leeen we ze goede boeken lezen en leeskilometers maken zodat het vanzelfsprekend wordt! Vroeger stond het christelijk deel van het land bekend om de belezenheid, waar is dat nog?
Lekker is dat… je kind de hele week op school zien worstelen met lezen en hem/haar dan in het weekend nog even bezig houden met nog meer letters.
Van de Nederlanders boven de 16 heeft 1 op de 6 moeite met lezen. Bij elkaar zijn dat 2,5 miljoen mensen. Die zullen Gods Woord dan toch op een andere manier aangeboden moeten krijgen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door DDD »

Dat ligt ook vaak aan slecht leesonderwijs. Vrijwel ieder kind kan leren lezen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Orchidee »

Ik lees gelukkig graag en veel, al vanaf ik enigzins kon lezen maar wat ben ik blij dat ik niet dwingend heb moeten leren lezen, dat kan nooit goed zijn!
Wat een drogreden om onder het mom van een vrome menselijke gedachte de Heere alleen door het zelf lezen van de Bijbel Zijn kinderen in genade wil aannemen.
Het is een groot goed én voorrecht als je kan lezen en schrijven maar het is echt géén belemmering om niet zalig te kunnen worden en de Heere persoonlijk te leren kennen.
Absoluut niet! Stel je voor...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bezorgd »

Bogerman schreef:
Erik1960 schreef:
Bogerman schreef:Als de Heere zich bekendmaakt door Zijn Woord dan is het een Bijbelse plicht om je kinderen te leren lezen en liefde voor lezen bij te brengen.
Ze mogen in de tuin best even rennen of op de trampo, maar het gemak waarmee je zegt: sommigen houden niet van lezen, is toch wel zorgelijk.
Echt zorgelijk is pas het gemak waarmee we bij anderen het gemak menen te zien. Je kind zal maar dyslectisch zijn.
Dan kun je ook leren om te lezen, wat minder grote stukken. Maar het gaat om de hoofdregel: de Heere maakt zich bekend in Zijn Woord. Dat moeten we dus lezen. Daarom leren we onze kunderen lezen en leeen we ze goede boeken lezen en leeskilometers maken zodat het vanzelfsprekend wordt! Vroeger stond het christelijk deel van het land bekend om de belezenheid, waar is dat nog?
Arme generaties voor ons, waar zoveel analfabetisme was.
Of is het geloof vooral door het gehoor?
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgd schreef:
Bogerman schreef:
Erik1960 schreef:
Bogerman schreef:Als de Heere zich bekendmaakt door Zijn Woord dan is het een Bijbelse plicht om je kinderen te leren lezen en liefde voor lezen bij te brengen.
Ze mogen in de tuin best even rennen of op de trampo, maar het gemak waarmee je zegt: sommigen houden niet van lezen, is toch wel zorgelijk.
Echt zorgelijk is pas het gemak waarmee we bij anderen het gemak menen te zien. Je kind zal maar dyslectisch zijn.
Dan kun je ook leren om te lezen, wat minder grote stukken. Maar het gaat om de hoofdregel: de Heere maakt zich bekend in Zijn Woord. Dat moeten we dus lezen. Daarom leren we onze kunderen lezen en leeen we ze goede boeken lezen en leeskilometers maken zodat het vanzelfsprekend wordt! Vroeger stond het christelijk deel van het land bekend om de belezenheid, waar is dat nog?
Arme generaties voor ons, waar zoveel analfabetisme was.
Of is het geloof vooral door het gehoor?
Arme generaties voor ons, toen het boek drukken nog niet bestond. Ze hadden geen eens een Bijbel.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Tiberius »

Bogerman schreef:Als de Heere zich bekendmaakt door Zijn Woord dan is het een Bijbelse plicht om je kinderen te leren lezen en liefde voor lezen bij te brengen.
Kan je hier een Bijbelse onderbouwing voor geven? Volgens klopt het namelijk niet.

Op zich vind ik het wel leuk hoor, want ik lees zelf graag (zij het voornamelijk via e-reader, papier nauwelijks).
Maar Bijbels is juist de mondelinge overlevering. Denk aan Deuteronomium 6, Psalm 78, het doorvertellen van de Paasgeschiedenis, enzovoorts. Het geloof is uit het gehoor.

Ik denk niet dat je kinderen veel bijbrengt als ieder voor zich de hele zondag met een boekje in een hoekje gaat zitten. (En door de week in datzelfde hoekje met tablet en mobiel).
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bezorgd »

Dat leesgedram brengt veel mensen in het duister.
Je hebt heel veel doeners die niets hebben met lezen.
En horen niet anders dan: "Als God een mens bekeerd gaat hij of zij lezen"

Ze lopen daarmee vast.
En ten onrechte. "Het geloof is uit het gehoor" God zend Zijn boodschappers om het evangelie te verkondigen.
Zo wordt de doener die niet lezen kan en de denker die zo graag letters eet, beiden geraakt door de verkondiging van de zeer blijde Boodschap.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 11 feb 2022, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:Dat leesgedram brengt veel mensen in het duister.
Je hebt heel veel doeners die niets hebben met lezen.
En horen niet anders dan: "Als God een mens bekeerd gaat hij of zij lezen"

Ze lopen daarmee vast.
En ten onrechte. "Het geloof is uit het gehoor" God zend Zijn boodschapper om het evangelie te verkondigen.
Zo wordt de doener die niet lezen kan en de denker die zo graag letters eet, beiden geraakt door de verkondiging van de zeer blijde Boodschap.
Jouw eerste zin vind ik erg goed gevonden;)
Helemaal met je eens!
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bogerman »

merel schreef:
Bezorgd schreef:Dat leesgedram brengt veel mensen in het duister.
Je hebt heel veel doeners die niets hebben met lezen.
En horen niet anders dan: "Als God een mens bekeerd gaat hij of zij lezen"

Ze lopen daarmee vast.
En ten onrechte. "Het geloof is uit het gehoor" God zend Zijn boodschapper om het evangelie te verkondigen.
Zo wordt de doener die niet lezen kan en de denker die zo graag letters eet, beiden geraakt door de verkondiging van de zeer blijde Boodschap.
Jouw eerste zin vind ik erg goed gevonden;)
Helemaal met je eens!
Helemaal mee oneens. De Heere Jezus heeft toch niet voor niets gezegd: Onderzoek de Schriften! Dat gaat niet zonder lezen.
Natuurlijk is het geloof uit het gehoor, maar dat is geen tegenstelling tussen onderzoeken en horen.
Het is geen leesgedram, ik ken trouwens veel doeners die ook van lezen houden, jullie maken er echt een karikatuur van! En DDD heeft helemaal gelijk dat het leesonderwijs in het algemeen echt een probleem is, dat was vroeger toch echt beter. Moet je eens in herdenkingsboeken lezen hoeveel eenvoudige mensen wisten, en wat ze behandelden als onderwerpen op de jongelingsverenigingen, soms wel twee onderwerpen op een avond, en dan spitten ze alles uit. Nu wordt veel te snel toegegeven aan 'hij houdt niet van lezen'. Hoe komt dat? Omdat de hele leescultuur kapot gemaakt is door de beeldcultuur, en vaders en moeders doen daar hard aan mee. Maar ondertussen weten we op het gebied van de Bijbel en de leer der vaderen steeds minder, terwijl het opleidingsniveau hoger is dan vroeger. Is er dan geen oorzaak? Juist onder de kleine luiden werd veel gelezen en het is tot zegen geworden. Ik zeg niet dat kinderen en jongeren alleen maar prekenboeken of zo moeten lezen, maar het leren lezen en de smaak hebben in lezen zouden we in ons kring hoog moeten houden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Tiberius »

Bogerman schreef:De Heere Jezus heeft toch niet voor niets gezegd: Onderzoek de Schriften!
Dat zei Hij tegen joden, die Hem zochten te doden. :tilt
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Erskinees »

Bogerman schreef: Moet je eens in herdenkingsboeken lezen hoeveel eenvoudige mensen wisten, en wat ze behandelden als onderwerpen op de jongelingsverenigingen, soms wel twee onderwerpen op een avond, en dan spitten ze alles uit.
Dan ben ik blij dat die tijd voorbij is.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door DDD »

Dat waren natuurlijk vaak ook mensen die goed konden lezen. Ook toen waren er mensen die vooral meeluisterden hoor. Dat heb ik met mijn opa uitgebreid besproken. En dan was hij nog iemand die allerlei dingen las en volgde tot op hoge leeftijd.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Erik1960 »

Bogerman schreef: Helemaal mee oneens. De Heere Jezus heeft toch niet voor niets gezegd: Onderzoek de Schriften! Dat gaat niet zonder lezen.
Natuurlijk is het geloof uit het gehoor, maar dat is geen tegenstelling tussen onderzoeken en horen.
Het is geen leesgedram, ik ken trouwens veel doeners die ook van lezen houden, jullie maken er echt een karikatuur van! En DDD heeft helemaal gelijk dat het leesonderwijs in het algemeen echt een probleem is, dat was vroeger toch echt beter. Moet je eens in herdenkingsboeken lezen hoeveel eenvoudige mensen wisten, en wat ze behandelden als onderwerpen op de jongelingsverenigingen, soms wel twee onderwerpen op een avond, en dan spitten ze alles uit. Nu wordt veel te snel toegegeven aan 'hij houdt niet van lezen'. Hoe komt dat? Omdat de hele leescultuur kapot gemaakt is door de beeldcultuur, en vaders en moeders doen daar hard aan mee. Maar ondertussen weten we op het gebied van de Bijbel en de leer der vaderen steeds minder, terwijl het opleidingsniveau hoger is dan vroeger. Is er dan geen oorzaak? Juist onder de kleine luiden werd veel gelezen en het is tot zegen geworden. Ik zeg niet dat kinderen en jongeren alleen maar prekenboeken of zo moeten lezen, maar het leren lezen en de smaak hebben in lezen zouden we in ons kring hoog moeten houden.
Maar als je dat (het vetgedrukte) weet, waarom dan nog zo hameren op het belang van lezen? Dan maak je er toch ook een karikatuur van? Natuurlijk is het fijn en goed wanneer kinderen (en volwassenen) goed kunnen lezen en als het even kan daar plezier en voldoening uit halen. Maar de realiteit is dat er bosjes kinderen en volwassenen zijn voor wie lezen geen pretje is en elke bladzijde strijd oplevert. Volgens mij is 'onderzoek de schriften' niet op te vatten als 'gij zult lezen'.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:
Bogerman schreef:De Heere Jezus heeft toch niet voor niets gezegd: Onderzoek de Schriften!
Dat zei Hij tegen joden, die Hem zochten te doden. :tilt
Bovendien kun je het ook lezen als: Gij onderzoekt de Schriften. Dan is het geen bevel maar een constatering.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Forummer »

Bogerman schreef:
Erik1960 schreef:
Bogerman schreef:Als de Heere zich bekendmaakt door Zijn Woord dan is het een Bijbelse plicht om je kinderen te leren lezen en liefde voor lezen bij te brengen.
Ze mogen in de tuin best even rennen of op de trampo, maar het gemak waarmee je zegt: sommigen houden niet van lezen, is toch wel zorgelijk.
Echt zorgelijk is pas het gemak waarmee we bij anderen het gemak menen te zien. Je kind zal maar dyslectisch zijn.
Dan kun je ook leren om te lezen, wat minder grote stukken. Maar het gaat om de hoofdregel: de Heere maakt zich bekend in Zijn Woord. Dat moeten we dus lezen. Daarom leren we onze kunderen lezen en leeen we ze goede boeken lezen en leeskilometers maken zodat het vanzelfsprekend wordt! Vroeger stond het christelijk deel van het land bekend om de belezenheid, waar is dat nog?
Je kunt Gods Woord ook tot je nemen door tijdens het wandelen een preek te luisteren, de dag te beginnen met een podcast als 'Eerst dit' of tijdens het autorijden een preek te beluisteren.

Ik ben het wel met je eens dat de beeldcultuur veel van de leescultuur heeft verdrongen. Besef echter wel dat bovengenoemde voorbeelden er vroeger simpelweg gewoon niet waren.

En vroeger kinderen die niet van lezen hielden gewoon de hele dag buiten speelden, behalve op zondag want anders werden je zondagse kleren vies. Denk je dat dat gezond geweest is, al die 'verboden' op zondag? Zondag als saaiste dag van de week, omdat je niets mocht? Daar wek je geen jaloersheid mee op hoor. Ik houdt van lezen, maar het verplichte goede boek lezen op zondag heeft echt wel schade aangericht in de vorm van antipathie tegen goede boeken. Ik moet me er nu écht toe zetten om een goed boek te lezen.

Vlak de gevolgen van zo'n houding niet uit!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie