Nachtrust

Hoelang slaap je gemiddeld per nacht?

Minder dan 4 uur
0
Geen stemmen
4 á 5 uur
0
Geen stemmen
5 á 6 uur
5
10%
6 á 7 uur
17
35%
7 á 8 uur
20
41%
8 á 9 uur
7
14%
9 á 10 uur
0
Geen stemmen
Meer dan 10 uur
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 49

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Nachtrust

Bericht door HersteldHervormd »

Laatst hoorde ik dat mensen die altijd kort slapen ook een kortere levensverwachting hebben. Is dat echt zo? Ik kan me wel voorstellen dat weinig slaap op de lange termijn niet goed is.

Hoeveel uur slapen de RF’ers eigenlijk?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nachtrust

Bericht door -DIA- »

Probleem is wellicht dat ik 's avonds pas goed wakker wordt. Dan wil het wel eens (te) laat worden. Als ik bv. om 1 uur slaap, slaap ik wel door tot ong. half 9/9 uur. Er is 's ochtends ook niets wat me roept. Hierdoor hoef ik niet vroeg uit bed. Toch geloof ik wel dat (vergeleken met vroeger) mijn biologische klok wat ontregeld lijkt te zijn. Deze klok lijkt wat achteruit te zijn gedraaid. Of ik genoeg slaap krijg, ik weet het niet. Feit is dat ik me 's avonds het meest wakker voel, maar 's morgens toch niet duf of vermoeid wakker wordt. Wellicht is het ook zo dat naarmate een mens ouder wordt hij soms minder slaapuren nodig heeft?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nachtrust

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:Probleem is wellicht dat ik 's avonds pas goed wakker wordt. Dan wil het wel eens (te) laat worden. Als ik bv. om 1 uur slaap, slaap ik wel door tot ong. half 9/9 uur. Er is 's ochtends ook niets wat me roept. Hierdoor hoef ik niet vroeg uit bed. Toch geloof ik wel dat (vergeleken met vroeger) mijn biologische klok wat ontregeld lijkt te zijn. Deze klok lijkt wat achteruit te zijn gedraaid. Of ik genoeg slaap krijg, ik weet het niet. Feit is dat ik me 's avonds het meest wakker voel, maar 's morgens toch niet duf of vermoeid wakker wordt. Wellicht is het ook zo dat naarmate een mens ouder wordt hij soms minder slaapuren nodig heeft?
Hoe komt het dat je in de avond pas energie krijgt? Ben je dan de rest van de dag duf? In de avond en nacht kan je ook niet veel doen, alleen maar thuis wat rommelen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Nachtrust

Bericht door Chrisje72 »

Je kan toch een avondmens zijn? Dan ben je 's avonds op zijn best
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nachtrust

Bericht door DDD »

Ik ben ook een avondmens. Dan staat je biologische klok niet helemaal zuiver afgesteld, geloof ik. Dat geldt ook voor ochtendmensen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nachtrust

Bericht door Tiberius »

Ochtend- en avondmensen bestaan niet. Dat is slechts suggestie.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nachtrust

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Probleem is wellicht dat ik 's avonds pas goed wakker wordt. Dan wil het wel eens (te) laat worden. Als ik bv. om 1 uur slaap, slaap ik wel door tot ong. half 9/9 uur. Er is 's ochtends ook niets wat me roept. Hierdoor hoef ik niet vroeg uit bed. Toch geloof ik wel dat (vergeleken met vroeger) mijn biologische klok wat ontregeld lijkt te zijn. Deze klok lijkt wat achteruit te zijn gedraaid. Of ik genoeg slaap krijg, ik weet het niet. Feit is dat ik me 's avonds het meest wakker voel, maar 's morgens toch niet duf of vermoeid wakker wordt. Wellicht is het ook zo dat naarmate een mens ouder wordt hij soms minder slaapuren nodig heeft?
Hoe komt het dat je in de avond pas energie krijgt? Ben je dan de rest van de dag duf? In de avond en nacht kan je ook niet veel doen, alleen maar thuis wat rommelen.
Ik vind de avond het meest geschikt om wat te lezen en te luisteren. :livre Om goed te kunnen luisteren moet je ook wel goed wakker zijn. Dat heb ik in de morgenuren wat minder.... al is het ook waar dat een spreekwoord zegt dat de morgenstond goud in de mond heeft. Wat ik vroeger, in mijn jonge jaren wel van kon genieten, vroeg in de morgen een boswandeling maken en de geluiden van het bos tot je laten doordringen. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nachtrust

Bericht door DDD »

@Tiberius:
Hoe verklaar je dan dat sommige mensen nooit vroeg naar bed willen? Ik ga dit toch eens nazoeken, want ik geloof er niet zoveel van.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nachtrust

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Ochtend- en avondmensen bestaan niet. Dat is slechts suggestie.
Die ontstaan wel, wellicht op een ietwat onnatuurlijke manier, maar ze worden wel gevormd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nachtrust

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:@Tiberius:
Hoe verklaar je dan dat sommige mensen nooit vroeg naar bed willen? Ik ga dit toch eens nazoeken, want ik geloof er niet zoveel van.
Zoals Dia zegt: die zijn gevormd. Als je een weekje, hooguit twee, moeite doet, ben ook jij een ochtendmens. :)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nachtrust

Bericht door DDD »

Dat is niet waar. Je kunt natuurlijk wel tegen zo'n ritme strijden, maar de ene persoon heeft een biologische klok van iets minder dan 24 uur, en de andere van iets meer dan 24 uur. Dat bepaalt of je van nature een avond- of ochtendmens bent.

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a2 ... laapritme/
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Nachtrust

Bericht door Erik1960 »

Of je een ochtendmens bent of een avondmens is een vast gegeven dat versleuteld zit in je hypothalamus.

Zelf ben ik een avondmens én een langzame starter. Heb ooit voor mijn werk een jaar lang 4 dagen per week om 6 uur naast mijn bed gestaan om van 7:30 tot 16:00 te werken.Verschrikkelijk. Mijn hele systeem ontregeld. Het tweede jaar op die klus van 9 tot 17:30 gewerkt. Appeltje-eitje.

Mijn vrouw is een typisch ochtendmens én een snelle starter. Onze huisarts noemde het ooit ‘toeval dat jullie kinderen hebben.’

Ons verschil in ritme zorgt er wel voor dat ik al een jaar of 30 elke morgen ontbijt op bed krijg.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 12 feb 2022, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nachtrust

Bericht door Tiberius »

Ik ben beide, en ik heb een collega die geen van beide is.
Hoe verklaar je dat dan?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Nachtrust

Bericht door Marck »

Voeding, drinken, beeldschermen e.d. hebben ook allemaal invloed op je slaapritme.
Ik rust na het werk altijd even op bed uit en ben dan weer redelijk fit tot aan bedtijd. Dan dus tijd om een goed stukje te lezen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nachtrust

Bericht door DDD »

Er zijn verschillende variabelen. Het maakt veel uit of je aan vijf of aan negen uur slaap genoeg hebt. Het overgrote deel van de mensen heeft een biologische klok die vrijwel niet afwijkt van de 24 uur. In dat geval is het gewoon een kwestie van kiezen. Maar in dat geval ben je ook geen ochtend- of avondmens. Hooguit kun je dan spreken van een sociale voorkeur voor vroeg of laat slapen.

Het normale menselijke ritme is van oorsprong -dat lees je ook in de bijbel- twee keer vier uur slapen in de nacht, met tussendoor tijd voor ontspanning of werk. Te middernacht opstaan was tot de industriële revolutie heel normaal. Dat zie je nog in klooster-ritmes. In de psalmen kom je dat ook tegen.

Mijn natuurlijke ritme is wel laat (altijd al geweest). Toen ik naar de middelbare school ging, dacht ik dat het normaal is om hoofdpijn te hebben als je opstaat. De schooltijden zijn voor de meeste pubers trouwens erg slecht. De minst productieve tijd zitten ze op school.
Plaats reactie