Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ditbenik »

Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:Erik, je roept dingen die gewoon niet kloppen. Alpha verkoopt geen diepgang, Emmaüs verkoopt geen diepgang en Wegwijs in de Bijbel verkoopt ook geen diepgang. Ik gaf eerder al aan dat ik Alpha twee keer in de geschiedenis heb bestudeerd. De eerste keer vond ik 'm echt onbruikbaar, bij de tweede keer (23 jaar later) bleek dat er veel meer ruimte is voor eigen inbreng maar ik ben nog steeds huiverig. Emmaüs is Bijbels verantwoord en had en heeft daarom mijn grote voorkeur. Zelf gebruik ik al 11 jaar de cursus 'Wegwijs in de Bijbel' en wat je daarover zegt slaat nergens op. Het accent ligt op kennisoverdracht en gesprek. Of cursisten thuis studeren is aan het zelf en een diploma is al helemaal niet aan de orde. Je bent vast met heel iets anders bezig maar niet met de cursus waar wij het over hebben.
Dat roepen valt wel mee hoor, ik ben niet zo bij stem vandaag. Ik volgde de link (https://www.bijbelcursussen.nl/) die hierboven gegeven werd en zie nu dat die bij een ander aanbod eindigt. Wanneer ik zoek op "Wegwijs in de Bijbel" vind ik programma's van enkele avonden, maar ook een programma van 2 jaar. Welke gebruik jij?
Als Emmaus aangeprezen wordt als vervolg op Alpha, ligt daarin besloten dat Emmaus meer biedt dan Alpha. Dat is toch geen wilde veronderstelling?
De cursus Wegwijs in de Bijbel bevat 30 lessen. Ik geef hem in een jaar, maar in Almere bij de Wegwijzer (de cursus is ooit ontwikkeld door evangelist André Meulmeester uit Almere) geven ze de cursus om de week. Dan heb je dus 60 weken nodig. Ik start meestal in januari en soms in september. Dan lopen er twee naast elkaar.
Er zijn gemeente die Emmaus aanbieden als vervolg op Alpha. Dat impliceert inderdaad dat Emmaüs meer biedt dan Alpha maar je opmerking dat Alpha geen diepgang verkoopt impiceert dat Emmaüs dat wel doet. Dat is niet het geval.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Erik1960 »

Maar dan blijft toch staan dat een vergelijking tussen Alpha en de andere twee altijd mank gaat? Je kunt het aanbod dat jij verzorgt in 30 avonden toch niet vergelijken met een programma van 10 avonden waarin de basis van het geloof op een heel laagdrempelige manier aan de orde komt? En hoe mooi is het dan dat mensen door hun deelname aan Alpha de eerste stappen zetten naar doop en belijdenis.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ditbenik »

Erik1960 schreef:Maar dan blijft toch staan dat een vergelijking tussen Alpha en de andere twee altijd mank gaat? Je kunt het aanbod dat jij verzorgt in 30 avonden toch niet vergelijken met een programma van 10 avonden waarin de basis van het geloof op een heel laagdrempelige manier aan de orde komt? En hoe mooi is het dan dat mensen door hun deelname aan Alpha de eerste stappen zetten naar doop en belijdenis.
Nee, die vergelijking gaat helemaal niet mank. Het hangt er maar vanaf hoe snel je tevreden bent. Ik geef ook een oriëntatiecursus christelijk geloof. Die is maar vier lessen. Maar of je nu 4 of 10 of 30 lessen geeft, bij alle drie de opties komt de basis van het geloof op een heel laagdrempelige manier aan de orde. En het doel heiligt niet de middelen. Daar gaat het bij Alpha mis.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Erik1960 »

Ditbenik schreef:Nee, die vergelijking gaat helemaal niet mank. Het hangt er maar vanaf hoe snel je tevreden bent. Ik geef ook een oriëntatiecursus christelijk geloof. Die is maar vier lessen. Maar of je nu 4 of 10 of 30 lessen geeft, bij alle drie de opties komt de basis van het geloof op een heel laagdrempelige manier aan de orde. En het doel heiligt niet de middelen. Daar gaat het bij Alpha mis.
Daarover verschillen wij van mening.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Ditbenik schreef:
Erik1960 schreef:Maar dan blijft toch staan dat een vergelijking tussen Alpha en de andere twee altijd mank gaat? Je kunt het aanbod dat jij verzorgt in 30 avonden toch niet vergelijken met een programma van 10 avonden waarin de basis van het geloof op een heel laagdrempelige manier aan de orde komt? En hoe mooi is het dan dat mensen door hun deelname aan Alpha de eerste stappen zetten naar doop en belijdenis.
Nee, die vergelijking gaat helemaal niet mank. Het hangt er maar vanaf hoe snel je tevreden bent. Ik geef ook een oriëntatiecursus christelijk geloof. Die is maar vier lessen. Maar of je nu 4 of 10 of 30 lessen geeft, bij alle drie de opties komt de basis van het geloof op een heel laagdrempelige manier aan de orde. En het doel heiligt niet de middelen. Daar gaat het bij Alpha mis.
Duidelijk. Wat gaat er bij Alpha mis volgens jou dan?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:Het vormen van een stevige mening bij het weinig ergens van kennen?
De vraag is wat er stevig aan is.
Ik ga niet eens proberen het uit te leggen.
Okey, dat staat je vrij.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:Het vormen van een stevige mening bij het weinig ergens van kennen?
De vraag is wat er stevig aan is.
Ik ga niet eens proberen het uit te leggen.
Okey, dat staat je vrij.
Dat doe ik tijdens de meeting Pierre :). Sigaartje erbij, whisky, dat praat veel makkelijker.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:Sigaartje erbij, whisky, dat praat veel makkelijker.
Dat klinkt als een meeting, waar ik me wel thuis zou voelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Sigaartje erbij, whisky, dat praat veel makkelijker.
Dat klinkt als een meeting, waar ik me wel thuis zou voelen.
die kunnen we ook in petit comité doen:)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Sigaartje erbij, whisky, dat praat veel makkelijker.
Dat klinkt als een meeting, waar ik me wel thuis zou voelen.
die kunnen we ook in petit comité doen:)
Ho, ho, dat gaat niet zonder mij!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Sigaartje erbij, whisky, dat praat veel makkelijker.
Dat klinkt als een meeting, waar ik me wel thuis zou voelen.
die kunnen we ook in petit comité doen:)
Ho, ho, dat gaat niet zonder mij!
Nu snap ik waarom je de naam Maanenschijn (Moonshine, https://en.wikipedia.org/wiki/Moonshine) gebruikt op het forum:
Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Tiberius »

Sigaren en whisky zijn aan mij niet besteed, maar ik sluit ook graag aan.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Erik1960 »

We zijn bijna weer on topic…

Afbeelding
(ik laat die sigaar links liggen)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Sigaartje erbij, whisky, dat praat veel makkelijker.
Dat klinkt als een meeting, waar ik me wel thuis zou voelen.
Me too, wanneer gaat t gebeuren?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door pierre27 »

Erik1960 schreef:We zijn bijna weer on topic…

Afbeelding
(ik laat die sigaar links liggen)
:super
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie