All-electric wonen

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: All-electric wonen

Bericht door refo »

DDD schreef:Je werkt zelf met warmtepompen? En je ontkent dus wat in de twee artikelen die ik doorstuurde staat, en ook wat ik gewoon met mijn eigen ogen gezien heb?

Ik geloof er niets van. Zoals refo al schrijft: het is prima mogelijk om een multi-split-airco te installeren die meerdere kamers kan verwarmen met één buitenunit.
Toevallig weet ik dat omdat ik een kantoor huurde in een verzamelgebouw. Sommige huurders gebruikten de airco als verwarming. Toen in 2020 alles in lockdown ging, stond dat bij sommige huurders nog aan. Toen het warm werd werkte daardoor mijn airco niet. Het is namelijk: allemaal warm of allemaal koud en wie het eerst komt, het eerst maalt.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: All-electric wonen

Bericht door DDD »

Kon dat niet centraal omgezet worden? Ik snap dat dat je punt niet was, trouwens, maar ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: All-electric wonen

Bericht door refo »

DDD schreef:Kon dat niet centraal omgezet worden? Ik snap dat dat je punt niet was, trouwens, maar ik ben benieuwd.
Geen idee.
Er is drie keer een monteur geweest en pas de derde heeft het opgelost. Die begreep het probleem. Volgens mij is hij alle kantoorunits afgegaan.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: All-electric wonen

Bericht door DDD »

Hoe bestáát het.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: All-electric wonen

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Hoe bestáát het.
Ik denk omdat die monteur niet vooraf met jou gebeld had. :)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: All-electric wonen

Bericht door DDD »

Nee maar bij mij op mijn vorige kantoor wist iedereen dat het zo werkte. Het kwam ieder voorjaar naar voren. Dus het is niet echt iets waar je voor hoeft te hebben doorgeleerd.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: All-electric wonen

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Nee maar bij mij op mijn vorige kantoor wist iedereen dat het zo werkte. Het kwam ieder voorjaar naar voren. Dus het is niet echt iets waar je voor hoeft te hebben doorgeleerd.
Bij het kantoor van Refo blijkbaar niet. Soms zijn situaties niet overal hetzelfde.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: All-electric wonen

Bericht door JvW »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Mm, wat apart, heb je geen bouwtekeningen? Daar moet het wel op staan vermoedelijk.
Ik niet, maar gezien mijn werk ga ik er vast wel aan kunnen komen.
Belletje naar de aannemer, die hebben dat meestal nog wel, of het moet een oud huis zijn.
1998. Maar we zijn niet de eerste bewoner.
Kun je zo inzien bij de gemeente. Ik heb ze zelfs van mijn huis uit 1938 gevonden....
Even een fotootje maken en je bent er. Ze zijn namelijk praktisch altijd bijgesloten bij de toekenning van de bouwvergunning.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: All-electric wonen

Bericht door Zeeuw »

JvW schreef: Kun je zo inzien bij de gemeente. Ik heb ze zelfs van mijn huis uit 1938 gevonden....
Even een fotootje maken en je bent er. Ze zijn namelijk praktisch altijd bijgesloten bij de toekenning van de bouwvergunning.
Jep. En vanuit mijn werk moet het ook wel lukken :-)
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: All-electric wonen

Bericht door JvW »

Zeeuw schreef:
JvW schreef: Kun je zo inzien bij de gemeente. Ik heb ze zelfs van mijn huis uit 1938 gevonden....
Even een fotootje maken en je bent er. Ze zijn namelijk praktisch altijd bijgesloten bij de toekenning van de bouwvergunning.
Jep. En vanuit mijn werk moet het ook wel lukken :-)
Haha, dat zeker!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: All-electric wonen

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
JvW schreef: Kun je zo inzien bij de gemeente. Ik heb ze zelfs van mijn huis uit 1938 gevonden....
Even een fotootje maken en je bent er. Ze zijn namelijk praktisch altijd bijgesloten bij de toekenning van de bouwvergunning.
Jep. En vanuit mijn werk moet het ook wel lukken :-)
Zeeuw is piloot :) Ziet zo zijn huis op plattegrondschaal
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: All-electric wonen

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
JvW schreef: Kun je zo inzien bij de gemeente. Ik heb ze zelfs van mijn huis uit 1938 gevonden....
Even een fotootje maken en je bent er. Ze zijn namelijk praktisch altijd bijgesloten bij de toekenning van de bouwvergunning.
Jep. En vanuit mijn werk moet het ook wel lukken :-)
Zeeuw is piloot :) Ziet zo zijn huis op plattegrondschaal
Ssst
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: All-electric wonen

Bericht door Marco »

Ik ben duidelijk geen ervaringsdeskundige hierin: Wij hebben nog 'gewoon' een HR-ketel op gas, koken ook op gas. Zouden we overschakelen op elektrisch of een (hybride systeem met) warmtepomp, dan betekent dat voor ons dat we flink meer elektriciteit gaan gebruiken dan de zonnepanelen (3 kW piek) opleveren, terwijl we nu ongeveer uitkomen. Met een gasverbruik van nog geen 700m3 per jaar levert dat een vrij lange terugverdientijd op.
Qua besparing hebben we meer bereikt door de oude wasmachine (nog uit de vorige eeuw) te vervangen door een nieuwe. Daarmee is als het goed is het elektriciteitsverbruik weer onder de opbrengst van de zonnepanelen gekomen.

Dan kunnen we natuurlijk voor het milieu of vanwege de oorlog in Oekraïne heel snel helemaal van het gas af willen. Maar of het voor het milieu zoveel beter is om niet meer op gas te koken maar in plaats daarvan op elektriciteit, gemaakt uit een mix van steenkool, gas, kernenergie en duurzame energie.. Zelfs al hebben we zelf groene stroom: alles wat wij aan groene stroom gebruiken moet landelijk aangevuld worden met grijze stroom. Kan die warmtepomp beter worden geïnstalleerd in een huishouden dat het dubbele verbruikt :-)..

Waar ik wel ervaringsdeskundige in ben:
Om ons verbruik naar beneden te krijgen heb ik wel vrijwel alle apparatuur achter een schakelaar zitten, heb ik de zolder van ons jaren '70 rijtjeshuis een paar jaar geleden geïsoleerd, en is ook de vloer aangepakt. Radiatorfolie geplakt. Gloei- en halogeenlampen hebben we al jaren niet meer (afgezien van een lampje in de oven). Radiatoren ingeregeld of standaard dichtgedraaid, en als het in huis 20 graden is in de winter hebben wij het warm: de programmeerbare thermostaat komt niet hoger dan 18,5 graden Celsius. Onder de douche staan is prima, maar niet langer dan nodig. Al deze zaken hebben ons een flink lager verbruik opgeleverd (zeg maar: 40 procent minder gas, 25 procent minder elektriciteit, ook zonder zonnepanelen).
Plaats reactie