Lichtwekker voor winterdip!!!

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
Tiberius schreef:
Susanna schreef:Hebben jullie nog meer tips tegen een winterdip?
Gewoon heerlijk van najaar en winter genieten. Prachtig jaargetijde, gezellig in huis, houthaard aan, een glaasje met die 56 kruiden op sterk water, enzovoorts.
Denk ook aan de vele Nederlanders die de verwarming niet kunnen betalen...
Helpt dat tegen een winterdip?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:Zeker. Ik heb de Wim Hof app inmiddels 2 jaar. Doe ook vaak de ademhalingsoefeningen. Stretchen. En afgelopen 2 maanden 's ochtends 15/20 minuten buitenlopen op blote voeten. Dan kom ik het liefst zo weinig mogelijk mensen tegen. :-)
Wim Hof, internationaal bekend, heeft bij mij het imago van iemand die wel heel radicaal ver gaat.

Is de app ook zo radicaal, of kun je de app ook makkelijk op een gematigde manier inzetten?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Zeker. Ik heb de Wim Hof app inmiddels 2 jaar. Doe ook vaak de ademhalingsoefeningen. Stretchen. En afgelopen 2 maanden 's ochtends 15/20 minuten buitenlopen op blote voeten. Dan kom ik het liefst zo weinig mogelijk mensen tegen. :-)
Wim Hof, internationaal bekend, heeft bij mij het imago van iemand die wel heel radicaal ver gaat.

Is de app ook zo radicaal, of kun je de app ook makkelijk op een gematigde manier inzetten?
Die kun je voor veel zaken inzetten en op allerlei niveaus. Bv n handige functie voor t bijhouden van de koude douches. Stretch-oefeningen. Ademhalingsoefeningen. Etc
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door Susanna »

Leuke tips. Iemand nog een tip tegen een winterdip? Iets met voedsel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door Tiberius »

Susanna schreef:Leuke tips. Iemand nog een tip tegen een winterdip? Iets met voedsel?
Iets met kruidnoten en kerstkransen, bedoel je? ;)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door Mister »

Susanna schreef:Leuke tips. Iemand nog een tip tegen een winterdip? Iets met voedsel?
Iets met alcohol? :hum
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Susanna schreef:Leuke tips. Iemand nog een tip tegen een winterdip? Iets met voedsel?
Iets met kruidnoten en kerstkransen, bedoel je? ;)
Of een stukje kerststol met spijs en roomboter.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door KDD »

Mister schreef:
Susanna schreef:Leuke tips. Iemand nog een tip tegen een winterdip? Iets met voedsel?
Iets met alcohol? :hum
Dat werkt ook goed voor de voorjaardip, zomerdip, en najaardip. :)
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door newton »

Mister schreef:
Susanna schreef:Leuke tips. Iemand nog een tip tegen een winterdip? Iets met voedsel?
Iets met alcohol? :hum
Slokje Old Ballantruan dan maar?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:Een paar keer per week koud douchen. Wel langzaam opbouwen.
Zeker. Ik heb de Wim Hof app inmiddels 2 jaar. Doe ook vaak de ademhalingsoefeningen. Stretchen. En afgelopen 2 maanden 's ochtends 15/20 minuten buitenlopen op blote voeten. Dan kom ik het liefst zo weinig mogelijk mensen tegen. :-)
Ik vond het vandaag ook tijd om hiermee te experimenteren, maar de thermostaatkraan voorkomt een ijskoude douche. Hoe doen jullie dat? Gelijk eronder springen?
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:Een paar keer per week koud douchen. Wel langzaam opbouwen.
Zeker. Ik heb de Wim Hof app inmiddels 2 jaar. Doe ook vaak de ademhalingsoefeningen. Stretchen. En afgelopen 2 maanden 's ochtends 15/20 minuten buitenlopen op blote voeten. Dan kom ik het liefst zo weinig mogelijk mensen tegen. :-)
Ik vond het vandaag ook tijd om hiermee te experimenteren, maar de thermostaatkraan voorkomt een ijskoude douche. Hoe doen jullie dat? Gelijk eronder springen?
Op dit moment altijd direct onder de koude kraan. Dan 3 minuten, rustig ademhalen en dan klaar. Volgens mij is het effect na 5 minuten bv niet zoveel anders dan na 3 minuten. In de winter vaker eerst wat warmer en dan afbouwen. Het water uit de leiding is nu niet zo superkoud. Deze week 10 km op blote voeten gelopen. Meestal niet meer dan 4/5, dus merkte wel het verschil. De Zeeuwse dijkjes hebben toch wel wat veel steentjes liggen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Ik vond het vandaag ook tijd om hiermee te experimenteren, maar de thermostaatkraan voorkomt een ijskoude douche. Hoe doen jullie dat? Gelijk eronder springen?
Het water is nu redelijk warm. Op dit moment douche ik elke dag 4 minuten koud elke dag. In de winter 1.5 minuut.

Eerst begon ik lauw, en dan steeds kouder. Maar dat vond ik teveel gedoe. Ik zet nu de douche koud aan, steek eerst resoluut 1 been eronder, even wachten, dan been 2, even koud laten worden, dan resoluut arm 1, even koud laten worden, dan resoluut arm 2. Daarna komt het moeilijkste, resoluut de rug eronder, ademhalig onder controle, en dan ben ik door.

Het werkt het beste als ik mijn aandacht niet op de kou richt, dus meestal neurie of zing ik, terwijl ik af en toe wissel welk onderdeel onder de straal staat. Ook het hoofd gaat er een keer onder.

Na de douche voel ik me helemaal fit en verfrist. Een goed begin van de werkdag. Als ik hoofdpijn heb vanwege mijn nek, verdwijnt het ook, omdat de bloeddoorstroming helemaal op gang komt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Ik vond het vandaag ook tijd om hiermee te experimenteren, maar de thermostaatkraan voorkomt een ijskoude douche. Hoe doen jullie dat? Gelijk eronder springen?
Het water is nu redelijk warm.
Maar door de thermostaatkraan komt er eigenlijk nooit kouder water uit dan lauw. Wel richting de koude kant zeg maar, maar niet zo'n zwembadkoud gevoel.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door Mannetje »

Tijd voor een nieuwe kraan, die moet op zijn koudste stand alleen koud water geven.
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Lichtwekker voor winterdip!!!

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Ik vond het vandaag ook tijd om hiermee te experimenteren, maar de thermostaatkraan voorkomt een ijskoude douche. Hoe doen jullie dat? Gelijk eronder springen?
Het water is nu redelijk warm.
Maar door de thermostaatkraan komt er eigenlijk nooit kouder water uit dan lauw. Wel richting de koude kant zeg maar, maar niet zo'n zwembadkoud gevoel.
Ik heb nog een ouderwetse douchekraan, met twee draaiknoppen, dus daar heb ik geen last van.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie