Christen en vuurwerk

DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door DDD »

Mijn referentiekader is wel dat er nog gezinnen waren waar de moeder niet werkt. Maar ook als beide ouders werken, kun je de kinderen natuurlijk door iemand anders naar school laten brengen. Als de school dan om negen uur begint, hoef je er echt niet om half acht uit. Volgens mij moest ik als kind om 8.40 opgehaald worden en begon de school om 9.00 uur. Ik denk echt niet dat ik voor acht uur uit bed was (op de basisschool). Ik weet nog goed dat ik naar de middelbare school ging, want toen moest ik al om kwart over zeven weg.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door merel »

DDD schreef:Mijn referentiekader is wel dat er nog gezinnen waren waar de moeder niet werkt. Maar ook als beide ouders werken, kun je de kinderen natuurlijk door iemand anders naar school laten brengen. Als de school dan om negen uur begint, hoef je er echt niet om half acht uit. Volgens mij moest ik als kind om 8.40 opgehaald worden en begon de school om 9.00 uur. Ik denk echt niet dat ik voor acht uur uit bed was (op de basisschool). Ik weet nog goed dat ik naar de middelbare school ging, want toen moest ik al om kwart over zeven weg.
Bij mijn weten begint elke school om 8.30 uur. Anders zouden veel ouders ook nog voorschoolse opvang nodig hebben. Iemand vinden om alleen kinderen naar school te brengen is echt een onmogelijkheid. Daarnaast zal toch ook de dag gestart moeten worden met kinderen; ontbijt, aankleden. Dan kan je ook niet in bed blijven liggen.

Er zijn nu trouwens ook genoeg kinderen waar de ouders relatief laat opstaan. Ik ken kinderen die rond 7.30 uur uit bed geplukt worden en met een boterham en beker melk voor de tv worden gezet. Ik vind dat zelf best zielig. Hoe fijn is het om elke morgen gezamenlijk de dag te beginnen met een gedekte tafel.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door JvW »

merel schreef:
DDD schreef:Mijn referentiekader is wel dat er nog gezinnen waren waar de moeder niet werkt. Maar ook als beide ouders werken, kun je de kinderen natuurlijk door iemand anders naar school laten brengen. Als de school dan om negen uur begint, hoef je er echt niet om half acht uit. Volgens mij moest ik als kind om 8.40 opgehaald worden en begon de school om 9.00 uur. Ik denk echt niet dat ik voor acht uur uit bed was (op de basisschool). Ik weet nog goed dat ik naar de middelbare school ging, want toen moest ik al om kwart over zeven weg.
Bij mijn weten begint elke school om 8.30 uur. Anders zouden veel ouders ook nog voorschoolse opvang nodig hebben. Iemand vinden om alleen kinderen naar school te brengen is echt een onmogelijkheid. Daarnaast zal toch ook de dag gestart moeten worden met kinderen; ontbijt, aankleden. Dan kan je ook niet in bed blijven liggen.

Er zijn nu trouwens ook genoeg kinderen waar de ouders relatief laat opstaan. Ik ken kinderen die rond 7.30 uur uit bed geplukt worden en met een boterham en beker melk voor de tv worden gezet. Ik vind dat zelf best zielig. Hoe fijn is het om elke morgen gezamenlijk de dag te beginnen met een gedekte tafel.
De basisschool begint hier om 8:45. En onze jongste komt tussen 7:30 en 7:45 uit z’n bed, ruim op tijd om tegen 8:30-8:40 naar school te gaan.
Ik sta meestal om 5:00 op, de rest van het gezin zal ik dit maar niet aandoen….
Tussen 6:30 en 7:15 komen dochter en andere zoon eruit. Zo is het mooi verspreid voor de badkamer, anders wordt het een race tegen de klok.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:
pierre27 schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Nou, dat ligt toch wel aan alle omstandigheden van het geval. De meeste mensen zijn wel op tijd in de kerk als ze om negen uur ontbijten. En er zijn er ook een hoop die dat nog prima om kwart over negen kunnen doen. Het ligt natuurlijk aan de gezinsgrootte en het aantal badkamers, zelfs in een gezin met vijf kinderen hoef je toch maar zelden vóór half negen uit bed.
Zeker wel. Wij ontbijten juist op zondag uitgebreid met warm brood en een gekookt eitje. Ik sta rond 7.30 uur op en ga douchen en tafel dekken. Daarna doucht de rest zich. Rond 8.15 uur zit iedereen aan tafel en dan ontbijten wij ruim een half uur. Rond 9.10 uur gaan we naar de kerk.
Een mooi programma Merel, klinkt als een rustige start van de dag des Heeren.
Inderdaad. Om half 8 zit bij ons alles aan tafel. Inclusief lekkere broodjes, een eitje en daarna rustig een beetje aantutten en 9.00 richting de kerk.

Geen gehaast op zondagmorgen.
Ik vraag me af of je je niet hoeft te haasten als je met z'n vijven binnen driekwartier moet douchen (jullie zijn toch met z'n vijven, @merel?). Daarom doe ik dat altijd op zaterdagavond. Dat scheelt me op zondag weer 20 minuten tijd om andere voorbereidingen te houden voordat de kerkdienst begint.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door DDD »

Ik heb er allemaal niet mee te maken, maar onze school begon echt om negen uur, volgens mij. Misschien kwart voor negen en ik weet nog steeds scholen die om die tijd beginnen.

Ik vind het trouwens niet goed als scholen zo vroeg beginnen. Prima als ouders graag willen werken, maar dat lijkt me geen reden om kinderen 's ochtends heel vroeg naar school te slepen.

Mijn middelbare school begon om 8.20 en dat heb ik altijd een onfatsoenlijk tijdstip gevonden. :)

@GG-lid: dat douchen kost mij nog geen vijf minuten en aankleden en haren in model brengen moet ik sowieso.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef:
pierre27 schreef:
merel schreef: Zeker wel. Wij ontbijten juist op zondag uitgebreid met warm brood en een gekookt eitje. Ik sta rond 7.30 uur op en ga douchen en tafel dekken. Daarna doucht de rest zich. Rond 8.15 uur zit iedereen aan tafel en dan ontbijten wij ruim een half uur. Rond 9.10 uur gaan we naar de kerk.
Een mooi programma Merel, klinkt als een rustige start van de dag des Heeren.
Inderdaad. Om half 8 zit bij ons alles aan tafel. Inclusief lekkere broodjes, een eitje en daarna rustig een beetje aantutten en 9.00 richting de kerk.

Geen gehaast op zondagmorgen.
Ik vraag me af of je je niet hoeft te haasten als je met z'n vijven binnen driekwartier moet douchen (jullie zijn toch met z'n vijven, @merel?). Daarom doe ik dat altijd op zaterdagavond. Dat scheelt me op zondag weer 20 minuten tijd om andere voorbereidingen te houden voordat de kerkdienst begint.
Grappig, douchen op zondag is dan weer (zonder een goede reden besef ik ) dan weer niet gebruikelijk. En voor de rust wil ik dat graag zou houden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1493
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Bourdon16 »

Daar zat ik ook aan te denken. Bij ons werd er volgens mij niet gedoucht op zondag.
Wij gingen stipt om 9uur in ganzenpas naar de kerk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Tiberius »

20 minuten douchen?? Toe maar.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door merel »

@ ger-gem lid
Wij douchen elke morgen binnen ongeveer een half uur. Dat gaat eigenlijk altijd prima. In de loop van de tijd hebben we een vaste volgorde gekregen. Degene die uitgebreid lange haren wil wassen moet dat niet in dat half uur doen. Dat betekent eerder opstaan of een keer 's avonds douchen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik heb er allemaal niet mee te maken, maar onze school begon echt om negen uur, volgens mij. Misschien kwart voor negen en ik weet nog steeds scholen die om die tijd beginnen.

Ik vind het trouwens niet goed als scholen zo vroeg beginnen. Prima als ouders graag willen werken, maar dat lijkt me geen reden om kinderen 's ochtends heel vroeg naar school te slepen.

Mijn middelbare school begon om 8.20 en dat heb ik altijd een onfatsoenlijk tijdstip gevonden. :)

@GG-lid: dat douchen kost mij nog geen vijf minuten en aankleden en haren in model brengen moet ik sowieso.
Bijzonder. Wij woonden eerder 5 km van school en zaten in de periode dat de kinderen net fietsten regelmatig al rond 7.45 uur op de fiets. Het is maar net wat je gewend bent.
Ik vind het juist heel zielig als kinderen laat op bed liggen.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door DDD »

Ik voer geen pleidooi om kinderen laat naar bed te laten gaan, natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat de middelbareschooltijden voor veel pubers erg ongeschikt zijn. Juist in de puberteit zijn weinig mensen uitgesproken ochtendmens.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door FlyingEagle »

merel schreef: Wij douchen elke morgen binnen ongeveer een half uur.
Elke morgen…??
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door merel »

FlyingEagle schreef:
merel schreef: Wij douchen elke morgen binnen ongeveer een half uur.
Elke morgen…??
Ja, de zaterdag uitgezonderd, hoezo?
Laatst gewijzigd door merel op 12 dec 2022, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik voer geen pleidooi om kinderen laat naar bed te laten gaan, natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat de middelbareschooltijden voor veel pubers erg ongeschikt zijn. Juist in de puberteit zijn weinig mensen uitgesproken ochtendmens.
Ik kan mij niet heugen dat ik ooit langer heb geslapen dan 9.00 uur. Ik ben altijd een uitgesproken ochtendmens geweest. In mijn studententijd schreef ik mij ook in voor de eerste werkgroepen van 8.45 uur. En ik was echt niet de enige ;)

Mijn oudste puber staat ook vaak vroeg op. Vanmorgen was hij de eerste drie uur vrij, maar stond ook om 6.30 uur onder de douche.
Laatst gewijzigd door merel op 12 dec 2022, 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door DDD »

Dat lijkt me in zeker opzicht dan weer heerlijk. Hoewel ik vaak tot 's avonds laat moet werken en zeker als je dan nog moet reizen, is het ook wel handig dat je een avondmens bent.
Plaats reactie