Christen en vuurwerk

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door J.C. Philpot »

De traditionele oudjaars anti-honden post van Wim Anker. Helaas zijn eerdere jaargangen destijds verwijderd. Maar het blijft een mooie forum-traditie :humhihi

Overigens hou ik zelf wel van honden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door helma »

Onze hond is (nog) niet bang voor vuurwerk.
Zonder knaltraining.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door CvdW »

Ik denk aan ds. I. Boot, hij was erg begaan met dieren(leed).
Het beste is om vuurwerk te verbieden. Als christenen hebben we ook goed te zorgen voor de dieren.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Lilian1975 »

Wim Anker schreef:Wie van de geachte forummers heeft het afgelopen jaar tijd.en energie gestoken in het trainen van het huisdier zodat deze dit jaar niet zoveel last heeft van het vuurwerk?

btj het diertje beklagen, btj klagen over vuurwerk, btj mij wegzetten als dierenbeul en niet christelijk enzo gaat prima. (zo gaat het al jaren). Maar wat heeft het dier daaraan?

Nu? Wie is op knaltraining geweest?


Nee, geen knaltraining voor onze boemer (boomer)... Heeft hij niet nodig. Zit kennelijk in de naam...de onze spitst zijn oren. En gaat trekken omdat hij wil kijken waar het vandaan komt... En gaat oudejaarsavond met zijn natte snoet tegen het raam zitten. En zit het ruwe nachtelijke herrie aandachtig te bekijken. Waardoor een van de eerste activiteiten in huis...ramen zemen is. ;) Verder ter geruststelling van Zeeuw. Poepzakjes worden gebruikt op de uitlaat rondjes. Vanaf de eerste dag dat hij bij ons was. Hij heeft alleen de neiging om als "dank" met zijn achterpoten te graven ongeveer 1 meter van het poeplekje. Precies op het moment dat je gebukt staat om te rapen... .Vind ik niet zo aardig van hem. :) Helaas zijn de prullenbakken hier al paar dagen hermetisch afgesloten vanwege het vuurwerkvandalisme.... het gevolg niet iedereen raapt of ze leggen het naast de prullenbak :jongle
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Susan »

parsifal schreef:Ik vind vuurwerk slecht, geen doel dienen, vervuilend en het zorgt voor paniek bij de hond (vorig jaar was hij meer dan een week later nog erg angstig). Maar net als bij voetbal denk ik niet dat we elkaars Christen-zijn op de standpunten hierover kunnen beoordelen.
Ik ben het wel met je eens, dat het slecht is voor het milieu. Maar ik vind siervuurwerk zo mooi om te zien! Er bestaan goede analogieën over vuurwerk en het geloof. Zo kun je vuurwerk gebruiken om te evangeliseren onder je collega's vrienden, kinderen.

Net zoals vuurwerk een vonk nodig heeft om te ontstaan, is het geestelijk leven van een mens ook afhankelijke van een vonk: namelijk het werk van God.

Net zoals vuurwerk licht en kleur geeft aan de duisternis, geeft het werk van de Heilige Geest ook licht en kleur aan ons leven door ons te leiden door de waarheid van Gods Woord en ons een glimp te laten zien van de glorie van God in Jezus Christus.

Maar dit is waarschijnlijk niet reformatorisch genoeg?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door J.C. Philpot »

Susan schreef:Ik ben het wel met je eens, dat het slecht is voor het milieu. Maar ik vind siervuurwerk zo mooi om te zien! Er bestaan goede analogieën over vuurwerk en het geloof. Zo kun je vuurwerk gebruiken om te evangeliseren onder je collega's vrienden, kinderen.

Net zoals vuurwerk een vonk nodig heeft om te ontstaan, is het geestelijk leven van een mens ook afhankelijke van een vonk: namelijk het werk van God.
Ik heb deze vergelijking nog niet eerder gehoord.

Ik zelf ben voor een vuurwerkverbod. Het liefst ga ik morgenavond om 10 uur naar bed (zoals we deden toen de kinderen nog kleiner waren). Maar helaas willen de kinderen voorwerk kijken.

En ik moet zeggen dat ik er om 12 uur ook wel van geniet. Maar ik had toch liever een goede nachtrust gehad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door DDD »

Ik geef niet om vuurwerk. Nu ga ik eigenlijk nooit vóór 12 uur naar bed, dus ik hoef dat met oudejaarsavond ook niet te overwegen.

Gelukkig blijf je wakker voor de kinderen. Dat zou anders wat zijn. :)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:
Susan schreef:Ik ben het wel met je eens, dat het slecht is voor het milieu. Maar ik vind siervuurwerk zo mooi om te zien! Er bestaan goede analogieën over vuurwerk en het geloof. Zo kun je vuurwerk gebruiken om te evangeliseren onder je collega's vrienden, kinderen.

Net zoals vuurwerk een vonk nodig heeft om te ontstaan, is het geestelijk leven van een mens ook afhankelijke van een vonk: namelijk het werk van God.
Ik heb deze vergelijking nog niet eerder gehoord.

Ik zelf ben voor een vuurwerkverbod. Het liefst ga ik morgenavond om 10 uur naar bed (zoals we deden toen de kinderen nog kleiner waren). Maar helaas willen de kinderen voorwerk kijken.

En ik moet zeggen dat ik er om 12 uur ook wel van geniet. Maar ik had toch liever een goede nachtrust gehad.
Herkenbaar... om de volgende dag fris en fruitig in de kerk te zitten. Mooi vindt ik altijd wel als vlak voor 12 uur eerst de oudjaarspsalm gelezen wordt. Het is dan heel stil buiten. En dan het gebed met elkaar.... Lang geleden op mijzelf wonend, ongetrouwd en zonder verkering kon ik nog wel naar bed gaan. En werd ook nergens wakker van. Alleen woonde ik toen in een bakhuisje ver weg van herrie. De buren, koeien, staken niets af. :) Hier lijkt het al paar dagen of er van alles ontploft ... wat nog eens versterkt wordt door echo flats.. . En eerlijk gezegd heb ik het erg te doen met de vluchtelingen hier. Dit moet vreselijk onaangenaam voor hen zijn. Oudjaarsavond mogen we uit de kerk over de dijk naar onze woonplaats rijden. Ik ervaar dat altijd als oorlogsgeweld waar je tussen van alles door moet lavreren. Heb me wel eens afgevraagd... Waarom de dienst niet gewoon 's ochtends... dan is het nog relatief rustig. En voorkom je dat de echt harde knallen de kerkdiensten verstoren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Ad Anker »

Hier gaan ze voor de deur (50 meter) weer een feestje bouwen morgennacht. Vergunning is afgegeven tot 04:00 uur.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Hier gaan ze voor de deur (50 meter) weer een feestje bouwen morgennacht. Vergunning is afgegeven tot 04:00 uur.
Oei, en dat op een normaal zo rustig eiland Ad...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zita »

Het is met de oudejaarsdienst altijd lastig dat de microfoon van de dominee even uitschakelt als er grotere herrie is, of dat nu een orgel of vuurwerkgeknal (of een brullende dopeling, maar goed, dat gebeurt niet op oudejaarsavond) is.

Hier in de omgeving is het al een paar weken zoveel geknal dat ik me niet kan voorstellen dat er morgenavond nog veel over is.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Susan schreef:Ik ben het wel met je eens, dat het slecht is voor het milieu. Maar ik vind siervuurwerk zo mooi om te zien! Er bestaan goede analogieën over vuurwerk en het geloof. Zo kun je vuurwerk gebruiken om te evangeliseren onder je collega's vrienden, kinderen.

Net zoals vuurwerk een vonk nodig heeft om te ontstaan, is het geestelijk leven van een mens ook afhankelijke van een vonk: namelijk het werk van God.
Ik heb deze vergelijking nog niet eerder gehoord.

Ik zelf ben voor een vuurwerkverbod. Het liefst ga ik morgenavond om 10 uur naar bed (zoals we deden toen de kinderen nog kleiner waren). Maar helaas willen de kinderen voorwerk kijken.

En ik moet zeggen dat ik er om 12 uur ook wel van geniet. Maar ik had toch liever een goede nachtrust gehad.
Voordat we uit kerk zijn morgen is het rond 20.45 denk ik. Als er dan wat bezoek komt is het al snel 12 uur. Ik vind het altijd wel erg gezellig moet ik zeggen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:Het is met de oudejaarsdienst altijd lastig dat de microfoon van de dominee even uitschakelt als er grotere herrie is, of dat nu een orgel of vuurwerkgeknal (of een brullende dopeling, maar goed, dat gebeurt niet op oudejaarsavond) is.
Speelt dat orgel alleen op oudjaar bij jullie?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Ik denk aan ds. I. Boot, hij was erg begaan met dieren(leed).
Het beste is om vuurwerk te verbieden. Als christenen hebben we ook goed te zorgen voor de dieren.
Nog gegourmet afgelopen dagen?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:Ik denk aan ds. I. Boot, hij was erg begaan met dieren(leed).
Het beste is om vuurwerk te verbieden. Als christenen hebben we ook goed te zorgen voor de dieren.
Nog gegourmet afgelopen dagen?
Nee, daar doen we niet aan.
Plaats reactie