Dordtse Leerregels

A.A. Bos

Dordtse Leerregels

Bericht door A.A. Bos »

Gebruiken we de D.L. nog eigenlijk wel? bij ons niet tenminste.
Ik ben er ook niet mee opgegroeit.
Heb zelfs waardering voor de remonstranten, dat ze na bijna 400 jaar nog steeds bestaan, vind ik een wonder.

Bossie
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Dordtse Leerregels

Bericht door Miscanthus »

A.A. Bos schreef:Gebruiken we de D.L. nog eigenlijk wel? bij ons niet tenminste.
Ik ben er ook niet mee opgegroeit.
Heb zelfs waardering voor de remonstranten, dat ze na bijna 400 jaar nog steeds bestaan, vind ik een wonder.

Bossie
Welkom Bossie,

wat waardeer je dan in ze en waaraan hebben ze hun bestaan volgens jou te danken?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

Ja dat wil ik dan ook wel eens weten. Ben benieuwd naar je verklaring :)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Heb zelfs waardering voor de remonstranten, dat ze na bijna 400 jaar nog steeds bestaan, vind ik een wonder.
Een wonder nog wel!
A.A. Bos

Dordtse Leerregels

Bericht door A.A. Bos »

Hallo allemaal, :)

Als je de geschiedenis leest en de historie kent waren de remonstranten helemaal niet zo vrijzinnig als ze nu zijn. Dat kwam pas in de tijd van het modernisme, zo rond 1870.
De waardering voor de remonstranten heb ik voor hun kerkgenootschap, niet zozeer voor hun leer want dat vind ik te rekkelijk (je kunt alle kanten uit, behalve de goeie)
Ondanks hun rekkelijkheid bestaan ze nog steeds en dat vind ik een wonder, zeg maar gerust een wonder van Genade.

Zelf kom ik uit een streek waar vroeger veel remonstranten waren (regio Midden Holland, Gouda e.o) Misschien is dat een reden waarom ik een zwak voor hun (remo's) heb.
Van de Dordtse Leerregels wordt ik een beetje :roll:

Groeten van Bossie
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dordtse Leerregels

Bericht door refo »

A.A. Bos schreef:Hallo allemaal, :)

Als je de geschiedenis leest en de historie kent waren de remonstranten helemaal niet zo vrijzinnig als ze nu zijn. Dat kwam pas in de tijd van het modernisme, zo rond 1870.
De waardering voor de remonstranten heb ik voor hun kerkgenootschap, niet zozeer voor hun leer want dat vind ik te rekkelijk (je kunt alle kanten uit, behalve de goeie)
Ondanks hun rekkelijkheid bestaan ze nog steeds en dat vind ik een wonder, zeg maar gerust een wonder van Genade.

Zelf kom ik uit een streek waar vroeger veel remonstranten waren (regio Midden Holland, Gouda e.o) Misschien is dat een reden waarom ik een zwak voor hun (remo's) heb.
Van de Dordtse Leerregels wordt ik een beetje :roll:

Groeten van Bossie
Welkom in de club....

Ik voel wat je bedoel.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Re: Dordtse Leerregels

Bericht door ndonselaar »

A.A. Bos schreef:Hallo allemaal, :)

Als je de geschiedenis leest en de historie kent waren de remonstranten helemaal niet zo vrijzinnig als ze nu zijn. Dat kwam pas in de tijd van het modernisme, zo rond 1870.
De waardering voor de remonstranten heb ik voor hun kerkgenootschap, niet zozeer voor hun leer want dat vind ik te rekkelijk (je kunt alle kanten uit, behalve de goeie)
Ondanks hun rekkelijkheid bestaan ze nog steeds en dat vind ik een wonder, zeg maar gerust een wonder van Genade.

Zelf kom ik uit een streek waar vroeger veel remonstranten waren (regio Midden Holland, Gouda e.o) Misschien is dat een reden waarom ik een zwak voor hun (remo's) heb.
Van de Dordtse Leerregels wordt ik een beetje :roll:

Groeten van Bossie
Concretiseer dit eens. Je hebt een en ander geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

De combinatie van dit:
De waardering voor de remonstranten heb ik voor hun kerkgenootschap, niet zozeer voor hun leer want dat vind ik te rekkelijk (je kunt alle kanten uit, behalve de goeie)
en dit:
Ondanks hun rekkelijkheid bestaan ze nog steeds en dat vind ik een wonder, zeg maar gerust een wonder van Genade.
snap ik niet helemaal.
En wat is dit:
Van de Dordtse Leerregels wordt ik een beetje :roll:
?
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

°°°°°°°°OFFTOPIC°°°°°°°°°°°

Afgewezen, zou jij niet schooljuf worden?! :lol:
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Van de Dordtse Leerregels wordt ik een beetje Rolling Eyes
Logisch.
Er zijn ook heel wat predikanten die er niet mee kunnen omgaan.
Die het niet echt goed kunnen uitleggen. En dan zeg ik het nog heel voorzichtig.
Om van het gemiddelde kerkvolk helemaal maar te zwijgen.
Er zijn al heel wat mensen misleid en beschadigd door een verkeerde manier van uitleggen van de D.L.

Daarom verbeeld ik mezelf dat ik Bossie wel begrijp.

Groet,
Houthakker.
A.A. Bos

Dordtse Leerregels

Bericht door A.A. Bos »

Daar ben ik weer! :)

Speciaal voor Afgewezen; Begrijp je dat ik het hier over De Vijf Artikelen Tegen De Remonstranten heb?
Alleen zijn deze artikelen nog aktueel?
Er zijn nauwelijks meer remonstranten (ik meen nog maar ongeveer 7000 - 8000 leden in Nederland)
Kunnen we hier nog wat mee? en net zo als Houthakker zegt, werden hier heel wat kerkvolk misleid en beschadigd.
Als ik de D.L. ga lezen gaat het me al duizelen en dan ben ik niet eens bij artikel 1.

Groeten van Bossie :mrgreen:
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Re: Dordtse Leerregels

Bericht door ndonselaar »

A.A. Bos schreef:Daar ben ik weer! :)

Speciaal voor Afgewezen; Begrijp je dat ik het hier over De Vijf Artikelen Tegen De Remonstranten heb?
Alleen zijn deze artikelen nog aktueel?
Er zijn nauwelijks meer remonstranten (ik meen nog maar ongeveer 7000 - 8000 leden in Nederland)
Kunnen we hier nog wat mee? en net zo als Houthakker zegt, werden hier heel wat kerkvolk misleid en beschadigd.
Als ik de D.L. ga lezen gaat het me al duizelen en dan ben ik niet eens bij artikel 1.

Groeten van Bossie :mrgreen:
Bossie schrijft veel en zegt weinig. Wordt nu eens concreet. Als je ergens een probleem mee hebt, benoem het dan. Wat jij doet is wat veel mensen doen met 'linkse' predikanten. In de preken van deze predikanten 'mist' men iets, zegt men dan. Als je dan doorvraagt: wat dan? Dan wordt het stil.
A.A. Bos

Dordtse Leerregels

Bericht door A.A. Bos »

Hallo, ik ben geen theoloog, ik ben remonstranticus, ik ben geintereseerd in de geschiedenis van het remonstrantisme. Deze is heel rijk aan historie. Zelf ben ik lid van de PKN (hervormd)
Maar ik wil weten wat (er leeft) en hoe men denkt over de D.L.

Volgens mij begrijp je me niet helemaal, ik heb het helemaal niet over linkse dominees of over de vrijzinnigheid.
Met deze discussie wil ik graag weten wat er leeft binnen de geref. gezindte, als de D.L. ter sprake komt en of er mensen zijn die de D.L. moeilijk vinden. Sommigen (uit mijn eigen kerkverband) weten niet eens wat remonstranten zijn...
Moeten wij daarom de Drie Formulieren van Enigheid ondertekenen......?
Herzien dat Formulier!!

Groeten van Bossie en een goede zondag toegewenst!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Dordtse Leerregels

Bericht door Gian »

A.A. Bos schreef:Daar ben ik weer! :)
Er zijn nauwelijks meer remonstranten (ik meen nog maar ongeveer 7000 - 8000 leden in Nederland)
Inderdaad zijn er nog maar een handjevol remonstrantse kerken. (Remonstrantse broederschap)
Daarnaast zijn er misschien wel tienduizenden die indirect dezelfde leer in praktijk volgen.
Dus zijn de DL weldegelijk actueel.
Als je van de DL niks begrijpt moet je jezelf misschien eens wat meer verdiepen in de theologie en dogma.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dordtse Leerregels

Bericht door refo »

A.A. Bos schreef:Hallo, ik ben geen theoloog, ik ben remonstranticus, ik ben geintereseerd in de geschiedenis van het remonstrantisme. Deze is heel rijk aan historie. Zelf ben ik lid van de PKN (hervormd)
Maar ik wil weten wat (er leeft) en hoe men denkt over de D.L.

Volgens mij begrijp je me niet helemaal, ik heb het helemaal niet over linkse dominees of over de vrijzinnigheid.
Met deze discussie wil ik graag weten wat er leeft binnen de geref. gezindte, als de D.L. ter sprake komt en of er mensen zijn die de D.L. moeilijk vinden. Sommigen (uit mijn eigen kerkverband) weten niet eens wat remonstranten zijn...
Moeten wij daarom de Drie Formulieren van Enigheid ondertekenen......?
Herzien dat Formulier!!

Groeten van Bossie en een goede zondag toegewenst!
Als je echt zo ingevoerd was in het remonstrantisme dan zou je echt niet zeggen dat er maar een paar duizend remonstranten in nederland zijn. Ik denk dat een paar miljoen dichter bij de waarheid zit.
Plaats reactie