Religieuze gevoelens

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een versie van het votum luidt:
Onze hulp en onze enige verwachting staan in de naam des Vaders, Die Zich een gemeente ten eeuwigen leven verkoren heeft;
en des Zoons, Die het kruis heeft verdragen en de schande heeft veracht;
en des Heiligen Geestes, Die zondaren wederbaart, hen gevende verlichte ogen des verstands. Amen.


Hoezo geen gangbare uitdrukking?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door DDD »

Dat is iets totaal anders. Dat is gewoon een bijbelcitaat. Het heeft er weinig mee uit te staan, behalve dan dat het mijn stelling onderstreept dat het menselijk verstand er niet geheel tussenuit valt.

Mijns inziens laat Valcke eerst DIA buikspreken om vervolgens commentaar op mij te leveren. Ongetwijfeld bedoelt hij het als welwillend lezen, maar in ieder geval is dit votum totaal geen argument
Laatst gewijzigd door DDD op 24 nov 2021, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Maar daar had ik ook helemaal geen opmerking over. Ik had het over de laatste zin. Jij noemt dat 'uit zijn verband halen'. Ik zie dat anders. Ik beweer toch niet dat alles wat DIA schrijft, onrechtzinnig is?
De laatste zin zegt precies hetzelfde als de eerste drie zinnen. De eerste drie zinnen verklaren de laatste zin. M.i. kan een kind dat begrijpen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door DDD »

Volgens mij lees je niet goed. Maar goed, dat is verder een weinig nuttige bespiegeling. Jij vindt dat ik niet goed begrijp wat DIA bedoelt en ik vind dat jij het veel te welwillend uitlegt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Religieuze gevoelens

Bericht door -DIA- »

Soms begrijp ik de tijd waarin we leven niet, en de meesten lijken mij weer niet te begrijpen.
Gods woord zegt bv. Zonder Mijn kunt gij niets doen. Van onszelf telt niets mee wat aangenaam voor God kan zijn, dan alleen datgene waarin Hij Zich behaagd te verheerlijken.
Dat erkennen is op zich iets wat voor de natuurlijke mens een struikelblok kan vormen.
Hij wil iets doen om God te behagen. Maar dat gaat niet, tenzij Hij het Zelf geeft.
Ik bedoel geen lijdelijkheid, maar hij doet hetgeen wat Hem behaagd.
Ik heb het heel kort gezegd, en de mensen hier wat kennen zal het wellicht weer vragen oproepen.
Lees bv onze Catechismus, of de Dordtse Leerregels, hoe God met een zondaar opzoekt, die er aan ontdekt is geworden, wat van de onvruchtbare vijgenboom werd gezegd: Uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid. Dat is de toestand van elk mens van nature, of dat nu niet gepreekt wordt, dat doet er niet toe, dit is naar onze belijdenis.
En dan hoeven echt niet meteen een verband te zoeken naar valse lijdelijkheid, als zullen we met wat licht daar ook wel iets van ontdekken. Ik laat het hierbij. We denken zo dat de RST me zo nacht-klaar maakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Religieuze gevoelens

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Maar jij zegt dat het niet gaat om geloven, maar om wedergeboorte. Hoe kom je bij deze gedachte?
Mijn opmerking moet je lezen in het geheel van het gesprek, vanaf het punt dat de opmerking van DIA onterecht werd bekritiseerd. De opmerking van DIA is prima te plaatsen binnen de leer van de wedergeboorte en is niet direct toepasbaar op de kenmerken van geloof, die namelijk bestaan uit kennen met het verstand en vertrouwen met het hart.

Uiteraard is het binnen geheel van de gereformeerde leer juist om te stellen dat geloof en bekering niet van elkaar los gemaakt kunnen worden.
Duidelijk, ik begrijp je beter zo.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie