Zekerheid van geloof

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door KDD »

Om eerlijk te zeggen begrijp ik de probleem hier niet. Als ik Perkins leest, en Van de Groe leest, en Doornenbal leest, en Floor leest, en Comrie leest, dan sluiten ze allemaal bij elkander aan. Ik zie geen tegenstrijdingen. Ik begrijp niet waarom zulke harde worden gezegd moeten worden over deze zaken.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik ben op het punt van de zekerheid van het geloof net zoals op vele andere punten volgeling van de Reformatie.
Hoe onpastoraal sommige dat ook vinden.

Van der Groe heeft u en duidelijke scheefgroei en dwaling bloot gelegd.
JGW, de zekerheid van het geloof richt zich op de beloften in Christus.
We moeten die zekerheid wel onderscheiden van de zekerheid dat men reeds genade gevonden heeft.
De eerste zekerheid (of vertrouwen) is deel van het geloof en behoort tot het wezen daarvan, de laatste niet.
Ik vraag mij af of je dit wel voldoende in rekening brengt?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Posthoorn »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik ben op het punt van de zekerheid van het geloof net zoals op vele andere punten volgeling van de Reformatie.
Hoe onpastoraal sommige dat ook vinden.

Van der Groe heeft u en duidelijke scheefgroei en dwaling bloot gelegd.
Ik ben, geleerd door de praktijk, niet meer zo'n diehard als vroeger.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik ben op het punt van de zekerheid van het geloof net zoals op vele andere punten volgeling van de Reformatie.
Hoe onpastoraal sommige dat ook vinden.

Van der Groe heeft u en duidelijke scheefgroei en dwaling bloot gelegd.
JGW, de zekerheid van het geloof richt zich op de beloften in Christus.
We moeten die zekerheid wel onderscheiden van de zekerheid dat men reeds genade gevonden heeft.
De eerste zekerheid (of vertrouwen) is deel van het geloof en behoort tot het wezen daarvan, de laatste niet.
Ik vraag mij af of je dit wel voldoende in rekening brengt?
Dus de troost van zondag 7 én 23 zijn niet voor alle gelovigen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:
Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik ben op het punt van de zekerheid van het geloof net zoals op vele andere punten volgeling van de Reformatie.
Hoe onpastoraal sommige dat ook vinden.

Van der Groe heeft u en duidelijke scheefgroei en dwaling bloot gelegd.
JGW, de zekerheid van het geloof richt zich op de beloften in Christus.
We moeten die zekerheid wel onderscheiden van de zekerheid dat men reeds genade gevonden heeft.
De eerste zekerheid (of vertrouwen) is deel van het geloof en behoort tot het wezen daarvan, de laatste niet.
Ik vraag mij af of je dit wel voldoende in rekening brengt?
Dus de troost van zondag 7 én 23 zijn niet voor alle gelovigen?
Jazeker wel. Maar niet alle gelovigen hébben (in de praktijk) evenveel troost.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Marco »

Maak het niet ingewikkelder dan het is. Zie DL H1 A12 (onder andere).

Voor het geval je de taal te lastig vindt:
https://www.gkv.nl/downloads/5952/Dordt ... regels.pdf
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Adagio »

Als je Iemand ziet en kent met geestelijke ogen, doet het lichaam er minder toe; "onder hen zullen zijn blinden en lammen". Er staat dat toen de ogen van de Emmaüsgangers werden geopend in Luk. 24:31, zij Hem kenden. Als hiermee geen geestelijke ogen bedoeld worden (vanaf vs 16 in gesloten toestand), dan konden zij in vs. 32 niet vervolgen met hun herinnering aan het geloof in het Woord van hun Metgezel: “Was ons hart niet brandende in ons, als Hij tot ons sprak op den weg” etc.
Jezus onderwees Nicodemus inzake het vermengen van vlees en geest: "Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Valcke »

Adagio schreef:Als je Iemand ziet en kent met geestelijke ogen, doet het lichaam er minder toe; "onder hen zullen zijn blinden en lammen". Er staat dat toen de ogen van de Emmaüsgangers werden geopend in Luk. 24:31, zij Hem kenden. Als hiermee geen geestelijke ogen bedoeld worden (vanaf vs 16 in gesloten toestand), dan konden zij in vs. 32 niet vervolgen met hun herinnering aan het geloof in het Woord van hun Metgezel: “Was ons hart niet brandende in ons, als Hij tot ons sprak op den weg” etc.
Jezus onderwees Nicodemus inzake het vermengen van vlees en geest: "Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest."
Met alle respect, Adagio, maar dit is een heel gedrongen uitleg. De brandende harten op de weg naar Emmaüs getuigden van hun geloof en geestelijke kennis van Jezus. Hoewel het openen van hun ogen zeker ook een geestelijke dimensie heeft, had dit toch allereerst betrekking op het kennen van Jezus in Zijn lichamelijke gestalte. Hetzelfde geldt voor hun gesloten ogen op de weg waardoor zij Jezus niet kenden: zij herkenden Jezus niet (lichamelijk). De geestelijke kennis was hun niet onthouden op de weg naar Emmaüs, integendeel: zij ontvingen daar persoonlijk onderwijs van Jezus. Zij kenden Jezus in geestelijke zin en hun geloof werd dáár versterkt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Valcke »

Er staat trouwens in vs. 45: 'Toen opende Hij hun verstand dat zij de Schriften verstonden'.
Dat gebeurde op de weg, vóórdat zij Jezus ook met hun lichamelijke ogen herkenden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

Het zal hier gaan over een geestelijk kennen. De Emmausgangers hadden Jezus gezien met hun vleselijke ogen, maar was veel meer, er was ook in hun harten een kennen gewerkt wat ze niet verstonden. Dat was geen uiterlijke zaak. Deze mensen kenden Jezus, maar er moest nog veel geopenbaard worden. Was het ook niet juist dat wat hun harten brandende maakte? Een dood hart kan hooguit uiterlijk bewogen worden. Een hart waarin de liefde Gods bij aanvang is gewerkt is anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:Het zal hier gaan over een geestelijk kennen. De Emmausgangers hadden Jezus gezien met hun vleselijke ogen, maar was veel meer, er was ook in hun harten een kennen gewerkt wat ze niet verstonden. Dat was geen uiterlijke zaak. Deze mensen kenden Jezus, maar er moest nog veel geopenbaard worden. Was het ook niet juist dat wat hun harten brandende maakte? Een dood hart kan hooguit uiterlijk bewogen worden. Een hart waarin de liefde Gods bij aanvang is gewerkt is anders.
Als de liefde Gods in je hart aan het werk is dan bent u verlost, die emmausgangers waren al lang verlost, dit wisten ze ook, Christus bevestigde dit bij herhaling.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:Het zal hier gaan over een geestelijk kennen. De Emmausgangers hadden Jezus gezien met hun vleselijke ogen, maar was veel meer, er was ook in hun harten een kennen gewerkt wat ze niet verstonden. Dat was geen uiterlijke zaak. Deze mensen kenden Jezus, maar er moest nog veel geopenbaard worden. Was het ook niet juist dat wat hun harten brandende maakte? Een dood hart kan hooguit uiterlijk bewogen worden. Een hart waarin de liefde Gods bij aanvang is gewerkt is anders.
Als de liefde Gods in je hart aan het werk is dan bent u verlost, die emmausgangers waren al lang verlost, dit wisten ze ook, Christus bevestigde dit bij herhaling.
Maar waarom zouden ze Christus niet kennen? Hij hield Zich dat zij Hem niet kenden. Zou dat de Kerk van nu niet meer ondervinden? -knip-

*Wat heb ik hierboven gezegd? Ik kan het me niet herinneren, maar zeker niet verkeerd bedoeld. Als ik weet wat ik daar schreef kan ik weten waar ik voor anderen fout ging. Maar hoe kunnen we hardop zeggen nu geen contact meer mogelijk is?*
Laatst gewijzigd door -DIA- op 22 mei 2021, 20:57, 4 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door refo »

Heilsgeschiedenis is niet gelijk aan heilsorde.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Adagio »

Valcke schreef:Er staat trouwens in vs. 45: 'Toen opende Hij hun verstand dat zij de Schriften verstonden'.
Dat gebeurde op de weg, vóórdat zij Jezus ook met hun lichamelijke ogen herkenden.
Sorry voor het verloop van de postings, ik laat het liever een dag of wat liggen, anders ben ik er zo een dagdeel aan kwijt, terwijl dat niet altijd beschikbaar is.

Maar misschien heeft JGW met het bovenstaande (in samenhang met de reeds genoemde, voorgaande en opvolgende teksten van dat Bijbelgedeelte) een antwoord op zijn eenvoudig geformuleerde stelling, dat het in de Bijbel onmogelijk is dat je gelooft in iemand die je niet kent.
En anders is wellicht Rachab, een hoer uit de heidenen, een ander voorbeeld? In Hebr. 11 lezen we: "Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, als zij de verspieders met vrede had ontvangen." Het geloof is uit het gehoor. Had Rachab van een goede boodschap gehoord? We lezen: "Want wij hebben gehoord dat de HEERE de wateren der Schelfzee uitgedroogd heeft voor ulieder aangezicht, toen gij uit Egypte gingt; en wat gijlieden den twee koningen der Amorieten, Sihon en Og, gedaan hebt, die op gene zijde der Jordaan waren, dewelke gijlieden verbannen hebt. Als wij het hoorden, zo versmolt ons hart en er bestaat geen moed meer in iemand vanwege ulieder tegenwoordigheid; want de HEERE ulieder God is een God boven in den hemel en beneden op de aarde." Dat zal voor Rachab ook wonderlijk geweest zijn, dat haar stadsgenoten nog steeds niet in de God van Israël geloofden, ook niet toen zij de ronden rondom Jericho deden. "Het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen die het gehoord hebben."
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Susanna »

Adagio schreef:
Valcke schreef:Er staat trouwens in vs. 45: 'Toen opende Hij hun verstand dat zij de Schriften verstonden'.
Dat gebeurde op de weg, vóórdat zij Jezus ook met hun lichamelijke ogen herkenden.
Sorry voor het verloop van de postings, ik laat het liever een dag of wat liggen, anders ben ik er zo een dagdeel aan kwijt, terwijl dat niet altijd beschikbaar is.

Maar misschien heeft JGW met het bovenstaande (in samenhang met de reeds genoemde, voorgaande en opvolgende teksten van dat Bijbelgedeelte) een antwoord op zijn eenvoudig geformuleerde stelling, dat het in de Bijbel onmogelijk is dat je gelooft in iemand die je niet kent.
En anders is wellicht Rachab, een hoer uit de heidenen, een ander voorbeeld? In Hebr. 11 lezen we: "Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, als zij de verspieders met vrede had ontvangen." Het geloof is uit het gehoor. Had Rachab van een goede boodschap gehoord? We lezen: "Want wij hebben gehoord dat de HEERE de wateren der Schelfzee uitgedroogd heeft voor ulieder aangezicht, toen gij uit Egypte gingt; en wat gijlieden den twee koningen der Amorieten, Sihon en Og, gedaan hebt, die op gene zijde der Jordaan waren, dewelke gijlieden verbannen hebt. Als wij het hoorden, zo versmolt ons hart en er bestaat geen moed meer in iemand vanwege ulieder tegenwoordigheid; want de HEERE ulieder God is een God boven in den hemel en beneden op de aarde." Dat zal voor Rachab ook wonderlijk geweest zijn, dat haar stadsgenoten nog steeds niet in de God van Israël geloofden, ook niet toen zij de ronden rondom Jericho deden. "Het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen die het gehoord hebben."
Spurgeon schrijft over Rachab: En zij bond het scharlaken koord aan het venster. Jozua 2:21
"Rachab steunde voor haar behoud op de belofte van de verspieders. Zij zag hen als vertegenwoordigers van de God van Israël. Haar geloof was eenvoudig, maar wel gehoorzaam. Het was een onbetekende zaak om een koord aan een raam vast te binden; maar ze durfde het niet achterwege te laten. Deze daad van Rachab leert ons een les die misschien nog wel meer bijzonder is. Heb ik onvoorwaardelijk vertrouwd op het kostbare bloed van de Heere Jezus? Heb ik het scharlaken koord aan mijn levensraam geknoopt, zodat mijn vertrouwen niet meer kan wankelen? Mijn ziel, er is er Eén, Die dit scharlaken koord zal zien, zelfs wanneer ik het door de zwakheid van mijn geloof niet meer kan zien. Jehova, de Wreker, zal het zien en mij voorbij gaan. Jericho’s muren vielen; het huis van Rachab stond op de muur, maar toch bleef het staan."
John Owen zegt dat Rachab “een gezegend voorbeeld is van zowel de soevereiniteit van Gods genade als van haar kracht; van zijn vrijheid en soevereiniteit, in de roeping en bekering van een persoon die door haar keuze overgeleverd was aan een zondig leven.
Plaats reactie