Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door KDD »

Forummer schreef:
Tiberius schreef:
Henk J schreef:
Refiosi schreef:Kijk je kunt het niet met me eens zijn, maar als je dan herhaalt wat ik zeg dan zie ik weinig reden om wat op te schrijven. Exegese is vrij binnen de regels die voor exegese gelden. Maar dat betekent wel dat je tot een verschillende uitleg van de tekst kunt komen. Dat is wat ik zeg.

Een opleiding gaat over die exegetische regels. Daar kun je ook andere accenten leggen, maar aan de Boezemsingel komt dat ook uitgebreid aan de orde.
De geschiedenis van Ruth op een geestelijke wijze uitleggen en daarbij verschillende standen in het genadeleven aanwijzen vinden een aantal hier geen exegese maar inlegkunde.
Daarom is het goed om onderscheid te maken tussen de exegese en de hermeneutiek, is mijn ervaring.
Als je bij de exegese de plank mis slaat (in dit geval door Ruth op geestelijke wijze uit te leggen), kan je eigenlijk al geen goede boodschap meer krijgen.
Dit soort uitwassen als met het boek Ruth is 1 van de redenen dat er mensen uit de GG vertrekken. Als we in Gods Woord een geloofsbelijdenis lezen van Ruth: uw God is mijn God, maar vanaf de preekstoel horen we dat Ruth aan de grens met Moab nog geen kind van God was, omdat ze Boaz nog niet kende, dan is het toch niet vreemd dat we vragen krijgen bij de prediking?

En dit soort voorbeelden zijn er meer.

Als de predikant die dit soort inlegkunde enorm voorstaat jarenlang hoofd is van de TS, is het dan vreemd dat de leerlingen van de TS ook dit soort inlegkunde gaan vertonen?

Is het dan vreemd dat vele gemeenteleden binnen de GG vragen krijgen?
Heb je dit (dik gedrukte) echt gehoord? Ik heb heel wat preken over Ruth gehoord (en gelezen) en dat nooit tegengekomen. Misschien kan iemand onderbouwen wat hier gezegd is.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Forummer »

KDD schreef:
Forummer schreef:
Tiberius schreef:
Henk J schreef: De geschiedenis van Ruth op een geestelijke wijze uitleggen en daarbij verschillende standen in het genadeleven aanwijzen vinden een aantal hier geen exegese maar inlegkunde.
Daarom is het goed om onderscheid te maken tussen de exegese en de hermeneutiek, is mijn ervaring.
Als je bij de exegese de plank mis slaat (in dit geval door Ruth op geestelijke wijze uit te leggen), kan je eigenlijk al geen goede boodschap meer krijgen.
Dit soort uitwassen als met het boek Ruth is 1 van de redenen dat er mensen uit de GG vertrekken. Als we in Gods Woord een geloofsbelijdenis lezen van Ruth: uw God is mijn God, maar vanaf de preekstoel horen we dat Ruth aan de grens met Moab nog geen kind van God was, omdat ze Boaz nog niet kende, dan is het toch niet vreemd dat we vragen krijgen bij de prediking?

En dit soort voorbeelden zijn er meer.

Als de predikant die dit soort inlegkunde enorm voorstaat jarenlang hoofd is van de TS, is het dan vreemd dat de leerlingen van de TS ook dit soort inlegkunde gaan vertonen?

Is het dan vreemd dat vele gemeenteleden binnen de GG vragen krijgen?
Heb je dit (dik gedrukte) echt gehoord? Ik heb heel wat preken over Ruth gehoord (en gelezen) en dat nooit tegengekomen. Misschien kan iemand onderbouwen wat hier gezegd is.
Ja dat heb ik echt gehoord. Zie het topic wat ik hiervoor gelinkt heb, dit topic ben ik zelf gestart naar aanleiding hiervan.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =3&t=14491
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door CvdW »

Stel de vraag is andersom.
Zoals het vetgedrukt heb ik altijd gehoord in de GG.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door KDD »

CvdW schreef:Stel de vraag is andersom.
Zoals het vetgedrukt heb ik altijd gehoord in de GG.
Sorry, maar dat begrijp ik niet. Ik ben natuurlijk niet echt in de gergem maar ik had wel gedacht dat we onder hetzelfde prediking zitten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Herman »

KDD schreef:
CvdW schreef:Stel de vraag is andersom.
Zoals het vetgedrukt heb ik altijd gehoord in de GG.
Sorry, maar dat begrijp ik niet. Ik ben natuurlijk niet echt in de gergem maar ik had wel gedacht dat we onder hetzelfde prediking zitten.
Om te beginnen is "Kind van God" zijn een stadium dat pas heel ver in de bekering duidelijk wordt. De aanneming tot kinderen wordt dan als een aparte weldaad gezien. Als je in dergelijke ideeën denkt, dan is het lastig om een keuze van Ruth bij de grens zo positief te waarderen, dat zij op dat moment reeds wedergeboren en tot kind aangenomen is. Dus het is vrij logisch dat CvdW de afwijking als regulier GG ziet. Beter is om te onderscheiden dat het in sommige delen van de GG zo wordt geleerd.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door CvdW »

Dat kan ik volgen, maar in welke delen van de GG wordt het niet geleerd?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Mannetje »

Als men de analogie goed uitlegt, dan gaat het er niet om of Ruth wedergeboren was op de grens. Dan gaat het niet over Ruth die Christus niet kent.
Maar dan ligt er een analogie: zoals Ruth de goede keuze deed en bij het Joodse volk wilde horen, terwijl zij zelf Boaz nog niet kende, zo zijn er mensen die de "onberouwelijke keuze" hebben gedaan, maar nog zo blind zijn voor Christus.

En ik weet, daar wordt ook veel over gediscussieerd of dat zou kunnen, waar ik helemaal geen zin in heb, maar beeld en tegenbeeld moet je niet door elkaar halen. Dan krijg je rare karikaturen.
Ik sluit niet uit dat het niet goed onderscheiden van beeld en tegenbeeld weleens op een kansel gebeurd zal zijn, onbedoeld of zelfs bedoeld, maar iemand als ds. Moerkerken maakt hier heel duidelijk onderscheid tussen. Ik meen in het boekje "Zin en mening".
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:Als men de analogie goed uitlegt, dan gaat het er niet om of Ruth wedergeboren was op de grens. Dan gaat het niet over Ruth die Christus niet kent.
Maar dan ligt er een analogie: zoals Ruth de goede keuze deed en bij het Joodse volk wilde horen, terwijl zij zelf Boaz nog niet kende, zo zijn er mensen die de "onberouwelijke keuze" hebben gedaan, maar nog zo blind zijn voor Christus.

En ik weet, daar wordt ook veel over gediscussieerd of dat zou kunnen, waar ik helemaal geen zin in heb, maar beeld en tegenbeeld moet je niet door elkaar halen. Dan krijg je rare karikaturen.
Ik sluit niet uit dat het niet goed onderscheiden van beeld en tegenbeeld weleens op een kansel gebeurd zal zijn, onbedoeld of zelfs bedoeld, maar iemand als ds. Moerkerken maakt hier heel duidelijk onderscheid tussen. Ik meen in het boekje "Zin en mening".
Klopt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Waarom vergeestelijkt Ds. Moerkerken Ruth dan toch in zijn preken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Mannetje »

Johann Gottfried Walther schreef:Waarom vergeestelijkt Ds. Moerkerken Ruth dan toch in zijn preken?
Hij ziet een analogie tussen het leven van Ruth, in verhouding tot Boaz en het leven van een kind van God, in verhouding tot de Heere Jezus. Daarmee blijft de geschiedenis ook gewoon geschiedenis en is het dus geen vergeestelijking.
-
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door CvdW »

Dan hoop ik dat nu de ogen open gaan en tot de ontdekking komt dat het niet in elke gemeente hetzelfde is. De gemeente alhier laat slechts een kleine selectie toe op de preekstoel. Dat heeft al iets te zeggen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
KDD schreef:
CvdW schreef:Stel de vraag is andersom.
Zoals het vetgedrukt heb ik altijd gehoord in de GG.
Sorry, maar dat begrijp ik niet. Ik ben natuurlijk niet echt in de gergem maar ik had wel gedacht dat we onder hetzelfde prediking zitten.
Om te beginnen is "Kind van God" zijn een stadium dat pas heel ver in de bekering duidelijk wordt. De aanneming tot kinderen wordt dan als een aparte weldaad gezien. Als je in dergelijke ideeën denkt, dan is het lastig om een keuze van Ruth bij de grens zo positief te waarderen, dat zij op dat moment reeds wedergeboren en tot kind aangenomen is. Dus het is vrij logisch dat CvdW de afwijking als regulier GG ziet. Beter is om te onderscheiden dat het in sommige delen van de GG zo wordt geleerd.
Als een mens oprecht de keuze in zijn hart voelt: Uw volk is mijn volk, uw God mijn God. Zou dat in een dood mensenkind levend zijn? Ik denk het niet; de keuze van Ruth was door het geloof, ook al kon ze dat zelf niet benoemen. Maar uit de woorden en werken en het verkleefd zijn aan het levend volk, lijkt toch dat er iets in haar ziel is gewerkt. Wat was dat? Als Ruth zich geen kind van God kon noemen, wat was het verschil in feite met Orpa die eigenlijk hetzelfde beleed? Dit: Ruth kleefde haar aan. En waarom kleefde Ruth haar aan? Waarom gaan we nu moeilijk doen? Het Boek Ruth is ook heilshistorie, door de Heilige Geest geïnspireerd. En wat zegt het boek Ruth als we de heilsordelijke betekenis eruit halen? Is dan dan alleen maar een historisch boek? Zomaar een paar vragen die zo in me opkomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door CvdW »

Door het geloof, hetwelk gewerkt wordt door de Heilige Geest, mocht Ruth deze keuze doen.
Mochten wij ook al een keuze doen, welke gewerkt is door de Heilige Geest?
Ruth was niet verkleefd aan het volk, maar aan de God van dat volk.
Ik heb er moeite mee dat de mens steeds centraal wordt gezet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Door het geloof, hetwelk gewerkt wordt door de Heilige Geest, mocht Ruth deze keuze doen.
Mochten wij ook al een keuze doen, welke gewerkt is door de Heilige Geest?
Ruth was niet verkleefd aan het volk, maar aan de God van dat volk.
Ik heb er moeite mee dat de mens steeds centraal wordt gezet.
Aan God, en daaraan verbonden het volk, dat kan nooit los van elkaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mannetje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Waarom vergeestelijkt Ds. Moerkerken Ruth dan toch in zijn preken?
Hij ziet een analogie tussen het leven van Ruth, in verhouding tot Boaz en het leven van een kind van God, in verhouding tot de Heere Jezus. Daarmee blijft de geschiedenis ook gewoon geschiedenis en is het dus geen vergeestelijking.
Zo bracht hij het niet in zijn preken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie