Vragen die opkomen nav preken

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Forummer »

Hierbij open ik een nieuw topic omdat ik merk dat deze vragen niet altijd handig zijn om in andere topics te stellen.

Hier kun je dus specifiek vragen stellen die bij je opkomen nav een preek die je gehoord of gelezen hebt.

Vriendelijk verzoek om inhoudelijke reacties, opmerkingen als "onzin", "lariekoek", "het is niet waar" of "ik herken dat helemaal niet" zijn géén antwoorden op de vragen waar iemand serieus mee loopt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Forummer »

Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ad Anker »

Dat is een uitspraak n.a.v. Jeremia 45: Zo zegt de HEERE: Zie, dat Ik gebouwd heb, breek Ik af, en dat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land. Ds. v.d. Groe zegt daar in een biddagpreek het volgende over:
En ziet, nevens dit afbreken van 't gebouwde, is de hoge God nu ook werkzaam bezig, met uit te rukken
hetgeen Hij geplant heeft. Hij rukt onder ons uit
(1) de ware vromen en Godzaligen, de steunsels en voorbidders van land, het heilige zaad.
(2) De oude eerlijke Hollanders, om plaats te maken voor het wilde schuim van een verbasterde natie.
(3) De oprechte liefhebbers van het vaderland en van Zion. Ai, hoe dun zijn die nu geworden!
(4) De wijze lieden en raadgevers, die tot behoud van de staat en godsdienst zo nodig zijn. De mannen van grote naam en achting, zoals voortijds onder ons pleegde gevonden te worden, die de luister en sieraad van 't land waren.
(5) De zieners in Israël, die ons tot ogen konden zijn.
(6) de getrouwe en ijverige leraars, de Boanergessen en de Barnabassen.
(7) Ja, God rukt ook ongevoelig, en van tijd tot tijd, de gereformeerde belijders uit, die minder in getal worden; terwijl het afgodisch volk geweldig in ons land de overhand neemt.
Ja, de Heere breekt nu alles af, en rukt alles uit, wat Hij gebouwd en geplant heeft, zelfs dit ganse land. Daar is genoegzaam niets, dat genoemd kan worden in 't ganse land waar Zijn afbrekende, en uitrukkende, en slaande hand nu niet op ligt.
En o, wat is dit alles niet een nare voorbode van nog veel zwaarder afbreking en uitrukking, en van schrikkelijker straffen en oordelen, die voor de deur staan? Als God ook eindelijk onder ons zal zenden Zijn boze gerichten, het zwaard, de honger, en de pestilentie, om ons geheel uit te roeien en te verderven, dat wij geen volk meer zijn zullen. O, de Heere zal Zijn twist niet eindigen, voordat Hij Zich volkomen zal gewroken hebben aan zulk een volk, als dit is.
Hier zijn wel geestelijke lessen uit te trekken. Ook persoonlijk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
Volgens mij gaat het om wat de grond van je zaligheid is.

Als je een bijzondere bekering meegemaakt hebt, kun je daar op gaan rusten, en je zekerheid aan ontleden.

Daar gaat de Heere je vanaf brengen. Hoe noodzakelijk ook, bekeringservaringen zijn geen grond. Je kunt er ook iets mee worden. Je moet in die zin alles verliezen (als grond), ook je bekering, en alleen Christus overhouden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door DDD »

Als je onder een bestaand gebouw een fundament wilt leggen, dan moet je er eerst iets omheen bouwen. Maar als het goed op het fundament staat, dan kan de hele ombouw weer weg.

Los daarvan zou het mijns inziens goed zijn om dergelijke beeldspraken slechts terughoudend buiten het oorspronkelijke kader toe te passen, want dit soort bevindelijke uitdrukkingen wekken bij mij meer de indruk van buikspreken.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: Los daarvan zou het mijns inziens goed zijn om dergelijke beeldspraken slechts terughoudend buiten het oorspronkelijke kader toe te passen, want dit soort bevindelijke uitdrukkingen wekken bij mij meer de indruk van buikspreken.
Mee eens, het evangelie is zo eenvoudig en simpel. Niks geen moeilijke uitspraken of iets dergelijks. Een rijke Christus voor een arme zondaar.

Het evangelie ligt ook verscholen, verscholen achter de wet en het recht.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ad Anker »

Maar Gods Woord zegt wel een aantal dingen die daar wat over zeggen. Het is goed om daar over te mediteren. Ds. Harinck schreef in 1989 een meditatie in het RD:
Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen. Hebreën 10:9b


Maar God doet er iets beters voor in de plaats te geven en ons te leren dat Jezus alleen onze gerechtigheld is. Het schijnt soms alsof de Heere alles wegneemt en er niets overblijft. Maar Hij stelt er altijd het tweede voor in de plaats. Hij ontkracht ons in onszelf, opdat de kracht van Christus in ons wone.
Hij doodt onze wettische heiligmaking, opdat we de evangelische heiligmaking in geloof en ootmoed zouden leren kennen. Hij neemt het steunen op het gevoel weg om ons te leren vanuit een "nochtans" des geloofs te leven. Het is altijd een gezegende ruil. En eens zal de Heere het geloof wegnemen en er het aanschouwen voor in de plaats geven.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door DDD »

Wegnemen is iets anders dan uitrukken. Al kan het allebei nodig zijn, maar niet bij iedereen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Susanna »

Forummer schreef:Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
Voor wat je vraagt wordt vaak Jeremia 45: 4 gebruikt. "Zo zegt de HEERE: Zie, dat Ik gebouwd heb, breek Ik af, en dat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land."

Maar als je Jeremia 45 gaat lezen, is er iets heel anders aan de hand. Het gaat over Baruch. Baruch gaat gebukt onder wanhoop en zelfmedelijden. Jeremia moest Baruch herinneren aan Gods eigen verdriet over wat er zou gebeuren. De HEERE had iets gebouwd en stond op het punt het te vernietigen. Hij had het geplant en stond op het punt het uit te roeien. Namelijk Israël. Zo zegt de HEERE: Zie, dat Ik gebouwd heb, breek Ik af, en dat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land. Deze tekst heeft alles te maken met het Joodse land en volk. Niet met het afbreken van de bekering van een gelovige.

Blijkbaar kwam een ​​deel van Baruchs ontmoediging en uitputting voort uit het zoeken naar grote dingen voor zichzelf. Hij verwachtte op een betere plek in zijn leven te zijn dan waar hij zich bevond. De teleurstelling van grote en onvervulde dingen drukte hem naar beneden. God keerde Baruch af van het pad van zelfverheffing: Zoekt gij grote dingen voor uzelf? Zoek ze niet! Hij wilde dat Baruch de juiste mentaliteit had - niet geobsedeerd of overdreven bezorgd over zijn eigen vooruitgang en vermeend succes.

God verzekert Baruch daarna dat er een kwaad zou komen over alle vlees in Israël. De straf van de Heere zou doorgaan (de verbanning) maar God zal hem, Baruch, zijn ziel tot een buit geven, in alle plaatsen, waar hij heen zal trekken. En dat deed Hij. Zelfs toen hij later met Jeremia naar Egypte werd gebracht, hield de HEERE Zich aan deze belofte, dat hij voor Baruch zorgen, waar hij ook ging.

Het is duidelijk dat Baruch, toen hij de boekrol van Jeremia rangschikte, deze profetie precies daar neerlegde waar hij hoorde. Hij koesterde de belofte die God hem had gegeven. Het herinnerde hem aan de manier waarop God hem in zijn wanhoop antwoordde. Hij bleef leven om te laten zien dat God trouw was aan Zijn belofte. Dit is het verhaal rond: wat ik gebouwd heb breek ik af. De context laat zien dat het hier over het rechtvaardige oordeel van de HEERE gaat. Zijn reactie op de ongehoorzaamheid van Zijn volk dat zich van Hem afgekeerd had. En Zijn liefdevolle zorg voor Baruch.

----

Waarheid is wel dat alles buiten Christus niet genoeg is voor de eeuwigheid. De Heilige Geest zal een zondaar geen rust geven voordat Hij in Christus geborgen is. “En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde; van zonde omdat zij in Mij niet geloven” (Joh. 16:8), dat is, de Heilige Geest toont de mens dat al wat buiten Christus is, zonde is.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Susanna »

Ad Anker schreef:Maar Gods Woord zegt wel een aantal dingen die daar wat over zeggen. Het is goed om daar over te mediteren. Ds. Harinck schreef in 1989 een meditatie in het RD:
Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen. Hebreën 10:9b


Maar God doet er iets beters voor in de plaats te geven en ons te leren dat Jezus alleen onze gerechtigheld is. Het schijnt soms alsof de Heere alles wegneemt en er niets overblijft. Maar Hij stelt er altijd het tweede voor in de plaats. Hij ontkracht ons in onszelf, opdat de kracht van Christus in ons wone.
Hij doodt onze wettische heiligmaking, opdat we de evangelische heiligmaking in geloof en ootmoed zouden leren kennen. Hij neemt het steunen op het gevoel weg om ons te leren vanuit een "nochtans" des geloofs te leven. Het is altijd een gezegende ruil. En eens zal de Heere het geloof wegnemen en er het aanschouwen voor in de plaats geven.
Ja, dat komt veel dichterbij. Al gaat het in hoofdstuk 9 niet over het afbreken van onze wettische heiligmaking.

Als we laten staan wat er staat, gaat het in Hebreeën om ongedaan maken van de O.T offers door het enige Offer. Het gaat in dit vers (ook in 9b) om de vervulling van wat in psalm 40 staat: Gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsoffer; Gij hebt mij de oren doorboord; brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geëist. Toen zeide ik: Zie, ik kom; in de rol des boeks is van mij geschreven.

Hij schaft de eerste af, of ontneemt haar de geldigheid, om de tweede als de geldende norm vast te stellen. In dit tweede dat het Lam van God heeft bevestigd (gesteld) daarin ligt onze enige hoop en redding. Zoals je kunt lezen in het volgende vers: "In (door) welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied." Door welke wil? Die waarvan gesproken wordt in Psalm 40: 8, volbracht door Jezus.

Neemt weg - "zet het eerste opzij", namelijk "het wettelijke Joodse systeem van offers" dat God niet wil omdat ze niet genoegzaam zijn tot het vergeven van de schuld.

Ik vind het stukje dat gedeeld word heel mooi en een waarheid op zich. Maar het komt niet op uit de tekst.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:
Forummer schreef:Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
Voor wat je vraagt wordt vaak Jeremia 45: 4 gebruikt. "Zo zegt de HEERE: Zie, dat Ik gebouwd heb, breek Ik af, en dat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land."

Maar als je Jeremia 45 gaat lezen, is er iets heel anders aan de hand. Het gaat over Baruch. Baruch gaat gebukt onder wanhoop en zelfmedelijden. Jeremia moest Baruch herinneren aan Gods eigen verdriet over wat er zou gebeuren. De HEERE had iets gebouwd en stond op het punt het te vernietigen. Hij had het geplant en stond op het punt het uit te roeien. Namelijk Israël. Zo zegt de HEERE: Zie, dat Ik gebouwd heb, breek Ik af, en dat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land. Deze tekst heeft alles te maken met het Joodse land en volk. Niet met het afbreken van de bekering van een gelovige.

Blijkbaar kwam een ​​deel van Baruchs ontmoediging en uitputting voort uit het zoeken naar grote dingen voor zichzelf. Hij verwachtte op een betere plek in zijn leven te zijn dan waar hij zich bevond. De teleurstelling van grote en onvervulde dingen drukte hem naar beneden. God keerde Baruch af van het pad van zelfverheffing: Zoekt gij grote dingen voor uzelf? Zoek ze niet! Hij wilde dat Baruch de juiste mentaliteit had - niet geobsedeerd of overdreven bezorgd over zijn eigen vooruitgang en vermeend succes.

God verzekert Baruch daarna dat er een kwaad zou komen over alle vlees in Israël. De straf van de Heere zou doorgaan (de verbanning) maar God zal hem, Baruch, zijn ziel tot een buit geven, in alle plaatsen, waar hij heen zal trekken. En dat deed Hij. Zelfs toen hij later met Jeremia naar Egypte werd gebracht, hield de HEERE Zich aan deze belofte, dat hij voor Baruch zorgen, waar hij ook ging.

Het is duidelijk dat Baruch, toen hij de boekrol van Jeremia rangschikte, deze profetie precies daar neerlegde waar hij hoorde. Hij koesterde de belofte die God hem had gegeven. Het herinnerde hem aan de manier waarop God hem in zijn wanhoop antwoordde. Hij bleef leven om te laten zien dat God trouw was aan Zijn belofte. Dit is het verhaal rond: wat ik gebouwd heb breek ik af. De context laat zien dat het hier over het rechtvaardige oordeel van de HEERE gaat. Zijn reactie op de ongehoorzaamheid van Zijn volk dat zich van Hem afgekeerd had. En Zijn liefdevolle zorg voor Baruch.

----

Waarheid is wel dat alles buiten Christus niet genoeg is voor de eeuwigheid. De Heilige Geest zal een zondaar geen rust geven voordat Hij in Christus geborgen is. “En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde; van zonde omdat zij in Mij niet geloven” (Joh. 16:8), dat is, de Heilige Geest toont de mens dat al wat buiten Christus is, zonde is.
Over Jer. 45 vers 2 (Baruch) heb ik een oude, maar voor nu heel actuele preek van ds. E. Venema, waar het thema luidt: EEN WOORD APART VOOR BARUCH. De preek staat op een oud cassettebandje, maar ik wil wel proberen om er enkele fragmenten uit op te tekenen. Als het bandje tenminste niet breekt, want het is een wat fragiel bandje... Misschien beter in een ander topic dan?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 10 nov 2020, 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Mara »

Bij mij kwam de vraag op, n.a.v. het thema van zondagmiddag: Eensgezindheid in de Heere, hoever gaat dit?
Moet je altijd koste wat kost, eensgezind blijven in je gemeente?
Ook al gaan er zaken verkeerd?
Goed, je broer blijft je broer, ook al moet hij de gevangenis in. Dan kun je niet zeggen: hij is mijn broer niet meer.
Maar ik vind het lastig om iemand zo te noemen waar je het totaal niet mee eens bent.
En dat antwoord krijg je dan niet in die preek, dat kan ook niet, omdat het een individueel probleem is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door samanthi »

Forummer schreef:Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
Ik heb dit ook weleens gehoord, dit krijg je als teksten isoleert, je moet zoiets in de context blijven zien en lezen. (Anderen zijn er al inhoudelijk op in gegaan, eens met susanna)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Posthoorn »

Forummer schreef:Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
Het kan zo zijn, dat een zoekende zondaar weleens vertroost is geworden, weleens iets heeft gezien van de mogelijkheid tot behoud in Christus, etc. Het gevaar is er dat iemand daar wat mee 'wordt', hoeft niet eens hoogmoedig bedoeld te zijn, maar dat hij toch eigenlijk óók wel een kind van God is en zich er zo langzamerhand bij rekent. Dát moet ons ontnomen worden, zodat we een uitgewerkte, uitgeschudde zondaar worden, en in die weg komt er plaats voor Christus.
Of de exegese van de tekst uit Jer. 45 in dit verband helemaal juist is, betwijfel ik, maar je zou het een soort van toepassen van de tekst kunnen noemen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
Forummer schreef:Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
Het kan zo zijn, dat een zoekende zondaar weleens vertroost is geworden, weleens iets heeft gezien van de mogelijkheid tot behoud in Christus, etc. Het gevaar is er dat iemand daar wat mee 'wordt', hoeft niet eens hoogmoedig bedoeld te zijn, maar dat hij toch eigenlijk óók wel een kind van God is en zich er zo langzamerhand bij rekent. Dát moet ons ontnomen worden, zodat we een uitgewerkte, uitgeschudde zondaar worden, en in die weg komt er plaats voor Christus.
Of de exegese van de tekst uit Jer. 45 in dit verband helemaal juist is, betwijfel ik, maar je zou het een soort van toepassen van de tekst kunnen noemen.
Ik begrijp wat je duidelijk wil maken. Zo kan een tekst over Hosea 2:13 en 14 ook gebruikt worden als een soort toepassing. Of dit de bedoeling is, is wat anders. God is in staat om Zijn Woord nauwkeurig aan ons door te geven op een manier die we kunnen begrijpen. Ik denk dat het van cruciaal belang is dat we correct interpreteren om de bedoelde betekenis te bepalen, in plaats van bepaalde ideeën in de tekst te forceren.
Plaats reactie