Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door Susanna »

Kan iemand dit citaat van J.C. Ryle uitleggen?
Hoezo is de gerechtigheid die we door de heiliging bezitten onze eigen gerechtigheid?
De gerechtigheid die we door onze rechtvaardigmaking bezitten is niet onze eigen gerechtigheid maar de eeuwige volmaakte gerechtigheid van onze grote Middelaar Christus die ons aangerekend werd en ons eigen werd door het geloof. De gerechtigheid die we door de heiliging bezitten is onze eigen gerechtigheid, verleend door de Heilige Geest, in ons ingeplant en uitgewerkt, al is die wel vermengd met veel zwakheid en onvolkomenheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:Kan iemand dit citaat van J.C. Ryle uitleggen?
Hoezo is de gerechtigheid die we door de heiliging bezitten onze eigen gerechtigheid?
De gerechtigheid die we door onze rechtvaardigmaking bezitten is niet onze eigen gerechtigheid maar de eeuwige volmaakte gerechtigheid van onze grote Middelaar Christus die ons aangerekend werd en ons eigen werd door het geloof. De gerechtigheid die we door de heiliging bezitten is onze eigen gerechtigheid, verleend door de Heilige Geest, in ons ingeplant en uitgewerkt, al is die wel vermengd met veel zwakheid en onvolkomenheid.
Rechtvaardigmaking een een eenmalige daad van Gods soevereine genade en de heiligmaking is een doorgaand werk. Heel kort gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:
Susanna schreef:Kan iemand dit citaat van J.C. Ryle uitleggen?
Hoezo is de gerechtigheid die we door de heiliging bezitten onze eigen gerechtigheid?
De gerechtigheid die we door onze rechtvaardigmaking bezitten is niet onze eigen gerechtigheid maar de eeuwige volmaakte gerechtigheid van onze grote Middelaar Christus die ons aangerekend werd en ons eigen werd door het geloof. De gerechtigheid die we door de heiliging bezitten is onze eigen gerechtigheid, verleend door de Heilige Geest, in ons ingeplant en uitgewerkt, al is die wel vermengd met veel zwakheid en onvolkomenheid.
Rechtvaardigmaking een een eenmalige daad van Gods soevereine genade en de heiligmaking is een doorgaand werk. Heel kort gezegd.
Maar wat is dan dat verschil tussen niet onze eigen gerechtigheid en wel onze eigen gerechtigheid?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door Ad Anker »

Interessante vraag. Onze catechismus zegt in vraag 62 dat de goede werken geen gerechtigheid voor God of een stuk daarvan zijn. Omdat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid is.

In vraag 86 gaat het over de goede werken in het stuk der dankbaarheid. Daarin staat dat Christus ons door de Heilige Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt en wij van ons geloof door de vruchten verzekerd zijn zouden. Dat is een andere dimensie op goede werken. Goede werken als vrucht van de vernieuwing door de Heilige Geest.

Ik denk dat hij dit onderscheid wil maken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Interessante vraag. Onze catechismus zegt in vraag 62 dat de goede werken geen gerechtigheid vor God of een stuk daarvan zijn. Omdat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid is.

In vraag 86 gaat het over de goede werken in het stuk der dankbaarheid. Daarin staat dat Christus ons door de Heilige Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt en wij van ons geloof door de vruchten verzekerd zijn zouden. Dat is een andere dimensie op goede werken. Goede werken als vrucht van de vernieuwing door de Heilige Geest.

Ik denk dat hij dit onderscheid wil maken.
Het gaat naar ik meen ook niet over onze gerechtigheid, maar over de rechtvaardigmaking?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door DDD »

Het zou mij niet verbazen als het een vertaalfout is. In ieder geval is het helemaal niet vanzelfsprekend om dit zo te zien. Ik zou het eerder bij een RK schrijver verwachten dan bij een protestant. Nu is Ryle Anglicaans, maar toch van een tamelijk onverdacht gereformeerde soort. Dus ik ben heel benieuwd.

Ik vind het overigens geen onbegrijpelijk onderscheid. De rechtvaardigmaking wordt ons toegerekend. De heiligmaking is -dankzij het werk van de heilige Geest, iets dat (ook) de mens zelf werkt, zeggen de Dordtse Leerregels.

Maar goed, daarbij blijft staan dat de bijbel zegt dat onze gerechtigheden als een vod zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Interessante vraag. Onze catechismus zegt in vraag 62 dat de goede werken geen gerechtigheid voor God of een stuk daarvan zijn. Omdat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid is.

In vraag 86 gaat het over de goede werken in het stuk der dankbaarheid. Daarin staat dat Christus ons door de Heilige Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt en wij van ons geloof door de vruchten verzekerd zijn zouden. Dat is een andere dimensie op goede werken. Goede werken als vrucht van de vernieuwing door de Heilige Geest.

Ik denk dat hij dit onderscheid wil maken.
Het gaat naar ik meen ook niet over onze gerechtigheid, maar over de rechtvaardigmaking?
Ik spreek de catechismus na. Die zegt dat de goede werken geen gerechtigheid voor God of een stuk daarvan zijn. Omdat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het zou mij niet verbazen als het een vertaalfout is.
Het is geen vertaalfout. In de Engelse versie staat:
(b) The righteousness we have by our justification is not our own, but the everlasting perfect
righteousness of our great Mediator Christ, imputed to us, and made our own by faith. The righteousness
we have by sanctification is our own righteousness, imparted, inherent, and wrought in us by the Holy
Spirit, but mingled with much infirmity and imperfection.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door Ukkie »

Ad Anker schreef:Interessante vraag. Onze catechismus zegt in vraag 62 dat de goede werken geen gerechtigheid voor God of een stuk daarvan zijn. Omdat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid is.

In vraag 86 gaat het over de goede werken in het stuk der dankbaarheid. Daarin staat dat Christus ons door de Heilige Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt en wij van ons geloof door de vruchten verzekerd zijn zouden. Dat is een andere dimensie op goede werken. Goede werken als vrucht van de vernieuwing door de Heilige Geest.

Ik denk dat hij dit onderscheid wil maken.
Ik denk dat dit de juiste verklaring is Ad!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door DDD »

Blijft staan, dat de uitspraak in strijd is met de catechismus. Op een zeer ondergeschikt punt, weliswaar. Je zou het zelfs een definitiekwestie kunnen noemen. Maar toch.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door Susanna »

Dankzij het Engelse stukje hieronder van @eilander, vond ik een vervolgtekst:
.
.. als we willen groeien in heiligheid en meer geheiligd willen worden, moeten we voortdurend doorgaan zoals we begonnen zijn, en steeds nieuwe "aanvragen" bij Christus indienen. Hij is het Hoofd waaruit elk lid moet worden voorzien. Om het leven te leiden van dagelijks geloof in de Zoon van God, om dagelijks uit Zijn volheid de beloofde genade en kracht te putten die Hij voor Zijn volk heeft gelegd - dit is het grote geheim van toenemende heiliging. Gelovigen die stil lijken te staan, negeren over het algemeen de nauwe omgang met Jezus en bedroeven daarom de Geest. Hij die bad: "heilig hen", in de laatste nacht voor Zijn kruisiging, is oneindig bereid om iedereen te helpen die door geloof tot Hem komt en om hulp en ernaar verlangt om meer heilig te worden. https://www.monergism.com/thethreshold/ ... _ryle.html
Overigens is het me nog steeds niet helemaal helder, dat verschil.
Maar wel dat deze gerechtigheid (die wij zelf dus bewerken in de kracht van de Heilige Geest, een andere is dan de toegerekende gerechtigheid in de rechtvaardigmaking.

Ik vond ook nog dit:
Protestanten handhaven het onderscheid tussen de "toegerekende gerechtigheid" van Christus, die de basis is voor rechtvaardiging, en de "verleende gerechtigheid" die de basis is voor latere heiliging. Het is enigszins problematisch voor sommige christenen (met name calvinisten) om het ‘meegedeelde gerechtigheid’ te noemen, want wat wordt meegedeeld is een rechtvaardig principe in de natuur van de mens, niet perse rechtvaardigheid. Men moet voorzichtig zijn bij het gebruik van de term toegekende gerechtigheid, omdat deze soms wordt verward met en soms ook wel eens wordt gebruikt om te verwijzen naar de gerechtigheid uit de werken, die in het katholicisme de basis is voor rechtvaardiging. Bron: Imparted righteousness
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door DDD »

Ik geloof niet dat je in zijn algemeen kunt zeggen dat goede werken 'in het katholicisme de basis zijn voor de rechtvaardiging'. Is daar een katholieke bron voor? Zo heb ik het in ieder geval nooit gehoord of gelezen, voor zover ik mij kan herinneren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik geloof niet dat je in zijn algemeen kunt zeggen dat goede werken 'in het katholicisme de basis zijn voor de rechtvaardiging'. Is daar een katholieke bron voor? Zo heb ik het in ieder geval nooit gehoord of gelezen, voor zover ik mij kan herinneren.
Luther zegt daar iets over in zijn uitleg van de Galatenbrief. De liefde wordt ingestort, dat is dan de bekering, en de gelovige krijgt dan de hebbelijkheid om door goede werken rechtvaardig gemaakt te worden. Dus de rechtvaardigmaking is een weldaad die in de tijd volgt op de wedergeboorte. Een scherp zicht ziet dat elementen hiervan in de bevindelijke kringen terugkeren. Als een varken in de wentelen van het slijk en als een hond naar zijn uitbraaksel. Dat maakt onze tijd zo donker.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door Thea »

Het heeft m.i ook te maken met een verzekerd zijn van de rechtvaardigmaking uit de vruchten. Ik lees momenteel een boekje van Luther over de eerste brief van Petrus en hij zegt, dat je als mens de rechtvaardiging niet kunt 'maken', maar als je geen goede vruchten voortbrengt, kun je niet gerechtvaardigd zijn.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Verschil gerechtigheid in rechtvaardigmaking en heiligmaking

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Ik geloof niet dat je in zijn algemeen kunt zeggen dat goede werken 'in het katholicisme de basis zijn voor de rechtvaardiging'. Is daar een katholieke bron voor? Zo heb ik het in ieder geval nooit gehoord of gelezen, voor zover ik mij kan herinneren.
Het heilig doopsel vormt samen met de goede werken de basis van de rechtvaardiging.

De mens wordt gerechtvaardigd door de doop plus geloof, plus daarbij gevoegde werken (zie de Katholieke Catechismus Ref. Nos. 1265-1271, 1987-1995).

Het heilig Doopsel is het fundament van heel het christelijk leven, de toegangspoort tot het leven in de Geest (vitae spiritualis ianua) en de deur die toegang verleent tot de andere Sacramenten. Door het Doopsel zijn wij van de zonde bevrijd en, herboren tot kinderen van God, worden wij ledematen van Christus, ingelijfd in de Kerk en haar zending deelachtig gemaakt.

De allerheiligste Drie-eenheid geeft aan de gedoopte de heiligmakende genade, de genade van de rechtvaardiging die: hem in staat stelt in God te geloven, op Hem te hopen en Hem te beminnen; het hem mogelijk maakt te leven onder de leiding van de heilige Geest en te handelen door de gaven van de heilige Geest; hem in staat stelt te groeien in het goede door de morele deugden. Heel het organisme van het bovennatuurlijk leven van de Christen heeft dus zijn wortels in het heilig Doopsel.

Later is het natuurlijk ook nog het sacrament van het Vormsel dat de bijzondere uitstorting van de heilige Geest is, zoals op de dag van Pinksteren, toen de Geest over de apostelen werd uitgestort. Het bewerkt serieuze groei en verdieping :

1. het maakt dat wij dieper wortelen in het goddelijke kindschap dat ons doet zeggen: "Abba, Vader" (Rom. 8, 15);
2. het verenigt ons hechter met Christus;
3. het vermeerdert in ons de gaven van de Heilige Geest;
4. het vervolmaakt onze band met de Kerk;
5. het verleent ons een bijzondere kracht van de Heilige Geest om het geloof door woord en daad te verbreiden en te verdedigen als waarachtige getuigen van Christus, om dapper de naam van Christus te belijden en nooit schaamte te gevoelen voor het kruis.

Echter, Christus' oproep tot bekering blijft wel weerklinken in het leven van Christenen. Deze tweede bekering is een ononderbroken opgave voor heel de Kerk die "in haar eigen schoot zondaars omvat" en die zich dus, "tezelfdertijd heilig en altijd tot zuivering geroepen, onophoudelijk toelegt op boetvaardigheid en levensvernieuwing". Dit streven naar bekering is niet zonder meer mensenwerk, maar een ontroering van "het vermorzelde hart" (Ps. 51, 19) dat aangetrokken en bewogen wordt door de genade om te beantwoorden aan de barmhartige liefde van God, die ons het eerst heeft liefgehad.

God biedt, aan wie zich opent voor de werking van zijn genade, om niet zijn vergeving aan. Dat gebeurt door middel van het berouw, samen met het voornemen het leven richting te geven overeenkomstig de wil van God, een gevolg van zijn barmhartigheid, waardoor Hij ons met zich verzoent. God legt in ons hart het vermogen om de weg van de navolging van Christus te kunnen gaan. Het woord en de houding van Jezus laten duidelijk zien dat het Rijk van God de horizon is waarbinnen iedere relatie wordt bepaald.

Hiervan vinden we een getuigenis in de bekering van de heilige Petrus, nadat deze zijn Meester driemaal had verloochend. Jezus eindeloos barmhartige blik wekt bij Petrus tranen van berouw op (Lc. 22, 61) en, na de verrijzenis van de Heer, de drievoudige bevestiging van zijn liefde voor Jezus. 6 De tweede bekering heeft ook een dimensie die de gemeenschap raakt. Dit komt tot uiting in de oproep die de Heer tot een hele Kerk richt: "Bekeer u!" (Openb. 2, 5.16).
In verband met de twee bekeringen zegt de heilige Ambrosius dat men in de Kerk "het water en de tranen aantreft: het water van het doopsel en de tranen van de boete".

Gelukkig is daar het sacrament van de boete voor. De hele kracht van het Boetesacrament bestaat daarin dat het ons opnieuw in de genade van God herstelt en ons met Hem in innigste vriendschap verbindt". Het doel en de vrucht van dit sacrament bestaan dus in de verzoening met God. Zij die met een berouwvol hart en in een gelovige gezindheid het Boetesacrament ontvangen, "verwerven gewoonlijk vrede en rust voor het geweten met intense geestelijke vertroosting"

bron: RK documenten en Catechismus van de Katholieke Kerk.
Plaats reactie