Invulling studiegroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Invulling studiegroep

Bericht door Salomo »

Ik ben van plan om met een klein groepje vrienden een studiegroep op te richten. We zijn van plan om de Institutie van Calvijn door te lezen. Naast het alleen maar studeren willen we ook graag sparren over geestelijke vragen en praten over zielsbevindingen. Heeft iemand ervaring met zulk een soortgelijke studiegroep? Wat kan ik het beste aan voorbereidingen treffen om zo'n avond stichtelijke invulling te geven?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Terri »

Salomo schreef:Ik ben van plan om met een klein groepje vrienden een studiegroep op te richten. We zijn van plan om de Institutie van Calvijn door te lezen. Naast het alleen maar studeren willen we ook graag sparren over geestelijke vragen en praten over zielsbevindingen. Heeft iemand ervaring met zulk een soortgelijke studiegroep? Wat kan ik het beste aan voorbereidingen treffen om zo'n avond stichtelijke invulling te geven?
Misschien kan je hier wat aan hebben qua ideeën en wat echt belangrijk is om 'zielsbevindingen' te verstaan in het licht van de Schrift.

https://www.hhjo.nl/uploads/downloads/W ... thodes.pdf
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Salomo »

Heel erg bedankt hiervoor!
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Ararat »

Ik weet niet hoe divers jullie groepje is, maar je kunt meer zegen ervaren door af te spreken dat je alleen positief spreekt over anderen en niet direct namen noemt als je citeert.
Het eerste zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar is het helaas niet, je zult elkaar ws moeten herinneren aan deze afspraak. Dat laatste zorgt ervoor dat je meer gericht bent op de inhoud van het citaat.

Site: https://www.gerritveldman.nl/onderwerp/institutie/

Verder is het handig dat elke avond iemand de leiding heeft, dat er een enigszins vaste 'liturgie' is, dat iedereen het ook echt voorbereidt, enz
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Salomo »

Ararat schreef:Ik weet niet hoe divers jullie groepje is, maar je kunt meer zegen ervaren door af te spreken dat je alleen positief spreekt over anderen en niet direct namen noemt als je citeert.
Het eerste zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar is het helaas niet, je zult elkaar ws moeten herinneren aan deze afspraak. Dat laatste zorgt ervoor dat je meer gericht bent op de inhoud van het citaat.

Site: https://www.gerritveldman.nl/onderwerp/institutie/

Verder is het handig dat elke avond iemand de leiding heeft, dat er een enigszins vaste 'liturgie' is, dat iedereen het ook echt voorbereidt, enz
Het is inderdaad niet de bedoeling dat het een roddelgroep zal worden :oO . De groep bestaat uit vier jongens, dus niet bepaald divers. Heb je enigszins tips voor invulling van de 'liturgie' en voorbereiding?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Invulling studiegroep

Bericht door HersteldHervormd »

Salomo schreef:Ik ben van plan om met een klein groepje vrienden een studiegroep op te richten. We zijn van plan om de Institutie van Calvijn door te lezen. Naast het alleen maar studeren willen we ook graag sparren over geestelijke vragen en praten over zielsbevindingen. Heeft iemand ervaring met zulk een soortgelijke studiegroep? Wat kan ik het beste aan voorbereidingen treffen om zo'n avond stichtelijke invulling te geven?
Misschien ben je opzoek naar een soort gezelschap? Dit lijkt natuurlijk niet echt meer van deze tijd, maar het kan wel degelijk nog.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Salomo »

Ik kom zelf niet uit de tijd van gezelschappen, dus ik heb geen idee wat het precies inhoudt. Ik hoor vaak meer kwaad dan goeds over. Maar ik ben er nooit bij geweest, dus heb er geen verstand van.

Ik wil eigenlijk gewoon studeren met een paar vrienden, sparren over theologische vragen en bespreken hoe de Heere in ons leven werkt. Ik weet niet of dat dan weg heeft van een gezelschapskring?

Maar ja ik zou graag tips willen hoe ik dat goed kan invullen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Ararat »

Salomo schreef:
Ararat schreef:Ik weet niet hoe divers jullie groepje is, maar je kunt meer zegen ervaren door af te spreken dat je alleen positief spreekt over anderen en niet direct namen noemt als je citeert.
Het eerste zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar is het helaas niet, je zult elkaar ws moeten herinneren aan deze afspraak. Dat laatste zorgt ervoor dat je meer gericht bent op de inhoud van het citaat.

Site: https://www.gerritveldman.nl/onderwerp/institutie/

Verder is het handig dat elke avond iemand de leiding heeft, dat er een enigszins vaste 'liturgie' is, dat iedereen het ook echt voorbereidt, enz
Het is inderdaad niet de bedoeling dat het een roddelgroep zal worden :oO . De groep bestaat uit vier jongens, dus niet bepaald divers. Heb je enigszins tips voor invulling van de 'liturgie' en voorbereiding?
In de verschillende groepen waar ik bij zat kozen we voor een inloop met wat drinken en gezelligheid. We begonnen stipt op de afgesproken tijd met gebed, bijbellezen en evt zingen. Dan de voorbereidde werkvorm die past bij de groep of het onderwerp, op de afgesproken tijd afsluiten met dankgebed en evt zingen. Daarna pas weer wat drinken.
Die afgesproken tijden voorkomen dat je te moe wordt of gaat herhalen. Het geeft ook duidelijkheid, vooral voor de gastheer. Klaar ben je meestal toch niet.
Wij lieten de leiding vd avond rouleren, de leider was niet tegelijk ook gastheer/-vrouw.
En af en toe even een korte evaluatie
Dankgebed kan ook in de vorm van een kringgebed, als iedereen zich daar veilig bij voelt. Was vaak ook van grote meerwaarde!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Marck »

Online zou ik er wel belangstelling in hebben. Calvijns Institutie is erg opbouwend om samen door te nemen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Geytenbeekje »

Marck schreef:Online zou ik er wel belangstelling in hebben. Calvijns Institutie is erg opbouwend om samen door te nemen.
`Via Zoom zou het wel kunnen ja
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Marck »

Geytenbeekje schreef:
Marck schreef:Online zou ik er wel belangstelling in hebben. Calvijns Institutie is erg opbouwend om samen door te nemen.
`Via Zoom zou het wel kunnen ja
In het verleden enkele boeken doorgenomen en ook mogen samenwerken aan een toen nog samen te stellen boek via een emailgroep. Voordeel was dat je op de jouw beschikbare momenten kon inlezen en reageren. Zoom vraagt natuurlijk een gelijktijdige beschikbaarheid.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Christen »

Hier is o.a. de hele Institutie van Calvijn behandeld. Onder leiding van een dominee die wat op de achtergrond bleef. Vooraf een inleiding die je zelf mocht bedenken nav een reeks uit de Bijbel. Je hebt zelfstudies over oudvaders en daar heb je ook al vragen bij, begreep ik.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Marck »

Christen schreef:Hier is o.a. de hele Institutie van Calvijn behandeld. Onder leiding van een dominee die wat op de achtergrond bleef. Vooraf een inleiding die je zelf mocht bedenken nav een reeks uit de Bijbel. Je hebt zelfstudies over oudvaders en daar heb je ook al vragen bij, begreep ik.
Klopt. Cursussenoudvaders.nl
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Zita »

Op studentenvereniging Depositum Custodi wordt door ieder lid de Institutie gelezen en in studiekring besproken. Binnen de vereniging is bij de abactis intussen heel veel materiaal aanwezig rond studie van de Insitutie. Je zou hem een mailtje kunnen sturen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Invulling studiegroep

Bericht door Marck »

Plaats reactie