Christus' kind of Gods kind?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Christus' kind of Gods kind?

Bericht door Arja »

Is iemand die gered is Gods kind?
Of kind van Christus?

Dit als reactie op een ondertitel van een boek: Christus liefde tot Zijn kinderen
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door helma »

De Heere Jezus noemt de bloedvloeiende vrouw 'dochter'. Dat heeft mij wel eens bijzonder vertroost.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door Geeske_1991 »

Jeremia 3 Gij zult tot Mij roepen: Mijn Vader

De Bijbel is echt wel duidelijk in dit soort vragen, misschien kun je daar je antwoord vinden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door helma »

Een van de namen van Jezus is ook 'Vader der eeuwigheid'
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door Refogast »

Het is Christus' kind. Hij heeft Zich als Borg aangeboden in de stilte van de nooit begonnen eeuwigheid om Zijn Kerk weer terug te brengen in de gemeenschap met een Drie-enig God. Christus is de dood ingegaan en heeft Zijn bloed gegeven voor al Zijn volk.
Het is Gods kind. Het werk van de zaligheid is een werk van de drie-enige God. De Vader Die verkoor, de Zoon Die het verdiende en de Heilige Geest Die het toepaste. In de hemel zal het straks eeuwig zijn: Drie-enig God U zij al de eer!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door huisman »

Ik denk dat Johannes 1:12 hier een kerntekst is : Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

Het geloof in Christus hersteld het kindschap met God. Dit staat ook duidelijk in Galaten 3:26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus

Lees ook Romeinen 8 : 14-17 (vooral vers 17 met verklaring)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door Arja »

helma schreef:De Heere Jezus noemt de bloedvloeiende vrouw 'dochter'. Dat heeft mij wel eens bijzonder vertroost.
Ja, mij ook. Deze geschiedenis heeft heel veel betekenis voor mij.

In de evangeliën Bijbel verwijst deze term dochter naar "dochter van Abraham". Zoals Zacheüs een "zoon van Abraham" genoemd werd (Lukas 19:9) en de gebogen vrouw "dochter van Abraham". Niet naar: kind van Christus.

Later, na het offer van de Christus zou Paulus zeggen: "En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen." OJB: "En als je tot de Moshiach behoort (YESHAYAH 53:10), dan ben je van de ZERA van Avraham Avinu, je bent yoreshim (erfgenamen) volgens de havtachah (belofte)."

En dan gaat het over kind van de Vader zijn, door de vereniging met Christus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door -DIA- »

Ik dacht het zo te zeggen: Kind van God om de verdienste van Jezus' wil. Verder is het toch ook zo dat een mens niet met Jezus verzoend wordt, maat met God. Dan spreken we over een drie-enig God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door Terri »

Ook hoor je wel eens van kansels: Christus onze oudste broeder.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:Ook hoor je wel eens van kansels: Christus onze oudste broeder.
Vroeger meer dan nu, het persoonlijke: Mijn dierbare Bloedbruidegom.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door Arja »

helma schreef:Een van de namen van Jezus is ook 'Vader der eeuwigheid'
Maar niet "eeuwige vader" zoals de HSV zegt. Vader der eeuwigheid ziet erop dat Hij de "Bezitter (stamvader) van de eeuwigheid" is, de Oorzaak, de Schepper van tijd, eeuwig verleden en toekomst.
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst

OJB: Want ons is a yeled geboren, ben is ons gegeven; en de misrah (heerschappij) zal op zijn schouder zijn; en Shmo zal Peleh (prachtig), Yoetz (raadgever), El Gibbor (Machtige Gd), Avi Ad (Bezitter van de Eeuwigheid), Sar Shalom (Vredevorst) worden genoemd
Dat ziet op iets anders dan de Vader - kind verhouding.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Christus' kind of Gods kind?

Bericht door Arja »

huisman schreef:Ik denk dat Johannes 1:12 hier een kerntekst is : Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

Het geloof in Christus hersteld het kindschap met God. Dit staat ook duidelijk in Galaten 3:26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus

Lees ook Romeinen 8 : 14-17 (vooral vers 17 met verklaring)
Bedankt. Ik zal dit doorgeven aan degene die de vraag (via mij) stelde :)
Plaats reactie