Simson

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Simson

Bericht door Zita »

Gisteren hoorde ik een preek over Simson. Daarin hoorde ik veel nieuwe dingen, waarbij sommige lijnen mij wat verbaasden. Overigens was het een indrukwekkende preek die mij echt wel raakte.
De eerste schriftlezing was uit Genesis 49:
16 Dan zal zijn volk richten, als een der stammen Israëls.
17 Dan zal een slang zijn aan den weg, een adderslang nevens het pad, bijtende des paards verzenen, dat zijn rijder achterover valle.
18 Op uw zaligheid wacht ik, HEERE!

Vervolgens uit Richteren 13:
1 En de kinderen Israëls voeren voort te doen, dat kwaad was in de ogen des HEEREN; zo gaf de HEERE hen in de hand der Filistijnen veertig jaren.
2 En er was een man van Zora, uit het geslacht van een Daniet, wiens naam was Manoach; en zijn huisvrouw was onvruchtbaar en baarde niet.
3 En een Engel des HEEREN verscheen aan deze vrouw, en Hij zeide tot haar: Zie nu, gij zijt onvruchtbaar, en hebt niet gebaard; maar gij zult zwanger worden, en een zoon baren.
4 Zo wacht u toch nu, en drink geen wijn noch sterken drank, en eet niets onreins.
5 Want zie, gij zult zwanger worden, en een zoon baren, op wiens hoofd geen scheermes zal komen; want dat knechtje zal een Nazireër Gods zijn, van moeders buik af; en hij zal beginnen Israël te verlossen uit der Filistijnen hand.

Mijn vragen:
- Vers 17 van Genesis 49 zou een profetie zijn van de komst van Simson. Is dat zo?
- Simson zou beginnen Israel te verlossen. Maar zijn verlossende werk zou gebrekkig en vol zonde zijn. Het wachten was op de ware Verlosser, die een volmaakte verlossing zou brengen. Daarom volgt vers 18 juist op de profetie van de komst van Simson. Ik heb juist veel preken gehoord over vers 18 waarin wel werd uitgelegd dat Jakob op dat moment een (wat bedekt) zicht had op Christus, maar de verbinding met Simson was nooit eerder gelegd. Het werd meer verklaard als een soort uitroep die ook na Juda of Issaschar of welke zoon had kunnen komen.
- In de tijd van Simson was er een zonnecultus: de zon werd aanbeden als god. De naam van Simson betekent ook 'zon'. Maar dat konden we toch positief waarderen. Die gedachtensprong kon ik niet helemaal volgen. Iemand wel?
- Was Simson werkelijk zo'n grote richter dat Jakob eeuwen daarvoor al van hem profeteerde? Ik zie in zijn richtende werk zoveel geweld en seksuele zonden, en het zicht op de Heere is zo bedekt.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Simson

Bericht door Susan »

Zita schreef: Mijn vragen:
- Vers 17 van Genesis 49 zou een profetie zijn van de komst van Simson. Is dat zo?
Hij (Jacob) vergelijkt hem (Dan) met een slang, die in de hielen van een paard bijt en zijn berijder achterover laat vallen, hoewel hij hem niet raakt. Hij dood dus indirect.

Iets soortgelijks staat in het verhaal van Simson: "En Simson greep de twee pilaren van het midden, enz." (Richt. 16:29), en degenen die op het dak waren, stierven. Simson doodt dus ook indirect. Veel Joodse geleerden zien het inderdaad zo dat Simson de vervulling van Jakobs zegen aan zijn zoon Dan was, de voorvader van Simson: “Dan zal zijn volk richten, als een van de stammen van Israël."

Rashbam schreef bij Genesis 49

'לישועתך קויתי ה, “I have always hoped for Your salvation, Hashem” Yaakov addresses the tribe of Dan when saying this; in other words: Yaakov prayed that Dan will be successful in his defense of the Jewish people. An alternate explanation: “I have hoped to G-d that your (Dan’s) efforts at saving his people will succeed.” (as predicted by the angel who told the wife on Manoach of the forthcoming birth of Samson, and that he would be the first to save the people from the Philistines. (Judges 13,5)

Simson werd in de Middeleeuwen beschouwd als een van de vele prototypes van Jezus. De meest populaire episode in de middeleeuwse kunst was daarom Samson die de leeuw verscheurde omdat men dacht dat het Jezus voorstelde die zegevierde over Satan en de kaken van hem brak. In Hebreeën 11 wordt Simsons grote geloof wordt geprezen. Ik zie hem nergens als prototype aangehaald worden in de Bijbel.

Je kunt wel zeggen: hoe wijst het verhaal van Simson naar Jezus? En ook: Hoe contrasteert Simsons leven met Jezus (zeker 5 zaken)
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Simson

Bericht door merel »

Zita schreef:Gisteren hoorde ik een preek over Simson. Daarin hoorde ik veel nieuwe dingen, waarbij sommige lijnen mij wat verbaasden. Overigens was het een indrukwekkende preek die mij echt wel raakte.
De eerste schriftlezing was uit Genesis 49:
16 Dan zal zijn volk richten, als een der stammen Israëls.
17 Dan zal een slang zijn aan den weg, een adderslang nevens het pad, bijtende des paards verzenen, dat zijn rijder achterover valle.
18 Op uw zaligheid wacht ik, HEERE!

Vervolgens uit Richteren 13:
1 En de kinderen Israëls voeren voort te doen, dat kwaad was in de ogen des HEEREN; zo gaf de HEERE hen in de hand der Filistijnen veertig jaren.
2 En er was een man van Zora, uit het geslacht van een Daniet, wiens naam was Manoach; en zijn huisvrouw was onvruchtbaar en baarde niet.
3 En een Engel des HEEREN verscheen aan deze vrouw, en Hij zeide tot haar: Zie nu, gij zijt onvruchtbaar, en hebt niet gebaard; maar gij zult zwanger worden, en een zoon baren.
4 Zo wacht u toch nu, en drink geen wijn noch sterken drank, en eet niets onreins.
5 Want zie, gij zult zwanger worden, en een zoon baren, op wiens hoofd geen scheermes zal komen; want dat knechtje zal een Nazireër Gods zijn, van moeders buik af; en hij zal beginnen Israël te verlossen uit der Filistijnen hand.

Mijn vragen:
- Vers 17 van Genesis 49 zou een profetie zijn van de komst van Simson. Is dat zo?
- Simson zou beginnen Israel te verlossen. Maar zijn verlossende werk zou gebrekkig en vol zonde zijn. Het wachten was op de ware Verlosser, die een volmaakte verlossing zou brengen. Daarom volgt vers 18 juist op de profetie van de komst van Simson. Ik heb juist veel preken gehoord over vers 18 waarin wel werd uitgelegd dat Jakob op dat moment een (wat bedekt) zicht had op Christus, maar de verbinding met Simson was nooit eerder gelegd. Het werd meer verklaard als een soort uitroep die ook na Juda of Issaschar of welke zoon had kunnen komen.
- In de tijd van Simson was er een zonnecultus: de zon werd aanbeden als god. De naam van Simson betekent ook 'zon'. Maar dat konden we toch positief waarderen. Die gedachtensprong kon ik niet helemaal volgen. Iemand wel?
- Was Simson werkelijk zo'n grote richter dat Jakob eeuwen daarvoor al van hem profeteerde? Ik zie in zijn richtende werk zoveel geweld en seksuele zonden, en het zicht op de Heere is zo bedekt.
Deze preek heb ik ook gehoord en had eigenlijk dezelfde vragen als jij. Ik had ook niet eerder gehoord dat de poorten die Simson wegdroeg ook al eerder geprofeteerd was.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Simson

Bericht door Valcke »

Susan schreef:Ik zie hem nergens als prototype aangehaald worden in de Bijbel.
Mattheüs 2:23. Mi komt wat daar staat rechtstreeks uit de geschiedenis in Richteren. Richteren behoort volgens de Joodse indeling ook tot de boeken van de profeten.
Plaats reactie