Mag je iets zeggen van iemands gebed?

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door DDD »

Zeker. Dat dacht ik ook. Maar als je in Krabbendijke woonde, dan wist je heus wel hoe laat de laatste trein naar Goes gaat, en andersom. Het was geen tijd waarin iedereen een auto had.

Bovendien kan je zoiets ook vergeten na de preek. Of de preek loopt wat uit. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je zoiets vergeet te zeggen.

Maar goed, het is stichtelijker om het vooraf te zeggen. Daar zijn we het over eens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Anselmus schreef:
Zita schreef:
rian schreef:
Ik vind dat je nog al stevige bewoordingen gebruikt.
(...)

En ik herinner me dat ik eens gelezen heb van ds. Kersten. 'Dat als er proefpreken gehouden werden en daar moest vooraf een gebed plaatsvinden. Als dat te lang duurde zei hij wat onder het bidden.'
Ook heb ik eens gelezen van ds. Kersten. Hij had ergens gepreekt en de ouderling van dienst moest nog een gebed doen. Dit ging echter zolang duren en er werden nog zoveel dingen gezegd in het gebed. Dat ds. Kersten zei tegen de broeder die naast hem zat: Ik ga vast anders haal ik de trein niet.......
Bizarre uitspraken. Zijn dit apocriefe verhalen of waargebeurd?
Ik vind het ook een hoog hagiografisch gehalte hebben en anders vind ik dit wat onaangepast en narcistisch gedrag.
De meeste bevindelijk-gereformeerde kerkgemeenschappen zijn ontstaan door onaangepast gedrag. Dat is juist een kenmerk van het ware bij charismatisch leiderschap. De rechtlijnigheid en moed spreekt de aarzelende gelovigen aan.
Dat gold dan ook voor Luther en Calvijn. Goed gezelschap dus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door DDD »

Hoezo van Calvijn? Ik zeg niet dat het niet waar is, want voor een reformatie heb je geen conformisten nodig.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1772
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door Ararat »

Ik vraag me af welke goede intentie er zou kunnen zitten achter een lang consistoriegebed.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Hoezo van Calvijn? Ik zeg niet dat het niet waar is, want voor een reformatie heb je geen conformisten nodig.
De Katholieke kerk vond Calvijn net zo onaangepast als Luther. Zie geen verschil in dat opzicht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef:Ik vraag me af welke goede intentie er zou kunnen zitten achter een lang consistoriegebed.
Ik zou maar geen menselijke maatstaven aanleggen. Zowel korte als lange gebeden kunnen verwerpelijk zijn in Gods ogen als het hart er niet in is, en buiten het offer van Christus om geschieden. En zowel korte als lange gebeden kunnen in Christus aangenaam zijn als het waarheid in het binnenste is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
Zita schreef:
rian schreef:
Ik vind dat je nog al stevige bewoordingen gebruikt.
(...)

En ik herinner me dat ik eens gelezen heb van ds. Kersten. 'Dat als er proefpreken gehouden werden en daar moest vooraf een gebed plaatsvinden. Als dat te lang duurde zei hij wat onder het bidden.'
Ook heb ik eens gelezen van ds. Kersten. Hij had ergens gepreekt en de ouderling van dienst moest nog een gebed doen. Dit ging echter zolang duren en er werden nog zoveel dingen gezegd in het gebed. Dat ds. Kersten zei tegen de broeder die naast hem zat: Ik ga vast anders haal ik de trein niet.......
Bizarre uitspraken. Zijn dit apocriefe verhalen of waargebeurd?
Ik ken een ongeveer zelfde versie maar dan speelt prof. G. Wisse de hoofdrol. In die versie zegt Wisse: Amen broeder! We hebben nog meer te doen.
Apart dat zulke verhalen met wisselende personen rondgaan.
In het verhaal wat ik eens hoorde was het ds. J. Karens...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1491
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door Bourdon16 »

Ik moet denken aan die dominee die, lang geleden, ergens bij een gezin mee at. Zijn gebed duurde zo lang dat de ondeugende jongens ondertussen het vlees al uit de pan prikten.
Moederlief zwaaide in stilte met haar armen om het te verhinderen. Tevergeefs.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1772
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door Ararat »

J.C. Philpot schreef:
Ararat schreef:Ik vraag me af welke goede intentie er zou kunnen zitten achter een lang consistoriegebed.
Ik zou maar geen menselijke maatstaven aanleggen. Zowel korte als lange gebeden kunnen verwerpelijk zijn in Gods ogen als het hart er niet in is, en buiten het offer van Christus om geschieden. En zowel korte als lange gebeden kunnen in Christus aangenaam zijn als het waarheid in het binnenste is.
We hebben het hier niet over het persoonlijk gebed, maar over het consistoriegebed in de allerlaatste momenten voor de dienst.
Alle dingen zijn gereed. De gemeente wacht, de predikant heeft zich voorbereid en staat onder (enige) spanning, kortom, ieder wacht op dat wat komen gaat.
Ik denk dat er gedankt mag worden voor Gods zegeningen en dat er gebeden moet worden om de werking van Zijn Geest. Dit kan in mijn ogen op eenvoudige manier, zonder franje. Als dat verder gebeurt overeenkomstig de condities die jij terecht noemt lijkt dit me genoeg.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door DDD »

Nee het ging natuurlijk om het einde van de dienst.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door TSD »

DDD schreef:Nee het ging natuurlijk om het einde van de dienst.
Ararat dacht aan de laatste trein richting de preekstoel? :D
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1772
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door Ararat »

TSD schreef:
DDD schreef:Nee het ging natuurlijk om het einde van de dienst.
Ararat dacht aan de laatste trein richting de preekstoel? :D
Dat is idd een treintje :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Mag je iets zeggen van iemands gebed?

Bericht door Apologeet »

Alvast weg gaan omdat dingen te lang duren is geen bemoeienis. :D
Plaats reactie