Buigen onder Gods recht

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door HersteldHervormd »

Oei, ik vind dat er wel heel hard over en weer naar elkaar gesproken word. Het zijn tere zaken, kom op.

Waar liefde woont…
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door J.C. Philpot »

Sowieso kan het nooit een "checkpoint" zijn, die je recht geeft op de zaligheid. Het kenmerk is juist dat je alle recht verliest, en volledig rechteloos word. Dan ga je daar ook geen status aan ontlenen. Daarnaast is het niet zozeer een "ervaring" die je moet meemaken, maar een hartelijke erkentenis van eigen schuld.

Ik kan me daarom echt niet verplaatsen in een benadering van een "checkpoint die je moet meemaken" of iets dergelijks. Dat ervaar ik echt als een karikatuur, die afbreuk doet aan waar het om gaat. Ik denk dat HersteldHervormd gelijk heeft, en dat dit een te tere zaak is om intensief over te discusseren. Ik laat het daarom hierbij.

Overigens mijn verontschuldiging voor mijn frase "doe eens normaal" richting Forummer.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Het is duidelijk. De bekering van ds. Hoekman en die van Forummer zijn niet echt. Aldus de deskundige jury op Refoforum.

Gelukkig heb ik God als Rechter, en niet de jury van RF.
Doe even normaal. Het enige wat ik hier lees is dat men het niet met ds. Hoekman eens is (en dat men van mening is dat zijn rederneertrand niet klopt). En dat is volledig acceptabel. We zijn een discussieforum omdat we het niet eens zijn met elkaar.

Jij gaat een stuk verder, en dat is niet acceptabel. We spreken ons hier niet uit over de bekering van ds. Hoekman, en dat houden we zo.
Ik schiet inderdaad wat fel uit m'n slof.
Maar indirect is dat wel wat er gebeurd:

"Je hebt het checkpoint van 'Gods recht toevallen' niet meegemaakt, en dat is onmisbaar, dus het kan niet echt zijn"

Zijn we dit inmiddels zó gewend, dat we het niet eens meer zien?
Nou, als een GG predikant zoiets zou opschrijven zou ik precies hetzelfde zeggen, denk ik.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door ejvl »

TSD schreef:Hoe kan je God liefhebben en tegelijkertijd Hem niet erkennen in Zijn recht? Daar wíl je dan toch helemaal niets meer vanaf hebben?
Dat zegt ook niemand maar het gaat ook om het moment, wanneer en hoe.
Erkennen in Zijn recht is niets anders dan beamen dat wij alles verzondigd hebben en de eeuwige dood verdient hebben en dat God geen onrecht zou doen door ons te verwerpen en dat de schuld betaalt moet worden, of door onszelf of door een ander.
Ik weet eigenlijk zeker dat @Forummer dat het hier ook mee eens is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door ejvl »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Het is duidelijk. De bekering van ds. Hoekman en die van Forummer zijn niet echt. Aldus de deskundige jury op Refoforum.

Gelukkig heb ik God als Rechter, en niet de jury van RF.
Doe even normaal. Het enige wat ik hier lees is dat men het niet met ds. Hoekman eens is (en dat men van mening is dat zijn rederneertrand niet klopt). En dat is volledig acceptabel. We zijn een discussieforum omdat we het niet eens zijn met elkaar.

Jij gaat een stuk verder, en dat is niet acceptabel. We spreken ons hier niet uit over de bekering van ds. Hoekman, en dat houden we zo.
Ik schiet inderdaad wat fel uit m'n slof.
Maar indirect is dat wel wat er gebeurd:

"Je hebt het checkpoint van 'Gods recht toevallen' niet meegemaakt, en dat is onmisbaar, dus het kan niet echt zijn"

Zijn we dit inmiddels zó gewend, dat we het niet eens meer zien?
Ik denk dat we niet voorzichtig moeten zijn in hoe de Bijbelse weg is, maar wel hoe dit beleeft moet worden.
De moordenaar aan het kruis had een hele andere en veel kortere belevenis dan een Paulus die nachten aan het worstelen was.

Het is geen checkpoint in de zin van, het moet zo diep beleefd zijn maar als je "ja" kunt zeggen op de vraag of je het eens bent dat God recht heeft op betaling van de zonde en dat wij dat niet kunnen en dat God geen onrecht zou doen als we verloren zouden gaan, is dat het recht toevallen.
Dat is niet een mystieke beleving ofzo al zal het voor de een anders gaan dan voor de ander.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door huisman »

Ik lees het net uitgekomen boek van Isaac Ambrosius. Nu zijn puriteinen altijd sterk in het maken van onderscheidingen maar ze doen dat wel met fundering uit de Schrift. Vaak zeer veel tekstverwijzingen.
Kun je dus niet zo maar naast je neerleggen. Ben toch benieuwd wat jullie van de volgende stappen vinden die Ambrosius beschrijft dit in het stuk over de wedergeboorte.
1. Een gezicht van zonde
2. Gevoel van ellende
3. Droefheid over de zonde
4. Zoeken naar troost
5. Een gezicht van Christus
6. Verlangen naar Christus
7. Rusten op Christus
8. Gehoorzaamheid aan Christus.


Ambrosius werkt deze punten breder uit in het boek dat ik plaatste in topic Laatst gekochte boeken.
Mijn overtuiging is dat Ambrosius Gods Woord hier naspreekt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RE: Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Forummer »

ejvl schreef:
TSD schreef:Hoe kan je God liefhebben en tegelijkertijd Hem niet erkennen in Zijn recht? Daar wíl je dan toch helemaal niets meer vanaf hebben?
Dat zegt ook niemand maar het gaat ook om het moment, wanneer en hoe.
Erkennen in Zijn recht is niets anders dan beamen dat wij alles verzondigd hebben en de eeuwige dood verdient hebben en dat God geen onrecht zou doen door ons te verwerpen en dat de schuld betaalt moet worden, of door onszelf of door een ander.
Ik weet eigenlijk zeker dat @Forummer dat het hier ook mee eens is.
Ik ben het daar zeker mee eens. Zie wat ik daar eerder over schreef:
Forummer schreef:Buigen onder Gods recht, toevallen van God recht. Ik denk dat velen dit als eis zien voor de bekering, en dan ook letterlijk vóór de bekering. Dus eerst buigen onder Gods recht, en dán pas is er bekering mogelijk.

Ik denk dat dit te smal gedacht is. Op deze manier zal het bij een deel van Gods kinderen gegaan zijn. Ik denk echter dat het ook heel goed mogelijk is ná de bekering. Maar dan terugkijkend: God was rechtvaardig geweest als hij mij eeuwig gestraft had voor al mijn zonden. Maar door genade doet Hij dat niet.

Als ik naar mezelf kijk: ik ben met mijn boezemzonde bij God terecht gekomen, ik kreeg door dat als het aan mij persoonlijk lag, dat het nooit meer goed zou komen. Ik heb het (in stilte) uitgeschreeuwd naar God, ik kan het niet, wilt U mij van deze zonde verlossen, wilt U het vergeven. En God heeft genadig willen horen, en heeft mij met de woorden van Jesaja 40:2 laten weten dat Hij niet alleen mijn boezemzonde vergeeft, maar ál mijn zonden. En nog dubbel ook. Dát is genade! God gaf mij meer dan waarom ik vroeg. Wat een wonder!

Ben ik Gods recht van tevoren toegevallen? Nee, ik was slechts in nood om mijn boezemzonde. Achteraf zie ik dat wel, het is enkel genade dat God mij heeft willen vergeven, het was rechtvaardig geweest als Hij dat niet gedaan had. Maar Hij heeft het wél gedaan. Het wonder wordt er alleen maar groter door.

Achteraf gezien gaf God me deze tekst, omdat Hij wist dat ik dit nodig ging krijgen. Mijn geloof voldoet niet aan het standaard plaatje. Wordt soms openlijk in twijfel getrokken. Dat is moeilijk, maar juist daarom heeft God mij een wel heel erg duidelijke tekst gegeven, zodat ik aan Hem niet hoef te twijfelen!


Jesaja 40:2 Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe, dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door KDD »

huisman schreef:Ik lees het net uitgekomen boek van Isaac Ambrosius. Nu zijn puriteinen altijd sterk in het maken van onderscheidingen maar ze doen dat wel met fundering uit de Schrift. Vaak zeer veel tekstverwijzingen.
Kun je dus niet zo maar naast je neerleggen. Ben toch benieuwd wat jullie van de volgende stappen vinden die Ambrosius beschrijft dit in het stuk over de wedergeboorte.
1. Een gezicht van zonde
2. Gevoel van ellende
3. Droefheid over de zonde
4. Zoeken naar troost
5. Een gezicht van Christus
6. Verlangen naar Christus
7. Rusten op Christus
8. Gehoorzaamheid aan Christus.


Ambrosius werkt deze punten breder uit in het boek dat ik plaatste in topic Laatst gekochte boeken.
Mijn overtuiging is dat Ambrosius Gods Woord hier naspreekt.
Wel leerzaam om te lezen. Wat hij schrijft over de rechtvaardiging is ook leerzaam. We kunnen over deze zaken eindeloos discussiëren als we willen :)
Laatst gewijzigd door KDD op 20 okt 2021, 04:12, 1 keer totaal gewijzigd.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door KDD »

Thomas Shepard schreef: Gelooft het, broeders, indien wij ons zelf oordelen, zo zullen wij van de Heere niet geoordeeld worden, 1 Kor. 11:32. Hoe kunt u genade hebben, die u zelf wilt verheffen tot Gods soevereine troon, om daar het bewind te hebben en die er niet onder bukken wilt, om onder zijn regering te wezen? Bent u het waardig? Heeft de Heere u nodig? Hebt u Hem niet grotelijks getergd? Was er ooit iemand die erger tegen Hem handelde dan u? O geliefden, wees hierover verslagen en leert van de Kerk, Micha 7:6: Ik zal des Heeren gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd. Het was de meest gezegende werking des Geestes in Aäron, Lev. 10:3, toen hij Gods hand tegen zich zag in het doden zijner zonen: Aäron zweeg stil. Zó ook, indien de Heere u zou afwijzen, u uitdelgen, nooit welgevallen nemen in zo'n vuil, tot niets deugend vat, ongeschikt voor Hem tot enig gebruik; houd u stil, twist niet, zwijg voor Hem en zeg, zoals er staat, 2 Kron. 12:6: De Heere is rechtvaardig, maar ik ben goddeloos; Hij doe met mij zoals het goed is in zijn ogen. En dus doodt de Heere Jezus de ziel door de wet aan de wet, totdat zij gemaakt is, om zich aan te stellen als was of als leem in de hand des pottebakkers, om haar een vat te maken, tot zodanig gebruik als Hem behaagt. En zó scheidt zij van haar eerste man, te weten de zonde en de wet, opdat zij met Jezus Christus getrouwd worde, zoals de apostel. zó voortreffelijk spreekt in Rom. 7. Met één woord, wanneer de Heere Christus de ziel heeft doen gevoelen, niet alleen haar onvermogen, om zichzelf te helpen, zoals Paulus zegt, Gal. 2:20: Niet ik, maar ook haar eigen onwaardigheid, dat de Heere haar zou helpen, zó roept zij uit met Jakob, Gen. 32:10: Zie, ik ben te gering en onwaardig. Op deze tijd is ze vas capax, een vat bekwaam, hoewel onwaardig, voor de genade, Jak. 4:6.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:Ik lees het net uitgekomen boek van Isaac Ambrosius. Nu zijn puriteinen altijd sterk in het maken van onderscheidingen maar ze doen dat wel met fundering uit de Schrift. Vaak zeer veel tekstverwijzingen.
Kun je dus niet zo maar naast je neerleggen. Ben toch benieuwd wat jullie van de volgende stappen vinden die Ambrosius beschrijft dit in het stuk over de wedergeboorte.
1. Een gezicht van zonde
2. Gevoel van ellende
3. Droefheid over de zonde
4. Zoeken naar troost
5. Een gezicht van Christus
6. Verlangen naar Christus
7. Rusten op Christus
8. Gehoorzaamheid aan Christus.


Ambrosius werkt deze punten breder uit in het boek dat ik plaatste in topic Laatst gekochte boeken.
Mijn overtuiging is dat Ambrosius Gods Woord hier naspreekt.
Ik meen dat Ambrosius hier zich volledig in het Bijbels kader plaatst. Waar de Puriteinen, maar zeker ook Brakel voorzichtig in zijn is om de overtuigingen, zoals ook door Ambrosius weergegeven, te standaardiseren. De Heere is vrij om via een lieflijke wijze te trekken, of een van jongs af zeer geleidelijke weg, maar ook door middel van sterke overtuigingen van schuld.

Ik geloof dat de uitwerking altijd is het kennen van de zonde, de droefheid daarover en het nodig hebben van Christus als Verlosser. En na de bevinding daarvan het in dankbaarheid leven. Daarin wordt gebogen onder het recht van God, waarvan ik van overtuigd ben dat een ieder gelovige dat zal (moeten) kennen.

Interssant in deze is ook het beluisteren van de recente aflevering van de Puriteinenpodcast (RD) met dr. Van Vlastuin, die een mooi evenwicht aanbrengt tussen schema en bevinding.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Het is duidelijk. De bekering van ds. Hoekman en die van Forummer zijn niet echt. Aldus de deskundige jury op Refoforum.

Gelukkig heb ik God als Rechter, en niet de jury van RF.
Doe even normaal. Het enige wat ik hier lees is dat men het niet met ds. Hoekman eens is (en dat men van mening is dat zijn rederneertrand niet klopt). En dat is volledig acceptabel. We zijn een discussieforum omdat we het niet eens zijn met elkaar.

Jij gaat een stuk verder, en dat is niet acceptabel. We spreken ons hier niet uit over de bekering van ds. Hoekman, en dat houden we zo.
Ik schiet inderdaad wat fel uit m'n slof.
Maar indirect is dat wel wat er gebeurd:

"Je hebt het checkpoint van 'Gods recht toevallen' niet meegemaakt, en dat is onmisbaar, dus het kan niet echt zijn"

Zijn we dit inmiddels zó gewend, dat we het niet eens meer zien?
Nou, als een GG predikant zoiets zou opschrijven zou ik precies hetzelfde zeggen, denk ik.
Dan heb ik dat verkeerd ingeschat. Goed om te weten dat je bij een GerGem predikant hetzelfde zou zeggen.

En wat vind je van je toon? Ach toch vind ik behoorlijk neerbuigend klinken, of schat ik dat ook verkeerd in?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Ora et labora »

Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:Al is het nog geen morgen, het is nacht, en daar ik nog wakker ben wilde ik toch nog even laat (of misschien wel vroeg) reageren:
Ik geloof wel dat 'Ora et Labora' grotendeels gelijk heeft, maar dat hij eilander toch niet goed begreep. Ik denk dat dit even gezegd moet worden. Ik meen dat hij dit zelf ook al zo gerectificeerd heeft.
Ja dat denk ik nou ook. Het woord van eilander sloeg als een tang op een varken.
Een woord waar niemand wat mee aan kan.
Alleen zo van..in die trend.. Ik heb gelijk en jij niet.. Zo werkt dat natuurlijk niet
Maar goed ik vergeef hem wel daar voor.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door Ora et labora »

Maanenschijn schreef:
Ora et labora schreef:
Ja dat denk ik nou ook. Het woord van eilander sloeg als een tang op een varken.
Een woord waar niemand wat mee aan kan.
Alleen zo van..in die trend.. Ik heb gelijk en jij niet.. Zo werkt dat natuurlijk niet :haha
Maar goed ik vergeef hem wel daar voor.
Deze reactie getuigt andermaal dat je niet in de gaten hebt hoe beledigend je bezig bent richting Eilander. Niet hij, maar jij zit er naast. Iets wat DIA, in vriendelijke bewoordingen, ook probeert te zeggen.

Mijn tip: lees alles eens rustig na, bied je excuus aan Eilander aan en ga dan op de inhoud verder. Het zou je sieren.
Nou nee hoor. Ik ga iets wat krom is niet recht praten.
En ja als iemand toch niet beter weet. Dan heeft het geen zin om iemand te overtuigen ook.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:Ik lees het net uitgekomen boek van Isaac Ambrosius. Nu zijn puriteinen altijd sterk in het maken van onderscheidingen maar ze doen dat wel met fundering uit de Schrift. Vaak zeer veel tekstverwijzingen.
Kun je dus niet zo maar naast je neerleggen. Ben toch benieuwd wat jullie van de volgende stappen vinden die Ambrosius beschrijft dit in het stuk over de wedergeboorte.
1. Een gezicht van zonde
2. Gevoel van ellende
3. Droefheid over de zonde
4. Zoeken naar troost
5. Een gezicht van Christus
6. Verlangen naar Christus
7. Rusten op Christus
8. Gehoorzaamheid aan Christus.


Ambrosius werkt deze punten breder uit in het boek dat ik plaatste in topic Laatst gekochte boeken.
Mijn overtuiging is dat Ambrosius Gods Woord hier naspreekt.
Zou je punt 1, 2 & 5 wat willen uit kristalliseren? Die zijn mij niet helemaal duidelijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Buigen onder Gods recht

Bericht door KDD »

Ik ben Huisman niet maar hier is het uitgebreid
Isaac Ambrose schreef:De eerste trap is een gezicht van zonde en dit rekent onze Heiland voor het eerste werk des Geestes. "En Hij gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde", Joh. 16: 8 Van zonde? Hoe? Wel aldus.
Zodra begint deze gezegende verandering van de natuur tot genade, of de consciëntie (daar Gods woord op werkt) opent haar Boek en vertoont aan de ziel een rol van menigerlei, geweldige zware zonden bedreven tegen God en de mens. Daar kan hij lezen in bloedig brandende regels de gruwelijkheid zijner jeugd, de zonden van zijn ganse leven. En om de zelve in order te brengen, staan de geboden Gods als een gedenkteken voor zijn ogen.
Het eerste gebod herinnert hem dat hij iets boven God lief heeft.
Het tweede, dat hij een valse god dient, of de waarachtige God op een valse manier. Het derde, dat hij de Hoogwaardige en machtige Naam Gods onteert.
Het vierde, dat hij de dagen des Heeren overtreedt, of in de werken des vleses te doen, of in de werken des Geestes na te laten
Dit is het ook niet al; gelijk hij tegen God, zo heeft hij ook tegen zijn evennaasten gezondigd.
Het vijfde, maakt hem zijn weerspannigheid en ongehoorzaamheid indachtig.
Het zesde zijn driften (passies) en wraakgierigheid.
Het zevende zijn ongebonden wellusten.
Het achtste, zijn roverij en dieverij.
Het negende, zijn leugentaal en lasteringen en haastig oordeel.
Het tiende, zijn wulpse gedachten en de driften zijns harten tot allerlei.
O, goede God! Wat een getal van boosheden, ja wat een ontelbaar zwerm van ongebonden gedachten en woorden en werken leest hij in zijn consciëntie? Maar boven al, is zijn troetelzonde geschreven met zeer grote letteren; deze vindt hij dat hem meest betoverd heeft en bovenal de andere in zijn vereelde consciëntie geheerst heeft. Deze zonde is in sommige wereldse gezindheid, dartelheid, woekerij, hovaardij, wraakgierigheid, etc. In anderen is ze dronkenschap, gulzigheid, ijdel geklap, boerterij, etc., wat het ook zij. Zijn consciëntie herinnert hem daar nu en dan van.
En opdat hij ze daar met zijn andere zonden mocht lezen, zo is het dat de Geest Gods hem nu de ogen van zijn gemoed opent en laat hem zien de modder en slijk van zijn ziel die op de grond tevoren ongezien, ongemerkt lag.
Aldus gaat het met de eerste werking van het nieuwe leven, te weten, dat hij het oude leven van zijn ziel in zonden en overtredingen gevoeld. En hier is het axioma waarachtig, dat het geen voortteling is zonder verderfenis, men moet eerst deze dood gevoelen, eer dat men wedergeboren wordt.

De tweede trap is, het gevoel van de Goddelijke toorn, hetwelk in hem een vrees baart, zo zegt de Apostel, Rom. 8: 15. De Geest der dienstbaarheid baart vreze. En de werking daarvan is als volgt:
Zodra heeft de mens geen gezicht en gevoel van zijn zonde of Gods Geest (nu genoemd de Geest der dienstbaarheid) vertoont hem alsdan de wapenrusting van Gods vlammige toorn en vurige verbolgenheid; dit doet hem gevoelen (alsof hij met een pijl getroffen, of met de punt van een zwaard, of van een adder gestoken werd) dat hij een gans vervloekt en verdoemelijk schepsel is, gerechtelijk verdiende al de ellenden van dit leven en al de vurige tormenten der hel in het toekomende. Ja, dit doet hem sidderen en verbaasd staan, alsof hij geheel vervaard was voor het toornige aanschijn van de Almachtige God. Zoudt gij hem in deze stand wel willen aanschouwen? Zijn consciëntie heeft hem nu uit zijn dodelijke wellustige slaap opgewekt. Door de bazuin van de Wet is zijn hart nu als ineen gekrompen, omdat hij in het verborgen het grimmig Wezen Gods gevoeld. Zijn ziel is nu gans deerlijk verpletterd onder de aller- zwaarste last van ontelbare zonden, zijn gedachten zijn nu vol van angst en verbaasdheid, alsof zelfs de hel en verschrikking zijn lichaam en ziel nu zal aantasten. Ik zeg niet welke mate van deze toorn over alle mensen is uitgestort in haar bekering. Want ik geloof dat sommige daar meer van gevoelen en sommige daar minder van hebben. Maar ik geloof vast, dat er sommige zijn die (in deze zure arbeid der nieuwe geboorte) als gebraden zijn geweest van de blote vlammen der hel, in voege dat zij waarlijk met David mochten zeggen: Gij hebt mij neergedrukt met al Uw baren, Psalm 88: 8.
En dit is geen wonder, want dit is de tijd van angst en vreze; nu is het dat de satan vlijtig arbeidt om de nieuwe mens in de baarmoeder te versmoren en derhalve hij die tevoren zijn zonden verminderde en dezelve klein of niet met al in zijn ogen deed blijken, wanneer hij nu ziet dat de mens verpletterd is in een plaats der Draken en met een doodsschaduw bedekt is, Psalm 44: 20. Dan stelt hij zich voor ogen zijn ontelbare zonden en (hetgeen daarop volgt) de vloek van de Wet en de toorn Gods, die Hij noch ijselijker en feller maakt, met een opzet om hem te storten in een grondeloze put van schrik en wanhoop. Door deze middelen meent hij, om uit te roepen (toen hij in deze stand was): mijn misdaad is groter dan dat zij vergeven worde, Genesis 4: 13. Of, naar onze overzetting, dan dat ik ze dragen kan.
En daarom zó ver gaat de onwedergeboren mens met de wedergeborene; beide hebben zij wel een gezicht der zonde en een gevoel van toorn. Maar hier verlaten zij elkaar. Want de onwedergeboren verzinkt daaronder, of zoekt dezelve te stillen met wereldse vertroostingen, of met een valse vrede. Maar de wedergeborene wordt daardoor alleen vernederd en zoekt de rechte weg om die te genezen; en eindelijk (met hulp van Gods Geest) gaat hij daardoor, ik meen door deze hel op aarde, in de Geestelijke plezieren van het Koninkrijk der genade, hetwelk is wedergeboren te worden.

De vijfde trap is, een klaar (ik zeg niet een gezicht in het algemeen gelijk hij te voren had) gezicht Christus vertoont aan het oog des geloofs. Zodra is de arme gewonde ziel niet grondig onderricht van de verborgenheid en genade des Evangeliums, of dán ziet hij zijn Heiland aan gelijk de Joden op de metalen slang zagen en ziende dat hij aan het kruis verhoogd is, zo moet hij immers in Hem zien een oneindige schat van barmhartigheid en liefde, een onbepaalde en grondeloze zee van meedogendheid en ontferming, een ganse hemel van zoetigheid, gelukzaligheid, vrede en vermaak; naar de Geest der dienstbaarheid heeft de Geest van aanneming tot kinderen een ingang; de verschrikkingen van de Wet geleiden hem tot de vertroostingen des Evangeliums, zijn droefheid om zonde voert hem tot het klare licht van zijn Heiland.
En dan gelijk als een die zielstogen zijn ogen ten hemel opheft vanwaar zijn hulp komt, alzo is het dat hij in deze barensnood zijn ogen tot Christus opheft, Die hem helpen moet, of hij verzinkt onder zijn zonde tot de grondeloze afgrond der hel. En dit moet ik u zeggen, dat dit gezicht op Christus voor een zonde berouwend zondaar (met die heerlijke voorrechten die hij meebrengt, als verzoening met God, vergeving van zonden, aanneming tot kinderen, rechtvaardigmaking gerechtheid, wijsheid, heiligmaking, verlossing, is een zeer aangenaam, verheugend en hemelse gezicht. Salomon in al zijn heerlijkheid, ja de leliën des velds, sierlijker dan Salomo, met al de aardigste gezichten op de aarde, met al die glinsterende Sterren in de hemel kunnen geenszins voor het mensenoog zo aangenaam of vermakelijk zijn als dit ene Voorwerp (Christus bloedende aan het Kruis) voor de ziel van een zondaar. Beeldt u in dat gij een misdadiger (die zijn vonnis al heeft) naar het schavot zag brengen, beeldt u in dat gij hem zijn slecht bestede tijd, zijn bloedige daden, zijn grove zonden hoorde bewenen en beklagen. Ja, beeldt u in dat hij zo deerlijk huilt en krijt, dat het een steenachtig hart zich daarover zou erbarmen en al ogen die hem slechts aanzagen zich van schreien niet kende onthouden. Indien deze man in deze toestand zijn koning met zijn Pardonbrief in zijn hand tot hem zag komen aanlopen, wat zou dit voor hem een vrolijk gezicht zijn? Voorwaar geen gezicht is daarbij te vergelijken.
Nu, zo is het gelegen met de mens die over zijn zonden bedroefd is, terwijl hij zijn jammerlijke toestand beklaagd en bekend. Wat een korte stap is er tussen hem en de verdoemenis (alsof hij nu voor de mond der hel en als op het schavot was).
Maar wordt hij Christus schielijk gewaar, Wien Hij aanschouwt met een lans in Zijn zijde, met een doornenkroon op Zijn hoofd, de voeten met nagelen doorboord, met een Pardonbrief in Zijn hand, deze aan alle mensen aanbiedende die ze slechts door het geloof willen aannemen. – O, dit gezicht kan de aller-godlooste mens op de aarde, dood in zonden en overtredingen, weer levendig kan maken!
En nu is er kans tot de geboorte. Als het ooit zover komt, dan is er apparentie (waarschijnlijkheid) van een gelukkige verlossing. Wij mogen het noemen de beweging van Gods kind, of het eerste gevoel des levens, eer hij wedergeboren wordt.
Plaats reactie