Leeftijden in Genesis

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Geloven jullie dat de aarde 6000 jaren oud is? Ik ben niet van de oude-aarde theorie maar 6000 vind ik wel heel erg jong.
Waar was de mens toen de aarde gegrond werd? Wie heeft dat opgetekend? Wat ik niet geloof is dat de aarde miljarden jaren oud is. Dan komt 6.000 jaar eerder in zicht. En wat de verborgen dingen betreft, wie komt het toe zich daarin te dringen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:Geloven jullie dat de aarde 6000 jaren oud is? Ik ben niet van de oude-aarde theorie maar 6000 vind ik wel heel erg jong.
Jazeker geloof ik dat. Je kunt dat ongeveer uitrekenen in de Bijbel.

Waarom vind jij de aarde jong?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Geloven jullie dat de aarde 6000 jaren oud is? Ik ben niet van de oude-aarde theorie maar 6000 vind ik wel heel erg jong.
Jazeker geloof ik dat. Je kunt dat ongeveer uitrekenen in de Bijbel.

Waarom vind jij de aarde jong?
Is er ergens een tabel te vinden met die leeftijd? Zijn er christelijke wetenschappers die hierin geloven? Ik dacht zelf eerder aan 100.000
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Geloven jullie dat de aarde 6000 jaren oud is? Ik ben niet van de oude-aarde theorie maar 6000 vind ik wel heel erg jong.
Jazeker geloof ik dat. Je kunt dat ongeveer uitrekenen in de Bijbel.

Waarom vind jij de aarde jong?
Is er ergens een tabel te vinden met die leeftijd? Zijn er christelijke wetenschappers die hierin geloven? Ik dacht zelf eerder aan 100.000
Heb je BMU? Daar staat het heel duidelijk in.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Geytenbeekje »

https://heartbeatnederland.nl/blog/aarde-6000-jaar/ Op deze site lees ik wel dat het niet altijd zeker is, of de getallen prexies zijn, of dat het afgerond is, en nog wel meer vragen.
Maar goed, mijn schatting was wat aan de hoge kant :huhu
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Terri »

Zo maar een gedachte:
6000 jaar bestaat de aarde, daarna 1000 jaar vrederijk
6 dagen schepping, 7e dag rust.

Vandaar het onverkort vasthouden aan de Bijbelse versie.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door HersteldHervormd »

Terri schreef:Zo maar een gedachte:
6000 jaar bestaat de aarde, daarna 1000 jaar vrederijk
6 dagen schepping, 7e dag rust.

Vandaar het onverkort vasthouden aan de Bijbelse versie.
Ja, heb ik ook vaak aan gedacht.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:
Terri schreef:Zo maar een gedachte:
6000 jaar bestaat de aarde, daarna 1000 jaar vrederijk
6 dagen schepping, 7e dag rust.

Vandaar het onverkort vasthouden aan de Bijbelse versie.
Ja, heb ik ook vaak aan gedacht.
Deze gedachte komt al voor in de vroege kerk.

Ik ben er persoonlijk niet zeker van, dat je de 6+1 dagen van de week op die manier kunt verbinden met 6000+1000 jaar wereldgeschiedenis. Maar een interessante en intrigerende gedachte vind ik het wel.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 dec 2021, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik ben er persoonlijk niet zeker van, dan je de 6+1 dagen van de week op die manier kunt verbinden met 7000+1000 jaar wereldgeschiedenis. Maar een interessante en intrigerende gedachte vind ik het wel.
Ik vergis me wel eens een kwartierje, maar jij strooit met 1000 jaar. :D
Laatst gewijzigd door Herman op 20 dec 2021, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik ben er persoonlijk niet zeker van, dan je de 6+1 dagen van de week op die manier kunt verbinden met 7000+1000 jaar wereldgeschiedenis. Maar een interessante en intrigerende gedachte vind ik het wel.
Ik vergis met wel eens een kwartierje, maar jij strooit met 1000 jaar. :D
Goed gezien. Ik merk dat ik onder de escatalogie-fanaten gerekend moet worden, gezien mijn gegoochel met getallen :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik ben er persoonlijk niet zeker van, dan je de 6+1 dagen van de week op die manier kunt verbinden met 7000+1000 jaar wereldgeschiedenis. Maar een interessante en intrigerende gedachte vind ik het wel.
Ik vergis me wel eens een kwartierje, maar jij strooit met 1000 jaar. :D
:haha
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:Geloven jullie dat de aarde 6000 jaren oud is? Ik ben niet van de oude-aarde theorie maar 6000 vind ik wel heel erg jong.
Nee, ik denk dat de aarde miljoenen jaren oud is. Vanuit de bijbel kan je m.i. niet de leeftijd van de aarde afleiden. Ik lees in Genesis dat God de aarde schiep en dat deze leeg was en er duisternis was. Daarnaast lees ik dat de Geest van God over het water zweefde. Dit alles vond plaats voor de eerste dag. Blijkbaar was er al van alles gebeurd in het heelal. Daarnaast lees ik dat God op de vierde dag pas de zon, maan en sterren schiep. De zon die opkomt en neerdaalt en ook duiding geeft aan de 24 uurs dagen. Welke tijdspanning er voor die tijd was, weet ik niet en maakt mij niet uit.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Charles »

Daar heb ik eens een bijdrage over gelezen van een overleden hervormde predikant. Zijn conclusie was dat er onvoldoende grond is om te veronderstellen dat tussen Genesis 1:1 en Genesis 1:2 miljoenen jaren zouden zitten.

Maar ja, wie was het ook alweer die dat schreef. Ik heb het ooit online gelezen.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door merel »

Ik denk zelf dat een predikant verre moet blijven van dit soort uitspraken. Hij kan dit m.i. niet beoordelen, omdat dit zijn vakgebied niet is. Hij moet Christus verkondigen en aangeven dat God de Schepper is van hemel en aarde.

Ik vind het zelf een lastig onderwerp, omdat ik zelf ook onvoldoende kennis heb om alles te duiden en de verschillen tussen evolutie en schepping uit te kunnen leggen. Ik/wij voeden onze kinderen op met het scheppingsverhaal. De 6 x 24 uur schepping kan ik nav hun vragen al niet meer uitleggen/volhouden, laat staan 6000 jaar en geen dag meer. ik houd het bij mijn kinderen erop dat wij mogen geloven dat God de Schepper is van alles en dat het blijkbaar Gods bedoeling niet was dat wij hierin alles zouden weten/begrijpen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Leeftijden in Genesis

Bericht door Charles »

Nou, het was niet de eerste de beste, volgens mij een hoogleraar. Ging ook diep in op de grondtekst. Ik zit te zoeken maar kan het nog niet vinden.

Kom wel van alles tegen.
https://www.oudesporen.nl/Download/OS2186.pdf
https://www.oudesporen.nl/Download/HB302.pdf
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/gap2.pdf
https://logos.nl/een-taalkundige-studie ... de-bijbel/
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... b61984fc10

Een tegengeluid, wat mij betreft wel erg vergezocht inzake citaat uit Petrus
http://docplayer.nl/17513925-De-restitu ... riant.html
Laatst gewijzigd door Charles op 23 dec 2021, 11:06, 6 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie