In memoriam

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: In memoriam

Bericht door Posthoorn »

ATVt schreef:Gisteren is ds. M.J. van Gelder, emerituspredikant van de Gereformeerde Gemeenten, overleden op 82-jarige leeftijd.
Ik hoorde het ook, ja. Blijft voor mij altijd dé predikant van de GG.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
ATVt schreef:Gisteren is ds. M.J. van Gelder, emerituspredikant van de Gereformeerde Gemeenten, overleden op 82-jarige leeftijd.
Ik hoorde het ook, ja. Blijft voor mij altijd dé predikant van de GG. Al is het jammer dat hij later niet zo veel meer van Gouda wilde weten.
Gisteren wel in het gebed aangehaald, hij zou lichamelijk zwak zijn, maar was blijkbaar nog niet bekend dat hij was overleden.
Ik heb nog een foto van hem, toen hij als jongeman een vakantie bij ons doorbracht, ergens in de jaren 60. We hadden er toen geen erg in dat hij dominee zou worden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 sep 2021, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: In memoriam

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: Het doet me te meer veel, omdat ik terugkijkend mag zeggen dat zijn prediking tot eeuwige zegen is geweest.
Wat een wonder zal dat voor je zijn en veel gedachten geven.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: In memoriam

Bericht door Silo »

Toen ik jonger was hield ik niet van zijn prediking door de saaie voordracht. Toen de Heere in mij is gaan werken ontdekte ik wat een rijkdom hij eigenlijk preekte. Steeds meer droeg hij in de prediking uit wat je ook terugvindt bij de Schotten en de Puriteinen. Mijn hoop was toen dat dit een kerkbrede ontwikkeling zou worden in het kerkverband. Helaas is het daar niet van gekomen. Goede herinneringen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: In memoriam

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ook ik bewaar zeer goede herinneringen aan de tijd dat hij hier in de classis stond en met grote regelmaat een derde dienst in de gemeente vervulde. Ook na zijn emeritaat ging hij nog geregeld voor, in de zomervakantie en met Pinksteren.

Het viel me altijd op dat er een bijzondere rust van hem uitging als hij op de kansel stond.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: In memoriam

Bericht door Mannetje »

Zefanja schreef:3:12 Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Ik hoor ds. Van Gelder deze tekst nog noemen. Met de nadruk op beide delen. Dat stempelt mijn herinnering aan hem.
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: In memoriam

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef:
Zefanja schreef:3:12 Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
Ik hoor ds. Van Gelder deze tekst nog noemen. Met de nadruk op beide delen. Dat stempelt mijn herinnering aan hem.
Die tekst was ook typerend voor hem!
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: In memoriam

Bericht door Peter-ooievaar »

Ik kom van oorsprong uit een ander kerkverband, 11 jaar geleden. Tot dat moment kon ik ds. van Gelder niet. Hij ging bij ons, tot een jaar of 6 a 7 geleden regelmatig voor. Ik heb er voor mijzelf geestelijk zeker wat aan mogen hebben. Van zijn spreken ging gezag uit. Maar niet alleen van zijn spreken, ook van zijn eigen gedrag. Dat zal ik uitleggen.

Ik kan me twee identieke voorvallen herinneren. Er waren (bleek achteraf) wat mensen te zijn die dingen deden die niet in een eredienst thuis horen. Tussen deze voorvallen zat een behoorlijk periode, iets van een half tot heel jaar.
Eerst hield hij zijn mond, een halve minuut ofzo, dat gaf al een doodse stilte. Toen dat nog geen resultaat gaf wees hij met zijn hand de richting van die mensen uit en zei op normale toon zoiets als: 'kunnen jullie dat voor een ander moment bewaren?'. Daarmee staakten deze mensen hun actie, maar het gaf een sfeer in de dienst waarvan je echt voelde 'het is deze man ernst'.

Later, na het tweede voorval, kwam ds. Huijzer, schoonzoon van ds. van Gelder. Ook ds. Huijzer neemt geen blad voor zijn mond.
Toen het in de prediking ging over een bepaald onderwerp (ik weet het niet precies meer) zei hij: 'en als mijn schoonvader dan hier preekt en de ernst van Gods Woord niet doordringt omdat er geen aandacht is, wat word hier Gods eer onrecht mee aangedaan'.
Als gast hier
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: In memoriam

Bericht door Als gast hier »

ATVt schreef:Gisteren is ds. M.J. van Gelder, emerituspredikant van de Gereformeerde Gemeenten, overleden op 82-jarige leeftijd.
Donderdagavond is er gelegenheid tot condoleren. Zaterdag zal deze predikant begraven worden door zijn schoonzoon.
'Alle vlees is als gras (...) maar het Woord des Heeren bestaat tot in eeuwigheid'
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: In memoriam

Bericht door GGotK »

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

Evang. J.J. Frinsel is overleden op 94-jarige leeftijd. Ik hoorde zijn stem gisteren nog door onze woonkamer galmen, omdat mijn kinderen 1 van zijn verhalen aan het beluisteren waren.

https://www.rd.nl/artikel/946659-hulpve ... -overleden
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: In memoriam

Bericht door Mannetje »

J.C. Philpot schreef:Evang. J.J. Frinsel is overleden op 94-jarige leeftijd. Ik hoorde zijn stem gisteren nog door onze woonkamer galmen, omdat mijn kinderen 1 van zijn verhalen aan het beluisteren waren.

https://www.rd.nl/artikel/946659-hulpve ... -overleden
Ik "ken" hem vooral van zijn boek: "Met dank aan de juf". Een aanrader voor iedereen, maar zeker voor wie op enigerlei wijze met onchristelijke kinderen werkt.
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Evang. J.J. Frinsel is overleden op 94-jarige leeftijd. Ik hoorde zijn stem gisteren nog door onze woonkamer galmen, omdat mijn kinderen 1 van zijn verhalen aan het beluisteren waren.

https://www.rd.nl/artikel/946659-hulpve ... -overleden
Hij kon mooi voorlezen. Ik ken hem van de EO, voordat deze omroep doordraaide. Toen las hij een jeugdverhaal in wekelijkse afleveringen voor. "Zo'n jongen uit de Jordaan".
https://www.lastdodo.nl/nl/items/457011 ... de-jordaan
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: In memoriam

Bericht door Ph W H Eskes »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:Evang. J.J. Frinsel is overleden op 94-jarige leeftijd. Ik hoorde zijn stem gisteren nog door onze woonkamer galmen, omdat mijn kinderen 1 van zijn verhalen aan het beluisteren waren.

https://www.rd.nl/artikel/946659-hulpve ... -overleden
Hij kon mooi voorlezen. Ik ken hem van de EO, voordat deze omroep doordraaide. Toen las hij een jeugdverhaal in wekelijkse afleveringen voor. "Zo'n jongen uit de Jordaan".
https://www.lastdodo.nl/nl/items/457011 ... de-jordaan
Inderdaad, dat herinner ik me nu ook weer. Begin/midden jaren '80 op maandagavond. Net voor het slapen gaan.......
Haartjes nat, op de bank, nog even naar het vervolg-verhaal van de EO luisteren.
Ik herinner me dit verhaal van Frinsel, maar ook ''Houen jongens'' van K. Norel (met storm-geluiden op achtergrond) en ook ''Jessica's eerste gebed van Hesba Stretton (met trein-geluiden op achtergrond).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: In memoriam

Bericht door Herman »

Plaats reactie