Gereformeerde Gemeenten

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

vriend-en-metgezel schreef:Overigens: ik krijg soms de indruk dat er in sommige kerkdiensten nauwelijks 'authentiek' gebeden wordt. Wat onder de noemer 'gebed' valt, wordt dan vooral gebruikt om een bepaalde theologie uit te leggen, mensen terecht te wijzen / in het zonnetje te zetten of om de kerkelijke agenda van de komende week door te nemen.
Ik zie dat als iets wezenlijks anders dan: onze nood ootmoedig en in vertrouwen bij God brengen en Hem loven voor Wie Hij is (zoals dat gebeurt in de gebeden die in de Bijbel staan). Ik moet toegeven dat mijn eigen persoonlijke gebeden ook niet zijn wat ze moeten zijn, maar vroeger kreeg ik in de kerk nog wel eens het goede voorbeeld.

Is deze ervaring herkenbaar?
Ja, goed weergegeven ja. Ouderlingen kunnen er ook wat van. Wanneer ik preken van ds. Latzel beluister vallen zn gebeden me op; heel kort en krachtig en to the point.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Bij sommige predikanten zie je, mutatis mutandis, hetzelfde: het gebed is dan een proloog of epiloog van de preek.
Een gebed heeft inderdaad een andere functie.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Terwijl het toch wel heel mooi is, als lessen uit de preek in een gebed terugkomen. Niet om het dunnetjes over te doen, maar als in de preek een Bijbelse les aan de gemeente is voorgehouden, dan mag in het dankgebed juist gevraagd worden of die les ook geleerd mag worden.
-
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Ja, mee eens.
Maar als dat gebedspunt zeg even 10 minuten duurt haak ik af.

Belangrijk punt in de voorbede is ook aandacht voor mevrouw x of meneer y in het ziekenhuis die beiden, vanwege een andere oorzaak, een operatie nodig hebben.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Op 29 janauri wordt de gemeente van Kesteren geïnstitueerd: https://www.gergeminfo.nl/agenda/de-gem ... nstitueerd
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:knip, inclusief geciteerd bericht. Ongepast.
Ik heb deze opmerking gemeld. Hopelijk snap je zelf waarom.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef:knip, inclusief geciteerd bericht. Ongepast.
Ik heb deze opmerking gemeld. Hopelijk snap je zelf waarom.
Ik moet altijd dat GG gehijg aanhoren en als je een keertje een geintje maakt word het weer gemeld. Maargoed, als het aanstootgevend is, is dat natuurlijk vervelend.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Willem87 »

Charles schreef:
vriend-en-metgezel schreef:Overigens: ik krijg soms de indruk dat er in sommige kerkdiensten nauwelijks 'authentiek' gebeden wordt. Wat onder de noemer 'gebed' valt, wordt dan vooral gebruikt om een bepaalde theologie uit te leggen, mensen terecht te wijzen / in het zonnetje te zetten of om de kerkelijke agenda van de komende week door te nemen.
Ik zie dat als iets wezenlijks anders dan: onze nood ootmoedig en in vertrouwen bij God brengen en Hem loven voor Wie Hij is (zoals dat gebeurt in de gebeden die in de Bijbel staan). Ik moet toegeven dat mijn eigen persoonlijke gebeden ook niet zijn wat ze moeten zijn, maar vroeger kreeg ik in de kerk nog wel eens het goede voorbeeld.

Is deze ervaring herkenbaar?
Ja, goed weergegeven ja. Ouderlingen kunnen er ook wat van. Wanneer ik preken van ds. Latzel beluister vallen zn gebeden me op; heel kort en krachtig en to the point.
Herkenbaar helaas. :cry Ik ga hier persoonlijk niet verder op in. Omdat de herkenbaarheid bij sommigen bekend is.
Zeg maar gewoon Willem.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

GerefGemeente-lid schreef:Op 29 janauri wordt de gemeente van Kesteren geïnstitueerd: https://www.gergeminfo.nl/agenda/de-gem ... nstitueerd
Dat deze gemeente gezegend mag worden door de Heere en een zegen mag zijn voor velen!
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:Ghehe, GGLid sneller af:

https://www.rd.nl/artikel/961259-gg-nie ... erk-bouwen
O, maar dat wist ik al maanden hoor, dat die plannen er waren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:Ghehe, GGLid sneller af:

https://www.rd.nl/artikel/961259-gg-nie ... erk-bouwen
O, maar dat wist ik al maanden hoor, dat die plannen er waren.
:banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead
Voor beiden overigens.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:Ghehe, GGLid sneller af:

https://www.rd.nl/artikel/961259-gg-nie ... erk-bouwen
O, maar dat wist ik al maanden hoor, dat die plannen er waren.
:banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead :banghead
Voor beiden overigens.
Erger u niet, verwonder u slechts. ;)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:Ghehe, GGLid sneller af:

https://www.rd.nl/artikel/961259-gg-nie ... erk-bouwen
O, maar dat wist ik al maanden hoor, dat die plannen er waren.
:banghead
Voor beiden overigens.
+56
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Hahaha, wat een zure :deg reacties op een grapje :yahoo
#zuurpruimen
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie