Gereformeerde Gemeenten

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

MGG schreef:
CvdW schreef:1. Mag ik het Woord doorgeven buiten ambtelijk toezicht?
2. De jeugd is bereikbaar via social media (YouTube valt hier ook onder), dus een youtube kanaal gebruiken past bij deze tijd?
3. Is Gods naam onteert met deze introfilm?
1 Ja, anders mag je ook niks vertellen tegen een collega, buurman, familielid etc. Of een groter podium zoeken de bedoeling is weet ik niet. (Waarschijnlijk doel jij ook op het 2e.)
2. De Daniel en de Jeugdbond gebruiken ook social media. Het gebruik ervan past inderdaad bij deze tijd, maar niet alles wat past is ook geschikt. Op de laatste synode is het over social media gegaan. Ik was niet aanwezig, maar op basis van het verslag concludeer is dat de synode niet tegen het gebruik van social media is.
3. -

@Ad bedankt voor het opschonen.
Op grond waarvan zegt u dit (vetgedrukte). Ik doel nergens op, stel drie vragen.
Laatst gewijzigd door CvdW op 29 nov 2022, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door bombus »

Bezorgd schreef:De reacties op een initiatief als deze geven al aan hoe lastig het allemaal ligt.
Er blijkt toch nog steeds sprake te zijn van grote sociale druk en misschien zelfs wel van een angstcultuur.
De overheersende gedachte is: Wees geen gekleurde vlinder, maar loop mee in de grijze massa.
Mee eens, hier moest ik ook aan denken toen ik alle reacties las op dit filmpje.
Ik vind het vooral heel moedig als je zoiets durft te doen.

De onderwerpen die hij noemt in het introductiefilmpje lijken me erg nuttig om te bespreken en om van te leren.
En volgens mij hoef je ook echt geen ambtsdrager te zijn om dingen te delen over/getuigen van je geloof.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

CvdW schreef:
MGG schreef:
CvdW schreef:1. Mag ik het Woord doorgeven buiten ambtelijk toezicht?
2. De jeugd is bereikbaar via social media (YouTube valt hier ook onder), dus een youtube kanaal gebruiken past bij deze tijd?
3. Is Gods naam onteert met deze introfilm?
1 Ja, anders mag je ook niks vertellen tegen een collega, buurman, familielid etc. Of een groter podium zoeken de bedoeling is weet ik niet. (Waarschijnlijk doel jij ook op het 2e.)
2. De Daniel en de Jeugdbond gebruiken ook social media. Het gebruik ervan past inderdaad bij deze tijd, maar niet alles wat past is ook geschikt. Op de laatste synode is het over social media gegaan. Ik was niet aanwezig, maar op basis van het verslag concludeer is dat de synode niet tegen het gebruik van social media is.
3. -

@Ad bedankt voor het opschonen.
Op grond waarvan zegt u dit (vetgedrukte). Ik doel nergens op, stel drie vragen.
Omdat ik in de veronderstelling ben dat het voor de hand liggend is dat iedereen het Woord door mag geven. Anders mag je ook niks vertellen tegen een collega, buurman, familielid etc.
Ik las daarom je vraag als: is als niet ambstdrager een groter podium zoeken de bedoeling? Het antwoord op deze vraag weet ik niet.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

MGG schreef:
CvdW schreef:
MGG schreef:
CvdW schreef:1. Mag ik het Woord doorgeven buiten ambtelijk toezicht?
2. De jeugd is bereikbaar via social media (YouTube valt hier ook onder), dus een youtube kanaal gebruiken past bij deze tijd?
3. Is Gods naam onteert met deze introfilm?
1 Ja, anders mag je ook niks vertellen tegen een collega, buurman, familielid etc. Of een groter podium zoeken de bedoeling is weet ik niet. (Waarschijnlijk doel jij ook op het 2e.)
2. De Daniel en de Jeugdbond gebruiken ook social media. Het gebruik ervan past inderdaad bij deze tijd, maar niet alles wat past is ook geschikt. Op de laatste synode is het over social media gegaan. Ik was niet aanwezig, maar op basis van het verslag concludeer is dat de synode niet tegen het gebruik van social media is.
3. -

@Ad bedankt voor het opschonen.
Op grond waarvan zegt u dit (vetgedrukte). Ik doel nergens op, stel drie vragen.
Omdat ik in de veronderstelling ben dat het voor de hand liggend is dat iedereen het Woord door mag geven. Anders mag je ook niks vertellen tegen een collega, buurman, familielid etc.
Ik las daarom je vraag als: is als niet ambstdrager een groter podium zoeken de bedoeling? Het antwoord op deze vraag weet ik niet.
Prima dat je dat voor jezelf leest en vul het niet voor een ander in.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

CvdW schreef:Prima dat je dat voor jezelf leest en vul het niet voor een ander in.
Twee concrete wedervragen. Wat is je eigen antwoord op je eigen vraag? En is het relevant om de vraag te stellen?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Herman schreef:
CvdW schreef:Prima dat je dat voor jezelf leest en vul het niet voor een ander in.
Twee concrete wedervragen. Wat is je eigen antwoord op je eigen vraag? En is het relevant om de vraag te stellen?
Ja, het Woord mag doorgegeven buiten het ambtelijk toezicht om. De vraag is relevant, omdat in het recente verleden op dit forum gezegd werd dat zelfs voor verhuizen, andere baan toestemming nodig is van een kerkenraad.
Kijk onbevangen naar deze intro en constateer dat er geen regels overtreden zijn. Het kan natuurlijk je stijl niet zijn, maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
Herman schreef:
CvdW schreef:Prima dat je dat voor jezelf leest en vul het niet voor een ander in.
Twee concrete wedervragen. Wat is je eigen antwoord op je eigen vraag? En is het relevant om de vraag te stellen?
Ja, het Woord mag doorgegeven buiten het ambtelijk toezicht om. De vraag is relevant, omdat in het recente verleden op dit forum gezegd werd dat zelfs voor verhuizen, andere baan toestemming nodig is van een kerkenraad.
Kijk onbevangen naar deze intro en constateer dat er geen regels overtreden zijn. Het kan natuurlijk je stijl niet zijn, maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde.
Meen je dat echt het eerste stukje van het antwoord of is dat jouw beleving?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Eloesje »

Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van de doorgever. Ik ben geen gergemmer maar het spreekt me wel aan. Valt me nml ook op dat er veel gergemmers in mijn omgeving inderdaad die blijheid missen, het afwachtende en 'geloven voor jezelf houden'. Dit is overigens ook wel regio gebonden. In onze vorige woonplaats, waar ik ben opgegroeid, was er veel meer openheid en betrokkenheid, ook over het geloof. Hier is het allemaal ontzettend gesloten. Komt over als een biddeloze, dorre gemeente. Ik hoop echt dat het tot zegen is en het geen verdeeldheid oplevert.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Eloesje schreef:Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van de doorgever. Ik ben geen gergemmer maar het spreekt me wel aan. Valt me nml ook op dat er veel gergemmers in mijn omgeving inderdaad die blijheid missen, het afwachtende en 'geloven voor jezelf houden'. Dit is overigens ook wel regio gebonden. In onze vorige woonplaats, waar ik ben opgegroeid, was er veel meer openheid en betrokkenheid, ook over het geloof. Hier is het allemaal ontzettend gesloten. Komt over als een biddeloze, dorre gemeente. Ik hoop echt dat het tot zegen is en het geen verdeeldheid oplevert.
De ene gemeente heeft veel activiteiten door de weeks en de ander heeft allen een weekdienst. Zegt wellicht ook wel wat.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:
Herman schreef:
CvdW schreef:Prima dat je dat voor jezelf leest en vul het niet voor een ander in.
Twee concrete wedervragen. Wat is je eigen antwoord op je eigen vraag? En is het relevant om de vraag te stellen?
Ja, het Woord mag doorgegeven buiten het ambtelijk toezicht om. De vraag is relevant, omdat in het recente verleden op dit forum gezegd werd dat zelfs voor verhuizen, andere baan toestemming nodig is van een kerkenraad.
Kijk onbevangen naar deze intro en constateer dat er geen regels overtreden zijn. Het kan natuurlijk je stijl niet zijn, maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde.
Meen je dat echt het eerste stukje van het antwoord of is dat jouw beleving?
Wil je nog een keer deze vraag beantwoorden beste CvdW?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Zeker wil ik de vraag beantwoorden.
Wat is de betekenis van het woord gezin in de Bijbel?
Omdat de vader de priester van het gezin is, is het Woord doorgeven altijd onder ambtelijk toezicht.
Echter met ambtelijk toezicht bedoelde ik predikant/ouderling/diaken.
Laatst heb ik weer gelezen dat waar het Woord is is de kerk. Dat betekent niet direct dat er een predikant/ouderling/diaken aanwezig is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Het filmpje van broeder De Jongste is zelfs nieuwswaardig:
https://www.rd.nl/artikel/1000569-video ... antwoorden
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

J.C. Philpot schreef:Het filmpje van broeder De Jongste is zelfs nieuwswaardig:
https://www.rd.nl/artikel/1000569-video ... antwoorden
'Waarom dan een videokanaal? De Jongste wil de gestelde vragen van het Reformatorisch Dagblad daarover bij nader inzien toch niet beantwoorden, omdat hij en zijn vrouw niet „in de spotlights” willen staan.'

Ik dacht dat hij graag vragen wou beantwoorden ;). Een YT kanaal beginnen is niet zo handig als je niet in de spotlights wil staan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

MGG schreef:'Waarom dan een videokanaal? De Jongste wil de gestelde vragen van het Reformatorisch Dagblad daarover bij nader inzien toch niet beantwoorden, omdat hij en zijn vrouw niet „in de spotlights” willen staan.'

Ik dacht dat hij graag vragen wou beantwoorden ;). Een YT kanaal beginnen is niet zo handig als je niet in de spotlights wil staan.
Ik vond het ook een opvallende zin. Misschien is hij geschrokken van bepaalde reacties. Hij lijkt me een idealistisch en bevlogen type, die dat van te voren niet voorziet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Evangelist
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

TSD schreef:
Evangelist schreef: Dat is helemaal conform de reactie die nog zal komen vanuit de officiële kerkelijke structuren (eerst achter de schermen, en als dat niet helpt voor de schermen).
Wat vind je zelf van deze zin uit je reactie in relatie tot hetgeen je nu Job verwijt?
Dat ik helaas gelijk begin te krijgen. De eerste gevolgen zie je al: de terugtrekkende bewegingen in reactie op de vragen van het RD.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie