Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Maanenschijn »

Simon0612 schreef:
Maanenschijn schreef: Is dit bij de OGG niet wat ‘vrijer’ geregeld en zonder kerkelijke structuren mogelijk?
Het bericht in de Maanenschijn getypt? Je maakt een potje van de quotes.. :humhihi
Ja, beetje gemakzuchtig was ik, ik maak mijn nederig excuus. Maar het was wel een vraag naar aanleiding van al de gequote opmerkingen. Misschien weet je ook een antwoord, ik weet niet goed hoe in de OGGiN dit is geregeld.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
Tiberius schreef:Afbeelding
Een rotonde draait iedergeval altijd naar rechts :humhihi
Rechts heeft altijd voorrang :nananere
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef:
Tiberius schreef:Afbeelding
Een rotonde draait iedergeval altijd naar rechts :humhihi
Of andersom: wat naar rechts draait, wordt vanzelf een rotonde.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef:
J.C. Philpot schreef:
Nasrani schreef:Voor zover ik weet dwarrelt er nog steeds stof rond....
Er gaan mensen terug naar de GG Kruiningen en vanuit GG's in de omgeving gaan er naar de VGG.
Het lijkt dan meer een streekgemeente te worden. In ieder geval komt de scriba 30 km van Kruiningen vandaan (Arnemuiden).
Klopt. Hij was voorheen ouderling in de GG van Middelburg-Zuid.
Heb ik daar eens iets van gelezen op een youtubekanaal met preken waar vanuit refoforum naar werd verwezen?
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Gerson »

Bruna schreef:
Heb ik daar eens iets van gelezen op een youtubekanaal met preken waar vanuit refoforum naar werd verwezen?
Klopt.
Online
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Volgens mij draait een rotonde in de rechts rijdende landen juist naar links.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Volgens mij draait een rotonde in de rechts rijdende landen juist naar links.
Ik ben het helemaal met je eens. Je draait wel naar rechts de rotonde op, maar de rotonde zelf is linksdraaiend.

Dat is toch wat. Denk je naar rechts te gaan, ben je een linksdraaier.
-
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Klavart »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Volgens mij draait een rotonde in de rechts rijdende landen juist naar links.
Ik ben het helemaal met je eens. Je draait wel naar rechts de rotonde op, maar de rotonde zelf is linksdraaiend.

Dat is toch wat. Denk je naar rechts te gaan, ben je een linksdraaier.
Daar kun je natuurlijk wat aan doen: de rotonde verlaten door weer naar rechts te sturen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Klavart schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Volgens mij draait een rotonde in de rechts rijdende landen juist naar links.
Ik ben het helemaal met je eens. Je draait wel naar rechts de rotonde op, maar de rotonde zelf is linksdraaiend.

Dat is toch wat. Denk je naar rechts te gaan, ben je een linksdraaier.
Daar kun je natuurlijk wat aan doen: de rotonde verlaten door weer naar rechts te sturen.
En dan er achter komen dat je aan de linkerkant van de rotonde bent uitgekomen. Rechts erop, rechts gedraaid en rechts eraf en links geëindigd :yahoo
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Maanenschijn schreef:
Simon0612 schreef:
Maanenschijn schreef: Is dit bij de OGG niet wat ‘vrijer’ geregeld en zonder kerkelijke structuren mogelijk?
Het bericht in de Maanenschijn getypt? Je maakt een potje van de quotes.. :humhihi
Ja, beetje gemakzuchtig was ik, ik maak mijn nederig excuus. Maar het was wel een vraag naar aanleiding van al de gequote opmerkingen. Misschien weet je ook een antwoord, ik weet niet goed hoe in de OGGiN dit is geregeld.
Nee ik zou niet durven zeggen hoe dit in elkaar steekt. In artikelen over gemeenten uit het verleden die zijn toegetreden zie ik dat de classes daarover beslist. Dat de dichtstbijzijnde gemeente daar een stempel op kan drukken zou ik raar vinden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Maanenschijn schreef:-quotes geknipt-
Is dit bij de OGG niet wat ‘vrijer’ geregeld en zonder kerkelijke structuren mogelijk?
Zou kunnen, heb geen idee.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Heeft iemand het mooie interview gelezen met ds. G. Hoogerland, in de GezinsGids? Daar komt weer de droefheid en de schuld van de kerkelijke gescheidenheid naar voren. Ik kan niet anders dan dit interview van harte aanbevelen. Helaas is de Gezinsgids (waarom niet?) via digibron in te zien. Maar het gaat dus nu over het nieuwe nummer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef:Heeft iemand het mooie interview gelezen met ds. G. Hoogerland, in de GezinsGids? Daar komt weer de droefheid en de schuld van de kerkelijke gescheidenheid naar voren. Ik kan niet anders dan dit interview van harte aanbevelen. Helaas is de Gezinsgids (waarom niet?) via digibron in te zien. Maar het gaat dus nu over het nieuwe nummer.
Dank ga ik zeker lezen. Begrijp ik nu goed dat je het jammer vindt dat de gezinsgids via digibron te lezen is? Typo denk ik ;)
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:Heeft iemand het mooie interview gelezen met ds. G. Hoogerland, in de GezinsGids? Daar komt weer de droefheid en de schuld van de kerkelijke gescheidenheid naar voren. Ik kan niet anders dan dit interview van harte aanbevelen. Helaas is de Gezinsgids (waarom niet?) via digibron in te zien. Maar het gaat dus nu over het nieuwe nummer.
Dank ga ik zeker lezen. Begrijp ik nu goed dat je het jammer vindt dat de gezinsgids via digibron te lezen is? Typo denk ik ;)
Soms ben in gedachten met typen wat sneller en valt er een woordje weg...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Emma de Jong »

Er staat een artikel in het RD over het artikel in de Gezinsgids. Ds. Hoogerland zegt het volgende:

„Hoe nu verder?” Ds. Hoogerland: „Op die vraag zegt iedereen: Ik weet het niet. Ik weet het ook niet. Maar daarmee is de zaak niet af. Er worden allerlei suggesties gedaan, maar daar verwacht ik niet veel van, omdat veelal de notie van schuldbelijdenis ontbreekt. We moeten niet zelf beginnen en daarna vragen of de Heere erin meegaat. Nee, we moeten beginnen met het oprecht belijden van onze schuld voor God en voor elkaar. Anders is alles wat we doen tot mislukken gedoemd.”

Een gezamenlijk gebed is nodig, aldus de predikant. „Waarom zou dat niet tijdens een gezamenlijke bidstond kunnen? Zo ver is het nog niet gekomen. Want sommige mensen –voor wie ik overigens veel achting heb– zeggen: „Ja, maar dan moet er wel schuld gevóéld worden, anders is het alleen maar vorm.” Dat is waar, maar redeneren we dan niet verkeerd? Zouden we niet ook kunnen zeggen: „Al weten we dat we niet anders dan de vorm kunnen brengen, toch doen we het omdat de Heere het kan gebruiken om het beleven van die schuld te verwekken? Ik denk aan de geschiedenis in 1 Samuël 7. Toen de Filistijnen kwamen, riep Samuël het volk bij elkaar en hield een biddag, waarin het volk schuld beleed. De Heere heeft er kennelijk Zijn zegen over willen geven. Inderdaad, we kunnen geen schuldbesef wekken. Bij onszelf niet en bij anderen niet. Maar de Heere werkt middellijk. Als we met elkaar begeren zo’n bidstond te houden en we nemen het initiatief, zou de Heere daarop Zijn zegen niet kunnen geven? Als je wacht tot je voldoende schuldbesef hebt, ben ik bang dat het er nooit van komt.”

Paulus waarschuwt tegen verdeeldheid, zegt de predikant. „En als hij daartegen waarschuwt, is het dus zonde. En het allerergste is, dat Gods Naam er door onteerd wordt. We dragen een uiteengereten kerk over aan ons nageslacht. Verdeeldheid is een oorzaak dat de Heere zich moet terugtrekken met Zijn Geest. Als we die verdeeldheid in stand houden, is het ónze schuld als de Heere Zich terug moet trekken. Maar we hebben wel kleinkinderen en achterkleinkinderen die óók bekeerd moeten worden.”

https://www.rd.nl/artikel/976628-ds-hoo ... d-is-nodig

Wat mij betreft de spijker op z'n kop.
Plaats reactie