Afscheid en intrede [2]

Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Pianoman »

In de gereformeerde liturgische liturgie werd ná het kyriegebed het gloria gelezen, later gezongen.
Naar keuze was dat het Groot Gloria (uit de oude wereldwijde katholieke liturgie) of het Klein Gloria: Ere zij de Vader en de Zoon en de Heilige Geest; als in den beginne nu en immer en van eeuwigheid tot eeuwigheid. Amen.
Dat is de doxologie.
Het Groot Gloria (Ere zij God in de hemelen......) is in de Gereformeerde traditie naar de achtergrond geraakt ten gunste van het Klein Gloria, dat in "onze" gemeenten ook geruisloos is gemarginaliseerd.
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Canada »

Ik heb de bevestiging van Ds. Pronk gezien. Het is een mooie gemeente. Ze houden daar van NHK/PKN dominees met een flink Nederlands accent. Een vraag: waarom mogen de RCA dominees daar nooit preken, maar juist de FRC (en soms HRC) dominees wel? Ik meen dat Ds. Budding en Ds. van den Berg nooit uitgenodig werden in andere RCA gemeenten. Ds. van den Berg preekte vaak in de FRC gemeenten in Ontario. Waarom sluit de Providence Reformed gemeente zich dan niet aan bij b.v. de FRC? Het is ingewikkeld geworden!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Canada schreef:Ik heb de bevestiging van Ds. Pronk gezien. Het is een mooie gemeente. Ze houden daar van NHK/PKN dominees met een flink Nederlands accent. Een vraag: waarom mogen de RCA dominees daar nooit preken, maar juist de FRC (en soms HRC) dominees wel? Ik meen dat Ds. Budding en Ds. van den Berg nooit uitgenodig werden in andere RCA gemeenten. Ds. van den Berg preekte vaak in de FRC gemeenten in Ontario. Waarom sluit de Providence Reformed gemeente zich dan niet aan bij b.v. de FRC? Het is ingewikkeld geworden!
Man, wat een vertakkingen en afkortingen allemaal, ook daar, het duizelt me. :bobo Zo moet het dus ongeveer voelen als iemand zich in reformatorisch Nederland begeeft en hoort van OGG, OGGiNL, PKN, GGiNBV, GG, VOGG enzovoort, enzovoort.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door J.C. Philpot »

Canada schreef:Ik heb de bevestiging van Ds. Pronk gezien. Het is een mooie gemeente. Ze houden daar van NHK/PKN dominees met een flink Nederlands accent. Een vraag: waarom mogen de RCA dominees daar nooit preken, maar juist de FRC (en soms HRC) dominees wel? Ik meen dat Ds. Budding en Ds. van den Berg nooit uitgenodig werden in andere RCA gemeenten. Ds. van den Berg preekte vaak in de FRC gemeenten in Ontario. Waarom sluit de Providence Reformed gemeente zich dan niet aan bij b.v. de FRC? Het is ingewikkeld geworden!
Er waren meer van dergelijke gemeenten (ongeveer 5), en een aantal hebben zich inderdaad bij de FRC aangesloten.

Bij het ontstaan van Providence was naar ik meen ds. K. Veldman betrokken. Die stelde als voorwaarde dat ze RCA zouden worden, omdat hij destijds een Hervormd predikant was (vanuit de Hervormde visie). Dit is bij Providence altijd zo gebleven.

De RCA is erg pluriform, maar ook met de relatief behoudende RCA gemeenten is er een liggingsverschil, die kun je meer met confessionele gemeenten in Nederland vergelijken. Terwijl Providence in de traditie van de Nadere Reformatie en Puriteinen wil staan. Dat is de reden dat er zo weinig uitwisseling is van Provicence Reformed Church, en andere RCA predikanten en gemeenten. Qua ligging is Providence veel meer verwant met de FRC of HRC.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door KB_ »

Canada schreef:Ik heb de bevestiging van Ds. Pronk gezien. Het is een mooie gemeente. Ze houden daar van NHK/PKN dominees met een flink Nederlands accent. Een vraag: waarom mogen de RCA dominees daar nooit preken, maar juist de FRC (en soms HRC) dominees wel? Ik meen dat Ds. Budding en Ds. van den Berg nooit uitgenodig werden in andere RCA gemeenten. Ds. van den Berg preekte vaak in de FRC gemeenten in Ontario. Waarom sluit de Providence Reformed gemeente zich dan niet aan bij b.v. de FRC? Het is ingewikkeld geworden!
Er gaan wel eens RCA predikanten voor maar niet zo vaak zie sermonaudio. Op dit moment is er een scheuring gaande in de RCA zie https://www.rd.nl/artikel/957890-ruim-v ... in-america
Ik ben benieuwd of Providence ook overstapt. Voor ds. Pronk zal het belangrijk zijn dat hij wel weer terechtkan in de PKN
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

De afscheidspreek van ds. Hoogerland is te beluisteren via gergeminfo.nl
https://www.gergeminfo.nl/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door pierre27 »

Job schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb er ook nog niets over gelezen. Wanneer is het gescheurd? Of is het een 'stille scheuring' zoals je in veel GG's ziet momenteel ?
#gg-focus-alert. Het gaat hier over een overzeese GG, maar die stille (en luidruchtiger) scheuringen zie je bepaald niet alleen in de GG. Neem bijvoorbeeld het verval en de afval in PKN en CGK. Laat het alsjeblieft niet gelijk weer gekoppeld worden aan wat er mis gaat in de Gereformeerde Gemeenten. Elke zorg is er één teveel en een aanklacht, maar voorlopig staat het nog in geen verhouding in tot wat je bijvoorbeeld in de CGK of PKN allemaal ziet gebeuren.
Trouwens: in het algemeen opgemerkt. Voor velen die graag benadrukken wat er mis gaat in de GG is ds. Hofman juist iemand die ze graag in hun kamp plaatsen. Dus alsjeblieft... niet gelijk weer die link.
Mooie en terechte oproep Job, alleen ik ben bang dat het in het algemeen tegen dovemans oren is gezegd. Overigens hoorde ik van de zomer al over zorgen rondom de persoon van ds. Hofman maar het hoe en wat weet ik niet. Ik vind het een fijne en duidelijke predikant.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Job schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb er ook nog niets over gelezen. Wanneer is het gescheurd? Of is het een 'stille scheuring' zoals je in veel GG's ziet momenteel ?
#gg-focus-alert. Het gaat hier over een overzeese GG, maar die stille (en luidruchtiger) scheuringen zie je bepaald niet alleen in de GG. Neem bijvoorbeeld het verval en de afval in PKN en CGK. Laat het alsjeblieft niet gelijk weer gekoppeld worden aan wat er mis gaat in de Gereformeerde Gemeenten. Elke zorg is er één teveel en een aanklacht, maar voorlopig staat het nog in geen verhouding in tot wat je bijvoorbeeld in de CGK of PKN allemaal ziet gebeuren.
Trouwens: in het algemeen opgemerkt. Voor velen die graag benadrukken wat er mis gaat in de GG is ds. Hofman juist iemand die ze graag in hun kamp plaatsen. Dus alsjeblieft... niet gelijk weer die link.
Mooie en terechte oproep Job, alleen ik ben bang dat het in het algemeen tegen dovemans oren is gezegd. Overigens hoorde ik van de zomer al over zorgen rondom de persoon van ds. Hofman maar het hoe en wat weet ik niet. Ik vind het een fijne en duidelijke predikant.
Ik stel gewoon een vraag. Omdat het blijkbaar onder de pet gehouden wordt. Waarom dan toch gelijk die defensieve houding?
Iets inleggen in een post omdat deze door een bepaald iemand geschreven is? Het ontkennen dat er wat aan de hand is?

Beter is te zoeken naar oorzaken en oplossingen om direct weer in de "hullie hullie" modus te springen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Tiberius »

Job schreef:Trouwens: in het algemeen opgemerkt. Voor velen die graag benadrukken wat er mis gaat in de GG is ds. Hofman juist iemand die ze graag in hun kamp plaatsen.
Dit is voor mij nieuw. Bedoel je niet ds. Harinck?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:
Ik stel gewoon een vraag. Omdat het blijkbaar onder de pet gehouden wordt. Waarom dan toch gelijk die defensieve houding?
Iets inleggen in een post omdat deze door een bepaald iemand geschreven is? Het ontkennen dat er wat aan de hand is?

Beter is te zoeken naar oorzaken en oplossingen om direct weer in de "hullie hullie" modus te springen.
Hullie hullie, of huilie huilie? Hoe dan ook, in beide kwalificaties herken ik me niet. Er wordt juist heel erg veel teveel huilie huilie gedaan over de Geref. Gemeenten. En altijd maar: "Hullie", in plaats van: ik. Dat wilde ik aankaarten. Ik vind het getuigen van een selectieve focus als elk incident breder getrokken lijkt te moeten worden en dan natuurlijk allemaal vooral van de GG, want o, o...die GG toch. Dat akelige kerkgenootschap.

Zijn er geen zorgen? Zondermeer zijn die er. En ja, die vragen heel veel gebed en zelfreflectie.

Maar waarom zo ultraselectief inzoomen op de GG? Ik weet niet van welk kerkverband je zelf lid bent (vermoedelijk GG omdat je "weet" dat op vele plaatsen een stille scheuring gaande is) maar als dat niet zo is zou het zeer gepast zijn in je eigen tuintje te gaan wieden.
Laatst gewijzigd door Job op 10 jan 2022, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:[

Maar waarom zo ultraselectief inzoomen op de GG? .
Wel nee, dit ging om een GG gemeente. Dus logisch dat daar dan vragen over gesteld worden.
Het kwam mij over als een allergische reactie van jou kant. "O help GG wordt genoemd."
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:
Job schreef:[

Maar waarom zo ultraselectief inzoomen op de GG? .
Wel nee, dit ging om een GG gemeente. Dus logisch dat daar dan vragen over gesteld worden.
Het kwam mij over als een allergische reactie van jou kant. "O help GG wordt genoemd."
O, toevallig. Ik dacht juist bij jou allergie voor (het conservatieve en dus het grootste deel van) de GG te bespeuren. Maar ik zal het mis gehad hebben.
Ik probeer trouwens zoveel mogelijk de bijdragen hier te lezen zonder naar de schrijver ervan te kijken, dat kan helpen onbevangen te lezen. Maar lukt niet altijd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef: Hullie hullie, of huilie huilie? Hoe dan ook, in beide kwalificaties herken ik me niet. Er wordt juist heel erg veel teveel huilie huilie gedaan over de Geref. Gemeenten. En altijd maar: "Hullie", in plaats van: ik. Dat wilde ik aankaarten. Ik vind het getuigen van een selectieve focus als elk incident breder getrokken lijkt te moeten worden en dan natuurlijk allemaal vooral van de GG, want o, o...die GG toch. Dat vermaledijde kerkgenootschap.

Zijn er geen zorgen? Zondermeer zijn die er. En ja, die vragen heel veel gebed en zelfreflectie.

Maar waarom zo ultraselectief inzoomen op de GG? Ik weet niet van welk kerkverband je zelf lid bent (vermoedelijk GG omdat je "weet" dat op vele plaatsen een stille scheuring gaande is) maar als dat niet zo is zou het zeer gepast zijn in je eigen tuintje te gaan wieden.
Ik zou je willen vragen om de kwalificatie ‘vermaledijd’ niet te gebruiken, zeker niet in toepassing op mensen of groepen mensen. Niemand hier kwalificeert de GG als vervloekt of verdoemelijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef:
Job schreef: Hullie hullie, of huilie huilie? Hoe dan ook, in beide kwalificaties herken ik me niet. Er wordt juist heel erg veel teveel huilie huilie gedaan over de Geref. Gemeenten. En altijd maar: "Hullie", in plaats van: ik. Dat wilde ik aankaarten. Ik vind het getuigen van een selectieve focus als elk incident breder getrokken lijkt te moeten worden en dan natuurlijk allemaal vooral van de GG, want o, o...die GG toch. Dat akelige kerkgenootschap.

Zijn er geen zorgen? Zondermeer zijn die er. En ja, die vragen heel veel gebed en zelfreflectie.

Maar waarom zo ultraselectief inzoomen op de GG? Ik weet niet van welk kerkverband je zelf lid bent (vermoedelijk GG omdat je "weet" dat op vele plaatsen een stille scheuring gaande is) maar als dat niet zo is zou het zeer gepast zijn in je eigen tuintje te gaan wieden.
Ik zou je willen vragen om de kwalificatie ‘vermaledijd’ niet te gebruiken, zeker niet in toepassing op mensen of groepen mensen. Niemand hier kwalificeert de GG als vervloekt of verdoemelijk.
O, dat is inderdaad geenszins de bedoeling! :? Her en der gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Maanenschijn schreef:
Job schreef: Hullie hullie, of huilie huilie? Hoe dan ook, in beide kwalificaties herken ik me niet. Er wordt juist heel erg veel teveel huilie huilie gedaan over de Geref. Gemeenten. En altijd maar: "Hullie", in plaats van: ik. Dat wilde ik aankaarten. Ik vind het getuigen van een selectieve focus als elk incident breder getrokken lijkt te moeten worden en dan natuurlijk allemaal vooral van de GG, want o, o...die GG toch. Dat akelige kerkgenootschap.

Zijn er geen zorgen? Zondermeer zijn die er. En ja, die vragen heel veel gebed en zelfreflectie.

Maar waarom zo ultraselectief inzoomen op de GG? Ik weet niet van welk kerkverband je zelf lid bent (vermoedelijk GG omdat je "weet" dat op vele plaatsen een stille scheuring gaande is) maar als dat niet zo is zou het zeer gepast zijn in je eigen tuintje te gaan wieden.
Ik zou je willen vragen om de kwalificatie ‘vermaledijd’ niet te gebruiken, zeker niet in toepassing op mensen of groepen mensen. Niemand hier kwalificeert de GG als vervloekt of verdoemelijk.
O, dat is inderdaad geenszins de bedoeling! :? Her en der gewijzigd.
Dank, ik ging niet van kwade bedoelingen uit ;).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie